Gå til innhold

FHI-overlege Preben Aavitsland: – Det var den pandemien


Canute

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Ctrl said:

Helt tullete uttalelse fra Aavitsland! 

Han er ingen spåmann.

Nei, han er heldigvis ikke spåmann, han er noe bedre.

Preben Aavitsland er overlege i Folkehelseinstituttets ledelse og stab for smittevern, miljø og helse.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fakta? skrev (Akkurat nå):

Evolusjon krever ikke bevissthet for å virke.

Det skal være sikkert og visst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Nakstad: – Pandemien er dessverre ikke helt over enda

– Vi ser en fortsatt gledelig nedgang i innleggelsestallene, men pandemien er dessverre ikke helt over enda selv om vi i Norge kan nyte godt av stadig lavere smittetall ettersom flere blir vaksinert, skriver assisterende helsedirektør Espen Nakstad til VG søndag.

 

 

Endret av Vintermorgen
Sitat endret - for langt iht åndsverksloven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (1 minutt siden):

Selve ordet flokkimmunitet betyr at mange nok en populasjon er beskyttet nok til at en infeksjonssykdom ikke vil medføre en signifikant trussel, så her er du på ville veier. 

Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 minutt siden):

Du legger inn en forsinkelse her, men det er lite grunnlag for. 

Viruset får stadig dårligere vilkår for å spre seg, og sjansen for større utbrudd minsker med tiden som går. 

Smitte vil det garantert være, men potensialet for sprengning av kapasitet ved sykehusene blir stadig mindre. Dermed vil man ikke ha behov eller grunnlag for tiltak.

Selv uten forsinkelse ble det nevnt oktober i artikkelen. Og det har jo blitt skjøvet på fra juli, til august, september og nå oktober. Så i beste fall oktober, men det er slett ikke urimelig å anta mindre forsinkelser da vi hele veien har sett at det har vært forsinkelse etter forsinkelse. 

Sprengt kapasitet ved sykehusene vil oppstå når den indiske sprer seg blant uvaksinerte (som det fortsatt er et flertall av) og blant de som har fått kun en dose mRNA vaksine. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brainstorm skrev (Akkurat nå):

Nei, han er heldigvis ikke spåmann, han er noe bedre.

Preben Aavitsland er overlege i Folkehelseinstituttets ledelse og stab for smittevern, miljø og helse.

Rimelig sikker på at Aavitslands uttalelser er et solo-løp. For det er garantert ikke en offentlig uttalelse fra FHI. At han har kunnskaper benekter jeg ikke, men han har vage sikkerheter for at denne pandemien nå er over. 

Ironisk nok kan uttalelsen i seg selv føre til at det oppstår en ny smittebølge. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vepsen skrev (3 minutter siden):

Her tar du nok feil. Etterhvert som folk vaksineres vil flokkimmunitet øke suksessivt.

Men vil folk vaksinere seg hvis pandemien er over? Eller, hvorfor skal folk da vaksinere seg? 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vepsen skrev (1 minutt siden):

Nei. 

Jo. Det er ingen utredelser som omtaler flokkimmunitet som et glidende fenomen, men heller terskelverdi, som f. eks. her:

Flokkimmunitet - NHI.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibbi_ skrev (Akkurat nå):

Men vil folk vaksinere seg hvis pandemien er over? Eller, hvorfor skal folk da vaksinere seg? 

 

For ikke å bli smittet og syke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibbi_ skrev (Akkurat nå):

Men vil folk vaksinere seg hvis pandemien er over? Eller, hvorfor skal folk da vaksinere seg? 

 

For å hindre at den blusser opp igjen. Slutter vi å vaksinere nå. Blir det full rulle til høsten igjen. For å ikke nevne alle under 18 år som også sprer korona godt i klasserom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (5 minutter siden):

Selve ordet flokkimmunitet betyr at mange nok en populasjon er beskyttet nok til at en infeksjonssykdom ikke vil medføre en signifikant trussel, så her er du på ville veier. 

Det var allerede en viss immunitet før det ble kalt en krise og landet stengte. Hvordan kan ellers alle de med positive tester men uten symptomer forklares? (PCR testene stoler alle tydeligvis på, så hvis den skulle vært helt sikker så er det tydelig at mange ikke blir særlig syke/får symptomer , eller at mange faktisk ikke har hatt viruset i det hele tatt og viser seg at det ikke er så smittsomt)

Endret av mima
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mima skrev (Akkurat nå):

Det var allerede en viss immunitet før det ble kalt en krise og landet stengte. Hvordan kan ellers alle de med positive tester men uten symptomer forklares? (PCR testene stoler alle tydeligvis på, så hvis den skulle vært helt sikker så er det tydelig at mange ikke blir særlig syke/uten symptomer, eller at mange faktisk ikke har hatt viruset i det hele tatt og viser seg at det ikke er så smittsomt)

2-3% av Norges befolkning er immune etter å ha hatt korona. Det holder ikke. Nå er over en million vaksinerte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vepsen skrev (2 minutter siden):

For ikke å bli smittet og syke.

Men pandemien er jo over... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Værre skrev (1 minutt siden):

For å hindre at den blusser opp igjen. Slutter vi å vaksinere nå. Blir det full rulle til høsten igjen. For å ikke nevne alle under 18 år som også sprer korona godt i klasserom.

Jeg tror mange som er skeptiske til vaksinen vil droppe å ta den. Er det ikke litt dumt å gå ut å si at pandemien er over før alle er vaksinerte?! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mima skrev (3 minutter siden):

Og Nakstad m/ andre er heller ingen spåmenn/kvinner. «Hundretusenvis vil dø uten tiltak»,sykehusene kollapser». Dette har vi hørt, men det har ikke skjedd. Hvorfor tror så mange på de? Og ikke  på en som «spår» gode nyheter?

Vet ikke hvorfor du "konfronterer" meg med worst-case-scenarioene til Nakstad her. Jeg har ikke skrevet noe om Nakstad. Jeg har alltid ment at man må se på det dem sier med "sunn fornuft", og det i seg selv er litt tragisk når det er de som er kunnskapspersonell i saken. Og da må vi gjøre det samme med Aavitslands uttalelser. Det er ingen fasit han kommer med her, og da bør man heller ikke være bombastisk slik han er. For det er potensielt skadelig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (Akkurat nå):

Jo. Det er ingen utredelser som omtaler flokkimmunitet som et glidende fenomen, men heller terskelverdi, som f. eks. her:

Flokkimmunitet - NHI.no

Jeg går ut fra at du forstår effekten av at gradvis flere og flere vaksinerer seg eller blir immune av selve viruset. Hva en kaller dette er ikke så farlig, men et "glidende fenomen" er såpass dekkende at en kan godta det uten å kverulere på det.

Jeg forstår at dette ikke korrelerer med din dystopiske og skrekkpregede verden, men nå er vi altså der at Norge åpner igjen.

For meg har det fint lite å si uansett, livet mitt har vært som 99% av normalt under hele pandemien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

mima skrev (2 minutter siden):

Det var allerede en viss immunitet før det ble kalt en krise og landet stengte. Hvordan kan ellers alle de med positive tester men uten symptomer forklares? (PCR testene stoler alle tydeligvis på, så hvis den skulle vært helt sikker så er det tydelig at mange ikke blir særlig syke/får symptomer , eller at mange faktisk ikke har hatt viruset i det hele tatt og viser seg at det ikke er så smittsomt)

Ja, men en viss immunitet er ikke det samme som flokkimmunitet. At en del har en genetisk makeup som tilfeldigvis gjør dem motstandsdyktige mot effektene av koronainfeksjonen er jo fint, men det stanser jo ikke videre smitte, og det utgjør heller ikke mange nok til å kunne snakke om flokkimmunitet. Sistnevnte betyr at mange nok i en populasjon er motstandsdyktige nok til at en infeksjonssykdom ikke utgjør noen signifikant trussel for populasjonen. Og det er en terskelverdi. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibbi_ skrev (2 minutter siden):

Men pandemien er jo over... 

Pandemien, ja. Viruset er fortsatt her en god stund til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (1 minutt siden):

Vet ikke hvorfor du "konfronterer" meg med worst-case-scenarioene til Nakstad her. Jeg har ikke skrevet noe om Nakstad. Jeg har alltid ment at man må se på det dem sier med "sunn fornuft", og det i seg selv er litt tragisk når det er de som er kunnskapspersonell i saken. Og da må vi gjøre det samme med Aavitslands uttalelser. Det er ingen fasit han kommer med her, og da bør man heller ikke være bombastisk slik han er. For det er potensielt skadelig. 

Og det andre politikere og Nakstad osv sier er heller ingen fasit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mima skrev (Akkurat nå):

Og det andre politikere og Nakstad osv sier er heller ingen fasit.

Nettopp! Og da bør man unngå å gjøre det Aavitsland gjør i denne uttalelsen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...