Sjøbanan Skrevet 5. juni 2021 #21 Del Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Tror ikke elsparkesykkel er sÅ mye mindre usunt enn taxi 🤣 Anonymkode: c6634...dbb Men elsparkesykkel erstatter jo ikke taxi... i alle fall ikke de som er i byene. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #22 Del Skrevet 5. juni 2021 Lafamiglia skrev (2 minutter siden): Men nå er det "opplest og vedtatt" at man veier mer som 40-åring enn som 20-åring. At det nærmest er naturens gang og noe man ikke slipper unna. Allikevel, de som var 40-60 år på 70-tallet hadde jo ikke en annen genetikk eller forbrenning enn det de som er 40-60 år i dag har. Og de var stort sett slanke. De var sikkert enda slankere som unger da.. Anonymkode: 47e36...413 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 5. juni 2021 #23 Del Skrevet 5. juni 2021 En av mine besteforeldre var overvektig, det samme var en av mine foreldre. Jeg kan aldri huske å ha sett noen av dem slank, unntatt når de lå på dødsleiet avmagret etter sykdom. Det er ikke sånn at man eser ut som en ballong den dagen man fyller 40 eller 50. Grunnen til at det er mer overvekt i dag enn tidligere er et mer stillesittende liv og veldig mye usunn mat i overflod. Det krever mer å holde seg tynn i dag enn tidligere. Så er det igjen blitt fokus på en sunn livsstil, så det er jo håp om at dette endrer seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #24 Del Skrevet 5. juni 2021 Det er ikke nødvendigvis riktig. Når jeg ser på bilder av besteforeldre og oldeforeldre fra 60- og 70-tallet så gikk alle fra å være slanke til å bli overvektige når de ble middelaldrende. Anonymkode: 9c928...327 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 5. juni 2021 Forfatter #25 Del Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke nødvendigvis riktig. Når jeg ser på bilder av besteforeldre og oldeforeldre fra 60- og 70-tallet så gikk alle fra å være slanke til å bli overvektige når de ble middelaldrende. Anonymkode: 9c928...327 Jo, det ER riktig. 50-åringers BMI har økt kraftig de siste årene. At det finnes unntak (50-åringer som er slanke i 2021, og 50-åringer som var overvektige på 70-tallet) endrer ikke på dette. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #26 Del Skrevet 5. juni 2021 Lafamiglia skrev (19 minutter siden): Men nå er det "opplest og vedtatt" at man veier mer som 40-åring enn som 20-åring. At det nærmest er naturens gang og noe man ikke slipper unna. Allikevel, de som var 40-60 år på 70-tallet hadde jo ikke en annen genetikk eller forbrenning enn det de som er 40-60 år i dag har. Og de var stort sett slanke. Dette handler jo mest om mat tilgjengelighet. De hadde ikke på langt nær den samme kjøpekraften eller tilgjengeligheten på 70-tallet og tidligere som det vi har i dag. Det var også en helt annen livsstil karrieremessig som er mye av grunnen til at «enkel mat» og «takeaway» er blitt vanlige løsninger. Skjerm og innleiing av folk har også erstattet mye av den naturlige fysiske aktiviteten som ble gjort tidligere. Når man bikker 60 år så går også appetitt, smakssans og luktesans ned så mat ikke lengre er en prioritet. Derfor ser vi ofte at folk legger på seg i 40-50 årene og sakte, men sikker går ned igjen når de bikker ~65+. Dessverre er det mer lønnsomt å være mid-overvektig (bmi) etter 65+ så derfor er de veldig tynne eldre mer utsatte for rask død ved en evt hendelse som kreft, lungebetennelse, fall og beinbrudd. Anonymkode: 13cd9...b27 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #27 Del Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vent til du blir 50. Enorm forskjell. Anonymkode: 63a5d...8a6 Hører du sier det. Merkelig, jeg kjenner mange slanke 50-60-70-åringer. Og de som er tjukke, var ikke sylfider da de var 40 heller. Eller 30. hlidskjalf skrev (1 time siden): Husker folk sa jeg skulle vente til jeg ble 30. Vel, nå har det gått 10 år siden jeg ble 30 og fortsatt like lav fettprosent som for 20 år siden. Spent på hva for noe mystisk det er som skal skje de neste 10 årene. Enig med deg. Bare vent til du blir 30! og så: bare vent til du får barn! og så: bare vent til du blir 40! Jeg venter og venter. Men jeg ligger ikke på sofaen foran TVen og spiser melkehjerter mens jeg venter, da. AnonymBruker skrev (1 time siden): Vel, de fleste 40 åringer veier ikke så langt unna vekten når de var unge. Det er fra 50 og oppover ting begynner å skje. Jeg var undervektig til jeg ble 40 og godt opp i 40 også, men så snek det seg sakte på gitt. Anonymkode: d8943...5cb De fleste 40 åringer veier mye mer enn da de var unge. Fordi de lever sedate liv, og fordi de stadig «unner seg» noe kosemat. Det er veldig mange som er glade i å koooose seg. Det samme gjelder svært mange 30-åringer, og faktisk ganske mange 20-åringer også. Klart, var man en lubben 20-åring aom var glad i brownies, er det ofte ikke bedre når man er 40. Eller 50. AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Da er du nok såpass heldig av stoffskiftet ikke har endret seg så mye med alderen. Jeg merket stor forskjell rundt 30 år. Før det hadde jeg alltid vært slank og la ikke på meg selv om jeg prøvde. Nå er jeg mye mer påpasselig med hva jeg spiser (og spiser mindre enn jeg gjorde som ung) OG beveger meg mye mer. Likevel veier jeg 10 kg mer enn den gang. Forbrenningen påvirkes av utrolig mange faktorer, både alder, genetikk men også medisiner feks. At DU har klart å holde deg slank betyr ikke at du er så mye flinkere enn alle andre. Du vet ikke hva som ligger bak vektøkning Anonymkode: 21a77...c79 Poenget er at man må tilpasse kaloriinntaket. Da har du tydeligvis ikke redusert nok. Veldig merkelig om du har lagt på deg 10 kg kun pga lavere stoffskifte forresten, i følge stoffskiftelegen min utgjør forskjell i stoffskifte max 2-3 kilo gitt samme aktivitetsnivå (all aktivitet, inkludert om man er rastløs når man sitter i sofaen eller spinner rundt i senga når man sover) og samme kaloriinntak. Lafamiglia skrev (16 minutter siden): Men nå er det "opplest og vedtatt" at man veier mer som 40-åring enn som 20-åring. At det nærmest er naturens gang og noe man ikke slipper unna. Allikevel, de som var 40-60 år på 70-tallet hadde jo ikke en annen genetikk eller forbrenning enn det de som er 40-60 år i dag har. Og de var stort sett slanke. Merkelig det der. Jeg har lavere fettprosent nå som 40 enn da jeg var 20. Samme vekt, men altså noe smalere pga mer muskelmasse. I år var første gang bunaden min passet, fordi ryggtavlen min endelig har blitt bred nok til at jeg passer inn i bunaden som ble sydd med litt å vokse i for 26 år siden. Jeg tror dog ikke de tenkte at det var latissimus dorsi jeg kom til å legge på meg. Anonymkode: 5b618...244 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #28 Del Skrevet 5. juni 2021 Lafamiglia skrev (12 minutter siden): Jo, det ER riktig. 50-åringers BMI har økt kraftig de siste årene. At det finnes unntak (50-åringer som er slanke i 2021, og 50-åringer som var overvektige på 70-tallet) endrer ikke på dette. Hvor mange 50 åringer i 2021 har det aktivitetsnivået 50 åringer hadde på 70-tallet? Hvileforbrenning er ikke hele forbrenningen din, og NEAT har mye å si i den alderen. Og det finnes alltid unntak i forhold til gjennomsnittet i samfunnet, til dere som føler dere spesielle fordi dere er tynnere nå som 40 enn som 20. Anonymkode: 13cd9...b27 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #29 Del Skrevet 5. juni 2021 Lafamiglia skrev (22 minutter siden): Allikevel, de som var 40-60 år på 70-tallet hadde jo ikke en annen genetikk eller forbrenning enn det de som er 40-60 år i dag har. Og de var stort sett slanke. Jeg kjenner overhode ikke igjen det bildet dere prøver å tegne av 70-tallet. Folk rundt meg kom i alle størrelser, fra magre til å være sykelig overvektige, spesielt kvinner. Menn i arbeidsfør alder var nok gjerne generelt litt slankere (de hadde jo oftest fysiske jobber), men kvinner flest hadde gjerne alt fra 5 kg ekstra minst, gjerne mer. Det til tross for at de gikk på evige slankekurer og satt og så på at resten av familien koste seg med maten. De fleste eldre kvinner var gjerne temmelig overvektige. Det ser jeg også når jeg ser i albumene til folk på sykehjem, de fleste av de har vært store hele veien. Jeg kjenner heller ikke igjen bildet av at alle barn var slanke. Hvis jeg ser på gamle klassebilde, både egne og andres, var det flere overvektige barn i hver eneste klasse, gjerne flere av de kraftig overvektige. Hvor i all verden var alle disse superslanke menneskene? De bodde i hvert fall ikke i min by... Anonymkode: 002a6...bb2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #30 Del Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kjenner overhode ikke igjen det bildet dere prøver å tegne av 70-tallet. Folk rundt meg kom i alle størrelser, fra magre til å være sykelig overvektige, spesielt kvinner. Menn i arbeidsfør alder var nok gjerne generelt litt slankere (de hadde jo oftest fysiske jobber), men kvinner flest hadde gjerne alt fra 5 kg ekstra minst, gjerne mer. Det til tross for at de gikk på evige slankekurer og satt og så på at resten av familien koste seg med maten. De fleste eldre kvinner var gjerne temmelig overvektige. Det ser jeg også når jeg ser i albumene til folk på sykehjem, de fleste av de har vært store hele veien. Jeg kjenner heller ikke igjen bildet av at alle barn var slanke. Hvis jeg ser på gamle klassebilde, både egne og andres, var det flere overvektige barn i hver eneste klasse, gjerne flere av de kraftig overvektige. Hvor i all verden var alle disse superslanke menneskene? De bodde i hvert fall ikke i min by... Anonymkode: 002a6...bb2 Fedme var tabu den gangen så folk husker det vel ikke på trass. Anonymkode: 13cd9...b27 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 5. juni 2021 Forfatter #31 Del Skrevet 5. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg kjenner overhode ikke igjen det bildet dere prøver å tegne av 70-tallet. Folk rundt meg kom i alle størrelser, fra magre til å være sykelig overvektige, spesielt kvinner. Menn i arbeidsfør alder var nok gjerne generelt litt slankere (de hadde jo oftest fysiske jobber), men kvinner flest hadde gjerne alt fra 5 kg ekstra minst, gjerne mer. Det til tross for at de gikk på evige slankekurer og satt og så på at resten av familien koste seg med maten. De fleste eldre kvinner var gjerne temmelig overvektige. Det ser jeg også når jeg ser i albumene til folk på sykehjem, de fleste av de har vært store hele veien. Jeg kjenner heller ikke igjen bildet av at alle barn var slanke. Hvis jeg ser på gamle klassebilde, både egne og andres, var det flere overvektige barn i hver eneste klasse, gjerne flere av de kraftig overvektige. Hvor i all verden var alle disse superslanke menneskene? De bodde i hvert fall ikke i min by... Anonymkode: 002a6...bb2 Alle vi som husker at det var veldig mye mindre overvekt/fedme på 70-tallet enn i dag, har dette kraftig oppbacket av tall. Det er ikke bare noe vi "husker" eller mener. Absolutt alle sammenligninger av helsedata fra da og nå viser at det stemmer. (Og igjen: Det betyr ikke at overvekt/fedme ikke fantes på 70-tallet, eller at det ikke finnes slanke folk i 2021. Her er det snakk om befolkningen som helhet, og ikke om enkelttilfeller.) Endret 5. juni 2021 av Lafamiglia 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #32 Del Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Fedme var tabu den gangen så folk husker det vel ikke på trass. Anonymkode: 13cd9...b27 Det er nok litt av sannheten. En annen del av sannheten er at folk flest ikke så så mange av disse bestemødrene annet enn sine egne og eventuelle naboer. Det henvises til strandbilder eller bilder fra travle bygater for å vise hvor slanke folk var før, men der var jo ikke de eldre kvinnene (med visse unntak). Ikke voksne kvinner flest heller. Mine bestemødre var ikke på stranda en eneste gang i sitt liv etter at de gifta seg, og i travle bygater var de heller ikke. Stort sett sendte de med mennene sine handlelister, og var de var med ut for å handle, skjedde det med en gang butikk ene åpnet på formiddagen, før folkerushet kom. For på ettermiddagen var de jo opptatt hjemme. Ellers var de vel hos frisøren hver tredje måned eller noe, men også det skjedde tidlig på formiddagen. Voksne, gifte kvinner var gjerne heller ikke så mye å se i bybildet. En tredje del av sannheten tror jeg er at når det er gått en viss tid, vil man som oftest huske folk som den de var, ikke hva de veide. Var de noenlunde innenfor en eller annen "normal", husker man hvor snill tante alltid var, hvor pen frøken var på håret, hvor streng, men rettferdig mattelæreren var, hvor kjærlig og myk og trygg mor var eller hvor gøy det var når bestefar tok en med ut på tur og lærte en å spikke seljefløyte eller lærte en å kjenne igjen dyrespor eller fuglelyder. De fleste husker ikke like født at bestefar hadde døbbelthake, at frøken hadde gigantiske lår eller at mor hadde store overarmen og vakker på ryggen. På samme måte husker man bedre at Thomas i klassen hadde verdens kuleste sykkel eller at Merete var en kjempegod venninne og at man alltid fikk være oppe ekstra lenge når man overnattet der, enn hva de veide. På samme måte husker man bedre at Meretes mor alltid serverte kanelboller og appelsinsaft ute i lekestua enn at hun var tykk. Anonymkode: 002a6...bb2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #33 Del Skrevet 5. juni 2021 2 hours ago, Sjøbanan said: Men jeg holder fortsatt på påstanden om at tynn ikke er lik sunn. I de fleste parametre er vi sunnere nå, selv om vi var tynnere da. Du har rett i at tynn ikke automatisk er lik sunn. Folk var tynnere før, men det var også et langt høyere forbruk av tobakk og sterk alkohol(sprit). 28 minutter siden, AnonymBruker said: Bare vent til du blir 30! og så: bare vent til du får barn! og så: bare vent til du blir 40! Jeg venter og venter. Men jeg ligger ikke på sofaen foran TVen og spiser melkehjerter mens jeg venter, da. De fleste 40 åringer veier mye mer enn da de var unge. Fordi de lever sedate liv, og fordi de stadig «unner seg» noe kosemat. Det er veldig mange som er glade i å koooose seg. Anonymkode: 5b618...244 Hehe, det der fikk jeg også høre som i 20- og 30-åra: "Du er slank nå ja, men bare vent til du blir på min alder, for da blir du akkurat likedan." Sagt av godt lubne middelaldrende/eldre, som bare må ha ettermiddagskaffe og "noe til kaffen" hver eneste dag. Anonymkode: 2be1e...d7c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 5. juni 2021 Forfatter #34 Del Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er nok litt av sannheten. En annen del av sannheten er at folk flest ikke så så mange av disse bestemødrene annet enn sine egne og eventuelle naboer. Det henvises til strandbilder eller bilder fra travle bygater for å vise hvor slanke folk var før, men der var jo ikke de eldre kvinnene (med visse unntak). Ikke voksne kvinner flest heller. Mine bestemødre var ikke på stranda en eneste gang i sitt liv etter at de gifta seg, og i travle bygater var de heller ikke. Stort sett sendte de med mennene sine handlelister, og var de var med ut for å handle, skjedde det med en gang butikk ene åpnet på formiddagen, før folkerushet kom. For på ettermiddagen var de jo opptatt hjemme. Ellers var de vel hos frisøren hver tredje måned eller noe, men også det skjedde tidlig på formiddagen. Voksne, gifte kvinner var gjerne heller ikke så mye å se i bybildet. En tredje del av sannheten tror jeg er at når det er gått en viss tid, vil man som oftest huske folk som den de var, ikke hva de veide. Var de noenlunde innenfor en eller annen "normal", husker man hvor snill tante alltid var, hvor pen frøken var på håret, hvor streng, men rettferdig mattelæreren var, hvor kjærlig og myk og trygg mor var eller hvor gøy det var når bestefar tok en med ut på tur og lærte en å spikke seljefløyte eller lærte en å kjenne igjen dyrespor eller fuglelyder. De fleste husker ikke like født at bestefar hadde døbbelthake, at frøken hadde gigantiske lår eller at mor hadde store overarmen og vakker på ryggen. På samme måte husker man bedre at Thomas i klassen hadde verdens kuleste sykkel eller at Merete var en kjempegod venninne og at man alltid fikk være oppe ekstra lenge når man overnattet der, enn hva de veide. På samme måte husker man bedre at Meretes mor alltid serverte kanelboller og appelsinsaft ute i lekestua enn at hun var tykk. Anonymkode: 002a6...bb2 ????? Det er ET FAKTUM at 50-åringer i 2021 er feitere enn det 50-åringer var på 70-tallet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 5. juni 2021 Forfatter #35 Del Skrevet 5. juni 2021 Og barn og ungdom også, for den del. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #36 Del Skrevet 5. juni 2021 hlidskjalf skrev (2 timer siden): Stemmer nok. Jeg veide 70 kg (180 cm høy) da jeg var 18- 20 år, og nå som 40-åring veier jeg også 70 kg gitt. Det hjelper å holde seg fysisk aktiv og ha et noenlunde fornuftig kosthold. Jeg er også aktiv. Da jeg bikket 46 skjedde det noe, selv om jeg er like aktiv. Jeg spiser nå 500-700 kalorier mindre pr dag for å ikke gå opp i vekt..... Jeg har også problemer med å ta av 2-3 kilo, noe som var kjempelett for 10 år siden. Anonymkode: bee55...98c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjøbanan Skrevet 5. juni 2021 #37 Del Skrevet 5. juni 2021 Lafamiglia skrev (1 time siden): ????? Det er ET FAKTUM at 50-åringer i 2021 er feitere enn det 50-åringer var på 70-tallet. Alle, i alle aldersgrupper, er feitere nå enn folk var på 70-tallet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 5. juni 2021 Forfatter #38 Del Skrevet 5. juni 2021 Sjøbanan skrev (2 minutter siden): Alle, i alle aldersgrupper, er feitere nå enn folk var på 70-tallet. Ja, absolutt. Men denne tråden handler om at det liksom er naturens gang at man er "feit" når man er 50. Og jeg mener at det er det ikke, for veldig mange færre var feite som 50-åringer på 70-tallet, enn det som er tilfelle nå. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 5. juni 2021 Forfatter #39 Del Skrevet 5. juni 2021 https://www.nrk.no/kultur/leter-etter-70-tallsmennesket-1.7111291 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjøbanan Skrevet 5. juni 2021 #40 Del Skrevet 5. juni 2021 Lafamiglia skrev (Akkurat nå): Ja, absolutt. Men denne tråden handler om at det liksom er naturens gang at man er "feit" når man er 50. Og jeg mener at det er det ikke, for veldig mange færre var feite som 50-åringer på 70-tallet, enn det som er tilfelle nå. Men - flere er feitere nå fordi utgangspunktet deres var feitere. Du vet ikke dette før du har sett og sammenlignet en graf for vekstutvikling for voksne på 70-tallet og nå. Jeg har ikke lyktes å finne en. At det skjer noe med vekta når man blir eldre, er det jo lite tvil om. Og det er ikke alltid den enkeltes feil. Noen klarer å opprettholde vekta som følge av gener og høyt aktivitetsnivå, andre ikke. Med voksenlivet kommer mange bekymringer, mye ansvar. Ikke alle har mulighet til å prioritere egen helse like mye som da de var kids. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå