Gå til innhold

Reiser ikke folk seg automatisk for gravide?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det handler mer om at man ikke deler samme interesse. De frivillig barnløse har ikke samme erfaring som høygravide og bryr seg ikke om at andre er gravide, og det samme går andre veien. 

Anonymkode: 21b4b...6a7

men selv barnløse ser jo at høygravide ser jævlig store og tunge ut. Der kommer det en blåhval vaggende på bussen. Man ser jo at hun bør sitte

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reiser folk seg automatisk for overvektige da? Overvektige slit også med vond rygg og knær. 

Anonymkode: fad6e...f2e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Reiser folk seg automatisk for overvektige da? Overvektige slit også med vond rygg og knær. 

Anonymkode: fad6e...f2e

hvis de puster og peser og kaver så hadde jeg gjort det iallefall. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

men selv barnløse ser jo at høygravide ser jævlig store og tunge ut. Der kommer det en blåhval vaggende på bussen. Man ser jo at hun bør sitte

Det er ikke alltid at man observerer at kvinnen er gravid. En oppblåst ølvom og en gravid mage kan se ganske like ut (ihvertfall for noen som ikke har erfaring med graviditet og gravide). Og man er i sin egen verden når man sitter på en buss og bryr seg ikke om de andre som går på bussen. 

Anonymkode: 21b4b...6a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.6.2021 den 9.35):

Jesus. Denne tråden er helt utrolig. Ante meg at det var grunner til at folk ikke reiste seg oftere i Norge, men at de var så mange og elendige og kyniske - det visste jeg ikke. "Selvforskyldt". Ok, det er jo svært mange plager - som kommer av livsstil osv - hvordan i all verden skal man skape et empatisk og ålreit samfunn hvis man skal vurdere hvor mye skyld den som trenger hjelp eller støtte til enhver tid har for sin egen tilstand? "Gravid, du kan takke deg selv. Hold deg hjemme!" "Gammel, du kan takke deg selv, hvis du absolutt skal ta bussen". Herrejesus. Kanskje vi trenger et kollektiv kurs i høflighet og omtanke i hverdagen? 

Anonymkode: 364d7...671

Enig. 
Svarene er helt grusomme. Dårlig pust pga KOLS? Ja da får du bare greie deg selv, du har røyka! 
Bare vent til det blir lov med aktiv dødshjelp; « 90  år og dårlig til beins, sa du? Jammen, det er jo helt frivillig å bli så gammel.» 🤮

Og så de obligatoriske ørten svarene med folk som har usynlige sykdommer, vondt her og der, sliter med psyken…. Det er snart noe som feiler alle her i landet. 
 

En gang har jeg blitt tilbudt sete som gravid. Turist i London på nittitallet. Vi sto, og ei ung jente tilbød meg plassen sin. Førstegangs og tøff som jeg var, takka jeg nei. Plutselig kjørte toget over en dump, jenta reiste seg brått opp og resolutt trykte hun meg ned i setet sitt 😅

EN gang har noen frivillig tilbudt seg å hjelpe meg ut av buss med vogn. Eldre rusmisbruker. Stolt over å kunne hjelpe, ser ei over her med samme opplevelse. 
 

Siste graviditet var tung, jeg jobba fysisk og pga plager var det tilrettelegging, altså jeg gikk på topp. Stor forskjell på nordmenn og kolleger med utenlandsk bakgrunn. Nordmennene skulte når jeg kom inn om morran; hvor mange har hun tenkt å stelle i dag liksom. Utlendingene: Ei laga mat til meg, ei anna (asiat) skyndte seg ut før meg på kvelden. Når jeg kom til parkeringa fant jeg ut hvorfor, lille skjønne dama hadde skrapet isen av den store bilen min. 
Jeg glemmer det aldri…

Det som er, er at mange nordmenn er blitt ekstremt selvopptatte og ser kun seg og sitt. Andre folk kommer fra land der folk må ta vare på hverandre!

Anonymkode: 6f32e...6c4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn er veldig dårlig til dette ja... det er nesten aldri noen som reiser seg for gamle og dårlige til beins en gang, så gravide står nok ikke så sterkt da.

Jeg var i utlandet en gang da jeg var ca. 20 uker på vei, magen var ikke så stor, men man kunne se at det var en gravidmage. Da tok jeg metro-bane og folk spratt opp fra setene sine hver gang jeg kom på. Helt utrolig! Mens hjemme måtte jeg be om å få sitte til langt over uke 30.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Enig. 
Svarene er helt grusomme. Dårlig pust pga KOLS? Ja da får du bare greie deg selv, du har røyka! 
Bare vent til det blir lov med aktiv dødshjelp; « 90  år og dårlig til beins, sa du? Jammen, det er jo helt frivillig å bli så gammel.» 🤮

Og så de obligatoriske ørten svarene med folk som har usynlige sykdommer, vondt her og der, sliter med psyken…. Det er snart noe som feiler alle her i landet. 
 

En gang har jeg blitt tilbudt sete som gravid. Turist i London på nittitallet. Vi sto, og ei ung jente tilbød meg plassen sin. Førstegangs og tøff som jeg var, takka jeg nei. Plutselig kjørte toget over en dump, jenta reiste seg brått opp og resolutt trykte hun meg ned i setet sitt 😅

EN gang har noen frivillig tilbudt seg å hjelpe meg ut av buss med vogn. Eldre rusmisbruker. Stolt over å kunne hjelpe, ser ei over her med samme opplevelse. 
 

Siste graviditet var tung, jeg jobba fysisk og pga plager var det tilrettelegging, altså jeg gikk på topp. Stor forskjell på nordmenn og kolleger med utenlandsk bakgrunn. Nordmennene skulte når jeg kom inn om morran; hvor mange har hun tenkt å stelle i dag liksom. Utlendingene: Ei laga mat til meg, ei anna (asiat) skyndte seg ut før meg på kvelden. Når jeg kom til parkeringa fant jeg ut hvorfor, lille skjønne dama hadde skrapet isen av den store bilen min. 
Jeg glemmer det aldri…

Det som er, er at mange nordmenn er blitt ekstremt selvopptatte og ser kun seg og sitt. Andre folk kommer fra land der folk må ta vare på hverandre!

Anonymkode: 6f32e...6c4

Du har stygge holdninger til syke. Folk drar som regel til legen fordi de er syk. Jeg har vært gravid og hatt bekkenløsning men var friskere enn det jeg er nå. 

Karma kan komme til deg også.

Anonymkode: 6df18...aa8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du spesiell fordi du er gravid? Hvem bryr seg om deg og ditt avkom? 

Klarer du ikke stå så får du bli hjemme. Du er ikke viktigere enn andre. 

Anonymkode: 0484e...07b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner om hun dama som klagde sin nød i media om at den norske gentlemannen var død som ikke reiste seg for henne på trikken og tilbød henne sin plass. I USA så var de så gentle-aktig at de betale for date og alt, men ikke i Norge.

Anonymkode: ed896...9fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 11.20):

Husk at det er andre mennesker som også trenger å sitte. Jeg ser f.eks ut som en frisk 30-åring, men jeg svimer av om jeg står oppreist i mer enn 10 min. Jeg er også helt utmattet, og har ikke noe ekstra energi å bruke på å bevege meg mer enn strengt nødvendig. Den turen til legen er utrolig tung for meg. Derfor trenger jeg å sitte, og kan ikke tilby andre plassen. 

Som andre skriver, legekontoret er kanskje det siste stedet du bør forvente at folk gir fra seg setet. 

Når det er sagt - folk som meg er overalt. Husk det neste gang dere ser en yngre person sitte på spesialseter, eller spørre om å få sitte selv om de ikke er gravide. Det er utrolig mange skjulte sykdommer, du kan ikke se på folk om de trenger det :)

Anonymkode: 4c425...a28

Dette!👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻

Anonymkode: da702...f65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, velkommen til Norge hvor det feiler alle noe og man mot ALL formodning IKKE skal reise seg for gravide! 

Anonymkode: 717a0...ab2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 10.41):

Gravide er ikke sentrum i universet. 

Anonymkode: dca17...388

Det var stygt skrevet!

Mange gravide har problemer med å gå og stå pga bekkenløsning.

Anonymkode: 89658...b0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var stygt skrevet!

Mange gravide har problemer med å gå og stå pga bekkenløsning.

Anonymkode: 89658...b0c

De har selv valgt å bli gravide. 

Anonymkode: 6f4af...18c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er du spesiell fordi du er gravid? Hvem bryr seg om deg og ditt avkom? 

