Gå til innhold

Er det blitt en selvfølge å få hjelp fra foreldre til å komme inn på boligmarkedet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pleneier skrev (1 time siden):

...............

Derfor bør man spare fra barnets fødsel.

...............

Førstegangskjøpere er et relativt vidt begrep.  Sannsynligheten er stor for at alderen på disse er omvendt stigende med alderen for førstegangsfødende.

 

Hvor mye tenker du man bør spare?  Med tre barn og behov for egen bolig med minst fire soverom, og to biler slik at barna kan ha litt infrastruktur og velferd mens de bor hjemme altså.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Laffatus

Mine foreldre har aldri hjelpet meg med noe. Men jeg veit huset er betalt ned og at pappa hadde penger på konto  så jeg får leilighet da mamma dør. Får min del er det greit og leie .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pleneier
Whistler skrev (1 time siden):

Førstegangskjøpere er et relativt vidt begrep.  Sannsynligheten er stor for at alderen på disse er omvendt stigende med alderen for førstegangsfødende.

 

Hvor mye tenker du man bør spare?  Med tre barn og behov for egen bolig med minst fire soverom, og to biler slik at barna kan ha litt infrastruktur og velferd mens de bor hjemme altså.

 

De fleste familier burde klare å gi hvert barn 1 million i egenkapital, hvis man starter fra fødsel og sparer i ca 25 år. Dette blir ca. 1500 kr spart per barn hver måned i aksjefond i perioden.

Endret av Pleneier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleneier skrev (9 timer siden):

Foreldre i dag bør definitivt tenke på å spare til barnas bolig, helt fra barna er små. Ellers vil barna fort bli økonomiske tapere.

Man bør sette av månedlig sparing helt fra barna er født.

Eller de kan prioritere å betale ned sin egen bolig og så kausjonere. 

Anonymkode: 435c8...09c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (9 timer siden):

Vi har ikke tradisjon for å eie når man er 20 år gammel og singel.  Før i tiden giftet man seg, kjøpte tomt og fikk lån i husbanken for å bygge kliss like hus. En enslig kvinne kunne ikke forvente å eie noe som helst. 

Jeg er 40, samboer er 50  og vi eier ikke bolig. Vi er ikke boligtapere. Vi bor i et fint hus i et fint strøk og har ikke gjeld. 

Det var jo ikke 20 år og singel som var casen til ts, men «unge». 
 

dere er jo boligtapere den dagen dere pensjonerer dere og fremdeles har like store boutgifter. 

Anonymkode: 435c8...09c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke sånn at hvis man ikke har penger til bolig så skal mor og far betale. Det er noe stusselig over voksne mennesker som ikke klarer å ta kontroll på økonomien sin. Og/eller sitter og funderer over hvor mye de får når mor og far dør. Tragisk. 

Spar penger fra tenårene, så klarer vel de fleste å få kjøpt seg bolig når de er ca 30. Utrolig hvor mye man kan spare om man dropper utenlandsferier, kaffe ute hver dag, middag ute en gang i uka, dyr frisør, spa-weekend osv. Man må jo ofre noe selv for å nå mål. 

Anonymkode: 6ba00...7dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

 

HALVPARTEN?! :hakeslepp: Herregud trodde ikke det var så mye! I Oslo kanskje men er muligens de som trekker opp den statistikken. Jeg kjøpte for nesten 2,3 i Trondheim uten hjelp og uten partner. Tjener ganske dårlig, men hadde spart mye EK. Banken mente jeg ikke kom til å klare med å betale mer enn 5-6000 i mnd. på lånet:P Så jeg har naturlig nok satt opp trekket siden jeg klarte meg helt fint da jeg leide for 11 000 + strøm og bil(lang vei til jobb + bom og bensin), og den var 40kvm versus de 57kvm som jeg har nå. For å ikke snakke om at jeg nå har en stor balkong, garasje, stor bod, soverom som ikke er et klesskap, fjernvarme, nært natur og handelssted, kort vei til jobb uten bom, osv. Så jeg skjønner at folk vil eie over å leie, særlig de som nå har barn oppi alt.

Anonymkode: 0c368...8a9

I Oslo er selvsagt tallet mye høyere. 

Anonymkode: 435c8...09c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det var jo ikke 20 år og singel som var casen til ts, men «unge». 
 

dere er jo boligtapere den dagen dere pensjonerer dere og fremdeles har like store boutgifter. 

Anonymkode: 435c8...09c

Det var satt på spissen, da..

Våre boligutgifter trenger du ikke å bekymre deg for. Hvis vi har behov for å kjøpe en pensjonistleilighet er det ikke verre enn å ta opp seniorlån. Da betaler man bare renter, og banken tar leiligheten og verdistigningen når vi ligger i pennalet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få hjelp fra foreldre er en uting på mange måter. I tillegg til å bidra ytterligere til prisstigning i boligmarkedet, så er det som å mate en måke. Måken tar maten, svelger den rått og maser hull i hode på deg til du gir mer mat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Pleneier said:

De fleste familier burde klare å gi hvert barn 1 million i egenkapital, hvis man starter fra fødsel og sparer i ca 25 år. Dette blir ca. 1500 kr spart per barn hver måned i aksjefond i perioden.

Foreldre flest har andre ting de må spare til enn egenkapital til barna sine. Konfirmasjon, lappen, egen pensjon. Og synes det er for mye å forvente at foreldre skal spare i 7 år etter myndighetsalder? 25? De færreste jeg kjenner har mulighet til å spare så mye, selv om de er to stykk med gjennomsnittsinntekter. 

Endret av Miah
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

foreldrene skal ikke være ditt nød-fond.

og barna skal ikke være foreldrenes pensjonsfond... 

Anonymkode: 3867b...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pleneier
Miah skrev (58 minutter siden):

Foreldre flest har andre ting de må spare til enn egenkapital til barna sine. Konfirmasjon, lappen, egen pensjon. Og synes det er for mye å forvente at foreldre skal spare i 7 år etter myndighetsalder? 25? De færreste jeg kjenner har mulighet til å spare så mye, selv om de er to stykk med gjennomsnittsinntekter. 

Har man ikke råd til dette, har man ikke råd til barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 25 år  da eg kjøpte tomt for kr. 20. 000,  og fekk tilsagn på  førsteprioritets lån i husbanken på kr. 188.000, og  andre prioritetslån i den lokale banken  på kr. 60.000 m/ ein rentesats på  15%.  Eit fordyrende avvik på kr. 15.000 førte til at husbanken omgjorde lhusånet fra utjevningslån til nominalån m/ 2 % avdrag.

Oppsetting av grunnmur, og alt grunnarbeide utført igjennom egeninnsats, og  boligen   levert fra byggfirma klar til maling / tapetering etc.  gulvbelegg.     Mange hundre timer med  egeninnsats gjekk med før ein endeleg kunne flytte inn.  Nei det var såvist ikkje snakk om å flytte inn i eit nøkkelferdig hus på den tida.    Eg kjenner ingen venner / foreldre med    3-5 barn som hadde råd å sponse hverken videregående skulegang eller  inngangsbill. til barna innpå boligmarkedet.   Nei, tidligere måtte barna lære seg å ta økonomisk  ansvar tidleg,  og det var såvist ikkje snakk om å "sy puter under ermene på barna"  Boligprisene er høyest i sentrale strøk / pressområde, og skal ofte ikkje mange km utenfor en bykjærnen før ein får mer bolig for pengene, og kan ta mange tur / returer med tog , buss , egen bil  for prisen ein må legge inn i en bolig.

Med andre ord : Eg synes ingenting om at foreldre som har kjempet eit langt liv under heilt andre kår en mange ungdomer opplever idag skal pantesette egen bolig til fordel for at barna skal få sitt hjem.   Det er idag mange foreldre / besteforeldre som er blitt lokket inn i eit økonomisk uføre av bankene, og som idag  sitter som gjeldslaver.    

 

       

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pleneier skrev (36 minutter siden):

Har man ikke råd til dette, har man ikke råd til barn.

