Gå til innhold

På fredag kommer koronapasset


von Dünkel

Anbefalte innlegg

Sitronmelisse skrev (1 time siden):

Hvis du leser alle høringssvarene som kom inn fra ulike faginstanser på innføring av koronapass så var den aller sterkeste innvendingen fra alle at det ikke ville være testkapasitet nok og all nødvendig testing ikke er gjennomførbart.

Mhmmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Peanut skrev (4 timer siden):

Er egentlig positiv, men får litt fnatt av alle bivirkningene folk får :sjokkbla: 

Altså, du får fnatt av de harmløse bivirkningene som øm arm, litt forkjølelsefølelse, litt feber osv som går over i løpet av noen dager?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosemarin skrev (På 9.6.2021 den 11.27):

Ja så klart det er «mulig» men det er mye som er mulig. Så da må man nesten forholde seg til de prognosene som er og handle deretter i steder for å sikre seg mot alt som kaaaabskje kan være «mulig»

Poenget er å unngå et av de verre scenarioene FHI beskriver, som altså omhandler en 4. bølge. Da er det ikke spesielt lurt å åpne opp for full reising, slik det tydeligvis gjøres nå for de fullvaksinerte. Vi vet at fullvaksinerte også kan smitte videre i noen grad (ca 5%), og hvis antallet fullvaksinerte reisende blir høyt, så vil det utgjøre en god del mennesker på tur. At de da også tydeligvis slipper karantene vil utgjøre en stor risiko for at man får en 4. bølge blant de uvaksinerte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Hatsumomo said:

Altså, du får fnatt av de harmløse bivirkningene som øm arm, litt forkjølelsefølelse, litt feber osv som går over i løpet av noen dager?

Nei, ikke dem <_<
Bivirkninger som besvimelse, anafylaktiske reaksjoner og blodpropptilstander. 
Jeg har ikke reagert på influensavaksiner tidligere, men jeg har fått anafylaktisk sjokk et par ganger før og har fått blodtrykksfall av andre vaksiner. Kjeempegøy blant folk  .__.
 

Endret av Peanut
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laffatus skrev (På 8.6.2021 den 17.10):

Klare virkelig ikke folk og være hjemme en sommer  

EN sommer? Du vet at dette er andre sommeren på rad? Mange har familie i utlandet, kanskje gamle foreldre som muligens ikke vil få flere somre. Ikke alle har kun norske nordmenn i hele den utvidede slekta si.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronmelisse skrev (14 timer siden):

Forutsetter at man i det hele tatt får testet seg noe sted. Kan ikke tenke meg kommunens testkontor vil bruke tid og penger på å teste negativt på konsertfolket. De kommer vel til å trappe ned åpningstidene og (pga. lite smitte i omløp).

Her har de allerede begynt å trappe ned. Det er flere dagers ventetid for å teste seg, og man får ikke svar for om 1-2 dager. Så for det første blir det umulig å forutse når testen både er gammel nok og fersk nok til å gjelde, og om man får testet seg i det hele tatt. Kommunen opplyser videre at hvis man skal teste seg i forbindelse med unødvendige reiser til utlandet, må man betale testen selv. Regner med at dette også vil gjelde andre "unødvendige" ting, som for eksempel konserter. Så de som ikke vaksinert, vil måtte ut med ganske høye beløp i tillegg til konsertbilletten. Store prisforskjeller på koronatest | Kapital Dette er det facto diskriminering på økonomisk grunnlag.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitronmelisse skrev (4 timer siden):

Hvis du leser alle høringssvarene som kom inn fra ulike faginstanser på innføring av koronapass så var den aller sterkeste innvendingen fra alle at det ikke ville være testkapasitet nok og all nødvendig testing ikke er gjennomførbart.

Nettopp. Politikere lever på en rosa sky, der det alltid er nok testkapasitet uansett hvor mange som må testes, der alle kriker og kroker har private klinikker som tilbyr tester, og der alt dette utføres gratis.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i Danmark og har fulgt litt med på hvordan de gjør ting der. Hvorfor kan ikke Norge se litt ditover, på hva de gjør? Alt skal være så vanskelig og omstendig her 🤷🏼‍♀️ 

Allerede i fjor sommer hadde Danmark mobile gratis teststasjoner. I år må alle være fullvaksinert, gjennomgått covid eller ha negativ test. Barn under 15 i selskap med voksne som oppfyller kriteriene slipper test og karantene. I fornøyelsesparker ol henviser de på nettstedene sine til nærmeste teststasjon. Det er gratis. Ett sted har de satt opp teststasjon på parkeringsplassen for boende gjester, da testen skal være maks 72 timer gammel. Hvorfor i all verden kan vi ikke gjøre det her i Norge??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få det med teskje.

Hvis jeg er fullvaksinert og det har gått 2 uker fra jeg fikk dose nr.2, kan jeg dra på ferie i Europa, f.eks. i Spania eller Hellas i juli? Jeg skjønte at det norske koronasertifikatet ikke kan brukes på utenlandsreiser, men hva bruker man da? Man må vente til 1.juli for det europeiske koronapasset? Hva blir annerledes i det som ikke er koronasertifikatet?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous11 skrev (På 9.6.2021 den 18.23):

Vil tro de står med hurtigtaster ved inngangen? Om ikke får du jo testa gratis også - trenger jo ikke å betale?

Stor uenighet mellom FHI og Helsedirektoratet angående testing ved inngang hvertfall.

Mye mulig det blir som de fleste av oss fryktet - utestenging av uvaksinerte. Og det skal liksom ikke være diskriminering eller press? 

Håper vi får svar på mandag.

https://www.nrk.no/norge/fhi-og-helsedirektoratet-uenige-om-koronasertifikat-1.15532796?fbclid=IwAR2-lPt6AL3Ep4FuQhdFDBWtYMVstbZM7s0rf0AqopqC0YF2orhBb1MS_fA

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...