Gå til innhold

Trenger hjelp til å finne ut hva som er flatterende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i en fase der jeg jobber med å akseptere egen kropp, jobbe med selvbildet og selvfølelsen. Har aldri følt meg feminin (selv om jeg har formene).  Trenger litt tips til hva som er flatterende til mine farger og kroppsfasong. Tør ikke legge ut bilde (er lærer på vgs, hadde vært så flaut å bli gjenkjent 😅)

Er det noen som kan gi meg noen tips til farger, hvilke type klær jeg kan kle og hva jeg ev bør styre unna?

Jeg har grønne øyne og mørkeblondt hår. Har en del fregner (men blir brun i sola). Mener jeg har fått høre at jeg har "beige" hud med røde undertoner(?) Jeg har målt og funnet ut at jeg har timeglassfasong, men er ganske tjukk, med en del mage og store overarmer. Ganske stor byste. (Trenger ikke få tips om å trene og spise sunt, er allerede på vei ned i vekt)

Blir veldig takknemlig for svar ❤️

Anonymkode: 111ba...64a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som du har varme toner i huden og håret, så det kler du best i klær åså. Brunt i stedet for grått, gult, grønt rød toner, orange og turkis. Og sort og hvitt da. Er fint å kle seg i en farge om gangen åså, ikke nødvendigvis sort!

Og du har timeglass! Den beste figuren, du er kjempe feminin uten å prøve engang  :) Du må markere midjen din, og bruke noe som åpner litt opp i halsen (V hals osv) fordi du har stor byste og da kan det lett se litt mye ut med noe som ikke viser halsen, om du skjønner? Siden det er sommer, og du er på vei ned i vekt vil kanskje kjoler være en ide? Der er omslags kjoler flatterende. Men ermene bør slutte ved albuen der du er smalere og skjørt slutte ved kne eller ankel, fordi der fester blikket seg.

Anonymkode: 2ac20...40b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Høres ut som du har varme toner i huden og håret, så det kler du best i klær åså. Brunt i stedet for grått, gult, grønt rød toner, orange og turkis. Og sort og hvitt da. Er fint å kle seg i en farge om gangen åså, ikke nødvendigvis sort!

Og du har timeglass! Den beste figuren, du er kjempe feminin uten å prøve engang  :) Du må markere midjen din, og bruke noe som åpner litt opp i halsen (V hals osv) fordi du har stor byste og da kan det lett se litt mye ut med noe som ikke viser halsen, om du skjønner? Siden det er sommer, og du er på vei ned i vekt vil kanskje kjoler være en ide? Der er omslags kjoler flatterende. Men ermene bør slutte ved albuen der du er smalere og skjørt slutte ved kne eller ankel, fordi der fester blikket seg.

Anonymkode: 2ac20...40b

Tusen takk for tips! 😊

Anonymkode: 111ba...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du kler varme jordtoner i oliven, skoggrønn, varm brun, varm beige, offwhite, mørk lilla. Klær: fremhev formene dine ikke gå med for løse klær som får deg til å se ut som en "sekk", Heller fremhev bryster og midje og eventuelt ha en løsere, åpen jakke/bluse oppå eller en yopp dom er lødere over magen men fremhever bryst/midje  Finn klær du føler det vel i og som er komfortable. Bukser som sitter fint i livet og går rett ned forlenger beina. Eventuelt kjole i A-fasong:) belte i livet kan nok også være fint.

Anonymkode: b0320...768

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit bluse/ skjorte og sorte eller grå bukser og skjørt funker for alle damer.

De passer også til jeans. Skjønt jeans er litt smakløst.

Hvorfor ikke alle kvinner har et antrekknmed hvit bluse som de bruker ukentlig har jeg aldri forstått. Ser både profesjonelt og seriøst ut.

 

 

 

Screenshot_20210610-212823.png

Screenshot_20210610-212835.png

Screenshot_20210610-212847.png

 

Screenshot_20210610-213125.png

Endret av Realverdien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange fine tips til antrekk! Er litt i samme båt, lærer på VGS og trenger en litt mer moden stil enn den jeg har nå. Skal følge godt med på denne tråden.

En ting som slo meg er at du sier du har beige hud med rødtoner, og lett får fregner. Skulle dette tilsi at du har en kjølig hudtone, litt porcelain hudtone? Motsatt har vel varme hudtoner en gylden undertone, som jeg har skjønt. Er ingen ekspert altså, men har fått dette inntrykket når jeg har kjøpt foundation...

 

 

Anonymkode: 3b03c...fb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Realverdien said:

De passer også til jeans. Skjønt jeans er litt smakløst.

Hva er smakløst med jeans?

