Gå til innhold

Hvordan er det mulig med 3 kcal per 100ml

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Og mellom hver periode bør vedkommende ha en lengre periode uten søtning der vekta går ned. Imponerende. 

Anonymkode: 52b51...d72

Skjønner ikke helt hva du mener her? Vil du forklare?😊

Anonymkode: fa6b5...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner ikke helt hva du mener her? Vil du forklare?😊

Glem det, jeg skjønte det nå😊Du mener det hun sier er tull, har jeg forstått riktig da?

Jeg synes det høres rart ut ar man kan gå opp i vekt av kalorifattig søtningsmidler, men jeg vil gjerne forstå logikken og vitenskapen bal dersom noen mener at man gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Glem det, jeg skjønte det nå😊Du mener det hun sier er tull, har jeg forstått riktig da?

Jeg synes det høres rart ut ar man kan gå opp i vekt av kalorifattig søtningsmidler, men jeg vil gjerne forstå logikken og vitenskapen bal dersom noen mener at man gjør det.

Jeg mener at for å systematisk teste effekten ulike søtningsmidler har på egen kropp må man mellom hver ulike middel ha en periode UTEN søtningsmidler, som er det man faktisk sammenligner mot. Hvis ikke kan tilfeldige variasjoner være årsaken til vektendring. 

Og så mener jeg at den type kontrollert testing på egen kropp er så vanskelig at jeg ikke har troa på at vedkommende har fått det til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mener at for å systematisk teste effekten ulike søtningsmidler har på egen kropp må man mellom hver ulike middel ha en periode UTEN søtningsmidler, som er det man faktisk sammenligner mot. Hvis ikke kan tilfeldige variasjoner være årsaken til vektendring. 

Og så mener jeg at den type kontrollert testing på egen kropp er så vanskelig at jeg ikke har troa på at vedkommende har fått det til. 

Og der er vi helt enige. Det er derfor jeg stiller spørsmål. 

Men for all del, det kan hende denne personen har utført denne typen langvarig og spesifikk testing på seg selv, derfor spør jeg også hvordan vedkommende i så fall har gått frem😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.6.2021 den 19.17):

Det er så mange som mener at kunstig søtningsmiddel gjør at man enten legger på seg eller at det gir kroppen fake signaler og tuller med systemet vårt. Det er så feil!!!

Jeg mener veldig mange snakker dårlig om sukker, fordi de selv føler de må holde seg unna og da mener de alt sukker er ondt! De klarer ikke holde seg til kun kunstige søtningsmidler og faller av slankingen sin. Man kan fint spise kunstig sukker om man klarer å kontrollere seg 

Om man er livredd for sukker, så er det ganske mye mat som inneholder noe sukker. Da kan man ikke spise frukt, grønsaker, og mye mye annet bortsett fra kjøtt. Dere så er så bastante på at dere ikke går ned i vekt med sukker i kosten, hva spiser dere egentlig? 🙄 

For å svare deg ts, nei man legger ikke på seg av kunstig sukker. Ja kunstig sukker er søtere, men det inneholder langt mindre til 0 kalorier. Når det kommer til vektnedgang så handler det kun om å ligge i kalori underskudd, og det kan man lett ved å drikke kunstig søtsatt drikke 😊

Anonymkode: c1b42...966

Det finnes studier som indikerer at kunstige søtstoffer som aspartam og sakkarin endrer tarmfloraen hos mennesker på en måte som kan føre til glukoseintoleranse. Glukoseintoleranse betyr at kroppen må produsere mer insulin for å redusere glukosenivået, dvs. blodsukkeret. Litt forenklet sagt vil økt lagring av sukker som fett være en av flere metoder som kroppen bruker. Dette er en av mekanismene som gir overvekt ved glukoseintoleranse. Det trengs mer forskning på feltet, men man kan kanskje ikke hevde med 100% sikkerhet at kunstig søtning ikke kan påvirke vekten selv om den er kalorifri.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kaster jeg inn en brannfakkel her. 

Sukkerfri drikke med søtningsmiddel øker også blodsukkeret og insulin produksjonen i kroppen viser forskning. Ergo, det er ikke så slankende som man skulle tro.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DaddyDom skrev (Akkurat nå):

Nå kaster jeg inn en brannfakkel her. 

Sukkerfri drikke med søtningsmiddel øker også blodsukkeret og insulin produksjonen i kroppen viser forskning. Ergo, det er ikke så slankende som man skulle tro.

Haha ser lengre oppe at mange andre har kommentert dette også. 

Ikke heng dere for mye opp i kalorier folkens. Vil man ned i vekt, spis rent og sunt (altså ikke prosessert mat) og masse frukt og grønt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
DaddyDom skrev (56 minutter siden):

Haha ser lengre oppe at mange andre har kommentert dette også. 

Ikke heng dere for mye opp i kalorier folkens. Vil man ned i vekt, spis rent og sunt (altså ikke prosessert mat) og masse frukt og grønt. 

Jeg gjør det, men drikker også masse fun light og cola uten sukker.

Vil bare føle meg trygg på at det ikke kødder til vektnedgangen min😊 Men ser jo at jeg går ned et halvt kilo i uken, så jeg burde egentlig slå meg til to med at det jeg gjør da er greit?

Ts, beklager om jeg kupper tråden din💐

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gjør det, men drikker også masse fun light og cola uten sukker.

Vil bare føle meg trygg på at det ikke kødder til vektnedgangen min😊 Men ser jo at jeg går ned et halvt kilo i uken, så jeg burde egentlig slå meg til to med at det jeg gjør da er greit?

Ts, beklager om jeg kupper tråden din💐

Hvis du føler deg i fin form og vektnedgangen er stabil så ville jeg ikke bekymret meg. Om noe søtstoffer gjør at livsstilen din har bedret seg så bør du holde på de til du har mestret de andre livsstilsendringene fullt. Etter hvert kan du kutte ned på inntaket kun for tarmhelsens skyld. Forresten er 0,5kg i uka mer enn bra nok, når man nærmer seg mål er også 1 kg i måneden normalt.

Poenget er at alt må ikke være perfekt for å gjøre en positiv forskjell. De fleste som skal gjøre alt perfekt fra start er de som ikke holder ut mer enn 4-5 uker, og da hjelper det lite. 

Anonymkode: cb5a2...00b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvis du føler deg i fin form og vektnedgangen er stabil så ville jeg ikke bekymret meg. Om noe søtstoffer gjør at livsstilen din har bedret seg så bør du holde på de til du har mestret de andre livsstilsendringene fullt. Etter hvert kan du kutte ned på inntaket kun for tarmhelsens skyld. Forresten er 0,5kg i uka mer enn bra nok, når man nærmer seg mål er også 1 kg i måneden normalt.

Poenget er at alt må ikke være perfekt for å gjøre en positiv forskjell. De fleste som skal gjøre alt perfekt fra start er de som ikke holder ut mer enn 4-5 uker, og da hjelper det lite. 

Takk for råd, setter pris på det!😊 Er så lett for å bli skremt eller for opphengt i ting synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/5/2021 at 4:59 PM, AnonymBruker said:

Kroppen skiller ikke mellom kunstig søtning og sukker. Det skilles ut insulin for å bearbeide det søte og hvis det ikke er noe søtt så jobber kroppen uansett for å bryte det ned. Ikke bra med insulinstigning når det ikke er noe søtt å fordøye. 

Anonymkode: ab135...99a

Er du fullstendig tullerusk!? Det er smaksansene som ikke skiller. Kroppen skiller mellom søtningsstoffer og sukker når det kommer til insulinutskillelse. 

Anonymkode: 0458b...36a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.6.2021 den 19.17):

Det er så mange som mener at kunstig søtningsmiddel gjør at man enten legger på seg eller at det gir kroppen fake signaler og tuller med systemet vårt. Det er så feil!!!

Jeg mener veldig mange snakker dårlig om sukker, fordi de selv føler de må holde seg unna og da mener de alt sukker er ondt! De klarer ikke holde seg til kun kunstige søtningsmidler og faller av slankingen sin. Man kan fint spise kunstig sukker om man klarer å kontrollere seg 

Om man er livredd for sukker, så er det ganske mye mat som inneholder noe sukker. Da kan man ikke spise frukt, grønsaker, og mye mye annet bortsett fra kjøtt. Dere så er så bastante på at dere ikke går ned i vekt med sukker i kosten, hva spiser dere egentlig? 🙄 

For å svare deg ts, nei man legger ikke på seg av kunstig sukker. Ja kunstig sukker er søtere, men det inneholder langt mindre til 0 kalorier. Når det kommer til vektnedgang så handler det kun om å ligge i kalori underskudd, og det kan man lett ved å drikke kunstig søtsatt drikke 😊

Anonymkode: c1b42...966

Dette er jo så feil info som man får det!! Hjelpes! 

Anonymkode: 3c290...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er jo det som gjør vekt og biologiske responser litt vanskelig å forstå. For selv om søtstoffer ikke direkte gjør at du går opp i vekt så ser vi nå at det påvirker tarmfloraen. Tarmfloraen påvirker igjen alt fra hormoner til humør. Vi trenger mer forskning, for dette er mer komplekst enn vekt opp eller vekt ned. Å sulte seg for å bli tynn vil alltid fungere, men det er ikke spesielt sunt for kroppen. På samme måte så vil det ikke være veldig skadelig med litt kunstig søtet saft ved siden av et balansert og ellers sunt kosthold. Det handler om balanse, og det beste er å tenke at man bør introdusere mer planter og råvarer, og heller kutte ned på ultra prosessert mat. Ekstreme tiltak kan fort forverre psyke, og med dårlig psyke så får man gjerne dårlig fysisk helse også. 

Nå har jeg fått nok av dine tarmflora argumenter. Jeg var mest interessert i vektnedgang påvirkningen så slutt å skrive mer her, Pls. Ikke for å være frekk altså. Bare litt avspor fra hva jeg ønsket svar på. Håper du har en fin dag videre🥰  - ts. 

Anonymkode: ab164...738

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå har jeg fått nok av dine tarmflora argumenter. Jeg var mest interessert i vektnedgang påvirkningen så slutt å skrive mer her, Pls. Ikke for å være frekk altså. Bare litt avspor fra hva jeg ønsket svar på. Håper du har en fin dag videre🥰  - ts. 

Anonymkode: ab164...738

Skjønner du ikke sammenhengen? Tarmflora påvirker hormoner, hormoner styrer fettlagring, stoffskifte, sultfølelse, metthetsfølelse osv. Dette er ikke avsporing, dette ER det som linker søtstoffer og vektnedgang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vintermorgen

Ryddet for innlegg som oppfordrer til undervekt og spiseforstyrrende atferd.

Vintermorgen, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...