Gå til innhold

Usikker på om jeg skal takke ja eller nei til vaksine. Noen sagt nei?


Svennis

Anbefalte innlegg

Svennis skrev (12 timer siden):

Spørs aldersgruppa. Er vel uhyre sjeldent at 20-25 åringer blir særlig syke av covid.

Når ble demens en mild sykdom? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Majer skrev (1 minutt siden):

Det er vel ingen diskusjon fordi man vet man kan dø direkte av smitte eller merke senvirkninger tredve år senere mens man ikke kan dokumentere det samme av vaksinen. Har man et minefelt på stien til høyre og man ikke vet noe om hva som er på stien til venstre så velger de fleste den stien der de ikke vet om noen farer. 

30 år senere. Så det er nå liksom forsket på hva som skjer med de som har hatt og får korona om 30 år?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menchit skrev (6 timer siden):

De fleste av de eldre tåkte vel Astra Senica godt vel?

De på sykehjem og 80+ fikk Pfizer her i Norge. De vaksinen fikk vi først. AstraZeneca ikke før senere på våren og den gikk hovedsakelig til helsepersonell under 60 år. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (5 timer siden):

På hjemmet der jeg jobber døde 12 stk i løpet av de 6 ukene vaksineringen pågikk. 1 døde samme dag som andre dose ble gitt pga akutt høyt blodtrykk utpå ettermiddagen som førte til hjertestans. Hen var helt frisk før vaksinen, men gammel.

De ble alle ført i statistikken over dødsfall etter vaksine.

I snitt dør vanligvis mellom 0-1 pasient pasient i måneden. Altså ca mellom 10-12 i året.

Ingen har pratet høyt om at disse pasientene muligens døde av vaksinen. Heller ikke pasienten som døde samme dag. Det har blitt sett på som ‘upassende’. Men noen har turt å lufte litt åpne tanker. 

Skjedde ikke vaksinering i januar februar? Da flest folk i Norge dør i vintersesongen? 

Hadde disse eldre menneskene fått korona ville de helt sikkert ha dødd av det og. Eller influensa for den saks skyld. 

Mange eldre levde på overtid fordi vi ikke hadde noen influensa i høst og vinter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værre skrev (26 minutter siden):

Skjedde ikke vaksinering i januar februar? Da flest folk i Norge dør i vintersesongen? 

Hadde disse eldre menneskene fått korona ville de helt sikkert ha dødd av det og. Eller influensa for den saks skyld. 

Mange eldre levde på overtid fordi vi ikke hadde noen influensa i høst og vinter. 

Vaksinen skal hjelpe en til ikke å dø..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guile skrev (15 timer siden):

Hvis du tenker på narkolepsi etter Pandemrix så fikk man mistanke om det noen måneder etter at massevaksineringen startet. Større likhetstrekk med AstraZeneca sånn sett. Og den stoppet vi jo. 

Noen utviklet senskader inntil to år etter de hadde fått Pandemrix-vaksinen mot svineinfluensa.

«Mens 12 av de vaksineskadde barna utviklet narkolepsi innen seks uker etter vaksinasjon, utviklet 30 andre barn narkolepsi seks uker – seks måneder etter vaksinasjonen og ytterligere 11 barn etter seks måneder – to år.»

https://tidsskriftet.no/2021/02/kronikk/senskader-etter-vaksinasjon

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er egentlig poenget med å krangle om dette når oppslutningen er på godt over 90%? 
Flokkimmuniteten vil man være langt ovenfor, de som er skeptiske og det er et godt tegn tenker jeg trenger ikke å ta. Heldigvis lever vi i er demokrati uten tvang, virker som en del her ønsker seg til diktatur?

Er nok av de landene å bosette seg, god tur

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (1 minutt siden):

Hva er egentlig poenget med å krangle om dette når oppslutningen er på godt over 90%? 
Flokkimmuniteten vil man være langt ovenfor, de som er skeptiske og det er et godt tegn tenker jeg trenger ikke å ta. Heldigvis lever vi i er demokrati uten tvang, virker som en del her ønsker seg til diktatur?

Er nok av de landene å bosette seg, god tur

Det har vel en del med at dere som er skeptiske til vaksinen og heller vil ha koronaviruset oppretter hundrevis av tråder med feil informasjon. Hvis du ikke vil ta vaksinen er det helt greit, du trenger ikke annonsere det her inne med feil informasjon fra antivaxx facebook.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værre skrev (1 minutt siden):

Det har vel en del med at dere som er skeptiske til vaksinen og heller vil ha koronaviruset oppretter hundrevis av tråder med feil informasjon. Hvis du ikke vil ta vaksinen er det helt greit, du trenger ikke annonsere det her inne med feil informasjon fra antivaxx facebook.

Hvem har sakt jeg ikke skal ta vaksinen eller anti vaksiner? Er mulig å reflektere og se andres synspunkter selv om de ikke samsvarer med sine egne noe som tydeligvis er tilnærmet umulig for enkelte?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo
*luna* skrev (2 timer siden):

Noen utviklet senskader inntil to år etter de hadde fått Pandemrix-vaksinen mot svineinfluensa.

«Mens 12 av de vaksineskadde barna utviklet narkolepsi innen seks uker etter vaksinasjon, utviklet 30 andre barn narkolepsi seks uker – seks måneder etter vaksinasjonen og ytterligere 11 barn etter seks måneder – to år.»

https://tidsskriftet.no/2021/02/kronikk/senskader-etter-vaksinasjon

Kilden til dette ser ut til å være dette studiet:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1389945713001548?via%3Dihub

Om vi leser konklusjonen:

Sitat

Conclusion

The data collected during 3 years following vaccination showed a significantly increased risk for narcolepsy with cataplexy (P < .0001) and reduced CSF hypocretin levels in vaccinated children ages 4–19 years the first year after Pandemrix® vaccination, with a minimum incidence of 10 of 100,000 individuals per year.

The second year after vaccination, the incidence was 1.1 of 100,000 individuals per year, which was not significantly different from the incidence of 0.5–1 of 100,000 per year in unvaccinated children during the same period.

De fleste tilfellene kom altså innen det første året (faktisk innen de første seks månedene, men OK). Det ble registrert noen tilfeller det andre året etter vaksinasjon, men det er ingen signifikant forskjell ift. uvaksinerte barn. Det kan jo være at vaksinen forårsaket det, men det er jo også sånn at noen tilfeldigvis får narkolepsi i løpet av livet. Og når det ikke er noen nevneverdig forskjell i forekomst mellom vaksinerte og ikke-vaksinerte så er det umulig å si.

Jeg står på mitt - alvorlige bivirkninger pleier å vise seg etter relativt kort tid. Ikke etter flere år.

Endret av Guile
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i slutten av 20-årene, takket ja for å endelig kunne gi en klem til og sitte i sofaen med familien min når jeg ser de, for å kunne ha helgebesøk av lillesøster igjen, for å føle meg tryggere på jobb der jeg har mange nærkontakter og for å få fjernet denne dritten  fortest mulig. 

For de som har møtt familie og venner nesten like ofte som før, og ikke vært like strenge på avstand som oss er kanskje ikke det gulrot nok, men for meg, som har sett familien min tre ganger det siste året med en meters boble rundt meg, er det mer enn nok. 

Bivirkninger er det av alt, og farer er det ved alt. Jeg snuser, ennå jeg vet det kan føre til alvorlig sykdom. Og maten vi spiser, det er mye av det som kan være skadelig på lengre sikt også. Det er nok av unge, friske folk som sliter med senvirkninger av korona selv om de ikke dør av det, og jeg er ikke spesielt interessert i å være en av de. 
 

Alt i alt - jeg gleder meg til jeg er ferdig vaksinert! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (1 time siden):

Det her er dine påstander som du overhodet ikke har dokumentasjon for. 

Sitat

Ny studie: Alvorlig syke eldre døde etter vaksinasjon i Norge

Ti svært syke eldre døde tidligere etter at de fikk vaksine mot covid-19. Det mener norske eksperter.

Fire eksperter har gått gjennom 100 dødsfall der eldre og skrøpelige mennesker har dødd etter at de hadde fått vaksinen mot covid-19. Nesten 30.000 eldre fikk vaksinen på sykehjem.

Ekspertene, som jobber innen geriatrien (se faktaboks), ønsket å se om det var en sammenheng mellom dødsfallene og vaksinen.

Ble de sykere av seg selv, eller var det knyttet til vaksinen?

Studien er publisert i Tidsskriftet for Legeforeningen.

For ti av de 100 dødsfallene mener forskerne det er sannsynlig at pasientene døde tidligere enn de ellers ville gjort, på grunn av vaksinen.

For 26 pasienter kunne det være en mulig sammenheng med for tidlig død. Felles for disse pasientene er at de var svært syke med dødelig sykdom og hadde en svekket helse.

Pasientene var i en situasjon der de i utgangspunktet ble stadig sykere. Forskerne forsøkte å kartlegge hvorvidt pasientene fortsatte i samme tempo i «nedoverbakken», eller om det oppsto et tydelig akselerert forløp i direkte tilknytning til vaksineringen.

 

Sitat

Minimal forskning på eldre

Helsemyndighetene var også bekymret for belastningen knyttet til smitteverntiltak i sykehjemmene.

I studien som dannet grunnlaget for godkjenning av Pfizer-Biontech-vaksinen, var deltagernes medianalder 52 år.

Bare 4,4 prosent var 75 år eller mer. Ti av totalt 36.621 deltagere var over 85 år.

Det er rundt 35.000 sykehjemspasienter i Norge, og daglig dør om lag 45 av dem.

De første syv ukene fikk omtrent 29.400 sykehjemspasienter den første vaksinedosen. Alle disse fikk Pfizer-Biontech-vaksinen.

Den første rapporten om et mulig vaksinerelatert dødsfall ble sendt til Legemiddelverket 4.1.2021.

I midten av februar var 100 slike rapporter innsendt. Det relativt høye antallet meldte dødsfall vakte oppmerksomhet både i Norge og internasjonalt.

Legemiddelverket måtte sende ut en egen melding på engelsk fordi interessen var så stor.

Legemiddelverket og FHI ba derfor en ekspertgruppe om å vurdere disse første 100 rapportene for å se på potensielt dødelige bivirkninger av vaksinen.

– Vi forsøkte å danne oss et bilde av pasientens kliniske forløp før og etter vaksineringen på bakgrunn av den informasjonen vi hadde om hver enkelt, sier Torgeir Bruun Wyller.

Hver pasient fikk sin CFS-skår. Det er en internasjonalt mye brukt skalering for skrøpelighet. Skalaen går fra 1 (veldig sprek) til 9 (terminalt syk).

Altså: Jo høyere skår, desto sykere var pasienten.

https://www.aftenposten.no/norge/i/Epr0A5/ny-studie-alvorlig-syke-eldre-doede-etter-vaksinasjon-i-norge

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (2 timer siden):

Det her er dine påstander som du overhodet ikke har dokumentasjon for. 

Sitat

Bivirkninger de første 28 dagene etter vaksinasjon er studert med data fra helseregistrene 

Studien har kartlagt alle sykehusbesøk hos 281.264 personer i alderen 18-65 år vaksinert med AstraZeneca-vaksinen. For hver enkelt diagnose er antall observerte tilfeller hos de vaksinerte sammenliknet med det antallet som er forventet i den generelle befolkningen.  

Resultatene fra studien viser at det var en overhyppighet av venetromboser i hjernens vener (cerebrale venøse blodpropper) de første 28 dagene etter vaksinasjon. Det ble funnet at det oppstod ett ekstra tilfelle for hver 40.000 vaksinerte. Risikoen for venetromboser (blodpropper) generelt var også økt med omlag ett ekstra tilfelle for hver 9000 vaksinerte. Det var ingen økning i blodpropper i pulsårene (arteriene) eller i forekomsten av hjerte- eller hjerneinfarkt. Forekomst av blødninger og lave blodplater var også noe økt. Selv om risikoen for bivirkninger er forhøyet er antallet hendelser vi fant i registrene lavt. Risikoen for hver enkelt person som er vaksinert anses dermed fortsatt å være lav.   

– Norge og Danmark har gode helseregistre som er av høy kvalitet og er tidsriktig. Vi er derfor i en særstilling når det gjelder muligheten til å ha fortløpende tilgang til oppdatert, pålitelig og personvernmessig sikker kunnskap om effekt og bivirkninger etter vaksinasjon.  Slike studier er viktige for å bekrefte eller avkrefte mistanker om bivirkningssignaler som kommer fra spontane bivirkningsrapporter. Gode tall på bakgrunnsforekomsten av de aktuelle tilstandene er viktig for å sette funnene inn i en sammenheng, sier Gulseth.  

https://www.fhi.no/nyheter/2021/norsk-dansk-studie-av-sjeldne-bivirkninger-i-forbindelse-med-astrazeneca-va/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Loff77 skrev (På 10.6.2021 den 9.41):

Tullprat, reiser til middelhavet straks og er fullstendig uvaksinert, no problem😀

Seriøst? Hvordan? Jrg lurer litt på hva reglene er. Vil ikke vaksinere meg så hvordan gjør du dette? Må du ikke i karantentene når du kommer hjem til norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (5 timer siden):

Det er vel ingen diskusjon fordi man vet man kan dø direkte av smitte eller merke senvirkninger tredve år senere mens man ikke kan dokumentere det samme av vaksinen. Har man et minefelt på stien til høyre og en vanlig sti til venstre så velger de fleste den vanlige stien. Det kan være farer på vanlige stier, men det er sjeldent og enda sjeldnere verre enn et minefelt. 

Og hvordan vet du at det ikke blir senvirkninger om 1, 2, 5, 10, 15 år? 

Jeg har mine tvil om at jeg dør av korona.

Og ikke kom med "men se på rundt om i verden, de dør jo"- kortet. Norge har et helt anderledes helsevesen enn (neste) alle land o verden. Vi kan ikke sammenligne oss med India, USA og de andre.

Du har dine tanker om vaksiner, og jeg respekterer det. Så for du og respektere at jeg har mine tanker.

 

Ferdig!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuttifrutti843950 skrev (9 minutter siden):

Seriøst? Hvordan? Jrg lurer litt på hva reglene er. Vil ikke vaksinere meg så hvordan gjør du dette? Må du ikke i karantentene når du kommer hjem til norge?

Det er lov å reise ut av Norge. Du må sjekke reglene for innreise til hvert enkelt land. Du må selvfølgelig i karantene ved hjemkomst til Norge. Enten hjemme hvis fra gult land eller på hotell hvis fra rødt land.

Ta testen her:

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/testing-isolasjon-smittesporing-og-karantene/karantene/veiviser-hvilke-karanteneregler-gjelder-for-deg

Sitat

Bor i Norge, og returnerer etter reise i land eller område med høy smitte

 

Sitat

Karantenested

Hvor kan du gjennomføre karantenen?

Hovedreglene står beskrevet først, deretter unntakene. 

Reisende fra land utenfor EØS, Sveits eller Storbritannia

Reisende som har oppholdt seg i land utenfor EØS/Sveits/Storbritannia i løpet av de siste 10 døgnene før innreise til Norge skal oppholde seg på karantenehotell på første ankomststed frem til negativ PCR-test tatt syv døgn etter ankomst.

Dette gjelder selv om du også har oppholdt deg i andre land de 10 siste døgnene.

Reisende fra land/områder i EØS, Sveits eller Storbritannia

Land eller områder med høyt smittepress

Reisende som har oppholdt seg i land/områder med
de siste 10 døgnene før innreise til Norge skal oppholde seg på karantenehotell på første ankomststed i Norge frem til negativt resultat på PCR-test tatt tidligst 3 døgn etter innreise.

Resten av karantenen kan gjennomføres i egen bolig eller på annet egnet oppholdssted hvor det er mulig å unngå nærkontakt med andre, med enerom, eget bad og eget kjøkken eller matservering. 

Land eller områder med lavere smittepress

Reisende som kun har oppholdt seg i land/områder med

 de siste 10 døgnene før innreise til Norge kan gjennomføre innreisereisekarantenen i egen bolig eller på annet egnet oppholdssted hvor det er mulig å unngå nærkontakt med andre, med enerom, eget bad og eget kjøkken eller matservering. Dette forutsetter at du har testet deg for korona på grensen til Norge, eventuelt at du har unntak fra krav om test på grensen.

 

Endret av Værre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

zemer skrev (8 timer siden):

30 år senere. Så det er nå liksom forsket på hva som skjer med de som har hatt og får korona om 30 år?

 

Man vet naturligvis ikke antallet før det har gått 30 år, men det er logisk basert på kunnskapen vi har om virologi og hvordan covid kan påvirke smak-, og luktesans. Det betyr at den kan påvirke hjernen til friske individer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortauet skrev (2 timer siden):

Og hvordan vet du at det ikke blir senvirkninger om 1, 2, 5, 10, 15 år? 

Jeg har mine tvil om at jeg dør av korona.

Og ikke kom med "men se på rundt om i verden, de dør jo"- kortet. Norge har et helt anderledes helsevesen enn (neste) alle land o verden. Vi kan ikke sammenligne oss med India, USA og de andre.

Du har dine tanker om vaksiner, og jeg respekterer det. Så for du og respektere at jeg har mine tanker.

 

Ferdig!

Jeg respekterer at du har dine tanker. Jeg mener ikke at det automatisk gjør deg dum, men jeg finner ingen logiske grunner til at du skal være skeptisk til en mrna vaksine. Har du leiden og skal få astra zenaca hadde jeg forstått skepsisen din, men det er ikke tilfelle her. For meg blir det som å være redd for edderkopper. Jeg kan forstå frykten, men den er ikke logisk og det er unødvendig å spre den. 

Herpesviruset er den vanligste grunnen til alzheimer i Norge. Det skjer fordi den kan skape betennelser i hjernen til en av fire som har en spesiell gevariant. Vi ser ca like mange få betennelsesreaksjon fra covid. Den viser seg i form av nedsatt smak- eller luktesans. Det styres i hjernen. Ser du sammenhengen nå? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brudd på koronarommets regler og brukerangrep.

Vintermorgen, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svennis skrev (På 9.6.2021 den 20.44):

Har fått innkalling til vaksine, er under 20 år, og usikker på om jeg skal takke ja eller nei.

Nei, fordi jeg er usikker på langtidsbivirkningene og fordi covid-19 vel i svært liten grad ødelegger unge, friske mennesker, men finnes unntak. 

Ja, fordi alle andre gjør det og pga man vel må ha tatt vaksine for å reise ut.

Noen her som har takket nei?

Har ikke fått tilbud, men om jeg får skal jeg selvfølgelig takke nei. 

Med mindre jeg blir truet til å ta den da. Og det skal vi ikke se bort fra. Frivillig skulle den være sa de for en tid tilbake. Nå viser det seg at den ikke er så frivillig likevel, men folk bryr seg ikke. I statene deler de ut gratis donuts, cheeseburgere og joint til de som tar den.  Det er helt klart noe som ikke stemmer her.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...