Gå til innhold

Skal dere ha særeie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, vi kommer til å ha særeie ved skilsmisse, felleseie ved død. Vi har veldig skjev økonomi. Jeg kommer inn med mest midler og vil også være den som tjener mest ut livet. 

Anonymkode: f9961...b48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, vi har særeie. Jeg har endel mer midler enn det han har fra før, og sparer også mer, mens han bruker oftest pengene raskt. (Separat økonomi.)

Anonymkode: 7a27e...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her stiller vi ganske likt foreløpig, og har felles barn. Men samboer og barn kommer mulig til p Arve hus av et familiemedlem, og vi fikk da beskjed at det var lurt for oss å være gift da? Hvordan mener dere arv er særeie uansett? 
 

(vi er forlovet og skal uansett gifte oss altså, men jeg skjønner ikke helt dette) 

Anonymkode: 30fa2...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Her stiller vi ganske likt foreløpig, og har felles barn. Men samboer og barn kommer mulig til p Arve hus av et familiemedlem, og vi fikk da beskjed at det var lurt for oss å være gift da? Hvordan mener dere arv er særeie uansett? 
 

(vi er forlovet og skal uansett gifte oss altså, men jeg skjønner ikke helt dette) 

Anonymkode: 30fa2...7ed

Arven vil uansett være være "hans", uavhengig om dere er gift eller ikke. Om dere skills igjen vil han sitte igjen med den. 

Anonymkode: 7a27e...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.6.2021 den 7.28):

Nei! Arv er ikke særeie uansett! Hvor kommer denne hardnakkede påstanden jeg bare ser her på KG fra?

Anonymkode: 9e93e...f99

Der er ikke særeie, men ekteskapsloven unntar arv fra deling:

Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen.

Det som er verdt å merke seg er at verdien må være i behold. Arver man  en million, må man sette pengene på konto eller investere de i noe håndfast. Bruker man de på ferie og annet forbruk, kan man ikke kreve pengene skjevdelt dersom man sparer opp en million etterpå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Arven vil uansett være være "hans", uavhengig om dere er gift eller ikke. Om dere skills igjen vil han sitte igjen med den. 

Anonymkode: 7a27e...bf3

Ja og derfor skjønner jeg ikke hvorfor det er en fordel om vi er gift. Det har jo ikke så mye å si ang det..

Anonymkode: 30fa2...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 12.56):

Vi skal gifte oss i sommer og har begynt å snakke litt om å ha særeie. 

Noen andre her som har det? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: 9c55d...f73

Ja, vi har det.. nylig gift. Jeg har en arv i min familie som krever det. Et firma, jeg er interessert i denne arven da jeg har utdannet med den veien og jobber der allerede. 
 

pengene som blir tilgjengelig den dagen det skjer deler jeg jo uansett med min mann som alt annet.

Anonymkode: 25678...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med eksen hadde jeg det, men kommer nok ikke til å ha det med nåværende samboer. Vi har for øvrig allerede skrevet testamente, men kommer til å skrive ektepakt etter vi har giftet oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 7.7.2021 den 16.47):

Der er ikke særeie, men ekteskapsloven unntar arv fra deling:

Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen.

Det som er verdt å merke seg er at verdien må være i behold. Arver man  en million, må man sette pengene på konto eller investere de i noe håndfast. Bruker man de på ferie og annet forbruk, kan man ikke kreve pengene skjevdelt dersom man sparer opp en million etterpå.

Ja, dette vet jeg. Men det er forskjell på skjevdeling og særeie.

Anonymkode: 9e93e...f99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 12.56):

Vi skal gifte oss i sommer og har begynt å snakke litt om å ha særeie. 

Noen andre her som har det? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: 9c55d...f73

Hvilke juridiske fordeler vil det å gifte seg gi dere? :klo: 

På kg noterer jeg meg, med stor forbauselse, at kvinner villig vekk inngår ekteskap - en av historiens mest kvinnediskriminerende praksiser. Hvorfor, ts? Hva er poenget?

Anonymkode: 33356...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har ikke jeg noen partner, men ja det skal være særeie på mine ting, det samme regner jeg med at en potensiell partner også ønsker. Man kan ha en felles konto man setter inn på hver mnd, resten burde hver enkelt forvalte selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...