Gå til innhold

.

Lolita6370

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Alder: 34
Høyde: 173
Startvekt: 92
Nåværende vekt: 86
Mål: 64. Men første delmål er under 80kg og deretter under 74kg. 

Jeg bruker MyFitnessPal appen (gratisversjon) for å telle kalorier og synes det går fint og gir god oversikt. Appen hjelper meg til å ha kaloriunderskudd. Jeg veier og logger absolutt alt, og prioriterer hva jeg spiser, jeg bruker også ernæringsknappen nederst og ser hvordan sammensetningen med proteiner/karb/fett/div vitaminer på det jeg har logget hver dag. Prøver å ta kloke valg. Jeg spiser godteri på fredag og lørdag, men jeg veier og legger inn det også i appen så holder meg på underskudd i helgen også.

Jeg vet at utfordringen blir når vekten stopper opp og jeg innbiller meg at jeg kan slappe litt av, eller det blir mye med jobb/barn og så sklir det ut. Jeg gikk ned 11kg i fjor og så gikk jeg de opp igjen, det skal jeg unngå nå. Målet er ned og holde seg der, ikke opp over grensene jeg har satt. 

Anonymkode: 4bd5b...cab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alder:25
Høyde:173
Startvekt:90
Nåværende vekt:86
Mål: 65

teller kalorier på alt jeg spiser (hjemme), og prøver å holde meg på max 1500. Lite aktivitet foreløpig men skal bli flinkere! Har bare holdt på noen uker, føler det hjelper mer å ta det gradvis enn å gå "all inn", da bryter jeg det bare til slutt. Sluttet helt med godteri.

Anonymkode: a1466...471

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alder: 29
Høyde: 151
Startvekt: 63,5
Nåværende vekt: 57,7
Mål: ~45

Teller kalorier og går noen turer. Målet er ca 1300 kcal om dagen (underskudd på 200-300 kcal), men det blir mer et ukesgjennomsnitt siden dagene mine er litt forskjellige. Har lavt aktivitetsnivå pga sykdom så har valgt å legge meg på et veldig lite kaloriunderskudd for å ikke gå for lavt. Beregner ikke å komme i mål før ut i 2022. Det som har fungert for meg er å «pause» i dårlige perioder så får det heller gå sakte enn at jeg går opp igjen. Spiser hovedsakelig brødmat til frokost/ kvelds, en middag og noe frukt/ grønt innimellom. Jeg kjenner ikke sultfølelse noe særlig, men sliter litt med godteri. Jeg spiser ikke godteri så ofte, men når jeg først gjør det blir det enorme mengder. Jeg regulerer mat helt fint, men med godis og ultraprosessert mat så er det ett eller annet med kroppen som skjer. Jeg gikk opp 16 kg da jeg var student og for første gang kunne spise masse godteri og take away, og det er disse kiloene jeg ønsker å få av igjen. 

Anonymkode: 20db2...028

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alder: 37
Høyde: 165
Startvekt: 84 (april)
Nåværende vekt: 77,4
Mål: 55/57. Regner med å være der på vårparten 2022.

Bruker også MyFitnesspal til å logge mat og holde oversikt over kalorier, næringsinnhold, og logger vekttap.
Har begynt å trene styrke igjen siste måneden, etter 3 års pause grunnet sykdom. 

Jeg spiser ren, uprosessert og mettende mat, proteinrik, fiberrik, og holder meg per nå på 1334 kcal daglig, som gir meg en vektnedgang på ca 0,5 kilo i uken.

Jeg har en cheat day i uken, der jeg unner meg chips, vin, og det jeg måtte ha lyst på til middag, men uten at det "tar av".

Kjenner at dette er ganske så overkommelig, og føler i grunnen ikke at jeg ofrer noe, eller går sulten. Tar meg en kopp te dersom jeg blir sulten før jeg skal ha neste måltid.

Anonymkode: 46f7b...51d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alder: 43
Høyde: 167
Startvekt: 73,5. (mars)
Nåværende vekt: 66,0
Mål: Et komfortabelt sted mellom 55 og 58

Bruker Lifesum og spiser 1400-1500 kalorier om dagen. Går 10K skritt om dagen og trener 40min styrke eller pilates hver dag.

