AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #61 Del Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg veier 1 kg mer enn da jeg var 15 år. Nå er jeg over 60. Er på grensen til undervektig. Anonymkode: 47501...0a5 Å være undervektig er heller virkelig ikke sunt, så jeg tror jeg ville spist mer (av sunn mat). Avokado og fet fisk har godt fett i seg. Vil anbefale ernæringsfysiolog om du sliter med å komme deg opp i normalvekt 😊 Anonymkode: 6010c...1fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #62 Del Skrevet 5. juni 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er en myte at folk bare var slanke naturlig alle sammen på 70- og 80-tallet. Folk slanket seg hele tiden. Små dietter her og der med en gang de la på seg litt. Anonymkode: e46d9...b33 OK, 70- og 80-tallet er kanskje for kort, selv om det ser ut til at overvekt er vanligere nå enn da. Men la oss si 50- til 60-tallet da. Ikke så mange som gikk på slankekur da? Anonymkode: 31480...f1a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjøbanan Skrevet 5. juni 2021 #63 Del Skrevet 5. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): OK, 70- og 80-tallet er kanskje for kort, selv om det ser ut til at overvekt er vanligere nå enn da. Men la oss si 50- til 60-tallet da. Ikke så mange som gikk på slankekur da? Anonymkode: 31480...f1a Nei, men som mange sier - da hadde vi dårligere råd og det var mindre mat og usunn snacks. Så det er helt åpenbart at det har skjedd noe. Jeg synes forresten at "Eit feitt liv" var en veldig bra serie. Det er veldig mange som har et veldig forenklet syn på hva årsaken er at vi går så mye mer opp i vekt nå. Vitenskapen sier at det går ikke opp om man ser på kaloriinntak og fysisk aktivitet alene (på gruppenivå). Det er faktisk fakta. Det er derfor de klør seg i hodet og lurer på hva årsaken kan være. Noen peker på miljøgifter, andre peker på prosessert mat. Sannsynligvis henger alt sammen med alt. Det sagt, så mener også noen av de forskerne jeg personlig har snakket med om dette, at samfunnet må innrettes annerledes for å få bukt med dette. Sukkervarer må bli betraktelig dyrere og kanskje vanskeligere tilgjengelig. Det må tilrettelegges for at man på en enkel måte kan spise "skikkelig" mat. Arkitektur og byer bør formes for bevegelse (f.eks at heiser ikke legges midt i bygget, ved trappen). Sett i lys av dette så er elsparkesykkelpolitikken helt på trynet. Skal love deg at de som bruker elsparkesykkel mye i byene vil se det på vekta i løpet av få år. Endret 5. juni 2021 av Sjøbanan 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjøbanan Skrevet 5. juni 2021 #64 Del Skrevet 5. juni 2021 Forresten så la folk på seg også på 80-tallet. Min mor er født på 40-tallet og var på sitt største da hun var 50. Helt normalt nå. Nå er hun godt over 75 og har tynne bein og litt mage, som de fleste litt eldre Det er helt normalt å legge på seg når man går opp i alder.. spesielt når man bikker overgangsalderen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #65 Del Skrevet 5. juni 2021 Sjøbanan skrev (3 timer siden): Ingen naturlov, men statistisk sett vanligere. Det skjer en del i kroppen som gjør at man lettere legger på seg etter en viss alder. Det sagt - når folk unnskylder vektoppgang med alder, tenker jeg det må være lov. Det å tilstrebe å være like tynn i 40-årene som man er når man er 16 er en kamp mot kaloriene. Jeg gidder i alle fall å være et nei-menneske til jeg bikker 60. Hva slags liv er det. Så lenge man er ved god helse så gjør ingen ekstra kilo noen ting som helst. Jeg er bare helt uenig. Jeg er også over 40, og jeg er like tynn (eller jeg er ikke tynn, jeg er ca 160 og 50 kilo, så helt normal) som da jeg var 16, og 14 for den saks skyld. Det er ikke en kamp mot kaloriene. Jeg spiser masse bra mat, og innimellom spiser jeg noe usunt også, men i motsetning til mine overvektige jevnaldrende spiser jeg ikke muffins, cookies, søtbakst, sjokolade, rødvin, brødmat etc mange ganger i uken, og heller ikke unaturlige slankepeodukter som margarin, rapsolje, brelett, skummetmelk etc. Det gjør meg ikke til et neimenneske, og jeg har både god livskvalitet og spiser masse god, men sunn, mat. Anonymkode: 5b618...244 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #66 Del Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er bare helt uenig. Jeg er også over 40, og jeg er like tynn (eller jeg er ikke tynn, jeg er ca 160 og 50 kilo, så helt normal) som da jeg var 16, og 14 for den saks skyld. Det er ikke en kamp mot kaloriene. Jeg spiser masse bra mat, og innimellom spiser jeg noe usunt også, men i motsetning til mine overvektige jevnaldrende spiser jeg ikke