Gå til innhold

Fra Mysimba til Ozempic til ....mål? (m/bilder)


Moonbeam

Anbefalte innlegg

Hei alle dere som orker lese her - evt kan jeg skrive "Kjære dagbok", men det føles litt feil.

Rett på sak: Vært jojo-slanker i 20 år. På tide å ta skikkelig grep. Har flere ganger nådd min trivselsvekt og har justert den noe opp nå. 

Jeg er midt i 40 årene, er 173 høy og veide på oppstartsdato som var 1 juni - 98 kg!!!

Mitt mål er 75 kg.

Hva er planen? Jeg er lei av å gå opp og ned. Jeg har ett mål for øyet - det er å nå min trivselsvekt, også fordi da skal jeg ha en brystreduksjon. Denne er allerede innvilget, men fikk den innvilget da jeg var på "rett" vekt og det er også et krav for operasjon dekket. Derfor MÅ jeg faktisk ned disse kiloene.

Hvordan havnet jeg på Mysimba? Samme dag som jeg bestemte meg for å legge helt om, var jeg hos legen, ba om Ozempic fordi en venninne har hatt god effekt av den og fordi jeg hører om kjipe bivirkninger med Mysimba. Jeg gråt, var helt fortvilet, sa jeg var villig til alt og vurderte til og med slankeoperasjon. Legen snakket meg bort fra operasjon, enda jeg hadde undersøkt hvor og hvordan og har pengene, så var veldig klar. Men nei...han ville heller ikke gi meg Ozempic i første omgang, fordi for å få denne skal man helst ha prøvd Mysimba først, pluss at Ozempic er ren diabetesmedisin (med positive bivirkninger ift vektnedgang) mens Mysimba er laget mtp slanking. Den jobber visstnok også med avhengighet, noe legen min mener jeg sliter med. 

Mine utfordringer:

Avhengig av snacks som "følelsesdemper". Jepp, det er sannheten. Jeg har dessverre opplevd litt for mange røffe ting i livet, og når det røyner på, har mat og snacks (helst sjokolade) blitt mitt "dop". Det er bedre enn å ty til alkohol, piller eller annen rus som noen gjør, og for meg "demper" det noe vondt der inne. 

Lavt stoffskifte. Folk kan si hva de vil om at det er like enkelt å gå ned i vekt med lavt stoffskifte som med et fungerende stoffskifte. Nei, det er ikke det. Det lave stoffskifte bremser prosesser i kroppen, vi blir fortere slitne enn dere friske, som igjen gjør det tungt å trene, vi har mye mer smerter i kroppen, hodepine, "treghet"....osv...når ting er på det verste. Når det er sagt, så er det ganske mulig å gå ned, når man er optimalt medisinert. Men det krever sitt å få til. Mange av oss strever med dette, med å finne rett medisin. Jeg har omsider funnet en medisin som holder meg noenlunde stabil på blodprøve-verdier, så får vi se nå da. 

Travelt liv. Alene med barn. Krever mye og gir meg lite fritid. Sånn er det bare, og de er mine beste i hele verden, så jeg får gjøre det beste ut av det og ta meg noen gåturer når jeg kan. Trening kan jeg se langt etter. Jeg må klare dette uten. 

Jeg skal nå veies inne hos legen med jevne mellomrom, han har gitt meg Mysimba som jeg gradvis skal trappe opp, og jeg skal ha samtaler for å snu tankene mine rundt det å bruke mat som dop. Det er jo en form for spiseforstyrrelse, og det vil jeg jommen ikke ha lenger. 

Så da er jeg i gang. Kommer til å ha veiedag FREDAGER, og lager et eget innlegg som jeg bare kopierer og fyller ut for hver veiedag, slik at jeg(og dere) har oversikt. Kommer også til å driste meg til å legge ut bilder og hvis noen kjenner meg igjen, vennligst send pm i stedet for å "oute" meg. 

Kommentarer er fint, men jeg er en travel dame og har lite tid til å være veldig aktiv. Men lurer dere på noe, så  bare spør :) 

  • Kort oppsummert:
  • Høyde 173 cm
  • Vekt ved oppstart 98 kg
  • Mål 75 kg
  • Plan: Mysimba, lavkarbo (ikke keto) og gå turer
Endret av Moonbeam
Endret tittel
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

VEIEDAG

  • Oppstartsvekt tirsdag 1/6: 98 kg
  • Fred 4/6: 94,8 (- 3,2 kg på 4 dager) 🤩
  • Fred 11/6:
  • Fred 18/6:
  • Fred 25/6:
  • Fred 2/7:
  • Fred 9/7:
  • Fred 16/7: 
  • osv osv etterhvert.....

Total nedgang siden 1/6-21: 3,2 kg

Endret av Moonbeam
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi dette skal jeg følge med på! Lykke til! 

 

 

 

 

Endret av Oopsie
Skrev feil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til 😊

Jeg kunne ikke bruke Mysimba pga bivirkninger, men håper det fungerer for deg.

Ser ut til at du følger noenlunde likt opplegg som meg, så dette blir bra 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (2 timer siden):

Lykke til 😊

Jeg kunne ikke bruke Mysimba pga bivirkninger, men håper det fungerer for deg.

Ser ut til at du følger noenlunde likt opplegg som meg, så dette blir bra 👍

Takk! 

kjipt å høre om bivirkninger...det er det jeg er redd for. Kan jeg spørre deg når du fikk dem, og i hvilken form? jeg må lese litt hos deg, særlig hvis det er samme opplegg. Bruker du noe annet i stedet for mysimba? :) lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt min 4 pille.....og jeg må si jeg merker fint lite til bivirkninger enda. Er litt lettere svimmel, det er alt. Når det er sagt, så har jeg i dag stått rett opp og ned og bare stirret på godterihyllen i butikken og hadde ikke lyst på noe som helst. Det er helt unaturlig. Kjøpte ingenting. 

Og i går, da jeg skulle spise favorittmaten min, biff og grønnsaker osv....så klarte jeg kun å spise halvparten av en 150 grams biff og av 10 deilige hvitløksstekte asparges, så klarte jeg 2...det henger jo ikke på greip. Syns denne medisinen virker snodig....aldri opplevd maken. Og virker den faktisk så fort eller er dette placebo-effekt...?? mon tro om noen vet ?

Så langt i dag har jeg spist kyllingsalat til lunsj hos en venninne. God og mett enda....ikke noe frokost. Neste måltid blir taco med barna.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til på veien. 
Blir spennende å følge med deg - håper du slipper store bivirkninger

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i samme situasjon, begynte på Mysimba på onsdag. Jeg kjenner meg igjen i det du skriver, har opplevd litt kjipe ting og bruker mat for å døyve smerte. Er også alene med barn og har lite mulighet for trening annet enn at jeg sykler til og fra jobb når det ikke er hjemmekontor. De siste årene har vært et kaos uten like og har gått opp 8 kilo på et år (var i utgangspunktet 7 kilo unna målet 🙄).

Opplever foreløpig ikke mye vektnedgang (0,8 kg), men merker godt at jeg ikke kjenner det suget etter mat hele tida. Hjernen min klarer å fokusere på andre ting. Bare det er jo verdt pengene 😄 Har heller ikke kjent noen bivirkninger ennå.

Jeg skal ned 15 kilo, så er spent på om dette går nå.

Lykke til 😀

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 4:

Hadde ikke behov for frokost men spiste med barna, for syns skyld 😅

Hoppet glatt over lunsj. Ikke sulten. Spiste deretter middag rundt 19...alt sunt og godt.

Men steike, i dag sprakk jeg. Lørdag typisk og det er mye snacks i huset kjøpt inn til barna. I tillegg...typisk...noe kjipt som skjedde og jeg spiste opp en HEL smash pose 🙄er det mulig..?

Fortsatt minimalt med bivirkninger. Egentlig ingen nå. Ikke svimmel lenger heller. 

Eneste jeg har kjent på etter oppstart er jo svimmelhet..hm. Spent på om dette endrer seg når jeg skal øke til to tabletter til tirsdag...

Seriøst...! En hel pose smash... Så smart! 😝

Gikk forresten på vekten idag. Stillstand.   

Endret av Moonbeam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oopsie skrev (På 4.6.2021 den 9.54):

Oi dette skal jeg følge med på! Lykke til! 

 

 

 

 

 

Dundre skrev (12 timer siden):

Lykke til på veien. 
Blir spennende å følge med deg - håper du slipper store bivirkninger

Tusen takk dere! 💚

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikea skrev (12 timer siden):

Jeg er litt i samme situasjon, begynte på Mysimba på onsdag. Jeg kjenner meg igjen i det du skriver, har opplevd litt kjipe ting og bruker mat for å døyve smerte. Er også alene med barn og har lite mulighet for trening annet enn at jeg sykler til og fra jobb når det ikke er hjemmekontor. De siste årene har vært et kaos uten like og har gått opp 8 kilo på et år (var i utgangspunktet 7 kilo unna målet 🙄).

Opplever foreløpig ikke mye vektnedgang (0,8 kg), men merker godt at jeg ikke kjenner det suget etter mat hele tida. Hjernen min klarer å fokusere på andre ting. Bare det er jo verdt pengene 😄 Har heller ikke kjent noen bivirkninger ennå.

Jeg skal ned 15 kilo, så er spent på om dette går nå.

Lykke til 😀

Oi så spennende! Vi har jo omtrent samme utgangspunkt da...ift situasjon : alene med barn og begynt omtrent samtidig! Har du og en dagbok her? Hadde vært gøy om du opprettet så kunne vi fulgt hverandre?

Litt godt å høre om andre som også bruker mat på den måten. Vanlig tror jeg Men det gjør det ikke mindre kjipt...

Heier på deg..! 15 kg er jo en del..selv må jeg ned rundt 20😝

Lykke til!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 5:

Ny dag..og fortsatt stillstand på vekten men det er jo ikke rart...snakk om å trøkke i seg en pose smash 🙄🙄🙄er det mulig? Men da kan den umulig funke helt strålende enda for det var på ingen måte vanskelig, det. 

Hm... Gikk fort ned 2,2 kg de første dagene. Placebo? Men deretter stille. Men....det skal sies at jeg går jo ikke på do!! Har småvondt i magen og er nok forstoppet 😝

Så ikveld tar jeg en dulcolax så får vi se. Mulig det vil hjelpe på litt...! Noen andre som har hatt det slik på disse tablettene? Kan faktisk ikke huske sist jeg var på do sånn skikkelig... 😳

Endret av Moonbeam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker deg masse lykke til, og håper du når målet ditt. 

Jeg har lest litt om denne, og mange får bivirkninger. Nå merker du jo ikke noe særlig bivirkninger, så hvorfor vil du trappe opp? Du har jo virkning. Ville droppet opptrapping til du eventuelt ikke har virkning lenger. Jeg kan fint gå opp tre kilo om jeg er forstoppa, så at vekta står stille nå ville jeg ikke tenkt så mye på. 

Svimmelheten din blir nok ikke bedre av at du dropper måltid, så her må du innføre å spise etter klokka. Selv er jeg slankeoperert og har manglende sultfølelse, og jeg kan fort bli både svimmel og skjelven om jeg glemmer å spise. Du får jo lavt blodsukker, selv om du ikke er sulten. Ha et eple, banan, mellombar eller noe lignende i veska så du kan spise jevnt. Man blir også ganske slapp og fysen om blodsukkeret er lavt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muscae skrev (1 time siden):

Ønsker deg masse lykke til, og håper du når målet ditt. 

Jeg har lest litt om denne, og mange får bivirkninger. Nå merker du jo ikke noe særlig bivirkninger, så hvorfor vil du trappe opp? Du har jo virkning. Ville droppet opptrapping til du eventuelt ikke har virkning lenger. Jeg kan fint gå opp tre kilo om jeg er forstoppa, så at vekta står stille nå ville jeg ikke tenkt så mye på. 

Svimmelheten din blir nok ikke bedre av at du dropper måltid, så her må du innføre å spise etter klokka. Selv er jeg slankeoperert og har manglende sultfølelse, og jeg kan fort bli både svimmel og skjelven om jeg glemmer å spise. Du får jo lavt blodsukker, selv om du ikke er sulten. Ha et eple, banan, mellombar eller noe lignende i veska så du kan spise jevnt. Man blir også ganske slapp og fysen om blodsukkeret er lavt. 

Tusen takk for gode råd! 

Dette var viktig faktisk for jeg merker at sultfølelsen er litt laber og i dag ble jeg litt skjelven (og irritabel!) uten å forstå hvorfor. Dette må jeg huske på! Må få i meg noe slik som deg...!

 

Jo jeg har jo en viss virkning men ikke nok. Jeg hadde nok håpet at søtsuget skulle dempes noe. I følge legen min vil du komme inn jeg trapper opp så han har gitt meg beskjed om å gjøre det... Hm. Tror jeg vil prøve men trenger jo ikke opp til full dose (2x2 daglig) hvis det virker med 1x1. 

Jeg må tenke litt men tror jeg trapper opp. 

Men det der å ikke gå på do...🙄 merkelig. Og du har nok rett at det gjør jo ikke saken "lettere", bokstavelig talt 😅

Syns egentlig du er litt heldig som er operert... Men vet jo du og har ting du må passe på... 

Tvi tvi! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat i dag...ikke så interessant egentlig.. Frokost - nada.

Lunsj - nada. Middag : lavkarbotortilla med gresk salat, tatziki og strimlet svinekjøtt. Spiste 3/4...da var jeg mett. 

Barnebursdag her og pjokken ville ha brownie, jeg "måtte" ha et stykke.. Ble småkvalm. 

Igår heiv jeg meg over det meste...i dag er ikke ting så interessant. Snodig at det svinger litt.

Bivirkninger pr dag 5: forstoppet tror jeg, munntørrhet og svimmel. 

Klar for dag 6 imorgen... Veiedag igjen først til fredag (selvom jeg snikveier innimellom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg driste meg til å legge ut noen bilder til spott og spe..? Ja..det er det fæleste jeg gjør men det legger litt press på meg... Søren og...hopper i det. Så ligger de der som en påminnelse om at slik skal jeg IKKE se ut om noen måneder... 

God og rund gigamage og bigboobs som etterhvert skal opereres...

Her veier jeg startvekt 98 kg. 😩

686A20DE-8FC3-473A-A1B5-4CA6DF407559.jpeg

38434C9C-BE0A-4951-8AF6-1C6F2DCDBC0F.jpeg

Endret av Moonbeam
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Moonbeam skrev (På 4.6.2021 den 14.34):

Takk! 

kjipt å høre om bivirkninger...det er det jeg er redd for. Kan jeg spørre deg når du fikk dem, og i hvilken form? jeg må lese litt hos deg, særlig hvis det er samme opplegg. Bruker du noe annet i stedet for mysimba? :) lykke til! 

Hei.

Jeg startet med svimmelhet etter første uka på pillene. Så etter to uker på piller skjedde det noe med humøret. Jeg ble veldig "flat" i humøret noe de rundt meg reagerte på. Ingen ting var morsomt liksom. Følte meg litt "tom". I tillegg fikk jeg helt rare raseri utbrudd uten noen som helst grunn. Personligheten min ble forandret, og mannen min ble litt skremt tror jeg. Dette kom sakte fra uke 2 - 4. Sluttet helt med pillene når jeg hadde kommet på uke 4, for svimmelheten hadde også økt på, pluss de psykiske endringene. Ca 2 uker etter at jeg sluttet med pillene var jeg som før igjen. Dette skremte meg, og legen var helt enig i at jeg ikke kunne bruke disse.

Jeg bruker ingen ting nå, men fortsetter å gå ned i vekt. Hos meg er regelmessige mindre måltider viktig. Jeg hopper ikke over noen måltider og spiser 4 ganger om dagen. Har nå gått ned 16,3 kg siden midten av februar :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moonbeam skrev (På 6.6.2021 den 1.53):

Oi så spennende! Vi har jo omtrent samme utgangspunkt da...ift situasjon : alene med barn og begynt omtrent samtidig! Har du og en dagbok her? Hadde vært gøy om du opprettet så kunne vi fulgt hverandre?

Litt godt å høre om andre som også bruker mat på den måten. Vanlig tror jeg Men det gjør det ikke mindre kjipt...

Heier på deg..! 15 kg er jo en del..selv må jeg ned rundt 20😝

Lykke til!! 

Nei dessverre, tror ikke jeg hadde greid å opprettholde en dagbok 😅 Kan tenke på det :)

Jeg opplever foreløpig ingen bivirkninger, jeg føler meg bare mye bedre og forholdet mitt til mat er endret helt over natta. Jeg slutter så spise av meg selv før jeg har spist opp (uansett hva det gjelder, til og med kake), og har gått ned 800 gram på fem dager. Det er ikke sånn supermye, men er veldig fornøyd. Om jeg klarer en kilo i uka så er det jo supert :) Da har jeg jo nådd målet mitt til høsten (har satt desember som mål da). Hvis jeg fortsetter sånn så kommer jeg ikke til å trappe opp dosen på onsdag, da kan jeg heller trappe opp hvis jeg føler effekten uteblir. 

Blir i hvert fall veldig spennende å følge deg, jeg heier på deg og 😃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (9 timer siden):

Hei.

Jeg startet med svimmelhet etter første uka på pillene. Så etter to uker på piller skjedde det noe med humøret. Jeg ble veldig "flat" i humøret noe de rundt meg reagerte på. Ingen ting var morsomt liksom. Følte meg litt "tom". I tillegg fikk jeg helt rare raseri utbrudd uten noen som helst grunn. Personligheten min ble forandret, og mannen min ble litt skremt tror jeg. Dette kom sakte fra uke 2 - 4. Sluttet helt med pillene når jeg hadde kommet på uke 4, for svimmelheten hadde også økt på, pluss de psykiske endringene. Ca 2 uker etter at jeg sluttet med pillene var jeg som før igjen. Dette skremte meg, og legen var helt enig i at jeg ikke kunne bruke disse.

Jeg bruker ingen ting nå, men fortsetter å gå ned i vekt. Hos meg er regelmessige mindre måltider viktig. Jeg hopper ikke over noen måltider og spiser 4 ganger om dagen. Har nå gått ned 16,3 kg siden midten av februar :) 

Oi det var nok veldig riktig å slutte på tablettene ja, sånn kan man jo ikke ha det! Huff, skummelt med humørsvingningene.....jeg kjenner også tendenser der og er obs....det kan jeg ikke ha noe av. 

Så hinsides flink du har vært! Over 16 kg på 3 mnd! Wow! Kanonbra! og uten "drahjelp" :) Imponert. Fortsett sånn, dette går jo så det suser! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikea skrev (7 timer siden):

Nei dessverre, tror ikke jeg hadde greid å opprettholde en dagbok 😅 Kan tenke på det :)

Jeg opplever foreløpig ingen bivirkninger, jeg føler meg bare mye bedre og forholdet mitt til mat er endret helt over natta. Jeg slutter så spise av meg selv før jeg har spist opp (uansett hva det gjelder, til og med kake), og har gått ned 800 gram på fem dager. Det er ikke sånn supermye, men er veldig fornøyd. Om jeg klarer en kilo i uka så er det jo supert :) Da har jeg jo nådd målet mitt til høsten (har satt desember som mål da). Hvis jeg fortsetter sånn så kommer jeg ikke til å trappe opp dosen på onsdag, da kan jeg heller trappe opp hvis jeg føler effekten uteblir. 

Blir i hvert fall veldig spennende å følge deg, jeg heier på deg og 😃

Vi er vel på samme dag med Mysimba nå? Er du på dag 6 i dag? Det er jeg. Så gøy å høre at du har endret matinntak og hvordan du føler rundt mat, det er vel litt av greia med disse pillene :) så supert! 

En kilo i uka er et bra mål og tenk å nå målet fortere enn forventet! Men jeg er, som deg, fan av å bruke tid - sånn i utgangspunktet :) 

Så du vurderer å ikke trappe opp? Det skjønner jeg jo godt. Jeg syns jeg kunne hatt litt mer effekt, så trapper nok opp her. Litt for spent på det, mtp bivirkninger...

Keep up the good work :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...