AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #101 Del Skrevet 7. juni 2021 Jeg tror det har mye med gruppepress å gjøre også. Som 20 åring farter man rundt på turer og festivaler, er man på fest er det taxi og byen og dansing, gjerne ikke mat i det hele tatt. Vennene er slanke og man vil passe inn, passe i kule klær, tiltrekke seg kjærester osv. Som 40 åring, og spesielt som etablert, gift 40 åring, er det et voldsomt fokus på mat, det er jo omtrent det viktigste når man samles. I overkant mye, synes jeg ofte, det er oppskrifter og kaker og enorme griller og flotte spisestue hvor hele selskapet foregår sittende rundt bordet. Man samler familien til mat, det er jo sånn man treffer dem, og griller på tur, sitter og drikker istedetfor å danse på fest. Og alle vennene har samme livsstil og rettferdiggjør det overfor hverandre, det er akseptert å få mager og man kaller det alder og trivselsvekt. Egentlig er det vel satt, usunn livsstil, men det er det jo ikke så hyggelig å snakke om når man samles rundt bordet. Anonymkode: 53807...1b7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #102 Del Skrevet 7. juni 2021 Ingen som har hørt om overgangsalder for kvinner her, skjønner jeg. Anonymkode: fedb4...ed9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #103 Del Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen som har hørt om overgangsalder for kvinner her, skjønner jeg. Anonymkode: fedb4...ed9 Man må ikke bli feit bare fordi man når en viss alder. Det er faktisk mulig å innta kalorier etter behov, ikke etter gammel vane. Anonymkode: 8ea4b...690 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #104 Del Skrevet 7. juni 2021 Sjøbanan skrev (8 timer siden): Litt overvektig, kanskje? Å være litt overvektig er i alle fall forbundet med god helse og å lang levealder. Hvorfor gjentas denne myten til det kjedsommelige? Det stemmer rett og slett ikke. De forskningsrapportene har ikke ekskludert røykere (som gjerne er litt tynnere) og folk med kroniske sykdommer (hvor undervekt ofte er en konsekvens) https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/pLMJzV/ny-forskning-vil-du-leve-lenge-dette-er-den-ideelle-bmi Anonymkode: e46d9...b33 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjøbanan Skrevet 7. juni 2021 #105 Del Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hvorfor gjentas denne myten til det kjedsommelige? Det stemmer rett og slett ikke. De forskningsrapportene har ikke ekskludert røykere (som gjerne er litt tynnere) og folk med kroniske sykdommer (hvor undervekt ofte er en konsekvens) https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/pLMJzV/ny-forskning-vil-du-leve-lenge-dette-er-den-ideelle-bmi Anonymkode: e46d9...b33 Ok - men da er vi jo like langt da. Mange flere røykte på 70-tallet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjøbanan Skrevet 7. juni 2021 #106 Del Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man må ikke bli feit bare fordi man når en viss alder. Det er faktisk mulig å innta kalorier etter behov, ikke etter gammel vane. Anonymkode: 8ea4b...690 Vaner er vonde å vende, som man sier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjøbanan Skrevet 7. juni 2021 #107 Del Skrevet 7. juni 2021 https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/vektokning-i-overgangsalder/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hlidskjalf Skrevet 11. juni 2021 #108 Del Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 5.6.2021 den 16.58): Jeg er også aktiv. Da jeg bikket 46 skjedde det noe, selv om jeg er like aktiv. Jeg spiser nå 500-700 kalorier mindre pr dag for å ikke gå opp i vekt..... Jeg har også problemer med å ta av 2-3 kilo, noe som var kjempelett for 10 år siden. Anonymkode: bee55...98c Hva trener du og hvor ofte? Hvor mye kalorier er det snakk om? Om jeg ser fettprosenten og vekten gå oppover nedjusterer jeg kalorimengden litt. Jeg trener også hver eneste dag og har gjort det siden nittitallet, altså tenårene. Ser faktisk mer deffa ut nå enn da jeg var 20 fordi jeg har blitt enda striktere med kostholdet og er også sterkere. Litt tregere på hundremeter sprint riktignok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #109 Del Skrevet 11. juni 2021 Jeg har blitt tynnere med alderen. Da jeg var 20 var det mye alkohol, junkfood, trøstespising rundt eksamen og jeg hadde ikke penger til et variert kosthold. Jeg slanket meg innimellom ved å sulte meg ned 15 kg, men vekten kom tilbake igjen etter kort tid. Hadde BMI på rundt 25 i 20-årene. Nå er jeg 42 og har et bevisst forhold til kosthold og trening. Jeg har råd til gode råvarer, kan lage sunn mat og prioriterer trening. Jeg må være disiplinert for å holde vekten, men har ressurser til å ta grep. Nå har jeg BMI på 19-20. Dette gjelder de fleste vennene mine, vi er mye slankere nå enn da vi var studenter. Anonymkode: 44119...25d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #110 Del Skrevet 14. juni 2021 On 6/5/2021 at 10:29 PM, AnonymBruker said: Det er en myte at folk bare var slanke naturlig alle sammen på 70- og 80-tallet. Folk slanket seg hele tiden. Små dietter her og der med en gang de la på seg litt. Anonymkode: e46d9...b33 Enig! Og den samme gjengen er jo ofte ekstremt opptatt av kropp, kalorier og vekt den dag idag. Typ gir barnebarnet en spiseforstyrrelse fordi de alltid kommenterer vekten hennes, hvor mye hun tar på tallerkenen, kritiserer matvalg og nevner venninner med kropp hun kan ha som ideal. Har ikke selv en slik bestemor, men har vært på besøk hos besteforeldrene til venninner som holdt på sånn. Jeg synes det er helt tragisk at vekt skal ta så stor plass. Jeg tenker at det er fint å være slank. Men ærlig talt, livet handler om mer. Som noen over skrev, vil jeg heller leve et godt liv enn å sitte å se på at familien spiser middag mens jeg selv ser på fordi jeg er på diett (70-tallskvinnen slik hun ser ut i mitt hode). Anonymkode: f9c3e...c9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #111 Del Skrevet 14. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 5.6.2021 den 16.12): Jeg venter og venter. Men jeg ligger ikke på sofaen foran TVen og spiser melkehjerter mens jeg venter, da. Poenget er at man må tilpasse kaloriinntaket. Da har du tydeligvis ikke redusert nok. Veldig merkelig om du har lagt på deg 10 kg kun pga lavere stoffskifte forresten, i følge stoffskiftelegen min utgjør forskjell i stoffskifte max 2-3 kilo gitt samme aktivitetsnivå (all aktivitet, inkludert om man er rastløs når man sitter i sofaen eller spinner rundt i senga når man sover) og samme kaloriinntak Anonymkode: 5b618...244 Jeg spiser vanligvis tre måltider per dag. I tillegg til middag (normal porsjon), spiser jeg gjerne 2-3 knekkebrød til kvelds og på formiddagen. Vil ikke påstå det er et særlig høyt kaloriinntak. Spiser jeg mindre enn dette går jeg rundt og er sulten hele dagen. Da jeg var 20 spiste jeg mye mer, feks 4 brødskiver med pålegg i stedet for mine 3 knekkebrød med pålegg. Og gikk verken tur eller trente, noe jeg gjør nå. Så man trenger ikke nødvendigvis ligge på sofaen og spise melkehjerter for å legge på seg. Jeg trodde også det ikke var mulig å legge på seg hvis man spiste noenlunde normalt, da jeg var yngre, og så blir man eldre og innser at ting ikke er så svart-hvitt. Anonymkode: 21a77...c79 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #112 Del Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 5.6.2021 den 15.04): Da er du nok såpass heldig av stoffskiftet ikke har endret seg så mye med alderen. Jeg merket stor forskjell rundt 30 år. Før det hadde jeg alltid vært slank og la ikke på meg selv om jeg prøvde. Nå er jeg mye mer påpasselig med hva jeg spiser (og spiser mindre enn jeg gjorde som ung) OG beveger meg mye mer. Likevel veier jeg 10 kg mer enn den gang. Forbrenningen påvirkes av utrolig mange faktorer, både alder, genetikk men også medisiner feks. At DU har klart å holde deg slank betyr ikke at du er så mye flinkere enn alle andre. Du vet ikke hva som ligger bak vektøkning Anonymkode: 21a77...c79 Det har jo litt med om man er flink til å passe på kosten da. Ikke bare genetikk. Anonymkode: 22d62...e09 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #113 Del Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det har jo litt med om man er flink til å passe på kosten da. Ikke bare genetikk. Anonymkode: 22d62...e09 Men genetikk og ikke minst at man klarer å legge om vaner. Hormoner spiller også inn. Anonymkode: 47e36...413 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå