Gå til innhold

Kunne du tenke deg å lese en bok om Hitlers positive sider?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sant, det er vanskelig å se på Hitlers økonomiske politikk som noe positivt. I tillegg var økonomien i Nazi-Tyskland superkorrupt. Nazistene liker å late som de var patrioter, men i virkeligheten virker mange av dem å kun ha tenkt på egne lommebøker. 

Anonymkode: 6ca6d...809

Korrupsjon, ineffektivitet, og en egentlig direkte hårreisende oppsplitting og pulverisering av ansvar. Hitler brukte splitt og hersk-prinsippet også internt; satte opp konkurrerende byråkratier, doble eller tredoble autoritetsstrukturer. Det gjaldt å forhindre at noen enkelt fraksjon eller organisasjon kunne samle nok makt til å utfordre lederen. 

Ellers var også krigføringen mot Sovjetunionen et logistisk mareritt. Jo lenger øst man flytter fronten, desto mer resssurser går med å å frakte mannskaper og materiell østover. Det finnes et jernbanenettverk, men oisann, russerne bruker en annen sporvidde enn tyskerne. Så ingen av tyskernes egne lokomotiver eller vogner kan brukes uten (kostbar og tidkrevende) modifikasjoner. Og så driver russerne og saboterer sporene også. Veinettverket er ikke spesielt bra, og i flere måneder hvert år er det bare gjørme overalt. Så ender du store deler av tida opp med å måtte bruke lastebiler til å frakte diesel østover, og brenner opp fem liter diesel på det for hver liter som faktisk kommer fram til fronten. Og så har du ingen egen oljeproduksjon, og ingen vil selge til deg lenger siden du er i krig. Og så er det alle disse flotte overdesignede stridsvognmodellene som hver for seg er langt overlegne noe russerne kan stille med, men søren ta de bruker mye diesel. Og setter seg fast i gjørma. Og sliter ut deler, og hver modell trenger forskjellige reservedeler, som må fraktes til fronten. Og når det blir vinter fryser i det minste gjørma slik at det blir greiere å kjøre rundt; men så er det svinkaldt, og feltutstyret du har er ikke beregnet på sånn kulde, og uniformene var med vilje designet mer for å se flotte ut enn for å være praktiske å bruke i felt. Og det er jævlig langt fra Berlin til Moskva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde ikke kasta bort en krone på den boka. 

Anonymkode: 73d70...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.6.2021 den 21.38):

Sant, det er vanskelig å se på Hitlers økonomiske politikk som noe positivt. I tillegg var økonomien i Nazi-Tyskland superkorrupt. Nazistene liker å late som de var patrioter, men i virkeligheten virker mange av dem å kun ha tenkt på egne lommebøker. 

Anonymkode: 6ca6d...809

Hitler tok betalt for talene han holdt som diktator og tok betalt for at ansiktet hans var på landets frimerker. Nazi-toppene var ekstremt grådige. 

Anonymkode: 12260...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Jeg tenker på at Hitler var opphavet til VW boble, som etterhvert ble en populær folkebil, en bil for alle. Jeg har hatt to selv.  Egentlig snåle biler, og jeg var glad i mine. Det er mange år siden, før 1980.  Men jeg var ikke klar over den tragiske måten de ble til på. Det er en fæl historie, se https://www.aftenposten.no/norge/i/4r6G/hitlers-folkebil-ble-skapt-med-patenfusk-slaver-og-stjaalne-penger

jeg har på en måte trodd at bobla representerte en god side.  Tja, kanskje jeg leser en bok om den gale mannens «gode sider»

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.5.2021 den 3.06):

Sjekk ut Denis Irwin.

Anonymkode: eadb5...440

Hva har den tidligere Manchester United-backen med Hitler å gjøre?

Anonymkode: 41cef...c9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.5.2021 den 3.11):

Dessuten har vel Hitlers personlighet blitt diskutert og skrevet om i utallige bøker og tidsskrifter siden 1945, så hva nytt skal man finne?

Anonymkode: 0e294...645

Problemet er at vinklingen er ut fra etterpåklokskap og hvor man fremstiller Hitler som et monster. Knausgårds 400 sider lange essay om Hitler i Min Kamp 6 er vel den mest interessante fremstillingen av mennesket Adolf Hitler.

Anonymkode: 41cef...c9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Problemet er at vinklingen er ut fra etterpåklokskap og hvor man fremstiller Hitler som et monster. Knausgårds 400 sider lange essay om Hitler i Min Kamp 6 er vel den mest interessante fremstillingen av mennesket Adolf Hitler.

Anonymkode: 41cef...c9f

Takk, har bestilt Knausgård på biblioteket nå. 

TS

Anonymkode: e4478...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bok som spesifikt tar for seg Hitlers positive sider lukter jo agenda lang vei. Og den ville jo blitt en umiddelbar braksuksess blant høyreekstreme, og dermed nyttet som propaganda uavhengig av forfatterens intensjoner. Men forfatterens intensjoner kunne man jo uansett sette spørsmålstegn ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske sikker på at det ikke finnes noe positive sider om Hitler 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hitler og naziene hans var dopa på metamfetamin hele krigen. 

Anonymkode: 8e5d3...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 2-siders bok da? Om man legger godviljen til. 

Anonymkode: a2d42...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktignok en fiksjon, men Timur Vermes´ roman «Han er tilbake». Romanen fortelles av mannen selv – i jeg-form – det er Hitler som tenker, kommenterer, snakker. 

Verdt å lese. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Traktorlesba96 skrev (På 16.6.2021 den 18.08):

Er ganske sikker på at det ikke finnes noe positive sider om Hitler 

Vel... han drepte jo Hitler, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja.

Hitler kom ikke inn på kunstskolen, slik han ønsket. Tanken på at hele verdenshistorien kunne vært annerledes dersom han hadde hatt muligheten til å dyrke kunst og leve av det, er utrolig fascinerende.

Men han ble ingen anerkjent kunstner. Han ble i stedet en tyrann med enorm politisk makt som var skyld i utenkelig antall dødsfall og ødelagte liv.

Det å teoretisere om hva slags effekt veivalg, åpne og stengte dører har for menneskeskjebner, er mildt sagt interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kunne godt tenkt meg å se mere av kunsten hans og hyggeligere ting han drev med. Syns det er spennende å høre om de "gode" sidene til "onde" personer og de "onde" sidene til "gode" personer. Er så lett å stemple folk som enten eller og dra ned rullegardinene for alt det i mellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...