Anonymkode: f6a71...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva er smakløst med jeans?

Anonymkode: f6a71...10f

Dångeri er vel gjerne det som kalles hverdagslige klær. De egner seg ikke til mange arbeidsplasser f.eks. 

Har tødd litt opp i senere år, men er fortsatt upassende mange steder.

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/for-all-del-ikke-ga-i-dongeri/61704470

https://www.vic.no/inspired-by-living/bukser-og-jeans/jeans-pa-kontoret/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realverdien skrev (3 minutter siden):

Dångeri er vel gjerne det som kalles hverdagslige klær. De egner seg ikke til mange arbeidsplasser f.eks. 

Har tødd litt opp i senere år, men er fortsatt upassende mange steder.

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/for-all-del-ikke-ga-i-dongeri/61704470

https://www.vic.no/inspired-by-living/bukser-og-jeans/jeans-pa-kontoret/

Men nå er ts lærer, så da er jeans veldig mye mer passende enn utringede hvite bluser

Anonymkode: 6666d...913

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men nå er ts lærer, så da er jeans veldig mye mer passende enn utringede hvite bluser

Anonymkode: 6666d...913

Jeg synes ikke det er passende for en gymnaslærer å gå i jeans. Det kan vaktmesteren gjøre. At andre river ned egen status ved å kle seg annenrangs får så være. Tråden handlet om å bli velkledd 

Ser at det hersker en del forvirring om dette i Norge. Særlig fordi dyre jeansbukser har hatt høy status i ungdomsmiljøer. En venn som er advokat forteller om sekretærer som kommer på jobb i jeans og må 'fortelles' at det ikke passer seg osv. Man ser likevel ikke jeans når folk er bedt i 'pent antrekk', i konfirmasjon, på fest eller på middag på restaurant i godt selskap. Som jo burde være en pekepinn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Realverdien said:

Jeg synes ikke det er passende for en gymnaslærer å gå i jeans. Det kan vaktmesteren gjøre. At andre river ned egen status ved å kle seg annenrangs får så være. Tråden handlet om å bli velkledd 

Ser at det hersker en del forvirring om dette i Norge. Særlig fordi dyre jeansbukser har hatt høy status i ungdomsmiljøer. En venn som er advokat forteller om sekretærer som kommer på jobb i jeans og må 'fortelles' at det ikke passer seg osv. Man ser likevel ikke jeans når folk er bedt i 'pent antrekk', i konfirmasjon, på fest eller på middag på restaurant i godt selskap. Som jo burde være en pekepinn.

På de aller fleste arbeidsplasser er jeans ok, også på advokatkontor - også i retten. Selv i hvitsnipp finansmiljøer så har det vært vanlig med jeans på casual fridays i flere 10-år nå.

Litt usikker på om deu blander 1950 med 2021når du sier at jeans ikke er passende for lærere?

Anonymkode: f6a71...10f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På de aller fleste arbeidsplasser er jeans ok, også på advokatkontor - også i retten. Selv i hvitsnipp finansmiljøer så har det vært vanlig med jeans på casual fridays i flere 10-år nå.

Litt usikker på om deu blander 1950 med 2021når du sier at jeans ikke er passende for lærere?

Anonymkode: f6a71...10f

 

Om jeg stilte på advokatkontor hadde jeg snudd om de brukte dongeribukser, antatt at det var et hipsterkonsept for mdg søksmål eller noe slikt. Har vært relativt ofte hos advokat med arveoppgjør, søksmål for borettslaget i sin tid mm. Aldri sett dongeri.

https://karrierestart.no/pa-jobben/447-kleskoder-pa-jobben-slik-kler-du-deg-i-din-bransje

Som man leser er jeans ut i mange bransjer. 'Kan være lov' i bank dersom de er pene.

 

Casual Fridays spiller egentlig på business casual. Det er faktisk hva vi kaller 'pent kledd' i Norge og betyr at man slipper dress. Dressbukse/khaki og skjorte er nødvendig dog. Ofte blazer. Det må ikke forveksles med casual -wear-, som er jeans og tskjorte.

Kilde: Jeg har bodd og arbeidet i nord-amerika.

Mer om casual friday: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Business_casual  

 

Så kan man jo mene at en lektor stiller i hettegenser og jeans om hun vil. Ser dog at de seriøse underviserne som tar klasseledelse seriøst vet bedre enn å kle seg som elevene sine.

Endret av Realverdien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også timeglass-figur, og på meg passer det ikke med skjorter som ikke er innsvinget i livet i hvert fall (ser på de blusene som er linket til over), for da får jeg ikke fremhevet det stedet på kroppen som er tynnest. Formene må fram :)

Og jeg har også grønne øyne, mørk blondt hår og fregner - men blir brun i sola 😄 Jeg kler burgunder veldig godt i hvert fall! Generelt varme toner. Blå, grå osv. ser jeg blek og dratt ut i, så det prøver jeg å unngå. 

Jeans går fint på skolen. Jeg jobber som jurist i staten med andre jurister, og jeans er et vanlig plagg hos oss, til og med lederne går i jeans. Men selvsagt er de pene, ikke misfargede og ikke hullete. Jeg kombinerer gjerne med en skjorte under en fin genser. Da føler jeg meg både fin og profesjonell, og det er behagelig.

Anonymkode: d418e...430

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har også timeglass-figur, og på meg passer det ikke med skjorter som ikke er innsvinget i livet i hvert fall (ser på de blusene som er linket til over), for da får jeg ikke fremhevet det stedet på kroppen som er tynnest. Formene må fram :)

Og jeg har også grønne øyne, mørk blondt hår og fregner - men blir brun i sola 😄 Jeg kler burgunder veldig godt i hvert fall! Generelt varme toner. Blå, grå osv. ser jeg blek og dratt ut i, så det prøver jeg å unngå. 

Jeans går fint på skolen. Jeg jobber som jurist i staten med andre jurister, og jeans er et vanlig plagg hos oss, til og med lederne går i jeans. Men selvsagt er de pene, ikke misfargede og ikke hullete. Jeg kombinerer gjerne med en skjorte under en fin genser. Da føler jeg meg både fin og profesjonell, og det er behagelig.

Anonymkode: d418e...430

Takk for tips, burgunder har jeg ikke brukt mye av. Må testes.Bruker du øyenskygge? Har lest at fersken skal være fint på grønne øyne,men tenker at det blir litt "mye"? Men så må jeg jo utfordre meg selv litt også 😅 

 

Anonymkode: 111ba...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Takk for tips, burgunder har jeg ikke brukt mye av. Må testes.Bruker du øyenskygge? Har lest at fersken skal være fint på grønne øyne,men tenker at det blir litt "mye"? Men så må jeg jo utfordre meg selv litt også 😅 

 

Anonymkode: 111ba...64a

Ja, bruker øyenskygge, men synes bruntoner passer best. Ikke brun-brun, men litt varmere. Noe sånt: https://www.amazon.com/Eyeshadow-Absolute-Terracotta-Exceptional-Skincare/dp/B06WWB5DLP

Anonymkode: d418e...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realverdien skrev (9 timer siden):

 

Om jeg stilte på advokatkontor hadde jeg snudd om de brukte dongeribukser, antatt at det var et hipsterkonsept for mdg søksmål eller noe slikt. Har vært relativt ofte hos advokat med arveoppgjør, søksmål for borettslaget i sin tid mm. Aldri sett dongeri.

https://karrierestart.no/pa-jobben/447-kleskoder-pa-jobben-slik-kler-du-deg-i-din-bransje

Som man leser er jeans ut i mange bransjer. 'Kan være lov' i bank dersom de er pene.

 

Casual Fridays spiller egentlig på business casual. Det er faktisk hva vi kaller 'pent kledd' i Norge og betyr at man slipper dress. Dressbukse/khaki og skjorte er nødvendig dog. Ofte blazer. Det må ikke forveksles med casual -wear-, som er jeans og tskjorte.

Kilde: Jeg har bodd og arbeidet i nord-amerika.

Mer om casual friday: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Business_casual  

 

Så kan man jo mene at en lektor stiller i hettegenser og jeans om hun vil. Ser dog at de seriøse underviserne som tar klasseledelse seriøst vet bedre enn å kle seg som elevene sine.

Hvem ER du? 

Anonymkode: 323eb...c36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvem ER du? 

Anonymkode: 323eb...c36

Jeg orker ikke forholde meg til denne brukeren, så jeg har blokkert ham - men tror han har som hobby å være idiot inne i tråder. 

Anonymkode: d418e...430

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg orker ikke forholde meg til denne brukeren, så jeg har blokkert ham - men tror han har som hobby å være idiot inne i tråder. 

Anonymkode: d418e...430

Sier 'AnonymBruker'. 

Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvem ER du? 

Anonymkode: 323eb...c36

Jeg er en som vet forskjellen på kleskoden til en offentlig ansatt jurist i jeans på fastlønn, og advokater med praksis og klienter å forholde seg til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Realverdien said:

Jeg er en som vet forskjellen på kleskoden til en offentlig ansatt jurist i jeans på fastlønn, og advokater med praksis og klienter å forholde seg til. 

Så flott da

Anonymkode: f6a71...10f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...