AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #1 Del Skrevet 5. juni 2021 Hvordan skal man gire på landevei? Jeg øvelseskjører, og vi har en bil som har få hestekrefter. Den tåler akkurat å kjøre i 4. giret på rett vei i 50. På landevei er det gjerne ofte svinger, og går jeg litt ned i fart må jeg gire til 3. igjen. Det er også gjerne mye bakker på landevei, så jeg må opp til 60 for å klare 4. giret i bakker. Men så kommer det svinger igjen, og jeg må ned. Når det kommer slike svinger i nedoverbakker, trenger jeg å gire ned til det riktige giret mtp hastighet, eller bare la bilen trille i et høyt gir i litt lav fart? Mente kjørelæreren sa noe om at man alltid skal gire ned før svinger, og ikke etter. Lærte det på avkjørsel i motorvei. Stemmer det her også? Anonymkode: 047c5...43e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #2 Del Skrevet 5. juni 2021 Gir ned før svinger. Min kjørelærer begrunnet det med at om det var glatt, så kunne bilen så sleng om man girte i en sving. Hun sa det på glattkjøringa, så jeg måtte jo prøve, og ja, det stemte. Man kan få ganske greit sleng på bilen. Det gjør også ferden mer komfortabel, om jeg har forstått deg riktig at du må gire ned i svinger? Da har du for høy fart inn i svingen. Du må bremse og gire ned før svingen og så ta svingen. Da vil du hele tida ha et stabilt turtall. Når du er på vei ut av svingen, øker du farta jevnt og girer opp. Det gir en smidig kjørestil. Min kjørelærer sa at det var bedre å gire enn å hele tida bremse/speede, og å la bilen kjøre på for lavt turtall. Ikke miljøvennlig, visstnok, og "miljøfiendtlig" kjøring ville trekke ned på oppkjøring. Du finner ditt eget kjøremønster så fort du har sertifikatet i boks, enn så lenge, får du danse etter pipa til kjørelærer 🙂 Anonymkode: 4ee43...671 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #3 Del Skrevet 5. juni 2021 Ja gir ned før svinger. Jeg hadde en tendens å kjøre for fort inni kryss ol, så har det litt i meg fortsatt. Anonymkode: bee35...1bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #4 Del Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gir ned før svinger. Min kjørelærer begrunnet det med at om det var glatt, så kunne bilen så sleng om man girte i en sving. Hun sa det på glattkjøringa, så jeg måtte jo prøve, og ja, det stemte. Man kan få ganske greit sleng på bilen. Det gjør også ferden mer komfortabel, om jeg har forstått deg riktig at du må gire ned i svinger? Da har du for høy fart inn i svingen. Du må bremse og gire ned før svingen og så ta svingen. Da vil du hele tida ha et stabilt turtall. Når du er på vei ut av svingen, øker du farta jevnt og girer opp. Det gir en smidig kjørestil. Min kjørelærer sa at det var bedre å gire enn å hele tida bremse/speede, og å la bilen kjøre på for lavt turtall. Ikke miljøvennlig, visstnok, og "miljøfiendtlig" kjøring ville trekke ned på oppkjøring. Du finner ditt eget kjøremønster så fort du har sertifikatet i boks, enn så lenge, får du danse etter pipa til kjørelærer 🙂 Anonymkode: 4ee43...671 Takk for svar! Problemet ligger kanskje i at jeg har litt for høy fart, men samtidig blir jeg litt stressa av de bak meg som følger alt for nærme... De tar jo svingene enda raskere. Og problemet ligger også i at om jeg girer ned, så vil jeg få altfor høyt turtall, ca. 2000 Anonymkode: 047c5...43e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #5 Del Skrevet 5. juni 2021 Bremse ned og evt gire ned før svingen. Også pleier jeg å gasse opp i svingen når jeg ser hvordan den er, med mindre den er ekstra skarp så jeg må holde lav fart gjennom hele. Gire ned foran bratte oppoverbakker. I nedoverbakker lærte jeg at det er bedre å bremse med pedalen enn å bremse på gir. Du må ikke bry deg om de bak, men kjøre i det tempoet du er komfortabel med - du er under opplæring, så du vil ikke kjøre perfekt. Men bare husk å slippe forbi de som vil kjøre fortere, når du har muligheten i busslommer o.l. Anonymkode: 258fc...e5c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #6 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk for svar! Problemet ligger kanskje i at jeg har litt for høy fart, men samtidig blir jeg litt stressa av de bak meg som følger alt for nærme... De tar jo svingene enda raskere. Og problemet ligger også i at om jeg girer ned, så vil jeg få altfor høyt turtall, ca. 2000 Anonymkode: 047c5...43e Ikke tenk på de bak deg. Det viktigste er at du føler at du har kontroll, og holder deg innafor satt fartsgrense. Å ligge under fartsgrensa kan være irriterende for de bak, men da igjen: det viktigste er at du har kontroll. Kjører du rundt med L, så vet folk at du øvelseskjører og da vet man grunnen til hvorfor det eventuelt går sakte. Får du høyt turtall ved nedgiring, så har du for høy fart, ja. Farta må tilpasses giret, da du vet at du må gire ned uansett. Jeg har også hatt en bil med lite futt, og bor på landet med mye svinger og bakker. Det ble mye giring, men etter ei stund så får man dreisen på det. Etter hvert vil du nok klare å holde god fart i svingene så du slipper å gire, og likevel ha full kontroll. Men, enn så lenge bør du danse etter kjørelærers pipe og kjøre pent og pyntelig 🙂 Anonymkode: 4ee43...671 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #7 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke tenk på de bak deg. Det viktigste er at du føler at du har kontroll, og holder deg innafor satt fartsgrense. Å ligge under fartsgrensa kan være irriterende for de bak, men da igjen: det viktigste er at du har kontroll. Kjører du rundt med L, så vet folk at du øvelseskjører og da vet man grunnen til hvorfor det eventuelt går sakte. 👍 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Får du høyt turtall ved nedgiring, så har du for høy fart, ja. Farta må tilpasses giret, da du vet at du må gire ned uansett. Jeg har også hatt en bil med lite futt, og bor på landet med mye svinger og bakker. Det ble mye giring, men etter ei stund så får man dreisen på det. Etter hvert vil du nok klare å holde god fart i svingene så du slipper å gire, og likevel ha full kontroll. Men, enn så lenge bør du danse etter kjørelærers pipe og kjøre pent og pyntelig 🙂 Anonymkode: 4ee43...671 Ofte blir det slik oppover. At jeg må gire ned på grunn av at svingen gjør at jeg får litt lavere fart. Bilen har 5 gir, og når jeg står mellom 3. og 4. giret, så er valget enten å ha 1200 omdreininger i en oppoverbakke, eller 2000. Da har jeg valgt 2000 eller mer. Men i svinger nedover, skal jeg gire ned og bremse med giret, eller bare bremse med pedalene? For når det er nedover, så kan jeg uansett ha litt høyere gir, for når det blir rett vei igjen så må jeg jo gire opp igjen. Når jeg har lavere gir i nedoverbakker får jeg over 2000 omdreininger. Har ikke hatt landeveiskjøring med læreren enda, skal ha det neste gang, som er en stund til da. Vil stille litt forberedt. Anonymkode: 047c5...43e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #8 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): 👍 Ofte blir det slik oppover. At jeg må gire ned på grunn av at svingen gjør at jeg får litt lavere fart. Bilen har 5 gir, og når jeg står mellom 3. og 4. giret, så er valget enten å ha 1200 omdreininger i en oppoverbakke, eller 2000. Da har jeg valgt 2000 eller mer. Men i svinger nedover, skal jeg gire ned og bremse med giret, eller bare bremse med pedalene? For når det er nedover, så kan jeg uansett ha litt høyere gir, for når det blir rett vei igjen så må jeg jo gire opp igjen. Når jeg har lavere gir i nedoverbakker får jeg over 2000 omdreininger. Har ikke hatt landeveiskjøring med læreren enda, skal ha det neste gang, som er en stund til da. Vil stille litt forberedt. Anonymkode: 047c5...43e Akkurat når det kommer til oppoverbakker, så er det jo ikke sjans på lavt gir. Da er det naturlig å ligge litt høyere, om man står mellom to gir. Nå husker jeg ikke hva min kjørelærer sa om svinger i nedoverbakker, men nå bremser jeg med pedalene. Er det et langt strekk, så girer jeg gjerne ned, så brukes bremsa litt mindre. Men er det en krapp sving eller jeg ikke vet hvordan svingen er før jeg er midt i den, så bremser jeg ned før svingen i det jeg anser som forsvarlig fart, men fortsetter i samme giret. På landeveier kan svingene være utrolig uforutsigbare: det er kanskje ingen skilt som markerer bred eller lang sving, og den begynner ganske rolig, men du kan ikke se enden. Så kommer man gjennom det man antar er halvveis i svingen, så blir den plutselig veldig krapp og kanskje utrolig lang også, eventuelt også smal og trang, og da er det kjipt å møte en annen bil som kanskje kjenner veien og kjører som et svin. Så bremse godt før en sving du ikke kjenner eller ikke ser godt nok. Anonymkode: 4ee43...671 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 6. juni 2021 #9 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Akkurat når det kommer til oppoverbakker, så er det jo ikke sjans på lavt gir. Da er det naturlig å ligge litt høyere, om man står mellom to gir. Hva for noe? Man girer da ned før oppoverbakker. Det er høyt gir som ikke går. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #10 Del Skrevet 6. juni 2021 Cata skrev (20 minutter siden): Hva for noe? Man girer da ned før oppoverbakker. Det er høyt gir som ikke går. Tror det bare var skrivebom. AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Akkurat når det kommer til oppoverbakker, så er det jo ikke sjans på lavt gir. Da er det naturlig å ligge litt høyere, om man står mellom to gir. Nå husker jeg ikke hva min kjørelærer sa om svinger i nedoverbakker, men nå bremser jeg med pedalene. Er det et langt strekk, så girer jeg gjerne ned, så brukes bremsa litt mindre. Men er det en krapp sving eller jeg ikke vet hvordan svingen er før jeg er midt i den, så bremser jeg ned før svingen i det jeg anser som forsvarlig fart, men fortsetter i samme giret. På landeveier kan svingene være utrolig uforutsigbare: det er kanskje ingen skilt som markerer bred eller lang sving, og den begynner ganske rolig, men du kan ikke se enden. Så kommer man gjennom det man antar er halvveis i svingen, så blir den plutselig veldig krapp og kanskje utrolig lang også, eventuelt også smal og trang, og da er det kjipt å møte en annen bil som kanskje kjenner veien og kjører som et svin. Så bremse godt før en sving du ikke kjenner eller ikke ser godt nok. Anonymkode: 4ee43...671 Ja, men det er det jeg har gjort hele tiden faktisk. I korte svinger og nedoverbakker bremser jeg med pedalene, og fortsetter i samme giret på rett vei. I oppoverbakker girer jeg ned i selve bakken når jeg ser at motoren ikke tåler det. Anonymkode: 047c5...43e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #11 Del Skrevet 6. juni 2021 Mitt beste tips er å ikke se så nøye på turtallet. Lytt til bilen, den forteller deg hvordan den vil ha det. Ulike biler trives med ulikt turtall, og ved å lære deg å lytte til bilen fremfor å lese turtallet vil du kunne kjøre de fleste biler i de fleste situasjoner komfortabelt. Føles bilen 'seig' i motbakke så gir ned, uavhengig av hva som står på turtallsmåleren. Anonymkode: aa91e...7fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #12 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mitt beste tips er å ikke se så nøye på turtallet. Lytt til bilen, den forteller deg hvordan den vil ha det. Ulike biler trives med ulikt turtall, og ved å lære deg å lytte til bilen fremfor å lese turtallet vil du kunne kjøre de fleste biler i de fleste situasjoner komfortabelt. Føles bilen 'seig' i motbakke så gir ned, uavhengig av hva som står på turtallsmåleren. Anonymkode: aa91e...7fe Joda, men på min bil så hører man det perfekt på rundt 1500. På 2000 og over høres bråket veldig godt. Anonymkode: 047c5...43e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #13 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Joda, men på min bil så hører man det perfekt på rundt 1500. På 2000 og over høres bråket veldig godt. Anonymkode: 047c5...43e Å lytte til bilen vil ikke bare si å høre lyden av motoren. Å kjøre på (for) lavt turtall i oppoverbakke for å unngå høy lyd er det motsatte av å lytte til bilen. Slutt å følge turtelleren slavisk, lytt til hva bilen forteller deg. Anonymkode: aa91e...7fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #14 Del Skrevet 6. juni 2021 Cata skrev (2 timer siden): Hva for noe? Man girer da ned før oppoverbakker. Det er høyt gir som ikke går. Skrivebom 🙂 Barnet ville opp av badekaret, så måtte skrive i en fei 🙂 Anonymkode: 4ee43...671 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå