Gå til innhold

Usikker på om jeg skal takke ja eller nei til vaksine. Noen sagt nei?


Svennis

Anbefalte innlegg

Fortauet skrev (11 timer siden):

Og hvordan vet du at det ikke blir senvirkninger om 1, 2, 5, 10, 15 år? 

Jeg har mine tvil om at jeg dør av korona.

Og ikke kom med "men se på rundt om i verden, de dør jo"- kortet. Norge har et helt anderledes helsevesen enn (neste) alle land o verden. Vi kan ikke sammenligne oss med India, USA og de andre.

Du har dine tanker om vaksiner, og jeg respekterer det. Så for du og respektere at jeg har mine tanker.

 

Ferdig!

Ja, Norge har et godt helsevesen. Men syns du det er riktig at uvaksinerte skal belaste det helt unødvendig? Aner du hvor mye resurser som går med for å ta seg av hver pasient i respirator? Pga koronapasienter, så er det svært mange andre behandlinger som blir utsatt. Det har blitt et enormt etterslep. Selv så skulle jeg hatt en operasjon, som har blitt utsatt flere ganger pga koronapasienter. Norske sykehus har ikke kapasitet til å ta seg av både koronapasienter og de «vanlige» pasientene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Værre skrev (17 timer siden):

Skjedde ikke vaksinering i januar februar? Da flest folk i Norge dør i vintersesongen? 

Hadde disse eldre menneskene fått korona ville de helt sikkert ha dødd av det og. Eller influensa for den saks skyld. 

Mange eldre levde på overtid fordi vi ikke hadde noen influensa i høst og vinter. 

Svært sjeldent noen pasienter dør av influensa hos oss, da pasientene og alle ansatte tar influensavaksinen årlig:)

Men ja, vanligvis dør i snitt 900 mennesker årlig av influensa. I år har der knapt vært influensa og ingen har dødd. Det er jo bare helt fantastisk og en påminnelse om at vi godt kunne kjørt litt strengere smittevernsregler i fremtidige influensasesonger;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (1 time siden):

Ja, Norge har et godt helsevesen. Men syns du det er riktig at uvaksinerte skal belaste det helt unødvendig? Aner du hvor mye resurser som går med for å ta seg av hver pasient i respirator? Pga koronapasienter, så er det svært mange andre behandlinger som blir utsatt. Det har blitt et enormt etterslep. Selv så skulle jeg hatt en operasjon, som har blitt utsatt flere ganger pga koronapasienter. Norske sykehus har ikke kapasitet til å ta seg av både koronapasienter og de «vanlige» pasientene.

Nå la norske sykehus ned operasjonsprogrammet pga korona. Det ble aldri så ille som det de trudde. Vi er flere uvaksinerte på jobb i norsk helsevesen. Vi har i lang tid jobbet med etterslep. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å takke nei til vaksinen enn så lenge iallfall. Man vet ingenting om evt langtids-bivirkninger, og i min aldersgruppe er det så og si ingen som blir alvorlig syk av covid.

Til de(n) som lurte på om man kunne reise uten vaksine: Vi har reist like mye som vanlig mellom Norge og sør- Europa under pandemien (bor ikke i norge) - litt masete med karantene når man kommer til Norge, men ellers har det gått greit. Hold tungen rett i munnen når det gjelder innreisereglene i forskjellige land - de endres i hytt og pine..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (12 timer siden):

Nå la norske sykehus ned operasjonsprogrammet pga korona. Det ble aldri så ille som det de trudde. Vi er flere uvaksinerte på jobb i norsk helsevesen. Vi har i lang tid jobbet med etterslep. 

Ja, det jobbes nok med etterslepet. Men etterslepet er ikke borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Værre skrev (På 9.6.2021 den 22.12):

Mange mister luktesansen etter covid-19. Noen har gått nesten et år uten å få den tilbake

Etter noen måneder får enkelte også forstyrret luktesans. For dem kan en appelsin lukte brent og en brødskive smake gress.

https://forskning.no/epidemier/mange-mister-luktesansen-etter-covid-19-noen-har-gatt-nesten-et-ar-uten-a-fa-den-tilbake/1815728

De fleste som har hatt covid får luktesansen tilbake. Det er veldig mange nordmenn som har hatt corona nå og jeg har ennå ikke sett et innlegg her om noen som har skrevet om at de ikke har fått den tilbake. Ro helt ned. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svennis skrev (På 10.6.2021 den 0.34):

Men er det forsket på senvirkningene av pfizer/moderna? Hva skjer etter noen år?

Pfeizer skal evaluere langtidsbivirkningene i enten 2023 eller 2024. Studien deres ligger åpent og kan leses på nett om du er interessert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guile skrev (På 9.6.2021 den 22.12):

Hils på Trym. 22 år, frisk og en uke på respirator med korona. 

Lurer på om han ville valgt vaksine hvis han kunne skru tiden tilbake og velge. 🤔

https://www.dagbladet.no/nyheter/trym-22-la-sju-dager-i-corona-koma/73807410

Det er ikke så mange det går så galt med som Trym. Men han tenkte nok akkurat som dere andre unge, friske folk. "Det er jo liten sannsynlighet for at det skjer med meg". 

Glad jeg skal få dose 2 om ikke så mange ukene. 🙂

Tåpelig. Folk dør av vaksinene også. Blodpropp er jo null stress ettersom at "Trym" ble syk av korona. At det går an...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å takke nei :) Har nylig også tatt CT av mine lunger for å se hvordan de så ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (På 10.6.2021 den 1.00):

Du får la være å bli syk i Sverige, da. Der har 82 personer i aldersgruppen 0-39 år dødd av Korona. 

EBC85322-1E56-4681-9EFC-17D7DB719678.png

 

For å ta med en aldersgruppe til: For gruppen under 50 år er det 17 dødsfall i Norge, mens det er 193 i Sverige. Det er først nå i de siste ukene at antall nye døde og smittede har stupt i Sverige. Og det skyldes utelukkende vaksinen. 

Viktig å huske på at Sverige ikke har samme rutine som Norge. Om du har viruset i kroppen når du dør vil det registreres som et covid-dødsfall selv om dødsfallet ikke er direkte resultat av covid. Synd ikke alle land har samme regler ifh spesifisering av dødsårsak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (På 10.6.2021 den 10.51):

Dere unge, friske som ikke vil ta vaksinen. Når dere takker nei, så regner jeg med at dere er deres ansvar bevisst, og sørger for at det ikke er dere som bringer smitte videre. At det ikke er dere som forsinker gjenåpningen av Norge. At det ikke er dere som smitter folk som har fått transplantert organer. Folk som har transplantert er vaksinert, siden de har nedsatt immunforsvar og kan dø av korona. Men nå viser det seg at mange av dem ikke har dannet antistoffer, og er like ubeskyttet som om de ikke hadde fått vaksinen. De er helt avhengige av flokkimunitet.

Hva er din plan for å hindre dette? 

Tror at mange som takker nei har hatt covid allerede. Da har man antistoffer i 6-8 mnd. Jeg og samboer er en av de. Vi flokker heller ikke til stranda eller store folkemengder ennå, noe jeg har inntrykk av at mange vaksinerte gjør. Er bekymret for at vaksinene blir en falsk trygghet, mange tror vaksinen gir fripass til å være grisesosial og gi beng i munnbind og avstand. Synes grensene skulle vært lukket til neste år for turisme. Nå som vi åpner grensene er det større sjanse for at flere mutasjoner kommer inn i landet og selv vaksinerte kan bli smittet av mutasjonene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt nei. Som nevnt før kommer det ikke på tale å ta en betinget godkjent vaksine de ikke aner langtidsvirkninger av. Tar konsekvensene av det. Tipper vi alle lever og reiser fritt om maks to år, om ikke er det greit også. Flesteparten tar vaksinen for å kunne reise på harryhandel og til syden og det er uansett uinteressant for meg. 
Noen sammenligner bivirkninger av vaksinen med bivirkninger av medisiner. Medisiner kan byttes men vaksinen er i kroppen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tuttifrutti843950 skrev (På 11.6.2021 den 11.23):

Seriøst? Hvordan? Jrg lurer litt på hva reglene er. Vil ikke vaksinere meg så hvordan gjør du dette? Må du ikke i karantentene når du kommer hjem til norge?

Hvordan hva? Man setter seg på flyet og drar😀 hva som gjelder på vei tilbake får vi se på i slutten av juli, men ja har en uke ekstra fri til karantene på hytta i værste fall👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...