Gå til innhold

Hvor mange kalorier spiser du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er svært usikker på hvor mye jeg burde ligge på. Lå forrige uke på 1400 hver dag, men merker at energinivået er på bunn, er konstant kald, har humørsvingninger og sliter med søvn. Har lest at dette kan bety for lite mat?

Litt om meg: jeg er 173cm, 23år og 62,2kg. Målet er å miste noen få kg til med fett, få en strammere kropp.  Jeg er student, å går minst 16 000 skritt hver dag (ofte mer) og trener 5-6 ganger i uken (styrke og noe cardio).

Jeg har en fitbit som registrerer at jeg brenner mellom 2600-3300 kalorier hver dag, men har hørt at den kan overestimere? Nåt jeg bruker kalkulstor på nett sier den at jeg burde ligge på 1800 for å gå ned, men er ikke dette svært mye?

Anonymkode: 145a0...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skrivefeil: når jeg bruker kalkulator**😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rundt 2000 kcal. Hvileforbrenningen min er litt lavere, så jeg går litt opp i vekt. På tide å ta tak i det, ja. Huff... 

Anonymkode: 00edc...bba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg veier ca 80 kg og er 165 cm. Spiser rundt 1300-1400 kcal om dagen. Jeg spiser ikke noe særlig med karbohydrater, men fyller opp med mye annet som metter lenge. Har nok av energi. Trener ikke noe særlig, men har en veldig aktiv jobb. 

Anonymkode: 07ff4...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Wit skrev (1 minutt siden):

Jeg spiser ca 1500 kcal hver dag, og går ned jevnt og trutt i vekt.

Har du et normalt til rolig aktivitetsnivå, eller trener du en del? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ligger på 1600 kcal/dag nå, på vei ned i vekt. 171 cm og 105kg, så går unna foreløpig 😅 Trener tre ganger i uka

Anonymkode: c2fb7...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du et normalt til rolig aktivitetsnivå, eller trener du en del? :)

Jeg går litt krevende skogsturer 4-5 ganger i uka. Det er det. 

Men nå veier jeg selvsagt litt da, og det hjelper jo på 😉 Jeg veier nå 96,6 men startet på 112,9 kg. Går fortsatt ned i samme tempo (nesten) som i starten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Wit skrev (1 minutt siden):

Jeg går litt krevende skogsturer 4-5 ganger i uka. Det er det. 

Men nå veier jeg selvsagt litt da, og det hjelper jo på 😉 Jeg veier nå 96,6 men startet på 112,9 kg. Går fortsatt ned i samme tempo (nesten) som i starten.

Skjønner. Tusen takk for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt mellom 1400-2200 kcal daglig. Går sakte ned i vekt (det er målet også, vil ha et kosthold jeg kan leve med over tid). En uke går jeg ned ingenting, mens uken etter har jeg kanskje gått ned 1 kg. I snitt tipper jeg at jeg ligger på rundt 1900 kcal. Har dager innimellom der jeg ikke teller kalorier, og sikkert er oppe i 2500-2600 kcal. 

Er 85 kg, 168 cm høy. Gått ned fra 93 kg siden begynnelsen på mars. Har en aktiv jobb i helsevesenet, går minst 1 time tur daglig med hunden, har jeg fri går jeg gjerne alle turene med henne da er jeg fort oppe i 2-3 timer tur. Trener styrke 2-3 ganger i uka. Har små barn så er sitter sjeldent nedpå før kvelden. Merker jeg trenger såpass med kalorier for å ha energi til å takle hverdagen, så får det heller gå litt sakte😊

Anonymkode: dd397...9a1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser ca. 1800 kalorier hver dag. Har gått ned 1,5 kilo på ei lita uke, men vil tro det er litt vannvekt som er borte. 

Jeg har prøvd å ligge på et veldig lavt kaloriinntak, men jeg får det ikke til i lengden. Jeg går bare rundt og er konstant sulten og sliten, og da sprekker jeg fort. Mens på dette nivået er jeg mett og opplagt, og da er det noe jeg kan leve med over tid.

Jeg trener ikke annet enn at jeg har både hund og toåring (alene), så jeg ligger vel på rundt 13-14000 skritt om dagen. Og sykler en mil (til sammen) til og fra jobb når det ikke er hjemmekontor. 

Anonymkode: 67b73...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene for rommet kosthold og livsstil. Det henvises til følgende regel for dette rommet: 

Sitat

Diskusjoner om daglig inntak under 1500 kcal kan bli ryddet. Kosthåndboken til Helsedirektoratet anbefaler en reduksjon på 500-1000 kcal daglig i forhold til energibehov, for å oppnå vektreduksjon ved overvekt.

Matas, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er veldig slank allerede. Dersom du skal orke å trene, og faktisk stramme opp kroppen, må du spise nok til å bygge muskler også. Nå tærer du på alt, ikke bare på den ganske begrensede fettreserven du har. Det opplegget ditt kommer ikke til å bli bra. Du skal ikke ligge mye i underskudd for å trene i form en så slank kropp som du har. 

Anonymkode: 790b3...503

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette høres sykelig ut, spør du meg. Du er allerede veldig tynn. Blir du tynnere kan det gå utover helsen din! 

Anonymkode: 3d90d...9f1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke fitbiten overdriver. Jeg bruker den samme som deg og har et underskudd på ca 700 kalorier per dag. Jeg går ned ca 0.7 kilo i uken (til nå), så alt ser ut til å være beregnet riktig. Hvis du bruker mellom 2500-3000 kalorier per dag så kan du spise en del mer enn du gjør og fortsatt gå ned i vekt på en sunn måte. Men du er i nedre normalområdet. Går du ned til 59 er du per def undervektig og det er heller ikke sunt.. så pass på! Var jeg deg ville jeg spist minst 500-700 kalorier mer daglig. 

Anonymkode: 3d90d...9f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er svært usikker på hvor mye jeg burde ligge på. Lå forrige uke på 1400 hver dag, men merker at energinivået er på bunn, er konstant kald, har humørsvingninger og sliter med søvn. Har lest at dette kan bety for lite mat?

Litt om meg: jeg er 173cm, 23år og 62,2kg. Målet er å miste noen få kg til med fett, få en strammere kropp.  Jeg er student, å går minst 16 000 skritt hver dag (ofte mer) og trener 5-6 ganger i uken (styrke og noe cardio).

Jeg har en fitbit som registrerer at jeg brenner mellom 2600-3300 kalorier hver dag, men har hørt at den kan overestimere? Nåt jeg bruker kalkulstor på nett sier den at jeg burde ligge på 1800 for å gå ned, men er ikke dette svært mye?

Hvis du vil ned i fettprosent så bør du spise mer hvis du skal få noe ut av styrketreningen. Det at du merker at energinivået er på bunn understreker egentlig dette. Sørg for at du får i deg nok proteiner. Det handler mest om å spise smart! Anbefaler også å ta magnesium før du legger deg, det får musklene i hele kroppen til å slappe av. 

Anonymkode: e0f8f...26c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg spiser 1300 kcal for å gå ned i vekt, men jeg har lavt aktivitetsnivå og er mye lavere enn deg. Jeg er bare i et 200-400 kaloriunderskudd (kommer an på dagens aktivitetsnivå), du burde sikte på noe lignende for din høyde, vekt og aktivitetsnivå. 

Anonymkode: 60a24...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bryter ned jobben du gjør med styrketrening om du går så mye hver eneste dag. Det høres, helt ærlig, nesten litt manisk ut? 

Du trenger ikke gå ned i vekt for å få en definert kropp. Du har en flott utgangspunkt. Jeg hadde droppet så mye gåing, gjort god styrketrening, og spis godt. Slik du holder på nå bryter du bare ned kroppen og gjør deg selv ingen tjenester.

Skal du bygge for strammere kropp må du spise nok og trene styrke. Du kan ikke kombinere det med masse kardio og kaloriunderskudd.

Jeg var en gang på samme sted du er nå vektmessig, og med god styrke over et halvt år -år fikk jeg god definisjon. Men det krever at du legger inn innsatsen der den trengts, og ikke skal ned i vekt samtidig. 

Anonymkode: 1c323...113

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Du bryter ned jobben du gjør med styrketrening om du går så mye hver eneste dag. Det høres, helt ærlig, nesten litt manisk ut? 

Du trenger ikke gå ned i vekt for å få en definert kropp. Du har en flott utgangspunkt. Jeg hadde droppet så mye gåing, gjort god styrketrening, og spis godt. Slik du holder på nå bryter du bare ned kroppen og gjør deg selv ingen tjenester.

Skal du bygge for strammere kropp må du spise nok og trene styrke. Du kan ikke kombinere det med masse kardio og kaloriunderskudd.

Jeg var en gang på samme sted du er nå vektmessig, og med god styrke over et halvt år -år fikk jeg god definisjon. Men det krever at du legger inn innsatsen der den trengts, og ikke skal ned i vekt samtidig. 

Det med antall skritt er ikke nødvendigvis "manisk". Jeg nevnte tidligere at jeg jobber i helsevesenet + har hund. Er fort oppe i 15- 20 000 skritt hver dag uten å egentlig gå inn for det. Har man småbarn i tilegg blir det mye småløping/trakking som fort utgjør noen tusen skritt det også.😊

Syntes det er litt demotiverende å lese at gåing ødelegger for styrketreningen, for jeg kan rett og slett ikke gå mindre, men vil jo ha resultater av styrketreningen.

Men enig at ts ikke trenger å gå så mye om hun ikke "må". Hun er normalvektig og kan spise mye mer for å bygge muskler. Har selv vært på den vekten hun er, og om jeg gikk ned så jeg ikke slankere ut, ble ikke kvitt det jeg ville uansett. Tror styrketrening + mer mat er enn bedre løsning enn å gå ned på kaloriene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det med antall skritt er ikke nødvendigvis "manisk". Jeg nevnte tidligere at jeg jobber i helsevesenet + har hund. Er fort oppe i 15- 20 000 skritt hver dag uten å egentlig gå inn for det. Har man småbarn i tilegg blir det mye småløping/trakking som fort utgjør noen tusen skritt det også.😊

Syntes det er litt demotiverende å lese at gåing ødelegger for styrketreningen, for jeg kan rett og slett ikke gå mindre, men vil jo ha resultater av styrketreningen.

Men enig at ts ikke trenger å gå så mye om hun ikke "må". Hun er normalvektig og kan spise mye mer for å bygge muskler. Har selv vært på den vekten hun er, og om jeg gikk ned så jeg ikke slankere ut, ble ikke kvitt det jeg ville uansett. Tror styrketrening + mer mat er enn bedre løsning enn å gå ned på kaloriene.

Ja, det blir noe annet når du jobber i helsevesenet selvsagt :) Slik jeg forstod ts er hun student, kan ikke se hun nevner noe om jobb. Jeg leste det som at hun går mye tur, men kanskje jeg tar feil.

TS burde i alle fall ikke gå enda mer + trene kardio, men heller trene styrke når hun først trener. Var det jeg skulle frem til, at hun driver med for mye kardio totalt sett (gåingen + kardio) til at styrketreningen blir hensiktsmessig for det hun vil, å stramme opp. Mer styrke, mindre kardio, mer mat :) Helt enig i at ned i vekt ikke er noe poeng for henne, det er ikke der du får stramhet fra, det er fra mer muskler.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...