Klarer du ikke stå så får du bli hjemme. Du er ikke viktigere enn andre. 

Anonymkode: 0484e...07b

Siste gang jeg reiste med for ei gravid dame ble jeg skjelt ut. Hun var sannelig ikke gravid måtte jeg vite 😳

Anonymkode: 5df9a...6d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var gravid fikk jeg bekkenløsning og gangvansker.

Jeg var ofte på sykehuset på kontroller, siden jeg også hadde svangerskapsdiabetes og babyen vokste lite.

Ute i gangen på gynekologen var det ikke mange stoler for de ventende pasientene.

Mange av de gravide hadde med seg partneren sin, og jeg opplevde flere ganger at INGEN av mannfolkene reiste seg opp når jeg kom humpende på krykker med stor mage.

Jeg måtte flere ganger stå og lene meg mot veggen, for i det hele tatt klare å stå oppreist mens jeg ventet.

En gang var det en gravid dame som ikke var så langt på vei, som reiste seg opp og tilbød meg stolen sin, mens mannen hennes satt på sin brede bak og bare kikket på meg.

Da dette paret ble ropt opp, spratt mannen opp og gikk raskt over gulvet, så det virket ikke som han hadde problemer med å gå! 

😒

Anonymkode: 89658...b0c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er du spesiell fordi du er gravid? Hvem bryr seg om deg og ditt avkom? 

Klarer du ikke stå så får du bli hjemme. Du er ikke viktigere enn andre. 

Anonymkode: 0484e...07b

Du er rapportert!

Anonymkode: 89658...b0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner ikke alle disse sure svarene. Jeg er 28 og har blitt oppdratt til å reise meg for små barn, eldre, skadede og gravide. Jeg spør alltid om jeg skal hjelpe med barnevogn både inn og ut av bussen. Ofte får jeg nei takk, men klarer ikke la være å spørre.  Jeg observerer ofte at også andre gjør dette. Jeg tar buss til og fra jobb 4 dager i uken (to busser hver vei) så det blir jo litt... Jeg kan umulig bo samme sted som noen av dere i denne tråden som plent nekter å utvide normal folkeskikk og høflighet.

Anonymkode: db9aa...041

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du venter på tur ute på gangen. Ingen ståplasser inne på venterrom nå pga covid.

Hadde denne praksisen vært ibruk på buss og bane, hadde folk måtte gå av bussen på feil holdeplass hver gang en gravid kom på.

Anonymkode: f3efb...67b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skjønner ikke alle disse sure svarene. Jeg er 28 og har blitt oppdratt til å reise meg for små barn, eldre, skadede og gravide. Jeg spør alltid om jeg skal hjelpe med barnevogn både inn og ut av bussen. Ofte får jeg nei takk, men klarer ikke la være å spørre.  Jeg observerer ofte at også andre gjør dette. Jeg tar buss til og fra jobb 4 dager i uken (to busser hver vei) så det blir jo litt... Jeg kan umulig bo samme sted som noen av dere i denne tråden som plent nekter å utvide normal folkeskikk og høflighet.

Anonymkode: db9aa...041

Noe av det som fører til litt krasse svar er nok at ts snakker om et legekontor, ikke bussen ol. På et legekontor finner man mange med usynlige vansker som gjør at det kanskje bar en grunn til at ingen reiste seg, kanskje de andre der også trengte stolen de hadde, selv om det kanskje utad så ut som om de var friske og raske. Man er som regel hos legen for en grunn.

Jeg er også enig generelt om at man skal reise seg for gravide og eldre. Har gjort det selv. Men de gangene jeg har vært hos legen, hadde jeg ikke gjort det, da jeg fort hadde knekt sammen, ex: sist gang jeg var hos legen, var der pga. store smerter i mageområdet. (Frykter blindtarmen var betent), hadde ikke hatt sjanse til å stå å vente på min tur.

Anonymkode: da702...f65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er ikke alltid at man observerer at kvinnen er gravid. En oppblåst ølvom og en gravid mage kan se ganske like ut (ihvertfall for noen som ikke har erfaring med graviditet og gravide). Og man er i sin egen verden når man sitter på en buss og bryr seg ikke om de andre som går på bussen. 

Anonymkode: 21b4b...6a7

man ser om hun er høygravid da. Skal godt gjøres å ikke se det med mindre vedkommende er veldig overvektig fra før

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...