AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #1 Del Skrevet 2. juni 2021 Jeg oppdager ofte skrivefeil i e-poster og skriv fra barnas skole. Bør man ikke kunne forvente at lærerne gjør seg ekstra flid med skrivinga? I det siste skrivet (vgs-nivå) står det: «Bussen venter på ingen, så møt opp presis» Anonymkode: 976d8...e13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #2 Del Skrevet 2. juni 2021 Jeg tror ikke dette er en som er lektor i norsk. Kanskje en med realfagsbakgrunn? Anonymkode: 1dbd0...d12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #3 Del Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bør man ikke kunne forvente at lærerne gjør seg ekstra flid med skrivinga? Jo. Anonymkode: f1437...3fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #4 Del Skrevet 2. juni 2021 Litt avhengig av hva det er. Info skriv ja, svar på ymse henvendelser kan nok gå litt raskt av og til. Anonymkode: 57dc7...8dc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #5 Del Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror ikke dette er en som er lektor i norsk. Kanskje en med realfagsbakgrunn? Anonymkode: 1dbd0...d12 Jeg er ikke sikker på hvilken bakgrunn læreren har. Selv har jeg yrkesfag og har gått i en helt annen retning enn læreryrket, men klarer likevel skrive rett. Selv uten å være lektor i norsk må det være et minimum. Nynorsk-tilbakemeldingene er enda verre. Anonymkode: 976d8...e13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #6 Del Skrevet 3. juni 2021 Hadde en norsklærer som skrev «ann» en gang. Som i: det går ikke ann. Da ble jeg flau på hennes vegne... Anonymkode: a8c4f...162 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. juni 2021 #7 Del Skrevet 3. juni 2021 Det er vel ikke alltid det er lærerne som skriver sånne beskjeder, kan vel noen fra være administrasjonen ("kontor-dama"). Selv om man jo bør kunne forvente rettskriving derfra også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #8 Del Skrevet 3. juni 2021 Lærere er vel ikke perfekte? Selvsagt har de noen skrivefeil de også. Anonymkode: cc71a...1f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #9 Del Skrevet 3. juni 2021 En av lærerne til sønnen min (ungdomsskolen) skriver så mye feil. Det er både setningsoppbygging og skrivefeil. Det er litt pinlig å lese. Jeg ble veldig overrasket første gang denne læreren skrev melding som går ut til hele trinnet. Anonymkode: ffef4...fef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #10 Del Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 2.6.2021 den 19.51): «Bussen venter på ingen, så møt opp presis» Hvorfor venter bussen på Inger, og hvorfor skal alle andre enn Inger møte presis? (Jeg går utifra at det er Inger læreren har ment å skrive, for jeg kan ikke se hva han ellers skal ha ment å skrive.) Anonymkode: ec0e9...4b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #11 Del Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 2.6.2021 den 19.51): Bør man ikke kunne forvente at lærerne gjør seg ekstra flid med skrivinga? I det siste skrivet (vgs-nivå) står det: «Bussen venter på ingen, så møt opp presis» Jo. Den meldinga kan være et forsøk på sjargong/slang for å være morsom. Det er mange lærere som ikke kan skrive riktig, og jeg synes også at det er pinlig. Deler ord i hytt og pine, og/å-feil, grunnleggende feil på dobbel konsonant osv. Jeg synes egentlig at om man har slike alvorlige feil bør man ikke være lærer. Anonymkode: f8761...e00 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #12 Del Skrevet 4. juni 2021 Ikke alle lærere er norsklærere Og fokus månjo først og fremst være å gjøre seg forstått. Jeg er lærer i engelsk og Krle, men prøver å være nøye med god norsk rettskriving på skriv som skal ut felles, spesielt til foreldrene. Bommer allikevel innimellom når beskjeder og svar på spørsmål skal kjapt ut. Jeg ser at det er fort gjort at andre lærere gjør slurvefeil eller setningsoppbyggingsfeil på ukeplaner og sånt. Det kan allikevel være en veldig god feks matte-, musikk- eller gymlærer, selv om man ikke prioriterer å få ut alt av beskjeder med tipp topp rettskriving. Norsklærere har alltid stålkontroll! Anonymkode: 320ec...b64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #13 Del Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ikke alle lærere er norsklærere Og fokus månjo først og fremst være å gjøre seg forstått. Norsklærere har alltid stålkontroll! Anonymkode: 320ec...b64 Nei, det har de ikke. «Norsk i alle fag» gjør at alle lærere må være norsklærere. Anonymkode: f8761...e00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #14 Del Skrevet 4. juni 2021 Forventer at lærere er like god på rettskriving som alle andre som har 5-årig utdanning. Når det er sagt er de fleste lærere veldig travle, så det kan vel gå litt fort i svingene i blant. Anonymkode: 970ba...e83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #15 Del Skrevet 7. juni 2021 Jeg er lærer, og er ganske god i rettskriving. Har noen kolleger på teamet mitt nå som skriver feil på ukebrev osv innimellom. Jeg retter det jeg kan. Men så kan vi ikke bruke all tiden vår på renskriving heller. Jeg har selv klart å sende ut meldinger med skrivefeil eller slurvefeil. Jeg skal hjem og spise middag jeg også. Da jeg studerte norsk, ble alle skriftlige arbeider lest over flere ganger, gjerne av medstudenter også. Ordbok ble brukt om jeg var usikker på noe. Jeg passet alltid på at tekstene mine var perfekte, så jeg kunne få en god karakter. Men da hadde jeg tid til sånt. Nå har jeg ikke det. Hva ønsker dere at lærerne skal bruke tid på? Å planlegge undervisningsopplegg og være sammen med barna, eller bruke tiden på korrekturlesing? Jeg vedder på at noen foreldre har flirt litt av meldinger jeg har sendt mens jeg har hatt dårlig tid. Har klart å skrive mye rart. Men jeg håper de forstår at det viktigste er at informasjonen kommer frem. Også er det ikke alle lærere som er norsklærere heller. Jeg, for eksempel, er skikkelig dårlig i matte. Men jeg er flink i de andre fagene mine. Anonymkode: 1ac7b...4a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #16 Del Skrevet 7. juni 2021 Synes det er rart å vær så opptatt av skrivefeil. Ser på skrivefeil som å følge med i tiden. Hvis man ikke har noen skrivefeil er det noe galt. Anonymkode: 65e13...fc8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #17 Del Skrevet 7. juni 2021 On 6/4/2021 at 6:54 PM, AnonymBruker said: Nei, det har de ikke. «Norsk i alle fag» gjør at alle lærere må være norsklærere. Anonymkode: f8761...e00 Jeg hadde ikke norsk som fag da jeg tok lærerutdanning. Det gjelder nok flere. Jeg tok faget etterpå, som videreutdanning. Anonymkode: 1ac7b...4a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå