Gå til innhold

Usikker på om jeg skal takke ja eller nei til vaksine. Noen sagt nei?


Svennis

Anbefalte innlegg

Guile skrev (11 timer siden):

Hils på Trym. 22 år, frisk og en uke på respirator med korona. 

Lurer på om han ville valgt vaksine hvis han kunne skru tiden tilbake og velge. 🤔

https://www.dagbladet.no/nyheter/trym-22-la-sju-dager-i-corona-koma/73807410

Det er ikke så mange det går så galt med som Trym. Men han tenkte nok akkurat som dere andre unge, friske folk. "Det er jo liten sannsynlighet for at det skjer med meg". 

Glad jeg skal få dose 2 om ikke så mange ukene. 🙂

Trym er da ikke frisk i denne forstand, han er overvektig, sannsynligvis i kategorien fedme, en stor risiko, og også de som skulle blitt prioritert for  vaksine. De med bmi over 30 er i risikogrupper og skal prioriteres.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Værre skrev (11 timer siden):

Vil du dra til utlandet neste årene må du takke ja. Trives du i Norge kan du gjerne takke nei slik at jeg rykker frem i køen. 

Tullprat, reiser til middelhavet straks og er fullstendig uvaksinert, no problem😀

Endret av Loff77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym90059005 skrev (11 timer siden):

Så du anser risikoen for å bli syk av vaksinen som større enn å bli syk av corona altså? 

Forsvinnende liten risiko for begge deler for friske folk

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart nei. Har ingen ønske om å spille russisk rulett med kroppen min, og injisere en hastegodkjent og eksperimentell cocktail. 2% av befolkningen har blitt smittet av covid - jeg tar mine sjanser.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrkHumle skrev (19 minutter siden):

Trym er da ikke frisk i denne forstand, han er overvektig, sannsynligvis i kategorien fedme, en stor risiko, og også de som skulle blitt prioritert for  vaksine. De med bmi over 30 er i risikogrupper og skal prioriteres.

Du må ha BMI over 35 for å være i risikogruppen ifølge FHI.

Jeg har akkurat tatt dose 2 av Pfizer og gleder meg til hverdagen kommer tilbake 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Svennis skrev (10 timer siden):

Fordi? :) 

Redd for senvirkningene?

Du skal ikke la andre bestemme hva du gjør med din kropp. I likhet med alle andre, får du kun tildelt en :)

Er selvfølgelig det. Er faktisk mer redd vaksinen enn koronaen. Sunn skepsis rett og slett. Heldigvis er jeg ikke så ung at foreldrene mine kan tvinge meg til denne mystiske cocktailen heller. 

Hadde det vært tilfellet, og jeg fikk skader senere, hadde jeg nok hatet dem.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Værre skrev (11 timer siden):

Nå vet man at ingen har dødd på grunn av Pfizer men 3.7 millioner er døde av korona. Da bør valget være lett for de fleste. Over 90% av nordmenn takker ja. Det drar skeptikerne også nytte av, dere blir gratis passasjerer på grunn av flokk immunitet. 

Vi vet at ingen har dødd av Pfizer? Det er jo direkte feilinformasjon. Hvor har du dette fra? Informasjon om dette er offentlig og lett tilgjengelig. Tror det var rundt 160 stk til nå, men anbefaler heller å sjekke oppdaterte tall. Det syns jeg alle skal gjøre før de slenger ut påstander som 'nå vet man at ingen har dødd på grunn av Pfizer. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (51 minutter siden):

Forsvinnende liten risiko for begge deler for friske folk

Ja, men da er det vel bedre å ta vaksinen, slik at vi sammen stopper viruset? For alternativet om ingen tar den kan vi vel være enige om er langt verre enn om alle tar den?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (23 minutter siden):

Du skal ikke la andre bestemme hva du gjør med din kropp. I likhet med alle andre, får du kun tildelt en :)

Er selvfølgelig det. Er faktisk mer redd vaksinen enn koronaen. Sunn skepsis rett og slett. Heldigvis er jeg ikke så ung at foreldrene mine kan tvinge meg til denne mystiske cocktailen heller. 

Hadde det vært tilfellet, og jeg fikk skader senere, hadde jeg nok hatet dem.

Hvordan kan du være mer redd for bivirkninger av en vaksine snart testet ut på en milliard mennesker enn enn sykdom som har tatt livet av minst 3.7 millioner antageligvis over 10 millioner?

https://www.worldometers.info/coronavirus/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaimatadi skrev (4 minutter siden):

Vi vet at ingen har dødd av Pfizer? Det er jo direkte feilinformasjon. Hvor har du dette fra? Informasjon om dette er offentlig og lett tilgjengelig. Tror det var rundt 160 stk til nå, men anbefaler heller å sjekke oppdaterte tall. Det syns jeg alle skal gjøre før de slenger ut påstander som 'nå vet man at ingen har dødd på grunn av Pfizer. 

160 personer i Norge har dødd etter å ha fått Pfizer i Norge. Det betyr ikke det samme som at de har dødd av Pfizer. Jeg har selv to i min familie som har dødd etter å ha tatt Pfizer. Men begge to var over 80 år gamle og døde av ting urelatert til Pfizer. Alle i Norge som er gamle og skal dø har fått Pfizer. Hver uke dør det normalt ca 300-400 mennesker i Norge på sykehjem.

Endret av Værre
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym90059005 skrev (4 minutter siden):

Ja, men da er det vel bedre å ta vaksinen, slik at vi sammen stopper viruset? For alternativet om ingen tar den kan vi vel være enige om er langt verre enn om alle tar den?

Det er fryktelig irriterende at antivaxxere nyter godt av alle oss andre som tar en for laget å vaksinerer oss. Antivaxxere tror de har perfekt immunforsvar men i virkeligheten blir de indirekte reddet av vaksinene de ikke selv vil ha.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Værre skrev (2 minutter siden):

Hvordan kan du være mer redd for bivirkninger av en vaksine snart testet ut på en milliard mennesker enn enn sykdom som har tatt livet av minst 3.7 millioner antageligvis over 10 millioner?

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Fordi vi ofte ikke ser skaden av ting vi gjør, før det har gått noen år. Mulig jeg hadde dretet i det, om jeg nærmet meg 90. Da hadde jeg nærmet meg graven uansett.

Men jeg hadde nok takket nei til vaksinen da også. Rett og slett av prinsipp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (1 minutt siden):

Fordi vi ofte ikke ser skaden av ting vi gjør, før det har gått noen år. Mulig jeg hadde dretet i det, om jeg nærmet meg 90. Da hadde jeg nærmet meg graven uansett.

Men jeg hadde nok takket nei til vaksinen da også. Rett og slett av prinsipp. 

Helt feil. Alvorlige bivirkninger skjer innen de første ukene. mRNA vaksinene fra Pfizer og Moderna er de tryggeste vi har.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Villfisker
Værre skrev (Akkurat nå):

Helt feil. Alvorlige bivirkninger skjer innen de første ukene. mRNA vaksinene fra Pfizer og Moderna er de tryggeste vi har.

Det er det enda ingen av oss som vet. Senvirkninger kan komme flere år senere, og hva skal man da gjøre? ;) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (4 minutter siden):

Det er det enda ingen av oss som vet. Senvirkninger kan komme flere år senere, og hva skal man da gjøre? ;) 
 

Sitat

Inneholder ingen levende celler

Tradisjonelle vaksiner produseres nesten alltid fra levende celler, som er veldig komplekse systemer. De er ofte basert på ekte virus, som er svekket eller delvis drept. De inneholder også ofte litt konserveringsmiddel som formalin, noe som gjør at enkelte reagerer allergisk på dem.

Men de nye mRNA-vaksinene er altså fremstilt helt syntetisk, og inneholder ingen konserveringsmidler.

– Det betyr at vi kjenner eksakt sammensetning av vaksinene ned til hvert enkelt molekyl. Nylig har Pfizer gjort denne nokså enkle oppskriften tilgjengelig for alle som ønsker å se den. Ved siden av selve mRNAet, inneholder Pfizer-vaksinen fettstoffer, såkalte lipider, som pakker inn og beskytter mRNAet i nanopartikler. I tillegg til dette, inneholder den kun salter som allerede finnes i kroppen, og vanlig sukker, forteller SINTEF-forsker Hak.

– Den svært kontrollerte fremstillingsprosessen har aldri vært i nærheten av et ekte virus, og den omfattende testingen som har skjedd det siste året, gjør at vi som forskere anser dette som en meget trygg vaksine, sier Borgos. At vi nå har en fungerende, høyst effektiv vaksine fullt utviklet på under ett år er en revolusjon innen vaksineforskning, og gir oss endelig en mulighet til å få slutt på Covid-pandemien.

https://www.sintef.no/siste-nytt/2021/hvor-sikre-er-koronavaksinene/

Hvordan mRNA som blir brutt ned i løpet av uker skal gi senvirkninger må du gjerne forklare?

Pfizer eller Moderna kan ikke gi noen andre senvirkninger enn de å gjennomgå koronaviruset uten vaksine kan gjøre. Da kan man faktisk få alvorlige senvirkninger.

Sitat

60 prosent av coronasyke sliter med senvirkninger

En norsk studie om senvirkninger etter coronasykdom viser at 60 prosent av dem som blir syke, sliter med senvirkninger. Kvinner rammes oftest.

En norsk studie med over 2.600 personer viser oppsiktsvekkende funn når det gjelder langtidsvirkninger etter covid-19 smitte, melder TV 2. Det er Universitetet i Bergen som sammen med Universitetssykehuset og amerikanske forskere utfører studien.

– Når vi så pasienter etter seks måneder, så vi at over 60 prosent hadde langtidsplager. Vi så at mange mellom 16 og 30 år hadde konsentrasjonsplager, problemer med pust og hukommelsessvikt, sier professor Rebecca Cox ved Universitetet i Bergen til kanalen.

Studien fra Bergen viser at det er flest kvinner som sliter med senvirkningene.

– Det forsterker jo bare det vi har sagt hele tiden om at covid-19 ikke er som en vanlig influensa, som jo faktisk noen fremdeles sier. Man må legge inn at her er det et betydelig antall som får senvirkninger, sier avdelingsleder og professor ved Akuttmedisinsk avdeling Dag Jacobsen ved Oslo universitetssykehus

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/60-prosent-av-coronasyke-sliter-med-senvirkninger.yCOGQF6KI

Endret av Værre
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere unge, friske som ikke vil ta vaksinen. Når dere takker nei, så regner jeg med at dere er deres ansvar bevisst, og sørger for at det ikke er dere som bringer smitte videre. At det ikke er dere som forsinker gjenåpningen av Norge. At det ikke er dere som smitter folk som har fått transplantert organer. Folk som har transplantert er vaksinert, siden de har nedsatt immunforsvar og kan dø av korona. Men nå viser det seg at mange av dem ikke har dannet antistoffer, og er like ubeskyttet som om de ikke hadde fått vaksinen. De er helt avhengige av flokkimunitet.

Hva er din plan for å hindre dette? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De bryr seg dessverre kun om seg selv. Blir selv provosert. Må vente til langt ute i august for første dose her jeg bor.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (5 minutter siden):

Dere unge, friske som ikke vil ta vaksinen. Når dere takker nei, så regner jeg med at dere er deres ansvar bevisst, og sørger for at det ikke er dere som bringer smitte videre. At det ikke er dere som forsinker gjenåpningen av Norge. At det ikke er dere som smitter folk som har fått transplantert organer. Folk som har transplantert er vaksinert, siden de har nedsatt immunforsvar og kan dø av korona. Men nå viser det seg at mange av dem ikke har dannet antistoffer, og er like ubeskyttet som om de ikke hadde fått vaksinen. De er helt avhengige av flokkimunitet.

Hva er din plan for å hindre dette? 

Slapp av da, oppslutningen er langt over 90% som er langt over flokkimmunitet, no problemo

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værre skrev (3 minutter siden):

De bryr seg dessverre kun om seg selv. Blir selv provosert. Må vente til langt ute i august for første dose her jeg bor.

Slutt å syte over noe som ikke er et problem i Norge, over 90% vaksinerer seg så du kan ta det helt med ro og passe på deg selv😀

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svennis skrev (14 timer siden):

Har fått innkalling til vaksine, er under 20 år, og usikker på om jeg skal takke ja eller nei.

Nei, fordi jeg er usikker på langtidsbivirkningene og fordi covid-19 vel i svært liten grad ødelegger unge, friske mennesker, men finnes unntak. 

Ja, fordi alle andre gjør det og pga man vel må ha tatt vaksine for å reise ut.

Noen her som har takket nei?

Det er ingen langtidsbivirkninger. Vaksinen er helt trygg. Med vaksinen blir du friere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...