Gå til innhold

Er det blitt en selvfølge å få hjelp fra foreldre til å komme inn på boligmarkedet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De færreste leser loven engang.

Anonymkode: 25266...1bb

Vel jeg er utleier og har satt meg inn i lovverket noe jeg har inntrykk av at de fleste utleiere har, men jo har møtt på haier når jeg var ung og på leiemarkedet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Lær barna deres om økonomi, i stedet for å forsørge dem langt opp i voksen alder. En av de viktigste oppgavene foreldre har, er å gjøre barna selvstendige og i stand til å ta vare på seg selv. Dvs at de som voksne skal klare å skaffe seg jobb og bolig og ta vare på sine egne barn frem til de blir voksne. Alt er jo bare tull nå, med at det er forventet at "barna" bor hjemme til langt oppi 20-årene, får penger til bolig, og forventer at foreldrene skal passe barna et par helger hver mnd. Når blir egentlig folk voksne nå for tiden? 

Anonymkode: 6ba00...7dd

Dette du her nevner er noen grunnleggende holdninger mange foreldre ga sine barn tidligere.   Foreldre skal vera eit forbilde for barna ,  og dem  som sitter på ærfaringene /støttespillere overfor barna, og en ledetråd  overfor det å orientere seg idet statlige byråkratiet.   Når boligprisene etterhvert er blitt så høye at mange ikkje har råd til egen bolig nytter det ikkje å sende regningen over til flertallet av foreldre som har mer en nok med å betale sine faste utgifter.    Norge var eit fattig land før Oljerikdomen begynte å renne inn i statskassen, og dette er noe en hel genrasjon desv. ikkje har fått med seg. 

   

     

Endret av Skybe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (20 timer siden):

Vi har ikke tradisjon for å eie når man er 20 år gammel og singel.  Før i tiden giftet man seg, kjøpte tomt og fikk lån i husbanken for å bygge kliss like hus. En enslig kvinne kunne ikke forvente å eie noe som helst. 

Jeg er 40, samboer er 50  og vi eier ikke bolig. Vi er ikke boligtapere. Vi bor i et fint hus i et fint strøk og har ikke gjeld. 

Men, tenk den dagen dere blir pensjonister. Om dere bor sentralf på Østlandet må man jo fort ut med 15.000 kr + i måneden, det er dessverre da man begynner å kjenne det....

Anonymkode: d5c5f...af2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

De færreste leser loven engang.

Anonymkode: 25266...1bb

Det er ikke sant!

Anonymkode: d5c5f...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men, tenk den dagen dere blir pensjonister. Om dere bor sentralf på Østlandet må man jo fort ut med 15.000 kr + i måneden, det er dessverre da man begynner å kjenne det....

Anonymkode: d5c5f...af2

Nei, det må vi ikke😆...

8 hours ago, Cata said:

Akkurat det stemmer vel ikke helt. For å få seniorlån må man vel ha en leilighet, tror jeg. Men utover det er jeg enig med deg. Man kan fint leve lykkelig i leid leilighet så lenge man er heldig med husverten. Gjorde det i mange år selv og stortrivdes med friheten det gav. Kjøpte da jeg nærmet meg 40 og angrer for så vidt ikke på det heller, men...ja... 

Vi har sikkerhet i eiendom som ikke er bolig. Det blir uansett veldig på siden av diskusjonen, siden jeg ikke påstår at vi skal leie for all fremtid (selv om folk automatisk antar det). Vi kommer til å kjøpe når vi finner drømmehuset, men det er for å bo der, ikke for å komme inn på markedet for enhver pris.

Her på KG blir man fremstilt som bolig"taper" om man ikke eier et bøttekott fra ung alder, og er dømt til å være slave av leiemarkedet resten av livet. Realiteten er at to voksne personer med god lønn har ingen problemer med å kjøpe seg bolig når som helst om de vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (1 minutt siden):

Nei, det må vi ikke😆...

Vi har sikkerhet i eiendom som ikke er bolig. Det blir uansett veldig på siden av diskusjonen, siden jeg ikke påstår at vi skal leie for all fremtid (selv om folk automatisk antar det). Vi kommer til å kjøpe når vi finner drømmehuset, men det er for å bo der, ikke for å komme inn på markedet for enhver pris.

Her på KG blir man fremstilt som bolig"taper" om man ikke eier et bøttekott fra ung alder, og er dømt til å være slave av leiemarkedet resten av livet. Realiteten er at to voksne personer med god lønn har ingen problemer med å kjøpe seg bolig når som helst om de vil. 

Om dere ikke eier og bor på Østlandet: jo. Men, da antar jeg dere bor på en rimelig plass. Vanvittig kjipt å være så gammel uten å eie - virker jo her som dere har «valgt» å ikke eie. Dere har virkelig gått glipp av millioner! Er det ikke selvvalgt er dey selvfølgelig noe annet, men virket veldig selvvalgt ut ifra måten du la det frem nå,

«Eier et bøttekott fra ung alder». Wow, du høres bare bitter ut. La folk få lov til å eie det dersom de ønsker det da, virker jo som dere har ønsket dette selv. Får følelsen av at «dere er for gode for å eie bolig» 😂

Anonymkode: d5c5f...af2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knirke skrev (10 minutter siden):

Nei, det må vi ikke😆...

Vi har sikkerhet i eiendom som ikke er bolig. Det blir uansett veldig på siden av diskusjonen, siden jeg ikke påstår at vi skal leie for all fremtid (selv om folk automatisk antar det). Vi kommer til å kjøpe når vi finner drømmehuset, men det er for å bo der, ikke for å komme inn på markedet for enhver pris.

Her på KG blir man fremstilt som bolig"taper" om man ikke eier et bøttekott fra ung alder, og er dømt til å være slave av leiemarkedet resten av livet. Realiteten er at to voksne personer med god lønn har ingen problemer med å kjøpe seg bolig når som helst om de vil. 

Hva er galt med å bo i en liten leilighet med boliglån? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Om dere ikke eier og bor på Østlandet: jo. Men, da antar jeg dere bor på en rimelig plass. Vanvittig kjipt å være så gammel uten å eie - virker jo her som dere har «valgt» å ikke eie. Dere har virkelig gått glipp av millioner! Er det ikke selvvalgt er dey selvfølgelig noe annet, men virket veldig selvvalgt ut ifra måten du la det frem nå,

«Eier et bøttekott fra ung alder». Wow, du høres bare bitter ut. La folk få lov til å eie det dersom de ønsker det da, virker jo som dere har ønsket dette selv. Får følelsen av at «dere er for gode for å eie bolig» 😂

Anonymkode: d5c5f...af2

Wow... Du kjenner ikke oss i det hele tatt, og du er ekspert på leiemarkedet  selv om du ikke engang vet hvor vi bor. Wow... 🙄

Jeg er ikke bitter, vi kan kjøpe når som helst, men det er billigere å leie her vi bor. Så inntil evt drømmehuset dukker opp så velger vi å leie. Er det virkelig så vanskelig å forstå? Jeg har aldri sagt at det er feil å kjøpe, og jeg har aldri sagt at andre ikke skal få lov til å kjøpe hvis det er det de ønsker. Jeg sier bare at det er feil å kalle folk som ikke har eid fra ung alder "boligtapere"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Potetjinta said:

Hva er galt med å bo i en liten leilighet med boliglån? 

Ingenting galt med det, men jeg foretrekker å bo i hus med hage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (1 time siden):

Ingenting galt med det, men jeg foretrekker å bo i hus med hage. 

Sist gang du var i en lignende diskusjon, så sa du at du aldri hadde stabil nok inntekt for å få lån. Det er fair nok det. 
 

 

Anonymkode: 558b5...f5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleneier skrev (17 timer siden):

De fleste familier burde klare å gi hvert barn 1 million i egenkapital, hvis man starter fra fødsel og sparer i ca 25 år. Dette blir ca. 1500 kr spart per barn hver måned i aksjefond i perioden.

 

Pleneier skrev (12 timer siden):

Har man ikke råd til dette, har man ikke råd til barn.

Kanskje diskusjonen om tidgrensen for abort kan eskalere litt så grensen for selvbestemt abort settes til 1342 uker?  Da kan man jo ringe barna om man ikke har greid å spare nok når de fyller 25 og si at desverre så er du gjenstand for selvbestemt abort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Sist gang du var i en lignende diskusjon, så sa du at du aldri hadde stabil nok inntekt for å få lån. Det er fair nok det. 
 

 

Anonymkode: 558b5...f5d

Kjekt at du har god hukommelse, men det er stor forskjell på fortid (Singel i 20-årene uten fast inntekt) og nåtid (30-årene, samboer og fast jobb).

Om temaet for tråden hadde vært om man er avhengig av en partner for å kjøpe bolig, så ville jeg nok svart at ja, de fleste er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knirke skrev (9 timer siden):

Vi kommer til å kjøpe når vi finner drømmehuset, men det er for å bo der, ikke for å komme inn på markedet for enhver pris.

Og det er et viktig poeng i kjøpe vs. leie debatten. Man må faktisk ha et sted å bo og dermed så blir det en neverending story. Man kjøper leilighet og verdien stiger (som regel) men om eller når man selger så må man likevel ha et sted å bo, så pengene går inn i neste bolig. Verdien realiseres kun når man kjøper seg "nedover" til bolig med mindre verdi enn den man flytter fra. (Ser da bort fra tilfeller der avdrag på lån og evt. fellesutgifter hvis man ikke har enebolig overstiger månedsleie for tilsvarende leid bolig.) 

For min del så ser jeg jo at boligen har steget i verdi siden jeg kjøpte den, iallfall hvis jeg sammenlikner med boliger som selges i samme område, men jeg ser også at sparingen jeg har bedrevet utenom utgjør mer i rede penger enn verdiøkning av bolig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Cata said:

Og det er et viktig poeng i kjøpe vs. leie debatten. Man må faktisk ha et sted å bo og dermed så blir det en neverending story. Man kjøper leilighet og verdien stiger (som regel) men om eller når man selger så må man likevel ha et sted å bo, så pengene går inn i neste bolig. Verdien realiseres kun når man kjøper seg "nedover" til bolig med mindre verdi enn den man flytter fra. (Ser da bort fra tilfeller der avdrag på lån og evt. fellesutgifter hvis man ikke har enebolig overstiger månedsleie for tilsvarende leid bolig.) 

For min del så ser jeg jo at boligen har steget i verdi siden jeg kjøpte den, iallfall hvis jeg sammenlikner med boliger som selges i samme område, men jeg ser også at sparingen jeg har bedrevet utenom utgjør mer i rede penger enn verdiøkning av bolig. 

Akkurat🙂

Man kan gjerne tro at man har "tjent" penger på å eie en bolig som har steget i verdi, men man har ikke noe mer i kroner og øre enn man hadde da man kjøpte. Faren er jo at verdien synker, og at man sitter igjen med en bolig der man ikke ønsker å bo, og ikke får solgt. Renteutgiftene og vedlikeholdskostnadene blir jo akkurat de samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (21 timer siden):

Akkurat🙂

Man kan gjerne tro at man har "tjent" penger på å eie en bolig som har steget i verdi, men man har ikke noe mer i kroner og øre enn man hadde da man kjøpte. Faren er jo at verdien synker, og at man sitter igjen med en bolig der man ikke ønsker å bo, og ikke får solgt. Renteutgiftene og vedlikeholdskostnadene blir jo akkurat de samme.

Jeg var smart, tenker jeg selv. Solgte min nedbetalte bolig, satte alt utenom 1 mill i indeksfond. Nå har fondet økt ca 84% på 5år. Leid rimelig i denne tiden.

Anonymkode: 1b270...81d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har hatt min far som kausjonist både første og andre gangen jeg har kjøpt bolig. Så er en del som har det ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer bok an på hva det koster der du bor. Trodde BSU var mer utbredt.  

Anonymkode: 82479...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/9/2021 at 6:47 PM, AnonymBruker said:

Ja. Hvordan ellers skal en komme inn? Enten hjelp mens de lever eller arv når de dør. Eneste muligheten dessverre. 

Anonymkode: 70f7e...b9a

Eneste mulighet til hva? Ingen menneskerett å bo og eie midt i de største norske byene i noe som trolig blir et økonomisk tapsprosjekt. Prisene er vel omtrent på topp nå og de kan gå ned nok til at det ville ha lønt seg å leie heller. Samtidig med at renta går opp og lønningene er flate.

Anonymkode: e1d56...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/10/2021 at 3:07 PM, Guest Laffatus said:

Mine foreldre har aldri hjelpet meg med noe. Men jeg veit huset er betalt ned og at pappa hadde penger på konto  så jeg får leilighet da mamma dør. Får min del er det greit og leie .

Hvordan vet du at hun ikke har testamentert den bort til en eller annen sekt?

Anonymkode: e1d56...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...