Så du meiner at foreldre som får 3-4 barn må ta høgde for at de må kunne hjelpe barna økonomisk til inngangsbill. til egen bolig ?.    Hvilke økonomisk grunnlag ser du for deg at foreldre da bør ha  før de idet heletatt velger å få barn ?.   Og hvor ser du for deg at  lista til markedsprisen bør legges til boligkjøp overfor barna.     Du hørest uttil å vera født igår, og uttaler deg på eit syltynt grunnlag, og utan større viten ! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Foreldre gir forskudd på arv til barna sine når de skal inn på boligmarkedet. Det er ikke sånn at folk venter med å kjøpe bolig til foreldrene dør.

Jeg setter av en månedlig sum til barnet mitt slik at de skal få starthjelp i livet, men jeg håper det blir mer politisk styring i boligmarkedet før den tid.

Nei, det er ingen menneskerett å bo i Oslo, men jeg vil ikke ha en hovedstad som kun er for millionærer. Hvor skal butikkansatte, servitører, vaskere etc bo? De trengs også i Oslo. Det er et latterlig argument at man ikke bør kunne forvente å bo innen en times omkrets av hvor man jobber. Oslo trenger oss også! 

Anonymkode: 8023a...3b5

OK !  Hvor  ser du for deg at du  hadde du satt av til starthjelp om du hadde flere barn ?.   Vi har etterhvert fått en hel genrasjon "ny-rike " som aldri har opplevd en renteøkning, og som har ridd  på en oppgangsbølge  siste 25 -30 år.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Pleneier said:

Har man ikke råd til dette, har man ikke råd til barn. 

Det er å leve i en drømmeverden å tro at de fleste foreldre har råd til det der. Det er snakk om folk med helt vanlige inntekter. Skal man spinke og spare gjennom store deler av livet for å ha egenkapital til barna når de fyller 25? Blir ikke mange barn i Norge i fremtiden om mulige foreldre hører på deg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Jeg synes alle som har mulighet burde gjøre alt i sin makt for å hjelpe barna inn i boligmarkedet. Virker som om politikken som føres gjør alt værre. Det er nok av plass i Norge, men kjempedyrt med en tomt.

Det som er trist er alle som faller utenfor og har foreldre som kunne a hjulpet de innenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær barna deres om økonomi, i stedet for å forsørge dem langt opp i voksen alder. En av de viktigste oppgavene foreldre har, er å gjøre barna selvstendige og i stand til å ta vare på seg selv. Dvs at de som voksne skal klare å skaffe seg jobb og bolig og ta vare på sine egne barn frem til de blir voksne. Alt er jo bare tull nå, med at det er forventet at "barna" bor hjemme til langt oppi 20-årene, får penger til bolig, og forventer at foreldrene skal passe barna et par helger hver mnd. Når blir egentlig folk voksne nå for tiden? 

Anonymkode: 6ba00...7dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (3 timer siden):

Hvis vi har behov for å kjøpe en pensjonistleilighet er det ikke verre enn å ta opp seniorlån.

Akkurat det stemmer vel ikke helt. For å få seniorlån må man vel ha en leilighet, tror jeg. Men utover det er jeg enig med deg. Man kan fint leve lykkelig i leid leilighet så lenge man er heldig med husverten. Gjorde det i mange år selv og stortrivdes med friheten det gav. Kjøpte da jeg nærmet meg 40 og angrer for så vidt ikke på det heller, men...ja... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemløseren skrev (Akkurat nå):

 

Jeg synes alle som har mulighet burde gjøre alt i sin makt for å hjelpe barna inn i boligmarkedet. Virker som om politikken som føres gjør alt værre. Det er nok av plass i Norge, men kjempedyrt med en tomt.

Det som er trist er alle som faller utenfor og har foreldre som kunne a hjulpet de innenfor.

De fleste oppgående foreldre lærer barna sine tidleg  å prioritere, planlegge, og  ta eit selvstendig  okonomisk ansvar tidleg  som de kan dra  med seg  inn i voksenalderen.    Det at mange idag faller utenfor boligmarkede har med ein total feilslått boligpolitikk å gjøre.   Boligprisene har jevnt over økt i rakettfart i forhold til lønnsnivået til folk flest, og  bare eit tidsspørsmål før boligboblen sprekker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...