Gå til innhold

Nei, det er ikke sånn at man naturlig blir tyngre med alderen

Lafamiglia

Anbefalte innlegg

Da jeg vokste opp på 70-/80-tallet, var nesten alle slanke. Folk som var i 40-, 50- og 60-årsalderen også. Jeg husker at vi hadde besøk av en familie fra USA på 80-tallet, og de var skikkelig forbløffet over at godt voksne folk her var så slanke og så så sunne ut.

"Alderstillegg" er et nytt fenomen, som kommer av f.eks. at man legger litt på seg i høytider hvert år, uten å gå ned etterpå, så etter 10-20 år veier man 20-30 kg ekstra. Eller man har lagt til seg usunne uvaner som å ofte spise pølse på bensinstasjon, drikke mye brus, store mengder potetgull hver helg, osv. Det er ikke noe som er gitt fra naturens side og som man bare må akseptere.

Jeg tror at mange bruker "alderstillegg" som ei sovepute, for ikke å ta tak i det som gjør at man går opp i vekt. 

Den gode nyheten er imidlertid at det faktisk ER mulig å holde seg slank hele livet.

Se for eksempel bildene nedenfor:

https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/jul/25/1976-long-hot-summer-political-upheaval

Amerikansk strand på 70-tallet

Endret av Lafamiglia
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stemmer nok. Jeg veide 70 kg (180 cm høy) da jeg var 18- 20 år, og nå som 40-åring veier jeg også 70 kg gitt. Det hjelper å holde seg fysisk aktiv og ha et noenlunde fornuftig kosthold.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hlidskjalf skrev (1 minutt siden):

Stemmer nok. Jeg veide 70 kg (180 cm høy) da jeg var 18- 20 år, og nå som 40-åring veier jeg også 70 kg gitt. Det hjelper å holde seg fysisk aktiv og ha et noenlunde fornuftig kosthold.

Vent til du blir 50. ;) Enorm forskjell. 

Anonymkode: 63a5d...8a6

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis en er aktiv veier en faktisk mer som ung enn som gammel da det både er lettere å få større muskulatur, og å opprettholde den. Jeg var 95 kg på det meste i slutten av 20 årene, og har nå en trivselsvekt på 80 kg som 50-åring. Har trent styrke mesteparten av livet (og er "ren") . Har aldri vært feit.

Anonymkode: ce8e6...794

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrenningen endrer seg jo, så om man ikke justerer på livsstilen, så går man jo gjerne opp. Pluss at voksne beveger seg som regel mindre enn barn og unge voksne (stillesittende arbeid). Rent statistisk sett så stemmer det godt at man legger på seg etterhvert som man blir eldre (og går ned igjen når man blir gammel), selv om det så klart går an å unngå. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk gjør hva som helst for å slippe og trene/spise mindre. Derfor hater jeg kroppspositivismen som florerer på nett nå, den er skadelig å blir en hvilepute som du sier. Vi normaliserer fedme og ødelegger samfunnet.

Anonymkode: defad...5fd

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eneste forskjellen for min del som over 50 er at kroppen krever mer restitusjonstid, spesielt ledd. Jeg kompenserer med gode rutiner og at jeg har automatisert et mangfold av øvelser.

Anonymkode: ce8e6...794

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser annerledes nå enn på 70-tallet. Mye mer fast food og mindre hjemmelaget mat. De røykte mer, noe som er kjent for å få folk til å holde seg slanke (men ikke sunnere av den grunn). Kroppsidealet har også endret seg - det var ikke så kult med Kardashian-rumpe den gang. Jenter skulle helst være anemiske twiggyer. Vet ikke om det er så sunt... så vi trenger ikke sette et likhetstegn mellom tynnhet og sunnhet.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er jo nærmest tabu å være ukomplisert også. Hvis man bare gjør noe uten å liksom ta med alt det kjipe med i lasset. 

Anonymkode: 050ce...09a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Husker folk sa jeg skulle vente til jeg ble 30. Vel, nå har det gått 10 år siden jeg ble 30 og fortsatt like lav fettprosent som for 20 år siden. Spent på hva for noe mystisk det er som skal skje de neste 10 årene.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nope. Veier mindre nå som 50-åring  enn når jeg 40 år.

Anonymkode: 7bc79...7c1

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, hlidskjalf said:

Ja, det er faktisk så enkelt(med mindre det dukker opp noe spesielt som f.eks. sykdom/skade som gjør det vanskelig å være fysisk aktiv). Jeg er 53 år og har hatt samme vekt i hele mitt voksne liv, og har opplevd å bli spurt av leger hvordan jeg holder meg i bra form, om jeg driver med idrett? Det har jeg aldri gjort, men jeg går mye(har aldri hatt bil) og spiser greit uten de helt store utskeielsene. Handler mye om hvilke hverdagsvaner man har.

Anonymkode: 2be1e...d7c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hlidskjalf skrev (13 minutter siden):

Vel, de fleste 40 åringer veier ikke så langt unna vekten når de var unge. Det er fra 50 og oppover ting begynner å skje. 

Jeg var undervektig til jeg ble 40 og godt opp i 40 også, men så snek det seg sakte på gitt.

Anonymkode: d8943...5cb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, Sjøbanan said:

Vi spiser annerledes nå enn på 70-tallet. Mye mer fast food og mindre hjemmelaget mat. De røykte mer, noe som er kjent for å få folk til å holde seg slanke (men ikke sunnere av den grunn). Kroppsidealet har også endret seg - det var ikke så kult med Kardashian-rumpe den gang. Jenter skulle helst være anemiske twiggyer. Vet ikke om det er så sunt... så vi trenger ikke sette et likhetstegn mellom tynnhet og sunnhet.

Folk rørte også mer på seg på 70-tallet og kjørte ikke bil over alt, for bensin var dyrt i forhold til hva folk hadde råd til. Min familie(enslig mor med fire barn) hadde ikke engang bil før vi ungene var i tenåra.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Folk rørte også mer på seg på 70-tallet og kjørte ikke bil over alt, for bensin var dyrt i forhold til hva folk hadde råd til. Min familie(enslig mor med fire barn) hadde ikke engang bil før vi ungene var i tenåra.

Ja, nå når elsparkesykler er blitt så populært vil det også føre til mer overvekt. Jeg bruker aldri elsparkesykkel, fordi jeg vet hvor viktig hverdagsmosjonen er. Jeg lurer litt på om vi vil se på eksparkesykling som vi ser på røyking og smågodt, om noen år...

Men jeg holder fortsatt på påstanden om at tynn ikke er lik sunn. I de fleste parametre er vi sunnere nå, selv om vi var tynnere da. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At noen holder vekta hele livet har mer med genetikk å gjøre. Min mann er 41 og like slank som før selv om han lett kan sluke 200 gram sjokolade en fredag. Jeg er mye mer aktiv enn ham. Har lagt på meg 10 kg de siste 10 årene. Hæsjtag urettferdig.

Anonymkode: 47e36...413

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
hlidskjalf skrev (36 minutter siden):

Husker folk sa jeg skulle vente til jeg ble 30. Vel, nå har det gått 10 år siden jeg ble 30 og fortsatt like lav fettprosent som for 20 år siden. Spent på hva for noe mystisk det er som skal skje de neste 10 årene.

Da er du nok såpass heldig av stoffskiftet ikke har endret seg så mye med alderen. Jeg merket stor forskjell rundt 30 år. Før det hadde jeg alltid vært slank og la ikke på meg selv om jeg prøvde. Nå er jeg mye mer påpasselig med hva jeg spiser (og spiser mindre enn jeg gjorde som ung) OG beveger meg mye mer. Likevel veier jeg 10 kg mer enn den gang. Forbrenningen påvirkes av utrolig mange faktorer, både alder, genetikk men også medisiner feks. 

At DU har klart å holde deg slank betyr ikke at du er så mye flinkere enn alle andre. Du vet ikke hva som ligger bak vektøkning

Anonymkode: 21a77...c79

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som menes er at hormoner og forbrenning går ned etter fylte 40 så da må man gjøre endringer i livsstil for å opprettholde det du tidligere har gjort. Så jo, alderstillegg finnes om man ikke tilpasser seg. Det betyr ikke at man skal bruke det som en unnskyldning om man har fedme og egentlig ønsker forandring. 

Anonymkode: 13cd9...b27

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sjøbanan skrev (49 minutter siden):

Ja, nå når elsparkesykler er blitt så populært vil det også føre til mer overvekt. Jeg bruker aldri elsparkesykkel, fordi jeg vet hvor viktig hverdagsmosjonen er. Jeg lurer litt på om vi vil se på eksparkesykling som vi ser på røyking og smågodt, om noen år...

Men jeg holder fortsatt på påstanden om at tynn ikke er lik sunn. I de fleste parametre er vi sunnere nå, selv om vi var tynnere da. 

Tror ikke elsparkesykkel er sÅ mye mindre usunt enn taxi 🤣

Anonymkode: c6634...dbb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det som menes er at hormoner og forbrenning går ned etter fylte 40 så da må man gjøre endringer i livsstil for å opprettholde det du tidligere har gjort. Så jo, alderstillegg finnes om man ikke tilpasser seg. Det betyr ikke at man skal bruke det som en unnskyldning om man har fedme og egentlig ønsker forandring. 

Anonymkode: 13cd9...b27

Men nå er det "opplest og vedtatt" at man veier mer som 40-åring enn som 20-åring. At det nærmest er naturens gang og noe man ikke slipper unna.

Allikevel, de som var 40-60 år på 70-tallet hadde jo ikke en annen genetikk eller forbrenning enn det de som er 40-60 år i dag har. Og de var stort sett slanke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...