Gå til innhold

Hvem vil du helst ha som statsminister hvis det blir regjeringsskifte?


In absentia

Anbefalte innlegg

Johnny Bravo skrev (29 minutter siden):

Mye bra ja? Jeg har selv lagt ned ca. 8 arbeidsplasser grunnet den "gode" mdg poltikken. Gjentar det er 8 færre arbeidsplasser i Oslo, og samtidig 8 flere nan klienter i Oslo takket mdg/ap politikken.

Ja, mener det er viktigere å tenke på klimaet enn på enkeltpersoner. En fremtid på jorden er viktigere enn penger. Det kommer generasjoner etter oss også, og det er egoistisk å fortsette å dure på uten tanke på konsekvenser. Det er ingen valg som kan være perfekt for alle. Heldigvis får man penger fra NAV om man står uten inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jaimatadi skrev (12 minutter siden):

Føler seriøst at det ikke er en eneste aktuell kandidat 😅 Moxnes og Lysbakken er noen av de bedre på tinget nå, men tviler på noen av dem er aktuelle. Klarer ikke se for meg Støre, han har liksom mistet sjelen. Ønsker heller ikke Hadja, ikke noen fra sp, ikke h, ikke noen fra v (desverre), basically ingen aktuelle personer eller partier. Synd at det er så mye dårlig å velge i. 

Hvorfor ikke Hadja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
In absentia skrev (1 minutt siden):

Kanskje det nye partiet «sentrum». De er jo kristne sosialdemokrater, så vidt jeg har skjønt. Ikke at jeg kan forstå hvorfor du ønsker å beholde kontantstøtten.

Jeg mener man skal kunne være hjemme litt lenger med barnet sitt om man ønsker pga det jeg nevner i et av mine første punkter om for lav bemanning i barnehagene (undervisningssektoren og omsorgssektoren, barnehagene er begge deler mener jeg).

Jeg ville dog gjort det vanskeligere for foreldrene til de barna som trenger å komme seg ut av hjemmet å få kontantstøtte istedenfor å sende barnet til barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste for landet og miljøet hadde vært en Høyre/Ap/MDG regjering.

Det verste hadde vært hva som helst med SP eller FRP i.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FragileArt

Jeg ønsker Vedum som statsminister. Han og SP kan ha med seg AP ( helst ikke, men det er vel umulig ellers) og rødt. Muligens også frp, men ikke fordi jeg liker dem. Mer for balanse. Høyre håper jeg virkelig er ferdig nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Jeg ønsker også at de gjør noe med trinnskatten. Det er den «nye toppskatten» som rammer brutto arbeidsinntekt, trygd og inntekt fra personlig næringsdrivende. Den rammer ikke kapitalinntekter.  Jeg vil at de fjerner trinn 1 og 2, og så kan de heller øke den litt for de som er over.  Tidligere ble toppskatt innført en periode for dem med høye inntekter, den begynte på inntekt over 550.000 i 2015, men nå rammer den jo alle.

men dette har jeg ikke hørt om et eneste parti som ønsker å gjøre noe med. Det utgjør ikke mye på de 2 laveste trinn, men 12-14.000 i året er også penger.

Det de gjorde var å senke nettoskatten ned til 22% og altså like mye for høye og lave inntekter, kapital, arbeid og trygd. Samtidig som de kuttet ned på fradrag som var typiske for arbeidere og trygdede.

 

  Inntekten mellom 0 - 184 800 kroner Ingen trinnskatt
Trinn 1 Inntekten mellom 184 800 – 260 100kroner 1,7 % trinnskatt
Trinn 2 Inntekten mellom 260 100 – 651 250kroner 4,0 %  trinnskatt
Trinn 3 Inntekten mellom 651 250 – 1 021 550kroner 13,2 % trinnskatt *
Trinn 4 Inntekten over  1 021 550 kroner 16,2 % trinnskatt

 

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har vært alt for bortskjemte med Jens Stoltenberg og nå Erna Solberg. De har vært dyktige statsministere, ledere og representanter for Norge. Dessverre er alternativene i år ganske dårlige.

Hvis det er lov å tro på julenissen, så håper jeg på en regjering bestående av Høyre, Arbeiderpartiet og Venstre, med Erna som statsminister nok en gang.

Jeg ser ikke på noen av de andre statsministerkandidatene som brukbare til noe som helst. De er sikkert gode ledere innad i partiene, men jeg ønsker ikke at de skal representere Norge utad med sine klumsete fremtoninger.

Alle tråkker litt feil en gang i blant, men jeg ønsker en leder som kan snakke til alle - på tvers av partitilhørighet. Det klarer Jens og Erna, mens alternativene kun evner å snakke frem seg selv og sitt parti samtidig som de snakker ned alle andre.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
Stwo skrev (1 time siden):

Ja, mener det er viktigere å tenke på klimaet enn på enkeltpersoner. En fremtid på jorden er viktigere enn penger. Det kommer generasjoner etter oss også, og det er egoistisk å fortsette å dure på uten tanke på konsekvenser. Det er ingen valg som kan være perfekt for alle. Heldigvis får man penger fra NAV om man står uten inntekt.

Klimaet er viktig

Arbeidsplasser er også viktig.  Hvor blir det av alle de arbeidsløse?  Mange må slite i mange år for å få nyjobb. Noen får det ikke, og noen blir syke.

Tenk på alle som på en eller annen måte er involvert i oljenæringen.  Det er noen formidable tall.  Hva om de havner hos nav.  Statistikkene over navklienter og ingeniører fra oljenæringen havner på sosialen går rett til himmels.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/6/2021 at 2:04 PM, Muskath said:

Enig med over. Ønsker i alle fall ikke Støre. 

Hvis venstresiden vinner er Støre det minste av tre onder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pleneier

For meg er det viktigst at ny statsminister er kvinne og/eller flerkulturell. Hvite menn har hatt makten altfor lenge nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sitronmelisse

Sp går inn for å fryse direktørlønningene i staten på max 1.5 mill. Er det andre partier som går inn for noe lignende? Rødt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker virkelig ikke en videreføring av dagens regjering, så et skifte ønsker jeg velkommen - og tror det skjer også. Men hva får man? Jeg er egentlig ikke så begeistret for Sp, de har kjørt en Frp-light og blitt veldig populistiske de siste to årene. 

Jeg skjønner ikke helt hva folk har i mot Støre. Syns han er tydelig, empatisk, raus og klar på hva han vil. Heller han som statsminister enn Slagsvold Vedum! At Sp lanserte han som kandidat var litt flaut syns jeg. 

Men merker meg at mange eldre, min foreldregenerasjon70-80, årene, de ønsker seg  Giske tilbake!  Så at mamma og flere av hennes venner har blitt med i en fb-gruppe nettopp med dette formål.  For meg hadde det vært helt greit. Han er jo en god politiker, en som samler og som får ting gjort.    Kan Frp ta tilbake Søviknes kan Ap ta tilbake Giske. Ap trenger litt mer karismatiske folk. Hadja har kommet seg veldig de siste årene, men savner litt mer spenst fra henne, selv om jeg syns hun er veldig god på mye. 

så ja, jeg er nok Ap tilhenger jeg :) som en nevnte over her, Ap+H=  veldig bra politikk, men vi får vel ikke se det noen gang. 

Ap, Sp og Sv er vel ganske naturlig å tenke etter valget, men hold Mdg unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet ikke helt men jeg håper det blir noen fra venstre eller krf. Om det ikke blir det så håper jeg ihvertfall at venstre og krf fortsatt vil sitte I regjering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sourwatermelon skrev (1 time siden):

Vet ikke helt men jeg håper det blir noen fra venstre eller krf. Om det ikke blir det så håper jeg ihvertfall at venstre og krf fortsatt vil sitte I regjering.

Sp med støtte fra Krf og V, og muligens det nye sentrum hvis de kommer inn.  Det hadde vært det idelle. God gammeldags sentrumspoitikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de alternativer som er; Støre. Ønsker meg egentlig en kvinnelig statsminister fra rød side. Regjering med Ap, Sp, Sv og Rødt forhåpentligvis. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...