muffins, cookies, søtbakst, sjokolade, rødvin, brødmat etc mange ganger i uken, og heller ikke unaturlige slankepeodukter som margarin, rapsolje, brelett, skummetmelk etc. Det gjør meg ikke til et neimenneske, og jeg har både god livskvalitet og spiser masse god, men sunn, mat. Anonymkode: 5b618...244 Hva spiser du til daglig da? Anonymkode: b10a8...763 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #67 Del Skrevet 6. juni 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er bare helt uenig. Jeg er også over 40, og jeg er like tynn (eller jeg er ikke tynn, jeg er ca 160 og 50 kilo, så helt normal) som da jeg var 16, og 14 for den saks skyld. Det er ikke en kamp mot kaloriene. Jeg spiser masse bra mat, og innimellom spiser jeg noe usunt også, men i motsetning til mine overvektige jevnaldrende spiser jeg ikke muffins, cookies, søtbakst, sjokolade, rødvin, brødmat etc mange ganger i uken, og heller ikke unaturlige slankepeodukter som margarin, rapsolje, brelett, skummetmelk etc. Det gjør meg ikke til et neimenneske, og jeg har både god livskvalitet og spiser masse god, men sunn, mat. Anonymkode: 5b618...244 Jeg er samme høyde og vekt, men jeg spiser nok litt oftere usunt. Tipper jeg har litt høyere fettprosent, og litt mindre muskler enn deg på samme vekt, muligens. Men jeg spiser lite, selv om jeg spiser en del usunt. På en dag kan jeg spise for eks en tallerken linser, grønnsaker og ris. Et halv lite beger iskrem til middag. En skål proteinpasta med pesto eller avokado til kvelds. Så totalen er ikke så høy alikevel. Anonymkode: 77ae2...c72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #68 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er samme høyde og vekt, men jeg spiser nok litt oftere usunt. Tipper jeg har litt høyere fettprosent, og litt mindre muskler enn deg på samme vekt, muligens. Men jeg spiser lite, selv om jeg spiser en del usunt. På en dag kan jeg spise for eks en tallerken linser, grønnsaker og ris. Et halv lite beger iskrem til middag. En skål proteinpasta med pesto eller avokado til kvelds. Så totalen er ikke så høy alikevel. Anonymkode: 77ae2...c72 Mulig du er normalvektig, men sunn er du ikke. For et elendig kosthold. Helse er mye mer enn bare tallet på vekta, altså. Anonymkode: db0ae...33a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baldrian Skrevet 6. juni 2021 #69 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Når man bikker 60 år så går også appetitt, smakssans og luktesans ned så mat ikke lengre er en prioritet. Hvor har du det fra? Høres ut som du omtaler folk i sykehjemskø, ikke 60-åringer. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjøbanan Skrevet 6. juni 2021 #70 Del Skrevet 6. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er bare helt uenig. Jeg er også over 40, og jeg er like tynn (eller jeg er ikke tynn, jeg er ca 160 og 50 kilo, så helt normal) som da jeg var 16, og 14 for den saks skyld. Det er ikke en kamp mot kaloriene. Jeg spiser masse bra mat, og innimellom spiser jeg noe usunt også, men i motsetning til mine overvektige jevnaldrende spiser jeg ikke muffins, cookies, søtbakst, sjokolade, rødvin, brødmat etc mange ganger i uken, og heller ikke unaturlige slankepeodukter som margarin, rapsolje, brelett, skummetmelk etc. Det gjør meg ikke til et neimenneske, og jeg har både god livskvalitet og spiser masse god, men sunn, mat. Anonymkode: 5b618...244 Men du anerkjenner ikke at mange har en større dragning mot søtsaker og vin enn det andre har. Dessuten så varierer det sterkt hvordan folk reagerer på maten de spiser. Noen legger rett og slett på seg mer. Så det blir litt anekdotisk dette. Helt greit at du er uenig fordi du er flink eller kanskje mest heldig, men på gruppenivå stemmer det ikke. Endret 6. juni 2021 av Sjøbanan 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #71 Del Skrevet 6. juni 2021 Jeg har alltid vært slank. Veide 48-50 frem til jeg var 26-27, så har det sneket seg på en kilo her og en kilo der. Nå er jeg 38 og veier 56. Fortsatt slank og samme livsstil som før (med unntak av lite aktivitet nå i hjemmekontortiden da) men legger på meg mye mye lettere enn før. Er i ferd med å justere kostholdet nå så jeg ikke plutselig eser ut. Anonymkode: 8180b...6ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #72 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har alltid vært slank. Veide 48-50 frem til jeg var 26-27, så har det sneket seg på en kilo her og en kilo der. Nå er jeg 38 og veier 56. Fortsatt slank og samme livsstil som før (med unntak av lite aktivitet nå i hjemmekontortiden da) men legger på meg mye mye lettere enn før. Er i ferd med å justere kostholdet nå så jeg ikke plutselig eser ut. Anonymkode: 8180b...6ce NB trivselsvekta mi er 52. Anonymkode: 8180b...6ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #73 Del Skrevet 6. juni 2021 Lafamiglia skrev (18 timer siden): Men nå er det "opplest og vedtatt" at man veier mer som 40-åring enn som 20-åring. At det nærmest er naturens gang og noe man ikke slipper unna. Allikevel, de som var 40-60 år på 70-tallet hadde jo ikke en annen genetikk eller forbrenning enn det de som er 40-60 år i dag har. Og de var stort sett slanke. Jeg er slankere enn gjennomsnittet på 20 år selv om jeg er 40. Jeg undres hvorfor det er slik. Det samme ser man i en rekke land. Det er første gangen at unge har lavere forventet levealder enn foreldregenerasjonen i en flere land. Det er tankevekkende (de yngre er tykkere enn foreldrene). Anonymkode: ddb57...44b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #74 Del Skrevet 6. juni 2021 baldrian skrev (3 timer siden): Hvor har du det fra? Høres ut som du omtaler folk i sykehjemskø, ikke 60-åringer. Studier og forskning. Det er en helt normal, og skjer gradvis og selvfølgelig ikke over natten. Det merkes nok ikke i stor grad før du bikker 70. Anonymkode: 13cd9...b27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #75 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Vent til du blir 50. Enorm forskjell. Anonymkode: 63a5d...8a6 Hvorfor det? Jeg er 47 og i overg.alder. Veier ca 55-56, som jeg har gjort i 30 år. Anonymkode: 8ea4b...690 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #76 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mulig du er normalvektig, men sunn er du ikke. For et elendig kosthold. Helse er mye mer enn bare tallet på vekta, altså. Anonymkode: db0ae...33a Ikke usunne dette her nei, tvert i mot. Man trenger ikke spise mer enn nødvendig. Anonymkode: 8ea4b...690 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #77 Del Skrevet 6. juni 2021 Mye som spiller inn her; men synes generelt folk er blitt latere. Det skal være komfortabelt. Hvorfor sykle eller gå når man kan kjøre?🤷♀️ Anonymkode: a6e43...3ea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #78 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det er ikke nødvendigvis riktig. Når jeg ser på bilder av besteforeldre og oldeforeldre fra 60- og 70-tallet så gikk alle fra å være slanke til å bli overvektige når de ble middelaldrende. Anonymkode: 9c928...327 Ikke alle, men mange ja. Mine besteforeldre på farssida var naturlig slanke. Mistenker genetikk, men vet farfar jobba mye og brukte sykkel som transportmiddel til langt over 70. Han døde plutselig på 60-tallet. Men mormor og morfar... de var runde de. Det var null restriksjoner på fett og sukker, sunn fiskemat ble gjort usunn vha store mengder bacon. Mormor med kremfløte oppå isen... ingen av de trente, mormor hadde vært smålubben hele tiden, mens morfar este ut som en ballong når han sluttet med jakt. Vanlige arbeiderklassefolk, i miljøet deres var trim en ukjent greie. Anonymkode: bb59c...82b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #79 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Fedme var tabu den gangen så folk husker det vel ikke på trass. Anonymkode: 13cd9...b27 Vil ikke si at det var tabu. At folk i besteforeldregenerasjonen var tjukke var det ingen som heva et øyebryn over. Anonymkode: bb59c...82b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #80 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvordan passer det faktum at høyt utdannede ikke synes å bli påvirket av dette 50+ fenomenet? Disse har jo gjennomgående mye bedre helse enn resten av samfunnet? Har de vunnet jackpot både når det gjelder kognitivt og fysisk arvemateriale? Anonymkode: ce8e6...794 Jeg som har skrevet innlegg over om mine tjukke arbeiderklassebesteforeldre 😅 Det er nok en riktig observasjon du har der. Tynne farfar og farmor var middelklasse. Håndverkerfamilie. Egentlig litt strebete av seg, veldig arbeidssomme. Farmor var svært opptatt av utseendet sitt, hvordan hun framsto. Mormor og morfar? De ga fullstendig blaffen. Under krigen sultet de nærmest, så når pensjonen kom på 60-tallet var det bacon for alle penga og formkake m krem daglig. Trening var fremmedord, mormor gikk dog til butikken. Ellers brukte hun tida på lesing, håndarbeid og husarbeid. Morfar fikk seg en støkk etter et hjerteinfarkt i relativt ung alder, og var veldig sedat. KOLS hadde han nok også. Fritida ble brukt til å høre radio, drikke kaffe og røyke. Noen små runder med hunden. Hvor jeg trivdes best og har de beste minnene fra? Prøv å gjett 😊 Anonymkode: bb59c...82b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå