Gå til innhold

Hvem vil du helst ha som statsminister hvis det blir regjeringsskifte?


In absentia

Anbefalte innlegg

In absentia skrev (6 timer siden):

Dere som vil ha Ap men ikke Støre, hvilke politikere fra Ap ville dere heller hatt som statsministerkandidat?

Er ikke så mye å velge i oppi toppen der fordi de andre er alt for anonyme. Støre er sikkert en snill kar personlig, men mangler gutts og evne til å styre skuta i en ny retning. Er vel ingen andre i partiet som stikker seg ut der heller, ser det ut som. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lett: Støre. Og drømmeregjering er samarbeid mellom Ap og Høyre, selv om det vel aldri vil skje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frottis skrev (8 timer siden):

Lett: Støre. Og drømmeregjering er samarbeid mellom Ap og Høyre, selv om det vel aldri vil skje.

Jeg tror også det kunne blitt en veldig solid og stabil regjering. Forskjellene mellom partiene er temmelig små og både Støre og Erna fremstår som kompetente og passelig trauste, i en positiv forstand. 

Endret av herzeleid
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitet skrev (18 timer siden):

Vil helst beholde Erna. De færreste statsministere har hatt mer utfordrende periode enn henne. I det store og det hele har hun klart å få landet gjennom både flyktningkrise og pandemi på en god måte

Erna & c/o sparker helse- og oppvekstsektoren så heftig bak at de fleste rømmer yrkene innen kort tid. Er redd krisen som da rammer blir verre enn både flyktningkrise og pandemi til sammen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ha AP-regjering, men helst med Hadja Tajik som statsminister. Tror det er en ønskedrøm for det neste valget dog. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer aldri til å stemme noe annet enn Høyre. En statsminister må tiltale meg og hverken Støre, Vedum, et eller annet fra MDG, eller Rødt er i nærheten :sleep: 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Peanut skrev (8 minutter siden):

Kommer aldri til å stemme noe annet enn Høyre. En statsminister må tiltale meg og hverken Støre, Vedum, et eller annet fra MDG, eller Rødt er i nærheten :sleep: 

Du reagerer ikke på hva som skjer med grunnleggende verdier i samfunnet nå etter inngripen med tvungen lønnsnemd på oppdiktet grunnlag? Regjeringen fratar folket streikeretten. Dette er i praksis et direkte angrep på demokratiet. Det er alvorlig det som nå har skjedd og det er en gåte at det ikke er større mediedekning av saken. Hva streiken omfatter, hvordan dette har eskalert over tid og ikke minst hvordan større grupper innen offentlig sektor vingeklippes er helt hinsides i moderne tid. Håper det kommer sanksjoner som følge av dette. Tror ikke folk flest forstår hva som faktisk skjer om dagen og hvilke konsekvenser dette kan få for fremtidens Norge innen helse- og oppvekstsektoren. 

Endret av Nemigirl
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
Drizzt skrev (På 6.6.2021 den 14.43):

Det er en f..n meg umulig situasjon.

Jeg er ikke fornøyd med dagens regjering, men alternativet - Ap, Sp, SV, Rødt og MDG er mye verre. Hvis det likevel blir slik at de borgerlige ikke får danne regjering, må jeg tenke på hvilke av de 5 er noenlunde spiselige og de minste av fem onder. 

Av de 5 er det trolig Ap og Sp som er noenlunde spiselige, mens SV, Rødt og MDG er 100% uaktuelle for meg som ekstreme partier som vil ødelegge Norge på kort sikt hvis de får gjennomslag for sin politikk. Ap og Sp er iallefall ikke ekstreme, men mer moderate, så ødeleggelsene kommer til å ta bare litt lengre tid enn med SV, Rødt og MDG.

Så hvis det blir en ny regjering som ikke er borgerlig, må jeg velge Ap og Sp. 

Det er bare så synd man ikke vet hva man burde stemme på forhånd. 🤷‍♀️

Jeg vil også gjerne unngå Rødt, MDG og SV, men er heller ikke lysten på en regjering med KrF uten at FRP står imot dem på mye. Samtidig står FRP for så mange ting jeg heller ikke kan si meg enig i.

Så hvem burde man da stemme på?

Jeg er for kontantstøtte.

Jeg er for å bruke mer penger på undervisnings- og helsesektoren. Mer lønn til de ansatte her, bedre vilkår (altså flere ansatte).

Jeg er for en strengt regulert innvandring.

Jeg er for at vi bruker mange milliarder på bistand.

Jeg er for biler i sentrum.

Jeg er for høye avgifter på sukkervarer, tobakk og alkohol.

Jeg er imot togbane hele veien mot nord.

Jeg er for skolemat, trenger ikke være gratis for alle men lavinntektsfamilier kan få søke om å få maten gratis.

Jeg er for å hjelpe de som havner utenfor arbeidslivet inn i arbeidslivet.

Jeg er sterkt imot privatisering.

Men jeg er veldig for effektivisering. Ikke at de som jobber der skal få mer penger nødvendigvis, spesielt ikke ledere, men at man avvikler unødvendige stillinger og bruker mindre tid på tull i det offentlige.

Jeg er for at fastleger skal få slippe å jobbe 200% stilling og rømme fra yrket pga alle papirer de må fylle ut som ikke har noen verdi.

Jeg er for fraværsgrense i skolen, men ikke et system som er så rigid som nå. Som sagt er jeg også for flere lærere, gjerne mindre klasser, jeg tror det kunne hjulpet mer enn en fraværsgrense. Handler om at barn skal ha lyst til å gå på skolen og ikke bare tvinges dit.

Jeg mener det er viktig at folk får bestemme over fødselspermisjon sin selv. Greit å gi noen uker til far, men det får være opp til hver familie hvordan de løser permisjonen. Vi kommer ikke unna at det er kvinner som bærer frem barnet og ammer, med alt det medfører.

Jeg mener det ikke skal være så lukrativt å eie bolig nr.2. Spesielt ikke bolig nr.3, 4, 5, 6, 7, 8, ...

Jeg mener det bygges for tett i byene der det reguleres for blokkboliger. Det resulterer i mindre sollys, mindre uteareal, masse støy og slum-følelse, selv i de dyreste områdene. Folk kan umulig trives med å bo slik over tid.

Det burde være enklere å kaste ut leietakere når det oppstår problemer.

Det burde vært dyrt å kjøpe varer som verken er bra for oss, nærmiljøet eller planeten.

Det skulle vært miljøavgift/pant på flere varer. Gjerne varer som ofte ikke blir gjenvunnet eller kastet i naturen.

Det burde ikke vært lov å kunne kjøpe seg uendelig med ting. Aner ikke hvordan man skulle gjort det da. 😛

Man skulle ikke fått kjøpt svære tunge elbiler billig, de rike har har til å kjøpe bilene sine selv. Der man har større avstander i Norge kunne det vært annerledes. Vet heller ikke hvordan man skulle gjort dette. 😛 Men en som bor i Oslo og har hytte på Hafjell klarer seg med 300km rekkevidde, det skader ingen å lade på veien...

Det er mye mer jeg bryr meg om, men dette får holde for nå. Vet virkelig ikke hva jeg burde stemme på. 😅 

 

edit; jeg er også for oljeutvinning, da norsk olje er blant verdens reneste. Så lenge etterspørselen er der burde Norge utvinne olje.

jeg er imot at folk kan bli yrkespolitikere. Det skulle vært krav om at de som styrer et departement har relevant rerfaring fra "gulvet". Skal du bli undervisningsminister får du pokker meg ta utdannelse som lærer og ha jobbet som lærer i et par år. Minst.

Jeg er imot valgløfter. Klarer man ikke leve opp til løftene man gir velgerne så må man gå av og mister retten til å drive politikk på livstid. Jeg et drittlei tomme valgløfter og valgflesk og valgfusk og hemmelige avtaler på bakrommet. Bruk andre ord, ikke lov noe du vet du ikke kan holde.

Jeg er for en rusreform.

Edit 2:

Jeg er for at elever skal deles inn i ferdighetsnivåer. Man må heller jobbe med holdningene i samfunnet, de flinkeste er ikke mer verdt.

Jeg er for valgfrie spesialskoler for elever som trenger ekstra oppfølging eller som har utfordringer som gjør at de havner utenfor det sosiale når de går på vanlig skole. Alternativt MÅ man sette inn betydelig flere ressurser slik at de som ikke er a4 passer bedre inn i skolesystemet enn de gjør nå. Dessverre har ikke det at alle må gå på samme skole bare ført til inkludering, men også ekskludering av elever som på en spesialskole hadde fått seg mange venner.

Ikke innvilge uføretrygd ved 18 år og så glem dem. Jobbe for inkludering.

Jeg er imot at alle nye boliger skal bygges rullestoltilpasset. Greit ha en regulering om 10-20% av alle nye boliger, men ikke mer. Det koster fryktelig mye penger og de med dårligst råd blir ekskludert fordi de med rullestol blir inkludert. Her må man gi og ta, verden er ikke perfekt. Eller så får staten ta regningen for å gjøre alle leiligheter rullestoltilpassede. 

Varm og NÆRINGSRIK mat til eldre. Bedre omsorg, mer personlig og flere ansatte. 

Enerom på sykehus!

Bedre fødselsomsorg, og mulighet til å være på barsel i noen dager mer enn man medisinsk behøver.

Jeg er for eutanasi i ekstremtilfeller og dødshjelp i mindre alvorlige tilfeller. Man skal eie sitt eget liv.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt, helt til jeg fant ut at de vil fjerne kontantstøtten de mister min stemme.

SV, AP og SP forstår ikke at oljeetterspørselen går mot en slutt og kommer til å kjøre rykte og økononi i grøften på bomsatsing her:nei

Blir nok MDG. Har mye bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DetVarIkkeMeg skrev (15 timer siden):

Kan du utdype dette er du snill? Jeg personlig er veldig for at vi skal ha like muligheter for alle her i landet, og at de rike ikke skal få mer skattelette. Jeg er ikke for bolighaier som gjør det vanskelig å komme seg inn på boligmarkedet, og rødt foreslår å øke skatten på sekundærboliger noe som ville hjulpet på det. Videre er jeg ikke for profittering og privatisering av helse, men at alle skal få like muligheter også her. Og jeg er ikke for at noen topplederstillinger skal få enorme summer, og nå også bli prioritert i vaksinekøen, fremfor andre yrkesgrupper. 

Ja jeg kan nevne noen ting, listen er svært lang men man kan si at Rødt sin politikk er avhengig at landet har kapitalinntekter men de vil ikke bidra til at landet får dette.

Økt skatt på kapitalinntekter vil ødelegge næringslivet.  Enkelt sagt er alle bedrifter verdsatt av ligningsmyndighetene.  Bedriftseiere må skatte for arbeidene kapital.  Med Rødt sitt forslag vil dette rive grunnlaget unda private bedrifter og bidra til øket arbeidsledighet.  Etter hvert som bedriftene forsvinner vil skatteinntektene til staten forsvinne. 

Rødt vil melde Norge ut av NATO.  Her setter de hele riket sikkerhet i fare.  

Rødt vil stoppe oljeproduksjonen.  Det forstår overhodet ikke konsekvensene av dette.  

Rødt vil at det ikke skal være noen hindringer for å søke asyl i landet.  Bare dette alene ville fullstendig ødelegge økonomien i Norge.

Listen er veldig mye lengre, det er bare å lese Rødt sitt valgprogram så ser man galskapen.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
keops skrev (23 timer siden):

Vil helst ha Støre som statsminister, og en regjering bestående av Ap og Sp.

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moxnes hadde vært fantastisk, men det kommer vel ikke til å skje dessverre. 

Av alternativene media blåser opp, så vet jeg ikke. Det er som å velge mellom pest eller kolera. 😇

Anyways, tror vedum er det beste alternativet. Erna må gå nå. Støre liker jeg absolutt ikke. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stwo skrev (4 timer siden):

Rødt, helt til jeg fant ut at de vil fjerne kontantstøtten de mister min stemme.

SV, AP og SP forstår ikke at oljeetterspørselen går mot en slutt og kommer til å kjøre rykte og økononi i grøften på bomsatsing her:nei

Blir nok MDG. Har mye bra.

Mye bra ja? Jeg har selv lagt ned ca. 8 arbeidsplasser grunnet den "gode" mdg poltikken. Gjentar det er 8 færre arbeidsplasser i Oslo, og samtidig 8 flere nan klienter i Oslo takket mdg/ap politikken.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
loveli skrev (4 timer siden):

Det er bare så synd man ikke vet hva man burde stemme på forhånd. 🤷‍♀️

Jeg vil også gjerne unngå Rødt, MDG og SV, men er heller ikke lysten på en regjering med KrF uten at FRP står imot dem på mye. Samtidig står FRP for så mange ting jeg heller ikke kan si meg enig i.

Så hvem burde man da stemme på?

Jeg er for kontantstøtte.

Jeg er for å bruke mer penger på undervisnings- og helsesektoren. Mer lønn til de ansatte her, bedre vilkår (altså flere ansatte).

Jeg er for en strengt regulert innvandring.

Jeg er for at vi bruker mange milliarder på bistand.

Jeg er for biler i sentrum.

Jeg er for høye avgifter på sukkervarer, tobakk og alkohol.

Jeg er imot togbane hele veien mot nord.

Jeg er for skolemat, trenger ikke være gratis for alle men lavinntektsfamilier kan få søke om å få maten gratis.

Jeg er for å hjelpe de som havner utenfor arbeidslivet inn i arbeidslivet.

Jeg er sterkt imot privatisering.

Men jeg er veldig for effektivisering. Ikke at de som jobber der skal få mer penger nødvendigvis, spesielt ikke ledere, men at man avvikler unødvendige stillinger og bruker mindre tid på tull i det offentlige.

Jeg er for at fastleger skal få slippe å jobbe 200% stilling og rømme fra yrket pga alle papirer de må fylle ut som ikke har noen verdi.

Jeg er for fraværsgrense i skolen, men ikke et system som er så rigid som nå. Som sagt er jeg også for flere lærere, gjerne mindre klasser, jeg tror det kunne hjulpet.

Jeg mener det er viktig at folk får bestemme over fødselspermisjon sin selv. Greit å gi noen uker til far, men det får være opp til hver familie hvordan de løser permisjonen. Vi kommer ikke unna at det er kvinner som bærer frem barnet og ammer, med alt det medfører.

Jeg mener det ikke skal være så lukrativt å eie bolig nr.2. Spesielt ikke bolig nr.3, 4, 5, 6, 7, 8, ...

Jeg mener det bygges for tett i byene der det reguleres for blokkboliger. Det resulterer i mindre sollys, mindre uteareal, masse støy og slum-følelse, selv i de dyreste områdene. Folk kan umulig trives med å bo slik over tid.

Det burde være enklere å kaste ut leietakere når det oppstår problemer.

Det burde vært dyrt å kjøpe varer som verken er bra for oss, nærmiljøet eller planeten.

Det skulle vært miljøavgift/pant på flere varer. Gjerne varer som ofte ikke blir gjenvunnet eller kastet i naturen.

Det burde ikke vært lov å kunne kjøpe seg uendelig med ting. Aner ikke hvordan man skulle gjort det da. 😛

Man skulle ikke fått kjøpt svære tunge elbiler billig, de rike har har til å kjøpe bilene sine selv. Der man har større avstander i Norge kunne det vært annerledes. Vet heller ikke hvordan man skulle gjort dette. 😛 Men en som bor i Oslo og har hytte på Hafjell klarer seg med 300km rekkevidde, det skader ingen å lade på veien...

Det er mye mer jeg bryr meg om, men dette får holde for nå. Vet virkelig ikke hva jeg burde stemme på. 😅 

Jeg er veldig enig med deg, bortsett fra at jeg synes avgiftene er høye nok nå.  Eneste partiet som synes å passe, virker som AP, så jeg går for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

In absentia skrev (På 6.6.2021 den 14.01):

Hvem vil du helst ha som statsminister hvis det blir regjeringsskifte?
 

Hvilke partier (utenom Ap og Sp som er mer eller mindre garantert) ville du hatt i regjeringen?

Føler seriøst at det ikke er en eneste aktuell kandidat 😅 Moxnes og Lysbakken er noen av de bedre på tinget nå, men tviler på noen av dem er aktuelle. Klarer ikke se for meg Støre, han har liksom mistet sjelen. Ønsker heller ikke Hadja, ikke noen fra sp, ikke h, ikke noen fra v (desverre), basically ingen aktuelle personer eller partier. Synd at det er så mye dårlig å velge i. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (På 6.6.2021 den 14.01):

Hvem vil du helst ha som statsminister hvis det blir regjeringsskifte?
 

Hvilke partier (utenom Ap og Sp som er mer eller mindre garantert) ville du hatt i regjeringen?

Jonas Gahr Støre - uten tvil!

Helst regjering med bare AP og SV. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (5 timer siden):

Det er bare så synd man ikke vet hva man burde stemme på forhånd. 🤷‍♀️

Jeg vil også gjerne unngå Rødt, MDG og SV, men er heller ikke lysten på en regjering med KrF uten at FRP står imot dem på mye. Samtidig står FRP for så mange ting jeg heller ikke kan si meg enig i.

Så hvem burde man da stemme på?

Jeg er for kontantstøtte.

Jeg er for å bruke mer penger på undervisnings- og helsesektoren. Mer lønn til de ansatte her, bedre vilkår (altså flere ansatte).

Jeg er for en strengt regulert innvandring.

Jeg er for at vi bruker mange milliarder på bistand.

Jeg er for biler i sentrum.

Jeg er for høye avgifter på sukkervarer, tobakk og alkohol.

Jeg er imot togbane hele veien mot nord.

Jeg er for skolemat, trenger ikke være gratis for alle men lavinntektsfamilier kan få søke om å få maten gratis.

Jeg er for å hjelpe de som havner utenfor arbeidslivet inn i arbeidslivet.

Jeg er sterkt imot privatisering.

Men jeg er veldig for effektivisering. Ikke at de som jobber der skal få mer penger nødvendigvis, spesielt ikke ledere, men at man avvikler unødvendige stillinger og bruker mindre tid på tull i det offentlige.

Jeg er for at fastleger skal få slippe å jobbe 200% stilling og rømme fra yrket pga alle papirer de må fylle ut som ikke har noen verdi.

Jeg er for fraværsgrense i skolen, men ikke et system som er så rigid som nå. Som sagt er jeg også for flere lærere, gjerne mindre klasser, jeg tror det kunne hjulpet.

Jeg mener det er viktig at folk får bestemme over fødselspermisjon sin selv. Greit å gi noen uker til far, men det får være opp til hver familie hvordan de løser permisjonen. Vi kommer ikke unna at det er kvinner som bærer frem barnet og ammer, med alt det medfører.

Jeg mener det ikke skal være så lukrativt å eie bolig nr.2. Spesielt ikke bolig nr.3, 4, 5, 6, 7, 8, ...

Jeg mener det bygges for tett i byene der det reguleres for blokkboliger. Det resulterer i mindre sollys, mindre uteareal, masse støy og slum-følelse, selv i de dyreste områdene. Folk kan umulig trives med å bo slik over tid.

Det burde være enklere å kaste ut leietakere når det oppstår problemer.

Det burde vært dyrt å kjøpe varer som verken er bra for oss, nærmiljøet eller planeten.

Det skulle vært miljøavgift/pant på flere varer. Gjerne varer som ofte ikke blir gjenvunnet eller kastet i naturen.

Det burde ikke vært lov å kunne kjøpe seg uendelig med ting. Aner ikke hvordan man skulle gjort det da. 😛

Man skulle ikke fått kjøpt svære tunge elbiler billig, de rike har har til å kjøpe bilene sine selv. Der man har større avstander i Norge kunne det vært annerledes. Vet heller ikke hvordan man skulle gjort dette. 😛 Men en som bor i Oslo og har hytte på Hafjell klarer seg med 300km rekkevidde, det skader ingen å lade på veien...

Det er mye mer jeg bryr meg om, men dette får holde for nå. Vet virkelig ikke hva jeg burde stemme på. 😅 

Kanskje det nye partiet «sentrum». De er jo kristne sosialdemokrater, så vidt jeg har skjønt. Ikke at jeg kan forstå hvorfor du ønsker å beholde kontantstøtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...