Gå til innhold

FHI-overlege Preben Aavitsland: – Det var den pandemien


Canute

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
stan skrev (7 minutter siden):

Det er så fint med alle disse ulike meldingene. Pandemien er over, samtidig som politiet minner folk om at det er en pandemi. Regjeringen åpner opp samfunnet samtidig som kommunen stenger ned og skoler stenges. 

Myndighetene får stryk i tydelig kommunikasjon. 

Så konsist som dette kan det sies. Det er alt for dårlig. En ting er i fjor vår da det hastet helt forferdelig med det meste, men nå bør det ikke haste lenger og man bør kunne ta seg tid til å tenke gjennom konsekvensene før en annonserer endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blondie65 skrev (11 minutter siden):

Så konsist som dette kan det sies. Det er alt for dårlig. En ting er i fjor vår da det hastet helt forferdelig med det meste, men nå bør det ikke haste lenger og man bør kunne ta seg tid til å tenke gjennom konsekvensene før en annonserer endringer.

Jeg skjønner at det er forskjeller rundt i landet. 

Men når statsministeren står å forteller om gjenåpning, samtidig som ordføreren i kommunen snakker om nedstenging, uten at noen av dem nevner hverandre blir jeg frustrert. 

Men jeg gleder meg over det Preben Aavitsland sier, at vi nærmer oss slutten. Håper han har rett. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aavitsland er den fagpersonen i Norge som hele veien har fremstått på en edruelig måte. Aldri paniske lite gjennomtenkte utsagn. Han kommuniserer saklig og objektivt. Når Aavitsland sier det er over, stoler jeg på han. Nå er det på tide og åpne alt og la folk slippe å få pustevansker bak munnbind i varmen. 
 

Det er sommer og varme - på tide å gå ut og leve livene sine!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værre skrev (1 time siden):

 

Det er vel ingen som forventer at Nakstad noensinne skal komme med gode nyheter?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
stan skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner at det er forskjeller rundt i landet. 

Men når statsministeren står å forteller om gjenåpning, samtidig som ordføreren i kommunen snakker om nedstenging, uten at noen av dem nevner hverandre blir jeg frustrert. 

Men jeg gleder meg over det Preben Aavitsland sier, at vi nærmer oss slutten. Håper han har rett. 

Helt enig.

Lurer på hvordan de føler det nå i Trondheim der det er utbrudd når det kommer sånne uttalelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ukjent. skrev (13 minutter siden):

Aavitsland er den fagpersonen i Norge som hele veien har fremstått på en edruelig måte. Aldri paniske lite gjennomtenkte utsagn. Han kommuniserer saklig og objektivt. Når Aavitsland sier det er over, stoler jeg på han. Nå er det på tide og åpne alt og la folk slippe å få pustevansker bak munnbind i varmen. 
 

Det er sommer og varme - på tide å gå ut og leve livene sine!

Han har stort sett hatt rett hele veien.. også i begynnelsen når han ikke var like optimistisk 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (1 time siden):

Selv uten forsinkelse ble det nevnt oktober i artikkelen. Og det har jo blitt skjøvet på fra juli, til august, september og nå oktober. Så i beste fall oktober, men det er slett ikke urimelig å anta mindre forsinkelser da vi hele veien har sett at det har vært forsinkelse etter forsinkelse. 

Sprengt kapasitet ved sykehusene vil oppstå når den indiske sprer seg blant uvaksinerte (som det fortsatt er et flertall av) og blant de som har fått kun en dose mRNA vaksine. 

Jo flere vaksinerte, jo mer sliter viruset. Effekten av én dose kan være lavere for den indiske varianten, men vaksinene har fortsatt effekt. 

FHI tror alle er fullvaksinerte innen 19. september. Før den tid har viruset stadig vanskeligere vilkår. Innen den tid vil viruset klare å smitte stadig færre, R-tallet går ned og faren for overbelastning minsker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canute skrev (2 timer siden):

Pandemien i Norge er i praksis over. Endelig en fagperson som tydelig gir uttrykk for dette.

https://www.nrk.no/norge/fhi-overlege_-_-det-var-den-pandemien-1.15525156 

Alle landets kommuneoverleger og lokalpolitikere som har innført all verdens med lokale symboltiltak bør lese den artikkelen. På tide å fjerne nesten alt av sære tiltak og gå over til nasjonale tiltak og anbefalinger.

Enkelte få kommuner har lokale utbrudd som bør håndteres med særskilte tiltak, men dette gjelder ytterst få kommuner.

Best å ikke si det her på koronaforumet, for nå kommer det 100 sider med negativitet.

Men yeeey, kjekt med positivt syn på ting 😄

 

Endret av Hatsumomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (10 minutter siden):

Jo flere vaksinerte, jo mer sliter viruset. Effekten av én dose kan være lavere for den indiske varianten, men vaksinene har fortsatt effekt. 

FHI tror alle er fullvaksinerte innen 19. september. Før den tid har viruset stadig vanskeligere vilkår. Innen den tid vil viruset klare å smitte stadig færre, R-tallet går ned og faren for overbelastning minsker.

:duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Preben vet hva han snakker om. Krisepessimisten Nakstad er nok ikke fornøyd med hans uttalelser tenker jeg😄

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (1 time siden):

Det er så fint med alle disse ulike meldingene. Pandemien er over, samtidig som politiet minner folk om at det er en pandemi. Regjeringen åpner opp samfunnet samtidig som kommunen stenger ned og skoler stenges. 

Myndighetene får stryk i tydelig kommunikasjon. 

Og akkurat sånn her har det vært siden pandemien startet. Forskjellig og uklar informasjon og forvirring har vært en rød tråd hele veien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brainstorm skrev (2 timer siden):

Jo, det er fordi de fleste vaksinerer seg at vi nå ser enden på galskapen. Det mest vesentlige fra Aavitsland er at vi nå kan se på innleggelser og ikke lenger trenger se oss blinde på smittetallene, forutsatt at et stort flertall vaksinerer seg:

– Hyppigheten av nye sykehusinnleggelser er det beste og mest objektive målet vi har for sykdomsbyrden av pandemien. Et viktig formål for arbeidet mot koronaviruset har vært å forebygge overbelastning av sykehusene. Det målet er for lengst oppnådd, sier han.

 

 

20% er fullvaksinert. Det er ikke veldig mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

zemer skrev (9 minutter siden):

20% er fullvaksinert. Det er ikke veldig mange. 

Nei, men så sier Aavitsland:

– Vi har nå vaksinert rundt 95 prosent av alle over 65 år og flertallet av de under med underliggende sykdom.Dermed har vi beskyttet de fleste som er så syke at de må på sykehus hvis de blir smitta, sier Aavitsland.

 

https://www.tv2.no/nyheter/14045240/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunique skrev (3 minutter siden):

Nei, men så sier Aavitsland:

– Vi har nå vaksinert rundt 95 prosent av alle over 65 år og flertallet av de under med underliggende sykdom.Dermed har vi beskyttet de fleste som er så syke at de må på sykehus hvis de blir smitta, sier Aavitsland.

 

https://www.tv2.no/nyheter/14045240/

Nettopp. Tror mange glemmer at det var dette som fra første stund var meningen å forhindre.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (3 minutter siden):

Nettopp. Tror mange glemmer at det var dette som fra første stund var meningen å forhindre.

De er nå forhindret. Hva med vaksine til barn? Og oss andre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

zemer skrev (6 minutter siden):

De er nå forhindret. Hva med vaksine til barn? Og oss andre ?

Rundt 95% av de som kan bli alvorlig syke og krever sykehusinnleggelse er nå beskyttet. Hele poenget med nedstengningen har vi jo hørt hele veien at var for å unngå overfylte sykehus og beskytte de i risikogruppa. Enda så mange ganger vi har hørt det, så virker som mange har glemt det, og tror at viruset er like farlig for alle.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (2 minutter siden):

Rundt 95% av de som kan bli alvorlig syke og krever sykehusinnleggelse er nå beskyttet. Hele poenget med nedstengningen har vi jo hørt hele veien at var for å unngå overfylte sykehus og beskytte de i risikogruppa. Enda så mange ganger vi har hørt det, så virker som mange har glemt det, og tror at viruset er like farlig for alle.

Kanskje ikke så rart når de eldste er beskyttet og vi forsatt har mange og strenge regler?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (5 minutter siden):

Kanskje ikke så rart når de eldste er beskyttet og vi forsatt har mange og strenge regler?

Det er vel derfor gjenåpningen har startet nå vil jeg tro, siden så mange av de + helsepersonell nå er vaksinert.

Men er ikke rart folk blir forvirret nei, med all den motstridende informasjonen.

Endret av Tutte
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mima skrev (2 timer siden):

Er sykehusene overfylte? Påvirker viruset de fleste- ikke bare i Norge men over hele verden? Nei, det er tiltakene som har gjort mest skade. 

Sjekk f. eks. India du, der har det vært sprengt kapasitet. I Norge har det ikke skjedd på grunn av tiltakene, og etter hvert nå vaksinene. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...