Gå til innhold

Korte løpeturer hver dag fremfor 3 lange i uken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har lenge løpt 3 ganger i uken, ca 1 - 1,5 mil. For mange år siden hadde jeg et løperkne, og den gyldne middelvei har vært å løpe hver 3 dag. Pga nåværende jobbsituasjon og tid, lurer jeg på om det hadde vært bedre å heller løpe hver dag, men vesentlig kortere. Eller sliter dette enda mer på knærne? Kan jo nevne at jeg de øvrige dagene går mye på fjellet, så beina er godt brukt. Har dog ikke hatt noen skader, passer på å holde meg unna asfalt og har gode løpesko.

Anonymkode: f913e...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er viktig å tenke kvalitet når du sliter med knærne. Du bør fokusere på å bygge opp støttemuskulaturen rundt kneskålene som vil ta støyten til løpesteget når de er sterke og store. Det oppnår du av styrketrening, men også med løping i oppoverbakker. Legg inn en økt i uken hvor du løper bakkeintervaller på grus eller i terreng. Det er skånsomt for knærne og oppbyggende for musklene. I tillegg bør du strekke jevnlig ut. Øvelsene i videoen har hjulpet meg mye. 

Å løpe langt sjeldnere eller kort ofte tror jeg ikke har så mye å si. Men unngå asfalt og løp i variert terreng. Pass på god teknikk i nedoverbakkene, ta det gjerne rolig da. 

Anonymkode: 53392...168

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...