Gå til innhold

Så lei venner som ikke vil noe annet enn å drikke nå som det er sommer.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en 25 år gammel kvinne (ja litt gammelt tenker dere). Venninnene mine hver gang de vil møtes er det nå for å drikke vin eller øl sammen. I parken, på et utested eller hjemme hos hverandre. Eller dra på en større fest. Dette gjør de nå gjerne 4-5 ganger i uken nå uten å nøle. Jeg liker å ta en fest selv og å møte venninner for å drikke vin. Men flere ganger i uken hverken orker jeg eller har råd til å drive med over en lang periode. For min del holder det med 2 ganger i mnd, men det sier jeg aldri høyt for å ikke være kjip. 

Skal jeg gjøre meg selv til den upopulære i gjengen og foreslå noe annet vi kan finne på? Er Tusenfryd f.eks åpent? Jeg har ikke dratt dit på mange år og skulle gjerne tatt en tur dit (ja vet det koster penger, men ikke mye og vi kan spleise).

Men har dere tips til en kostnadsfri hobby? Hvordan tar jeg dette opp i vennegjengen uten å bli upopulær? Har flere ganger sagt jeg ikke kan bli med dem når jeg er invitert. Da har jeg sagt jeg er opptatt, når sannheten er at da har jeg ikke orket fordi jeg er sliten eller er blakk. 

Flere her som kjenner seg igjen?

Anonymkode: ec13c...ddb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, derfor jeg kutta ut å drikke alkohol. Nordmenn flest tror det er sosialt å drikke alkohol, tragisk. Totalt usosialt.

Fant meg andre interesser, som trening. Gå turer, lærte meg å trives i eget selskap. Reiser ut i verden alene.

Så ja, viktig å ta grep i livet. Nordmenn er altfor fokusert på at alkoholen må være med. Selv på fjellturer! Fy f*en.

Største problemer er at du hører til en gjeng, da kommer man ingen vei. Da må du bryte ut av gjengen. Det gjorde jeg, nå omgås jeg kun mennesker som gir meg noe. Ikke bestemmer over meg.

Anonymkode: 7412c...2d6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyt det mens det varer. Når du er 35 og det er sommer, vil du bli lei venner som bare vil være med mann og barn og ikke har tid til deg i det hele tatt.

Anonymkode: a26f2...5df

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jepp, derfor jeg kutta ut å drikke alkohol. Nordmenn flest tror det er sosialt å drikke alkohol, tragisk. Totalt usosialt.

Fant meg andre interesser, som trening. Gå turer, lærte meg å trives i eget selskap. Reiser ut i verden alene.

Så ja, viktig å ta grep i livet. Nordmenn er altfor fokusert på at alkoholen må være med. Selv på fjellturer! Fy f*en.

Største problemer er at du hører til en gjeng, da kommer man ingen vei. Da må du bryte ut av gjengen. Det gjorde jeg, nå omgås jeg kun mennesker som gir meg noe. Ikke bestemmer over meg.

Anonymkode: 7412c...2d6

Så fint du svarer på spørsmålet.

Anonymkode: 1b965...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nyt det mens det varer. Når du er 35 og det er sommer, vil du bli lei venner som bare vil være med mann og barn og ikke har tid til deg i det hele tatt.

Anonymkode: a26f2...5df

Enig. men jeg kjenner meg igjen, mitt råd er å prøve å finne noen andre venner i tilegg til de.

Ser ingen grunn til å kutte de ut, melde deg inn i foreninger f eks?

Anonymkode: 1b965...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo prøve å foreslå andre ting, som å dra på stranden, gå tur o.l.? Ikke trenger du å drikke bare fordi de gjør det heller, i min vennegjeng er det ofte noen som drikker, mens andre sitter med en pepsi max. 

Anonymkode: c5fe1...ef1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan jo prøve å foreslå andre ting, som å dra på stranden, gå tur o.l.? Ikke trenger du å drikke bare fordi de gjør det heller, i min vennegjeng er det ofte noen som drikker, mens andre sitter med en pepsi max. 

Anonymkode: c5fe1...ef1

Enig, hvorfor kan du ikke foreslå aktiviteter som ikke involverer alkohol? Så blir de med de som vil? Eller bare la være å drikke? 

Anonymkode: 3602c...fdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel null problem å drikke noe annet, det viktigste er jo å møtes og det er det jo koselig å gjøre utendørs når været er ok.

Anonymkode: dfac3...5ed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan jo prøve å foreslå andre ting, som å dra på stranden, gå tur o.l.? Ikke trenger du å drikke bare fordi de gjør det heller, i min vennegjeng er det ofte noen som drikker, mens andre sitter med en pepsi max. 

Anonymkode: c5fe1...ef1

Jeg kan selvfølgelig være med dem på fest, venninnekveld eller ute i parken uten å drikke. Men er det andre folk der jeg ikke kjenner blir jeg nervøs som edru og føler på drikkepress.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig, hvorfor kan du ikke foreslå aktiviteter som ikke involverer alkohol? Så blir de med de som vil? Eller bare la være å drikke? 

Anonymkode: 3602c...fdd

Jeg prøvde engang å forelså å finne på noe med en av dem som ikke involverte alkohol uten å nevne at vi ikke skulle drikke. Men det var hun visst ikke så interessert i. Trist at alkohol skal ta så mye plass synes jeg. 

- TS

Anonymkode: ec13c...ddb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor sommer har jeg og venninnene mine en del hobbykvelder/dager. Sydde, malte, perlet. Veldig koselig. Vi er like gamle som deg. Og vanlig filmkveld, eller gå en tur/ut i hengekøye. Tusenfryd som du nevner, eller kanskje kino? Stranda?

Anonymkode: a5c0f...e23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ du kun ha de vennene da? Kan du ikke få deg flere venner, som du deler litt mer interesser med? Også kan du bli med den vennegjengen du nå har på drikking 2 ganger i mnd?

Hvorfor er du så opptatt av populær og upopulær? 🙈

Anonymkode: c75f5...edb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg kan selvfølgelig være med dem på fest, venninnekveld eller ute i parken uten å drikke. Men er det andre folk der jeg ikke kjenner blir jeg nervøs som edru og føler på drikkepress.

- TS

Anonymkode: ec13c...ddb

Dette hørtes ikke bra ut.

Her må du ta grep.

Anonymkode: 7412c...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere nordmenn elsker alkohol, ikke noe galt i det altså, alkohol i moderate mengder er hyggelig, og er det av god kvalitet så er det også nydelig å nyte. Jeg er ikke etnisk norsk og jeg har både norske og utenlandske venner. Når jeg er med mine utenlandske venner så slapper jeg mer av, det er god mat og andre ting som er i fokus enn den forbanna ølen. 

Anonymkode: 8d757...363

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere nordmenn elsker alkohol, ikke noe galt i det altså, alkohol i moderate mengder er hyggelig, og er det av god kvalitet så er det også nydelig å nyte. Jeg er ikke etnisk norsk og jeg har både norske og utenlandske venner. Når jeg er med mine utenlandske venner så slapper jeg mer av, det er god mat og andre ting som er i fokus enn den forbanna ølen. 

Anonymkode: 8d757...363

Nettopp.

Nordmenn må drikke for å klare å omgås mennesker ofte, pga usikkerhet.

Anonymkode: 7412c...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere er arbeidsledige hele gjengen?

Anonymkode: 4f565...c9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nettopp.

Nordmenn må drikke for å klare å omgås mennesker ofte, pga usikkerhet.

Anonymkode: 7412c...2d6

Nordmenn er ikke usikre, vi er sjy... er vår folkeskikk å ikke stelle seg i buss skuret, om det allerede står 2 andre der. Da står vi heller i pøs regn, enn å presse oss på. Men vi har også en drikke kultur hvor hemninger flyr ut vindu 🤣

Anonymkode: c75f5...edb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så dere er arbeidsledige hele gjengen?

Anonymkode: 4f565...c9d

Kanskje de studerer?

Anonymkode: c75f5...edb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Så dere er arbeidsledige hele gjengen?

Anonymkode: 4f565...c9d

Dette er da helt normalt når man er ung. 

Anonymkode: e6d80...42b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

 

Hvorfor er du så opptatt av populær og upopulær? 🙈

Anonymkode: c75f5...edb

Typisk kg, lese VELDIG mye inn tråden

Anonymkode: 1b965...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...