AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #1 Del Skrevet 3. juni 2021 Hvis jeg skal endre navn, dvs legge til et mellomnavn. Da kommer det opp et warning og må begrunne hvorfor jeg vil ha det mellomnavnet siden det er mer vanlig som fornavn. Hvilke begrunnelse kan jeg ha for at eg ønsker legge til et mellomnavn? Anonymkode: f6eff...c53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 3. juni 2021 #2 Del Skrevet 3. juni 2021 Du kan "skylde på" familie. Si at det er et gammelt familienavn etter en grandtante eller oldemor eller noe. Vet ikke om folkeregisteret kan sjekke oldemødres navn i et moderne, elektronisk register, men.... du kan jo prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #3 Del Skrevet 3. juni 2021 Så lenge navnet ikke er beskyttet, trenger du ingen såkalt god forklaring for ønsket. Anonymkode: 71f53...168 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 3. juni 2021 #4 Del Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Så lenge navnet ikke er beskyttet, trenger du ingen såkalt god forklaring for ønsket. Anonymkode: 71f53...168 Jeg måtte oppgi grunn på en liste av alternativer da jeg skiftet etternavn for noen år siden. Jeg kunne jo bare huke av for "pikenavn", en vanlig navneendringsgrunn, men det var en hel liste med alternativer man måtte velge en av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. juni 2021 #5 Del Skrevet 3. juni 2021 Million skrev (1 time siden): Du kan "skylde på" familie. Si at det er et gammelt familienavn etter en grandtante eller oldemor eller noe. Vet ikke om folkeregisteret kan sjekke oldemødres navn i et moderne, elektronisk register, men.... du kan jo prøve. Hehe, det kan de. Alle folketellinger tilbake til 1700-tallet er skanna og publisert her: https://www.digitalarkivet.no/ TS: Hvorfor vil du ha dette navnet? Dersom det er et beskytta navn (færre enn 200 har det som slektsnavn) må du som regel kunne bevise at du har dette navnet i familien din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 4. juni 2021 #6 Del Skrevet 4. juni 2021 Jeg vet selvsagt ikke om det gjelder deg, men siden veldig mange av de som spør om mellomnavn her inne egentlig spør om fornavn nr 2 må jeg spørre deg om du er helt sikker på at det navnet du har tenkt å ta egentlig er et mellomnavn? Hvis du f.eks heter Emma Haugen i dag, og ønsker å hete Emma Sofie Haugen, så er ikke Sofie mellomnavn. Da gjelder saken endring i fornavn fra Emma til Emma Sofie. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #7 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 3.6.2021 den 20.09): Så lenge navnet ikke er beskyttet, trenger du ingen såkalt god forklaring for ønsket. Anonymkode: 71f53...168 Mellomnavn er ikke beskyttet. Anonymkode: f2e4e...ef5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. juni 2021 #8 Del Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Mellomnavn er ikke beskyttet. Anonymkode: f2e4e...ef5 Jo. Det er snakk om slektsnavn, og det betyr ingenting hvorvidt man skal ta det som mellomnavn eller etternavn, navn som er i bruk av færre enn 200 personer er beskytta uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 7. juni 2021 #9 Del Skrevet 7. juni 2021 Hæh? Du lurer på hvilken grunn du har til å ville legge til et navn? Vel, hvorfor vil du legge til et navn? Det er jo bare du som vet hvorfor du ønsker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå