Gå til innhold

Fra Mysimba til Ozempic til ....mål? (m/bilder)


Moonbeam

Anbefalte innlegg

Sprinkle skrev (6 timer siden):

Smyger meg rolig inn i denne dagboken jeg! Du motiverte meg faktisk til å lage en selv. 

Jeg skal heie på deg, og følge deg på reisen! Vi for øvrig veldig lik kroppsfasong så ja, I feel you! 

:duskedame:

Så gøy at du starter opp dagbok du og! 👌👏 det skal jeg sjekke ut! Lykke til! 

Og den fasongen ja... 🙄 men...den skal vi endre på ikke sant?! 💪😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Moonbeam skrev (10 timer siden):

Snakk med legen! Så langt anbefaler i hvertfall jeg mysimba 👍🏼 legen kan sikkert gi deg noen tips og råd på veien om ikke annet - og sjekke alt fra stoffskifte til om du er insulinresistent feks... Mange ting som spiller inn hvis man sliter med å gå ned. Masse masse lykke til 👏😊

Har allerede god kontakt med legen, og jeg har insulinresistens, men har klart å ha det under kontroll (er til sjekk hver halvår).  Har også gått til ernæringsfysiolog, og jeg lever sunt og trener mye.  Men sliter veldig med å komme meg nedover i vekt.  God på å holde meg stabil da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pingeling skrev (13 timer siden):

Har allerede god kontakt med legen, og jeg har insulinresistens, men har klart å ha det under kontroll (er til sjekk hver halvår).  Har også gått til ernæringsfysiolog, og jeg lever sunt og trener mye.  Men sliter veldig med å komme meg nedover i vekt.  God på å holde meg stabil da :P

Så bra du er fulgt godt opp. Jeg har og har insulin resistens men "spiste det av". Det er flere år siden nå, fikk beskjed om å legge om kosten totalt....og etterhvert ble prøver gode. 

Godt du holder deg stabil! 👌 håper det også løsner med nedgang, forstår det Er kjipt når man ikke går ned - og jobber for det! Lykke lykke til! 💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 9:

For en dritt dag. Alt har gått galt og hva skjer da? Inn med en halv pose Smash! Makan! 😵 òg hva skjedde da? Rimelig kvalm for å si det sånn....

For å toppe hele sulamitten tok jeg like godt med meg ungene på McDonald's (av alle intelligente valg så tok jeg det!!)😩

Klarte jeg la være å spise? Neida...for dagen er dritt og alt går i mot..ja da trøkker man på med nettopp dritt 😝

Forskjellen er at jeg nå er gnumett etter 3 nuggets og 2 kyllingvinger og kanskje 7 pommes frites... Altså...det er LITE mat...Men stappa!

Så når jeg først "måtte" ha junk så ble det hvertfall lite...

Tablettene funker, de. Null bivirkninger i dag syns jeg... Ikke forstoppet lenger. Humør stabilt (les: stabilt dårlig 😝), ikke svimmel, ikke magevondt...

Kun litt munntørrhet. Og det er alt. Syns det er mindre bivirkninger på to tabletter enn én, jeg... Mulig kroppen min trengte to..?

Men steike...hvordan kunne klare endre tankene på at mat er det smarteste valg når alt går i mot og følelsene er kaos og vonde??? 

Hm . 🤔 dette MÅ jeg ta tak i og i følge legen min slipper jeg heller ikke unna... 

 

Veiedag imorgen. Spent. 🤯

 

Endret av Moonbeam
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VEIEDAG

  • Oppstartsvekt tirsdag 1/6: 98 kg
  • Fred 4/6: 94,8 (- 2,2 kg på 4 dager) 🤩
  • Fred 11/6: 92,8 (-2 kg) 🤩
  • Fred 18/6:
  • Fred 25/6:
  • Fred 2/7:
  • Fred 9/7:
  • Fred 16/7: 
  • osv osv etterhvert.....

Total nedgang siden 1/6-21:  5,2 kg

Endret av Moonbeam
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det veiedag igjen. Ned hele 2 kg på en uke. Kanon fornøyd! Dette inkluderer jo smash og melkesjokoladeplate og div utskeielser... Så veldig glad for dette! 

Fortsetter med godt mot! 

Går en litt utfordrende helg i møte - ut og spise med venner både i kveld og imorgen kveld.... Kan fort enten bli for mye mat eller "bortkastet" ved at jeg ikke klarer spise så mye. Gjenstår å se.

God helg til alle!  😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra, du har vært så flink! 😃👏

Jeg har gått ned 1,9 kilo på ni dager jeg nå, ingen sjokolade inntatt og har lagt meg sulten hver kveld 😅 Men jeg er fornøyd altså, så lenge vekta går ned så er det jo bra selv om det bare er 100 gram om dagen 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikea skrev (28 minutter siden):

Så bra, du har vært så flink! 😃👏

Jeg har gått ned 1,9 kilo på ni dager jeg nå, ingen sjokolade inntatt og har lagt meg sulten hver kveld 😅 Men jeg er fornøyd altså, så lenge vekta går ned så er det jo bra selv om det bare er 100 gram om dagen 😄

Jaaaa! 👏👏👏 så bra! Ja så lenge det går nedover...det sier jeg og! Vi fortsetter i godt spor!! 

At du klarer null sjokolade er jo helt utrolig...💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med stor nedgang! Over fire kilo på under to uker er jo helt rått, så er tydelig at noe funker i alle fall 😄 

Apropos utskeielser, så tenker jeg at det hører med til et normalt og balansert liv. Er summen som teller, og ikke den ene dagen som gikk dårlig! :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du har gått ned! Men du må spise mer, jente!! Det er ikke en konkurranse om hvem som er flinkest til å spise minst. Beklager, nå høres jeg ut som et troll her, og jeg skal signere med brukernavn kun for å få fram poenget mitt.. Du må spise mer og spise jevnt! Du trenger ikke stappe i deg fra frokost til kvelds, men ha i det minste kontroll på blodsukkeret, og ha et jevnt inntak i løpet av dagen, så du slipper de her voldsomme utskeielsene med totalt unødvendig sjokolade og sukker. Nå har du fått medikamentell behandling for å hjelpe deg med kaloriinntaket, og da hjelper det lite om du går en eller flere dager uten å spise, og deretter stapper i deg en pose med over 1000kcal (1071 for å være presis, i en pose med smash). 
Det du trenger er å sette deg litt mer inn i næringsinnholdet i det du spiser, og passe på at du får i deg det du trenger å få i deg. 

Du skrev at du var nesten misunnelig på meg som er slankeoperert. Jeg kan spise det jeg vil, når jeg vil, bare jeg passer på å få i meg næring. Ellers blir jeg slapp og trøtt, irritabel og sugen på noe søtt og usunt. Nesten alle bivirkningene du listet opp at du hadde hatt er resultat av lavt blodsukker og mangel på næring i løpet av dagen. Den eneste bivirkningen du virkelig har hatt er nedsatt apetitt. Og med nedsatt apetitt er det virkelig viktig å få i seg rett næring! 

Nå blei jeg fryktelig streng her, men jeg vil at du skal lykkes, men for å få til det må du kvitte deg med "feit-jente"-mentaliteten, som sier at det er flinkt å spise lite. Det er ikke flinkt å spise lite, det er flinkt å spise det du trenger! ❤️

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moonbeam skrev (På 11.6.2021 den 12.21):

 

Går en litt utfordrende helg i møte - ut og spise med venner både i kveld og imorgen kveld.... Kan fort enten bli for mye mat eller "bortkastet" ved at jeg ikke klarer spise så mye. Gjenstår å se.

God helg til alle!  😊

Dette kjenner jeg igjen, som slankeoperert, og begrenset mulighet til å spise opp. 😅 Det er ikke like gøy å gå ut og bestille mat, når man vet at over halvparten ligger igjen.. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har måttet forsikre kelner om at "jo, mten var kjempegod!" mens det ligger igjen rundt 3/4 på tallerken. Men det er da du ber om å få med hjem. "Jeg var visst ikke så sulten, men dette var så godt, at jeg må få det med hjem". Slår alltid an. 

Hvordan gikk det i helga?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (På 13.6.2021 den 10.16):

Gratulerer med stor nedgang! Over fire kilo på under to uker er jo helt rått, så er tydelig at noe funker i alle fall 😄 

Apropos utskeielser, så tenker jeg at det hører med til et normalt og balansert liv. Er summen som teller, og ikke den ene dagen som gikk dårlig! :) 

Tusen takk, ja det er veldig bra med 4 kg på to uker - tror ikke det går fullt så bra denne uken, helgen ødela litt for meg der....mye utskeielser, men som du sier, det hører med til livet. Ting får heller ta litt tid, men typisk meg å være utålmodig....

Wit skrev (På 14.6.2021 den 7.40):

Utrolig flink har du vært 👏👏

Tusen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muscae skrev (13 timer siden):

Så bra at du har gått ned! Men du må spise mer, jente!! Det er ikke en konkurranse om hvem som er flinkest til å spise minst. Beklager, nå høres jeg ut som et troll her, og jeg skal signere med brukernavn kun for å få fram poenget mitt.. Du må spise mer og spise jevnt! Du trenger ikke stappe i deg fra frokost til kvelds, men ha i det minste kontroll på blodsukkeret, og ha et jevnt inntak i løpet av dagen, så du slipper de her voldsomme utskeielsene med totalt unødvendig sjokolade og sukker. Nå har du fått medikamentell behandling for å hjelpe deg med kaloriinntaket, og da hjelper det lite om du går en eller flere dager uten å spise, og deretter stapper i deg en pose med over 1000kcal (1071 for å være presis, i en pose med smash). 
Det du trenger er å sette deg litt mer inn i næringsinnholdet i det du spiser, og passe på at du får i deg det du trenger å få i deg. 

Du skrev at du var nesten misunnelig på meg som er slankeoperert. Jeg kan spise det jeg vil, når jeg vil, bare jeg passer på å få i meg næring. Ellers blir jeg slapp og trøtt, irritabel og sugen på noe søtt og usunt. Nesten alle bivirkningene du listet opp at du hadde hatt er resultat av lavt blodsukker og mangel på næring i løpet av dagen. Den eneste bivirkningen du virkelig har hatt er nedsatt apetitt. Og med nedsatt apetitt er det virkelig viktig å få i seg rett næring! 

Nå blei jeg fryktelig streng her, men jeg vil at du skal lykkes, men for å få til det må du kvitte deg med "feit-jente"-mentaliteten, som sier at det er flinkt å spise lite. Det er ikke flinkt å spise lite, det er flinkt å spise det du trenger! ❤️

Hehe! Takk for den - den trengte jeg nok. Selv om du ble streng, så er det jo helt sant det du sier. Jeg spiser antakelig litt for lite, men jeg kjenner jo at jeg sliter med å spise så mye som før. Men du mener jeg må holde blodsukkeret stabilt og heller spise små måltider da? For litt klarer jeg jo å få i meg, selvsagt, bare ikke som før. Og du har jo helt rett, jeg blir ofte trett og sliten, særlig litt utpå ettermiddagen hvis jeg har gått for lenge uten mat og før middag...Jeg lover, skal skjerpe meg. Men hva gjør man når frokost så og si er umulig å få inn??? 

Jeg spiser som regel brunch, klarer ikke spise noe i 8-9 tiden, blir ikke før nærmere 11-12....

Men oppsummert: Skal bli flinkere på å tenke næring, jeg :) 

Muscae skrev (13 timer siden):

Dette kjenner jeg igjen, som slankeoperert, og begrenset mulighet til å spise opp. 😅 Det er ikke like gøy å gå ut og bestille mat, når man vet at over halvparten ligger igjen.. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har måttet forsikre kelner om at "jo, mten var kjempegod!" mens det ligger igjen rundt 3/4 på tallerken. Men det er da du ber om å få med hjem. "Jeg var visst ikke så sulten, men dette var så godt, at jeg må få det med hjem". Slår alltid an. 

Hvordan gikk det i helga?

Godt tips! Takk! Ja for det føles unektelig litt kjipt å sitte der og pirke i veeeldig god mat. 

Jeg hadde det slik i helgen, det var faktisk hjemme hos en venninne, hun hadde laget 4 retters middag til meg og en hel del andre venninner. Altså jeg slet så når desserten kom, da jeg var jeg stappmett. Hadde spist alt det andre hun serverte, og var allerede mett midt i hovedretten....likevel, dessert...og jeg gadd ikke være "kjip" og ikke spise noe, når hun hadde laget det så fint, skikkelig gourmet! 

Så jeg proppet i meg og var helt kvalm etterpå....kunne ikke akkurat spørre om "doggy-bag" ;) hehe... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det blitt onsdag og bare 2 dager til neste veiedag. Denne uken går det nok ikke så mye ned som ønsket. Helgen var en ren utskeielse fra A til Å, og jeg følte veldig på at jeg "måtte" spise for å ikke være kjip liksom....Så den ene kvelden var jeg ute på restaurant og spiste indisk, med alt av tilbehør.....og dagen etter var det 4-retters hos venninne...og dagen etter der, lunsj med familien....det ble mye sosialt og ergo, mye mat. Ikke helt lett det der, syns jeg, og særlig nå når magen føles fortere mett.....så ser jo folk dumt på meg når jeg spiser så lite. Har ikke akkurat lyst å si "nei, jeg går på sånne slanke-piller, skjønner du!"...Hvordan gjør dere andre det?

Gikk på vekten mandag morgen og da var det opp 1 kg i helgen tror jeg....men vet at mye av det er vann og stabiliserer seg. Likevel skikkelig nedtur. Nå får vi se hvordan det går til fredag. Jeg er fornøyd bare jeg går nedover og ikke opp hvertfall. 

Ønsker alle en god dag! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nikea og @Knitalong  Hvordan går det med dere og Mysimbaen? Alle vi tre startet noenlunde likt på Mysimba. Hvor mange tabletter er dere oppe i? Og bivirkninger?

Selv har jeg nå så godt som ingen bivirkninger. Er fortsatt på 1+1 tablett (morgen/kveld). Kun munntørrhet å melde....

og @Linazer hva med deg? du har jo gått på Mysimba en stund - og nå går du på full dose, ikke sant? Har du merket noe spesielt de gangene du har økt? Og hvordan er et annerledes på full dose enn i starten syns du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Moonbeam skrev (1 time siden):

@Nikea og @Knitalong  Hvordan går det med dere og Mysimbaen? Alle vi tre startet noenlunde likt på Mysimba. Hvor mange tabletter er dere oppe i? Og bivirkninger?

Selv har jeg nå så godt som ingen bivirkninger. Er fortsatt på 1+1 tablett (morgen/kveld). Kun munntørrhet å melde....

og @Linazer hva med deg? du har jo gått på Mysimba en stund - og nå går du på full dose, ikke sant? Har du merket noe spesielt de gangene du har økt? Og hvordan er et annerledes på full dose enn i starten syns du? 

Vekta hopper litt, jeg var samlet sett 2,5 kilo i minus på mandag men "bare" 2 kilo i minus i dag, så er litt usikker på hva som foregår. Jeg har ikke spist noe mer, og man skal jo ikke kunne legge på seg 0,5 kilo på et par dager uten å spise 4000 kalorier for mye. Og det har jeg ikke gjort, har holdt meg til ca. 1500 kalorier om dagen. Så håper det retter seg litt, er så lite motiverende å gjøre sånne uforklarlige hopp 😅 Men må bare tenke på at så lenge det samlet sett går nedover, så må jeg ikke gi opp. Går jeg ned 1 kilo i uka når jeg målet mitt i oktober. Om det bare er en halv kilo når jeg det i desember. Altså innenfor året, og det må jo være godt nok tenker jeg 😄 Må bare huske sånt når det røyner på. 

Jeg er fortsatt bare på 1 tablett, skulle vel økt til 3 i dag egentlig. Men kjenner fortsatt ikke behov for å øke dosen. Har hatt en del hodepine da, så mulig jeg har den bivirkningen. Men det kan jo også være fordi toåringen min har tidenes "trass og teste grenser"-periode og jeg er dødssliten 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moonbeam skrev (9 timer siden):

@Nikea og @Knitalong  Hvordan går det med dere og Mysimbaen? Alle vi tre startet noenlunde likt på Mysimba. Hvor mange tabletter er dere oppe i? Og bivirkninger?

Selv har jeg nå så godt som ingen bivirkninger. Er fortsatt på 1+1 tablett (morgen/kveld). Kun munntørrhet å melde....

og @Linazer hva med deg? du har jo gått på Mysimba en stund - og nå går du på full dose, ikke sant? Har du merket noe spesielt de gangene du har økt? Og hvordan er et annerledes på full dose enn i starten syns du? 

Hei :) 

Jeg er på 1+1, men skal øke til 2+1 i morgen. 

Bivirkningene jeg har hatt er økende angst. Har angstlidelse fra før, så dette var ikke så overraskende. Angsten var verst i forrige uke, men gikk noe over, og da valgte jeg å fortsette. Men går over til Saxenda hvis angsten blir for plagsom.

Forrige uke hadde jeg gått ned 900 g, husker ikke hvor mange cm det var totalt, men det var noen få ;) Har veie og måledag på torsdager :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moonbeam skrev (12 timer siden):

Så er det blitt onsdag og bare 2 dager til neste veiedag. Denne uken går det nok ikke så mye ned som ønsket. Helgen var en ren utskeielse fra A til Å, og jeg følte veldig på at jeg "måtte" spise for å ikke være kjip liksom....Så den ene kvelden var jeg ute på restaurant og spiste indisk, med alt av tilbehør.....og dagen etter var det 4-retters hos venninne...og dagen etter der, lunsj med familien....det ble mye sosialt og ergo, mye mat. Ikke helt lett det der, syns jeg, og særlig nå når magen føles fortere mett.....så ser jo folk dumt på meg når jeg spiser så lite. Har ikke akkurat lyst å si "nei, jeg går på sånne slanke-piller, skjønner du!"...Hvordan gjør dere andre det?

Gikk på vekten mandag morgen og da var det opp 1 kg i helgen tror jeg....men vet at mye av det er vann og stabiliserer seg. Likevel skikkelig nedtur. Nå får vi se hvordan det går til fredag. Jeg er fornøyd bare jeg går nedover og ikke opp hvertfall. 

Ønsker alle en god dag! 

Jeg synes også dette er vanskelig. Det er så synd at mange forbinder kos med mat. Det er heldigvis ikke krise i det lange løp med en skikkelig utskeielse, så lenge man er back on track etterpå! :duskedame:

Jeg har bare bestemt meg for å være åpen med nærmeste familie om hva jeg jobber med nå. Jeg spiser det som blir servert hvis det blir servert middag, men holder meg unna søtsaker og lignende når jeg er på besøk - og det er helt greit! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moonbeam skrev (22 timer siden):

Så er det blitt onsdag og bare 2 dager til neste veiedag. Denne uken går det nok ikke så mye ned som ønsket. Helgen var en ren utskeielse fra A til Å, og jeg følte veldig på at jeg "måtte" spise for å ikke være kjip liksom....Så den ene kvelden var jeg ute på restaurant og spiste indisk, med alt av tilbehør.....og dagen etter var det 4-retters hos venninne...og dagen etter der, lunsj med familien....det ble mye sosialt og ergo, mye mat. Ikke helt lett det der, syns jeg, og særlig nå når magen føles fortere mett.....så ser jo folk dumt på meg når jeg spiser så lite. Har ikke akkurat lyst å si "nei, jeg går på sånne slanke-piller, skjønner du!"...Hvordan gjør dere andre det?

Gikk på vekten mandag morgen og da var det opp 1 kg i helgen tror jeg....men vet at mye av det er vann og stabiliserer seg. Likevel skikkelig nedtur. Nå får vi se hvordan det går til fredag. Jeg er fornøyd bare jeg går nedover og ikke opp hvertfall. 

Ønsker alle en god dag! 

Her må du fortelle de rundt deg hva du holder på med. Når du spiser ferdig porsjonert mat, så ikke spis opp alt. Spis litt og si at du ikke klarer mer. Det er ingen som sier at vi MÅ spise opp alt når vi er mett selv om vi syns vi "må" det for å ikke såre de som har laget maten ;)  Du trenger ikke si at du går på slanke-piller, men at du prøver å gå litt ned i vekt, og derfor passer på hvor mye du spiser. Det gjør jeg (og jeg går jo ikke på piller da ;) ) Alle vennene mine skjønner dette og sier ingen ting hvis jeg ikke spiser opp maten min. Er jeg steder der jeg selv kan legge på maten så tar jeg små porsjoner og velger bort saus/dressing/fet mat osv. Jeg velger de mest kalorifattige alternativene.

Jeg er også helt sikker på at fredagens tall blir mye bedre enn mandag. Da hadde vel kroppen din "sjokk" etter alt du hadde spist, og du hadde sikkert mye vannvekt. Hos meg kan det variere med flere kilo gjennom uka hvis jeg spiser mat med mye salt f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...