Gå til innhold

Skal dere ha særeie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal gifte oss i sommer og har begynt å snakke litt om å ha særeie. 

Noen andre her som har det? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: 9c55d...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har ikke det fordi vi stilte relativt likt ved ekteskapsinngåelse. Ingen store lønns- eller formueforskjeller og ingen barn. Dersom en av oss hadde hatt barn fra før hadde vi absolutt hatt særeie, men for oss var det snakk om kanskje noen titalls tusen av hva vi har med oss av verdier. 

Anonymkode: bef6c...e8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke fordi vi begge gikk inn med ingenting og vi har relativt lik (varig) inntekt. Hadde tatt særeie om situasjonen var annerledes. 

Anonymkode: 44cce...416

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har særeie. Det vil si, jeg har særeie på mine sparepenger og arv. Vet arv er særeie uansett, men ville ha det eksplisitt i ektepakten. 

Anonymkode: 087e5...ae5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir å ha særeie da vi begge eier hvert vårt firma, og jeg får utbytte årlig i millionklassen. Min far ønsket at både jeg og mitt søsken som arvet bedrifterne skulle ha særeie. Men mitt søsken ønsket ikke å ha det til min fars store fortvilelse. Min samboer er ene barn og blir å arve to leiligheter av sine foreldre, helt greit at det er han og vårt barn som arver disse. 

Anonymkode: 0ff0f...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi kommer til å ha særeie. Han eier langt større verdier enn meg og han kommer til å tjene mye mer også. Han ønsker ikke særeie, men jeg insisterer da vi ikke kommer til å ha felles barn, men han har fire med to forskjellige kvinner. Jeg kan ikke ha barn. Jeg vil heller at hans verdier skal fordeles til barna, jeg har en beskjeden lønn, men jeg lever et sparsomt liv og er fornøyd med det.

Anonymkode: 7b144...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vi har særeie, helst for å skrive ned summene vi gikk inn i ekteskapet med, og for å holde unna arv. Rett og slett bare en formalisering av alt. Unødvendig for noen, men vi føler oss mer komfortable med det siden vi hadde ulike formuer. Jeg har også firma, og han har mye aksjer som vi holder separat. I tillegg har vi noen eiendeler vi holder utenom en eventuell fordeling av felles eiendeler. Men alt vi tjener opp i fellesskap er felleseie, og ganske standard der.

Vi har også testamente, som er viktig å skrive når man gifter seg om man ikke har felles barn. 

Anonymkode: 6ba8d...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi stilte likt i det vi giftet oss. Tjente omtrent likt, eide alt 50-50. 

Så har derfra valgt å leve livet sammen, også økonomisk. 

Men har ektepakt. Slik at det ikke blir krangel om bolig, fritidsbolig, kjæledyr, samværavtale, innbo, og alt annet, dersom det skulle bli brudd. Her har vi også satt bestemmelser for arv. Selv om det etter loven holdes utenfor, så kan det bli veldig komplekst om midlene brukes til forbruk/fellesen. 

Har selvfølgelig også testamente og fremtidsfullmakt - anbefales på det sterkeste. 

Anonymkode: 429b0...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

 

Vi har også testamente, som er viktig å skrive når man gifter seg om man ikke har felles barn. 

Anonymkode: 6ba8d...9c6

Støtter dette - mange vet ikke at det ikke er slik at ektefelle arver ektefellen sin, dette er spesielt viktig dersom man er barnløse. 

Anonymkode: bef6c...e8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Takk for innspill. Vi er også i den situasjonen at det er stor forskjell mellom våre inntekter og den ene tjener mye mer enn den andre. Vi eier 50/50 av felles bolig, men oppussing for ca.1 mill.er det den ene av oss som har bekostet av sin formue. 
Derfor tenker vi særeie kan være greit for oss.

Jeg kjenner til at to vitner må være tilstede når man skriver under papirene. Men må man også til advokat for å få opprettet særeie? Eller er det noe man kan ordne selv? Er det enklere å få hjelp av en advokat til dette? 

 

Anonymkode: 9c55d...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.6.2021 den 22.42):

Ja, vi har særeie. Det vil si, jeg har særeie på mine sparepenger og arv. Vet arv er særeie uansett, men ville ha det eksplisitt i ektepakten. 

Anonymkode: 087e5...ae5

Nei! Arv er ikke særeie uansett! Hvor kommer denne hardnakkede påstanden jeg bare ser her på KG fra?