Har dårlig erfaring med faste cheat days, så jeg holder meg til kalorimålet hver dag hele uken, men det er lov å skeie ut hvis det er noe helt spesielt som skjer (invitert bort osv). Før så drakk jeg vin flere kvelder i uken, men det har jeg måttet gi opp 🥺Kan ikke bruke opp 3-400 kalorier på alkohol, i tillegg til all småspising som følger med. Vin, ost og kjeks er nok det jeg savner mest, ellers går det kjempefint. 

Spiser generelt mye sunnere når jeg går på kaloritelling, og har funnet mange smarte alternativer til min tidligere yndlingsmat.

ønsker alle lykke til!

Anonymkode: cd1ea...f3b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Alder: 35
Høyde: 160
Startvekt: 90,7 i april
Nåværende vekt: 81,9
Mål: 70 (eller en plass jeg føler meg komfortabel. Har ikke vært på 70-tallet på mange år, så aner ikke hvordan det ser ut eller føles lenger. )

Jeg vil bare bli fit og føle meg bra, så trener mye i tillegg til at jeg spiser mye mindre enn jeg gjorde før livsstilsendringen. Jeg spiser enda det samme, men har redusert mengden, og teller kalorier slavisk, selv på lørdagen som er min cheatday. Da ser jeg gjennomsnittet ila uka, som er det viktigste. 

Koser meg masse med min nye hobby som er joggeturer i naturen. Rett og slett elsker det, selv om jeg aldri har jogget før i hele mitt liv. Nå jogger jeg lett 3 km, og er så stolt over meg selv at jeg har klart det, og at jeg enda finner gleden i det. Turene er korte, men de gjør så godt for kropp og sinn. Det beste er at det er billig, og at det tar kort tid. I tillegg går jeg mye, rir og sykler. Selv etter 8 uker kjenner jeg motivasjonen, og håper inderlig at jeg får det til å vare denne gangen😊

Anonymkode: d8e21...14b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder: 30
Høyde: 162
Startvekt: 95,4
Nåværende vekt: 87
Mål: 60 / 65

Er vell to år siden jeg veide 65/68. Så jeg vet at jeg kan :)

Jeg bruker lifesum og teller der nå.

Føler jeg ikke helt finner ut av det dog- ligger på alt fra 1200-1500kcal, og går ned 0,6kg i uka i snitt, knappe. Og med aktivitetsnivået, nåværende vekt, og inntaket mitt skulle jeg gått ned 1kg. Sånn i teorien.

Så enten ligger jeg for lavt, ellers regner jeg feil, og ligger for høyt. Jeg runder opp om jeg er litt usikker, men som regel er det enkle produkter som et stk. speltlumpe f.eks, og det er jo ikke så store feilmarginer der...

Men tar tida til hjelp, går jo ned, kostholdet fungerer for meg, så får jeg justere litt siden. Jeg spiser litt mørk sjokolade, annet godt eller en is når jeg ønsker, men er innenfor kcal-budsjettet, enten det er helg eller ikke. Det veier jeg da.

Prøver å få til 10K skritt til dagen, men har stillesittende jobb og studerer ved siden, så ikke hver dag det finnes tid når man også har tre barn 😀

Kjedelig å være tålmodig da... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alder: 30
Høyde: 157
Startvekt: 58,6
Nåværende vekt: 51,3
Mål: 45

Jeg teller kalorier og sørger for kaloriunderskudd, er fitbitslave med måp på 10k daglig og spiser godis/gjærbakst med måte.

Har aldri «dårlig» og fristende mat/brus hjemme. Drikker redbull sukkerfri (max en om dagen) som smaker utrolig digg og demper appetitt når jeg trenger det. At den kvikker litt er bonus. Ikke fått søvnproblemer av den enda😂 jeg synes redbull er litt skummelt slik så derfor forsiktig med den og håper det er ok i små menge. 

Anonymkode: 792a1...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder29
Høyde: 170
Startvekt: 92
Nåværende vekt: 75
Mål: 65

Teller kalorier, har holdt på en god stund, men merker at det går saktere. Spiser lite til frokost og lunsj, og så tar jeg igjen på ettermiddagen. Prøver å holde meg på mellom 1200 og 1800 kalorier, litt etter hvor sulten jeg faktisk er og hvor mye aktivitet jeg er i. Går en del på jobben, prøver å gå minst to lengre turer i uka. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alder: 36
Høyde: 160
Startvekt:75
Nåværende vekt: 63
Mål: 56

Jeg spiser keto og trives med det. Går minst 10.000 skritt daglig og en del lengre turer når jeg orker. I tillegg til det faster jeg mellom 22 på kvelden til 11/12 på dagen. Turene går jeg mens jeg faster. Hører på Podcaster for å orke å gå langt 😊 Alt legges inn i en app. 

Anonymkode: b94c8...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slenger meg med:

Alder39
Høyde: 166
Startvekt: 72.5 (mai)
Nåværende vekt: 70.6
Mål: 68 (normalvekt)

Jeg har gått jevnt og trutt oppover de siste årene og vil forsøke å snu den trenden. For 6 år siden veide jeg 62 kilo, men jeg tenker et mer realistisk mål er rundt 68 eller deromkring. 

Jeg er ganske aktiv, å spiser mellom 1600-2000 kalorier daglig. Litt mer i helgene, men bruker Lifesum og forsøker å være så ærlig som jeg kan og sørge for et lite kaloriunderskudd også fredag og lørdag. (Jeg spiser i grunn flere kalorier fredag...). Jeg har barn og forsøker dermed ikke å overdrive for å påvirke dem negativt, så jeg unner meg både litt chips/popcorn og smågodt i helgene (noen biter). Drikker også vin og lite-øl, og kanskje en og annen vanlig øl. 

Jeg er stor rundt rumpa og relativt sett smal rundt livet, noe som jo nå er "in", så egentlig er jeg ganske fornøyd med hvordan jeg ser ut og har ingen ønsker/behov om å komme ned på 60 kilo som jeg var før jeg fikk barn )og rett etter forrige barn som nå er 9). Sist gang jeg slanket meg raste jeg ganske fort ned til 62, men stagnerte der og gikk også veldig fort opp igjen, så jeg ser det som en helt urealistisk "trivselsvekt". Jeg driver også med en fullkontakt amatørsport som bygger lårene, så jeg kan ikke ha som estetisk mål å være veldig tynn med min kroppsbygning. Det ville ikke vært funksjonelt for utøvelsen av sporten. 

Anonymkode: 64733...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke lov til å diskutere kaloriinntak under 1500 kalorier her inne så tråden kommer mest sannsynlig til å bli stengt. Les reglene, det kan fint være en kaloritelleteåd uten å bryte de men det er ofte grunnen til at de ikke er her fra før. 

Anonymkode: 0f2f7...3fa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke lov til å diskutere kaloriinntak under 1500 kalorier her inne så tråden kommer mest sannsynlig til å bli stengt. Les reglene, det kan fint være en kaloritelleteåd uten å bryte de men det er ofte grunnen til at de ikke er her fra før. 

Reglene er oppdatert. Det tas etter skjønn, kvinneguiden ønsker ikke at ekstreme kaloriunderskudd skal diskuteres, men for oss lave bør 1200-1400 være innafor. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg i sluttfasen av vektnedgang og skal opprettholde, men regner med at jeg kan bidra likevel. 

Alder: 31
Høyde: 164
Startvekt: 66kg
Nåværende vekt: 52,5kg
Mål: 52kg

Har veid all mat og telt kalorier i 232 dager, logger i MyFitnessPal. Jeg har spist akkurat det jeg vil, men i moderate mengder, og har holdt meg til ca 1300-1600 kalorier om dagen (calorie cycling). Det er et underskudd på 100-400 kalorier (jeg trenger 1700 for å opprettholde vekta uten trening, og 1250 kalorier for å holde meg over BMR). Har hatt 2 dager i måneden hvor jeg ikke har veid og telt, men latt meg selv spise hva enn jeg vil i de mengder jeg vil - innen rimelige grenser, selvsagt. Ser ikke på dette som en diett og har ikke vært restriktiv, dette er en livsstilsendring som skal vare livet ut og da må man kunne unne seg. Vil jeg ha pizza, så spiser jeg pizza.

Har nådd alle delmål jeg har satt meg og gått ned 2kg i måneden. De 2 siste månedene har vektnedgang gått sakte, noe som er helt naturlig da jeg har mindre å miste, så jeg har tatt opp periodisk fasting (16:8) og spist mellom kl 10-18. Liker fasting så godt at jeg skal forsette med dette når jeg skal opprettholde vekta, da jeg ikke lenger opplever å være oppblåst.

Så var det dette med trening da, som jeg hater, men som jeg nå må se til å få satt i gang med. Bleh. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.6.2021 den 16.31):

Reglene er oppdatert. Det tas etter skjønn, kvinneguiden ønsker ikke at ekstreme kaloriunderskudd skal diskuteres, men for oss lave bør 1200-1400 være innafor. 

Det er veldig bra, for de reglene har vært innmari firkanta. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er veldig bra, for de reglene har vært innmari firkanta. 

Ja, det har vært en kamp å krangle om. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alder: 27
Høyde: 167
Startvekt: 93,5 kg
Nåværende vekt: 85,6 kg
Mål: Første omgang 68 kg, så se om jeg blir fornøyd eller fortsetter noen kg til

Logger alt jeg spiser i vektklubb. Ligger nokså høyt på kaloriintak, alt mellom 1500-2200 kcal. I snitt rundt 1900. Er veldig aktiv. Har en 100% jobb på sykehus, har hund og en aktiv 1 åring. Så blir en del skritt og turer i løpet av en dag. Trener i tillegg styrke 2-3 ganger i uken for å bevare muskelmasse.

Jeg spiser ofte ikke frokost, men tar heller en større lunch og middag. Blir mindre sulten av å spise større, men færre måltider. Spiser det meste, men prøver å unngå junk, godteri osv. Drikker pepsi max som kos. Prøver å tenke å få i meg mest mulig protein og grønnsaker. 😊

Anonymkode: f9215...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Chailatte skrev (På 13.6.2021 den 12.30):

Nå er jeg i sluttfasen av vektnedgang og skal opprettholde, men regner med at jeg kan bidra likevel. 

Alder: 31
Høyde: 164
Startvekt: 66kg
Nåværende vekt: 52,5kg
Mål: 52kg

Har veid all mat og telt kalorier i 232 dager, logger i MyFitnessPal. Jeg har spist akkurat det jeg vil, men i moderate mengder, og har holdt meg til ca 1300-1600 kalorier om dagen (calorie cycling). Det er et underskudd på 100-400 kalorier (jeg trenger 1700 for å opprettholde vekta uten trening, og 1250 kalorier for å holde meg over BMR). Har hatt 2 dager i måneden hvor jeg ikke har veid og telt, men latt meg selv spise hva enn jeg vil i de mengder jeg vil - innen rimelige grenser, selvsagt. Ser ikke på dette som en diett og har ikke vært restriktiv, dette er en livsstilsendring som skal vare livet ut og da må man kunne unne seg. Vil jeg ha pizza, så spiser jeg pizza.

Har nådd alle delmål jeg har satt meg og gått ned 2kg i måneden. De 2 siste månedene har vektnedgang gått sakte, noe som er helt naturlig da jeg har mindre å miste, så jeg har tatt opp periodisk fasting (16:8) og spist mellom kl 10-18. Liker fasting så godt at jeg skal forsette med dette når jeg skal opprettholde vekta, da jeg ikke lenger opplever å være oppblåst.

Så var det dette med trening da, som jeg hater, men som jeg nå må se til å få satt i gang med. Bleh. 

Hva er forskjellen på bmr 1250 og opprettholde 1700 kalorier? Jeg har prøvd å lese på det men jeg skjønner ikke helt hva bmr er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er forskjellen på bmr 1250 og opprettholde 1700 kalorier? Jeg har prøvd å lese på det men jeg skjønner ikke helt hva bmr er?

BMR er "basic metabolic rate" - det du forbrenner ved å leve, puste, for at hjertet ditt skal slå etc. Om du ligger helt stille og ikke beveger deg i det hele tatt, forbrenner du BMR. 

TDEE - Total Daily Energy Expenditure er hvor mye du forbrenner inkludert fysisk aktivitet. 

TDEE brukes for å finne ut hva ditt kaloriunderskudd bør være for å gå ned i vekt på en måte som ikke gjør det for vanskelig. Anbefaler å sjekke ut gruppa IIFYM women på facebook, der har jeg lært alt om makrotelling og hvordan kunne spise så mye som mulig og likevel endre kroppskomposisjon. :)

I eksempelet er BMR 1250 det personen forbrenner ved å kun eksistere, mens 1700 kalorier er det personen spiser for å holde nåværende vekt. (Opprettholde/maintainance).

Anonymkode: 67cbc...c36

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...