Gå til innhold

Er det blitt en selvfølge å få hjelp fra foreldre til å komme inn på boligmarkedet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stadig flere unge får hjelp i form av foreedlre stiller som kuasjonist eller får forskudd på arv. Er det blitt en selvfølge å få hjelp fra forreldre til å komme inn på boligmarkedet?

Anonymkode: e76fd...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Hvordan ellers skal en komme inn? Enten hjelp mens de lever eller arv når de dør. Eneste muligheten dessverre. 

Anonymkode: 70f7e...b9a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... jeg vil tippe 60% får hjelp

Anonymkode: 4ff80...6e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på hvor man bor. Jeg bor i Oslo, sparer opp og håper å kunne hjelpe mitt barn i hvert fall. 

Tenker at hvis jeg ønsker at barnet skal bo nogenlunde nær meg, må jeg bare hjelpe. 

Hadde vi bodd på landet, ville jeg kanskje tenkt annerledes. 

Anonymkode: c124a...d3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som ikke har foreldre som kan hjelpe må klare seg selv så godt det går. 

Anonymkode: da100...be2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pleneier
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Stadig flere unge får hjelp i form av foreedlre stiller som kuasjonist eller får forskudd på arv. Er det blitt en selvfølge å få hjelp fra forreldre til å komme inn på boligmarkedet?

Anonymkode: e76fd...59b

Ja det er en selvfølge, spesielt i hovedstaden. Ellers blir barna evige tapere på boligmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid så mye hjelp som skal til. 

Mine foreldre er kausjonister for 100.000. Det er ikke så stor sum når de har enebolig.

Men det gjorde at vi fikk mellomfinansiering og kunne flytte ut av vårt for lille hus og til et større. 

Uten de som kausjonister, så hadde vi ikke fått mellomfinansiering, og vi måtte solgt først. Noe som er skikkelig skummelt i markedet her. 

 

Vi trengte ikke hjelp til første bolig. Men så kom oljekrisa, og brått hadde vi mer lån enn boligens verdi... og da satt vi fast. 

Anonymkode: a6265...bc9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Pleneier said:

Ja det er en selvfølge, spesielt i hovedstaden. Ellers blir barna evige tapere på boligmarkedet.

Det som er problemet er ikke at unge får hjelp av foreldre, problemet er at utsagnet over har blitt en greie. Plutselig må alle eie bolig (og ha millioner i gjeld) for å være et fullverdig menneske. Ellers er man "taper"🙄

Studenter og andre unge mennesker har ikke vondt av å leie, og av å spare. Det gjør dem ikke til tapere.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ingen hjelp til å komme inn på boligmarkedet for mitt avkom. Selv om jeg hadde vært i jobb fremdeles, hadde jeg ikke kunnet sette av tusenvis av kroner til sparing hver måned hele hans liv, for å ha nok til egenkapital til han den dagen han vil flytte. Jeg har ikke hundretusenvis av kroner på konto å gi vekk. Jeg har boliglån og uføretrygd.

Det er egentlig ganske rått at dagens ungdom forventer å bare hundretusenvis av kroner av sine foreldre. Ingen fikk det da jeg var ung voksen og flyttet hjemmefra, det hadde vi ikke hørt om en gang.

Min sønns far (skilt) er heller ingen formuende mann, og har aldri spart en krone i sitt liv. Så det er ingen hjelp å hente der heller.

Sønnen min må rett og slett finne ut av det selv, spare og jobbe. Og kanskje finne en partner å kjøpe sammen med. Er man to er det selvfølgelig lettere å slå sammen sparemidlene sine og få nok til egenkapital.

Endret av Million
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (7 minutter siden):

Det som er problemet er ikke at unge får hjelp av foreldre, problemet er at utsagnet over har blitt en greie. Plutselig må alle eie bolig (og ha millioner i gjeld) for å være et fullverdig menneske. Ellers er man "taper"🙄

Studenter og andre unge mennesker har ikke vondt av å leie, og av å spare. Det gjør dem ikke til tapere.

Det er da ikke «plutselig», å eie egen bolig har vi lange tradisjoner for her i landet. 

til ts, ja det er veldig vanlig, spesielt i Oslo.

Anonymkode: 435c8...09c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pleneier
Knirke skrev (10 minutter siden):

Det som er problemet er ikke at unge får hjelp av foreldre, problemet er at utsagnet over har blitt en greie. Plutselig må alle eie bolig (og ha millioner i gjeld) for å være et fullverdig menneske. Ellers er man "taper"🙄

Studenter og andre unge mennesker har ikke vondt av å leie, og av å spare. Det gjør dem ikke til tapere.

Går man hele livet uten å eie egen bolig, så er man jo en boligtaper. Studenter bør ikke tenke på å eie egen bolig, men det gjør vel heller ikke de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vel veldig hva folk har råd til og velger å gjøre. Personlig har jeg vært så heldig at min mor har spart til meg siden jeg ble født. Sparte også en god del penger før studiene som gjorde det mulig for meg å kjøpe en leilighet. Selvsagt da med min mor som kausjonist. Lånet blir midt så fort jeg er ferdig med studier da

Anonymkode: dad50...8f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pleneier

Foreldre i dag bør definitivt tenke på å spare til barnas bolig, helt fra barna er små. Ellers vil barna fort bli økonomiske tapere.

Man bør sette av månedlig sparing helt fra barna er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pleneier skrev (5 minutter siden):

Går man hele livet uten å eie egen bolig, så er man jo en boligtaper. Studenter bør ikke tenke på å eie egen bolig, men det gjør vel heller ikke de fleste.

Hvorfor bør man ikke det?

Anonymkode: dad50...8f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pleneier
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor bør man ikke det?

Anonymkode: dad50...8f0

Det er jo kjempedyrt å kjøpe og selge ift. alle kostnader. Eier man bolig i mindre enn tre år, går man sannsynligvis i minus. Man vet jo aldri helt hvor man ender opp med å jobber heller.

Endret av Pleneier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleneier skrev (2 minutter siden):

Det er jo kjempedyrt å kjøpe og selge ift. alle kostnader. Eier man bolig i mindre enn tre år, går man sannsynligvis i minus. Man vet jo aldri helt hvor man ender opp med å jobber heller.

Det spørs jo helt på markedet da, og hvor mye verdistigning det er. Noen ganger er det verdt det

Anonymkode: dad50...8f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er da ikke «plutselig», å eie egen bolig har vi lange tradisjoner for her i landet. 

til ts, ja det er veldig vanlig, spesielt i Oslo.

Anonymkode: 435c8...09c

Vi har ikke tradisjon for å eie når man er 20 år gammel og singel.  Før i tiden giftet man seg, kjøpte tomt og fikk lån i husbanken for å bygge kliss like hus. En enslig kvinne kunne ikke forvente å eie noe som helst. 

5 minutter siden, Pleneier said:

Går man hele livet uten å eie egen bolig, så er man jo en boligtaper. Studenter bør ikke tenke på å eie egen bolig, men det gjør vel heller ikke de fleste.

Jeg er 40, samboer er 50  og vi eier ikke bolig. Vi er ikke boligtapere. Vi bor i et fint hus i et fint strøk og har ikke gjeld. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...