Anonymkode: 9e93e...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi burde det. Jeg har ca. 4 mill mer enn han i EK, men er ikke forlovet engang, så trenger egentlig ikke tenke på det nå. Begge ble ferdig med studier nå og vi leter etter jobber. Vi skal kjøpe hus når begge har jobb.

Anonymkode: af045...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her. Takk for innspill. Vi er også i den situasjonen at det er stor forskjell mellom våre inntekter og den ene tjener mye mer enn den andre. Vi eier 50/50 av felles bolig, men oppussing for ca.1 mill.er det den ene av oss som har bekostet av sin formue. 
Derfor tenker vi særeie kan være greit for oss.

Jeg kjenner til at to vitner må være tilstede når man skriver under papirene. Men må man også til advokat for å få opprettet særeie? Eller er det noe man kan ordne selv? Er det enklere å få hjelp av en advokat til dette? 

 

Anonymkode: 9c55d...f73

Bruk advokat.

Vi betalte bare ca 10 000. Og da vet man at både ektepakt, fremtidsfullmakt og testamente er solid, og trygt oppbevart. Det er dyrt å glippe på noe av dette. 

Anonymkode: 429b0...a9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bruk advokat.

Vi betalte bare ca 10 000. Og da vet man at både ektepakt, fremtidsfullmakt og testamente er solid, og trygt oppbevart. Det er dyrt å glippe på noe av dette. 

Anonymkode: 429b0...a9f

Takk for svar. Men må vitnene være noen som kjenner en godt? Eller kan vi velge to ansatte fra advokatkontoret? Ingen av oss har så lyst å involvere nære venner/familie i dette.

ts

Anonymkode: 9c55d...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar. Men må vitnene være noen som kjenner en godt? Eller kan vi velge to ansatte fra advokatkontoret? Ingen av oss har så lyst å involvere nære venner/familie i dette.

ts

Anonymkode: 9c55d...f73

Vitner må være noen som ikke har direkte med arven å gjøre. Familiemedlemmer er ikke greit pga det, men venner, naboer eller noen på advokatkontoret er ok :) De trenger ikke vite HVA det står i testamente eller særeie, men de skal vite at det er et testamente eller særeie. De skal se at dere er enige, og at dere er oppegående når dere signerer. Ikke noe mer styr enn det.

Selv hadde vi venner som signerte for oss. Vi betalte også et sted mellom 8-10.000 alt inkludert for testamente (deponert på tinghus) og ektepakt (tinglyst). En liten sum å betale for en ordnet måte å løse opp et ekteskap, om det skulle komme til det, og for å kunne arve hverandre om man er barnløse.

Anonymkode: 6ba8d...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har hver får økonomi.

Orker ikke blande penger. Har en konto der vi overfører til mat og faste utgifter.

Anonymkode: fb7bf...7fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Men må vitnene være noen som kjenner en godt? Eller kan vi velge to ansatte fra advokatkontoret? Ingen av oss har så lyst å involvere nære venner/familie i dette.

ts

Anonymkode: 9c55d...f73

Advokat + sekretær, i vårt tilfelle. 

Familien vet at det er et testamente som er lagret hos tingretten. Og de har fått tilsendt fremtidsfullmakten (viktig at denne er spredd da den ikke kan registreres/lagres). Men kjenner ikke til ektepakten. 

Anonymkode: 429b0...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk inn med ca samme og har hatt felles økonomi hele tiden. Jeg har imidlertid arvet eiendom underveis som ikke inngår i felles økonomi. Det løser seg selv ved at kun jeg står som eier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ja. 

Hos oss er det noen forskjeller, men på ulike områder. Inntektsmessig står han veldig mye sterkere enn ham; arvemessig står jeg veldig mye sterkere enn ham.

Han har 4-5x min inntekt, og bidrar veldig mye mer enn meg til husholdningen. Samtidig råder han over det meste selv, til sparing eller hva han ønsker til eget forbruk. Han har satt til side en del til barna sine også, da han har to fra før. 

Mine foreldre har veldig mye eiendommer og verdier, og alt dette settes i særeie til meg og mine søsken. 

Jeg tenker særeie er det ryddigste. Det forhindrer jo ikke at man er generøs med sin partner i hverdagen. 

Anonymkode: 0d4cc...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke særeie. Er like fattige begge to, og det vi bygger opp i fremtiden gjør vi jo sammen. Så vi satser på å dele alt likt, men håper jo vi aldri havner i den situasjonen. 

Anonymkode: 6457c...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...