AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #1 Del Skrevet 28. mai 2021 Det var arbeid langs en vei der det var lyskryss og så hadde jeg grønt lys mens det sto en å dirigerte trafikken i selve lyskrysset, er det ikke slik at det kun er politiet som kan overstige lyssignal og ikke vanlige dirigenter? Trodde da at lysa i krysset måtte skrus av før de kom utpå? jeg prøvde å kjøre frem men da ble dirigenten sinna og sa jeg måtte vente på klarsignal og da sa jeg at jeg hadde grønt men han forsto ikke det. er det jeg eller dirigenten som har retten på sin side? Jeg mener jo at jeg kunne kjøre for at jeg hadde grønt selv om han sto med rødt lys i hånda mens han mente det var han som styrte krysset og ikke de vanlige lysene Anonymkode: c6f51...521 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #2 Del Skrevet 28. mai 2021 Du må anta at personen som er satt til å dirigere trafikken har retten på sin side. Ikke vær en Karen! Anonymkode: f57f1...208 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #3 Del Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det var arbeid langs en vei der det var lyskryss og så hadde jeg grønt lys mens det sto en å dirigerte trafikken i selve lyskrysset, er det ikke slik at det kun er politiet som kan overstige lyssignal og ikke vanlige dirigenter? Trodde da at lysa i krysset måtte skrus av før de kom utpå? jeg prøvde å kjøre frem men da ble dirigenten sinna og sa jeg måtte vente på klarsignal og da sa jeg at jeg hadde grønt men han forsto ikke det. er det jeg eller dirigenten som har retten på sin side? Jeg mener jo at jeg kunne kjøre for at jeg hadde grønt selv om han sto med rødt lys i hånda mens han mente det var han som styrte krysset og ikke de vanlige lysene Anonymkode: c6f51...521 Har du tatt og bestått førerprøven uten å jukse så vet du svaret på dette. Vet du ikke svaret, eller tror at du har rett (i motsetning til å være en tenåring som troller fordi du kjeder deg) så har du fusket på førerprøven. Kan jeg få navnet ditt sånn at jeg kan ringe politiet og si fra om det? Anonymkode: 77fef...3a2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #4 Del Skrevet 28. mai 2021 What?! Er dette virkelig noe du gadd å lage bråk (og potensielt farlige situasjoner) om? Dirigenten hadde rett, og du var en **** Anonymkode: 747ec...69e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #5 Del Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det var arbeid langs en vei der det var lyskryss og så hadde jeg grønt lys mens det sto en å dirigerte trafikken i selve lyskrysset, er det ikke slik at det kun er politiet som kan overstige lyssignal og ikke vanlige dirigenter? Trodde da at lysa i krysset måtte skrus av før de kom utpå? jeg prøvde å kjøre frem men da ble dirigenten sinna og sa jeg måtte vente på klarsignal og da sa jeg at jeg hadde grønt men han forsto ikke det. er det jeg eller dirigenten som har retten på sin side? Jeg mener jo at jeg kunne kjøre for at jeg hadde grønt selv om han sto med rødt lys i hånda mens han mente det var han som styrte krysset og ikke de vanlige lysene Anonymkode: c6f51...521 På tide å ta frem læreboka og oppfriske litt Anonymkode: b74c0...faf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 28. mai 2021 #6 Del Skrevet 28. mai 2021 Lovdata: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747 Sitat: 2. Anvisning gitt av politiet, Statens vegvesen, tollvesenet eller militærpolitiet gjelder foran anvisning gitt på annen måte. Det samme gjelder anvisning fra annen person som har myndighet til å regulere trafikken eller å kontrollere kjøretøy, last eller fører. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #7 Del Skrevet 28. mai 2021 Hvorfor skal en dirigere trafikken når det er lys der fra før? Da blir jo trafikken automatisk dirigert. De burde da heller skru av lysene isåfall så ikke det er både rødt og grønt samtidig så vi som bilister ikke blir forvirret av forskjellige lys og hvilke vi skal følge. Jeg husker det sto noe om at politiet er øverst, så lyssignal og så vanlig vikeplikt og høyreregelen, men det var ikke politiet som dirigerte! Anonymkode: c6f51...521 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #8 Del Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg husker det sto noe om at politiet er øverst, så lyssignal og så vanlig vikeplikt og høyreregelen, men det var ikke politiet som dirigerte! Anonymkode: c6f51...521 Nei Anonymkode: a4554...a28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 28. mai 2021 #9 Del Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor skal en dirigere trafikken når det er lys der fra før? Da blir jo trafikken automatisk dirigert. De burde da heller skru av lysene isåfall så ikke det er både rødt og grønt samtidig så vi som bilister ikke blir forvirret av forskjellige lys og hvilke vi skal følge. Jeg husker det sto noe om at politiet er øverst, så lyssignal og så vanlig vikeplikt og høyreregelen, men det var ikke politiet som dirigerte! Anonymkode: c6f51...521 Hvis du ble forvirret av at trafikken ble dirigert, så bør du ikke kjøre. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #10 Del Skrevet 28. mai 2021 Om noen hadde stått midt i et lyskryss og dirigert, så kan jeg ikke si at jeg ville ha ignorert de og gått etter lysene 😅 da hadde jeg pent ventet til dirigenten vinket meg av gårde- om ikke annet fordi alle de andre bilene hørte på dirigenten, og da ville det blitt tull om jeg skulle ignorert det. Anonymkode: 272b4...b81 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #11 Del Skrevet 28. mai 2021 Hedda-78 skrev (14 minutter siden): Lovdata: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747 Sitat: 2. Anvisning gitt av politiet, Statens vegvesen, tollvesenet eller militærpolitiet gjelder foran anvisning gitt på annen måte. Det samme gjelder anvisning fra annen person som har myndighet til å regulere trafikken eller å kontrollere kjøretøy, last eller fører. Da skal de vel skru av lyset i krysset ellers blir det jo bare misforståelser, og hvorfor gjør de absolutt stikk motsatt som lyssignalet? Hvorfor sende de som har rødt og ikke de som har grønt? Anonymkode: c6f51...521 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #12 Del Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da skal de vel skru av lyset i krysset ellers blir det jo bare misforståelser, og hvorfor gjør de absolutt stikk motsatt som lyssignalet? Hvorfor sende de som har rødt og ikke de som har grønt? Anonymkode: c6f51...521 Det blir ikke misforståelser om man faktisk holder seg oppdatert på regler. Anonymkode: b74c0...faf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #13 Del Skrevet 28. mai 2021 Det er tydligvis ikke alle som skulle hatt lappen! Anonymkode: 3e950...782 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 28. mai 2021 #14 Del Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Da skal de vel skru av lyset i krysset ellers blir det jo bare misforståelser, og hvorfor gjør de absolutt stikk motsatt som lyssignalet? Hvorfor sende de som har rødt og ikke de som har grønt? Anonymkode: c6f51...521 Hva i den forskriften får deg til å påstå st lysene skulle vært skrudd av? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #15 Del Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det blir ikke misforståelser om man faktisk holder seg oppdatert på regler. Anonymkode: b74c0...faf Når ble det regler om dette? Jeg lærte aldri noe annet enn at politiet var øverst og dermed overgå andre signaler, jeg lærte aldri at andre enn politiet kunne gjøre det, og det er ikke så veldig mange årene siden jeg tok lappen heller Anonymkode: c6f51...521 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #16 Del Skrevet 28. mai 2021 Det er myndighetspyramiden du sikter til. Dirigenten står øverst. Om det er politi eller vegvesen. Se paragraf 3 i trafikkreglene. Skjønner han ble sint. Anonymkode: e1989...8dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #17 Del Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når ble det regler om dette? Jeg lærte aldri noe annet enn at politiet var øverst og dermed overgå andre signaler, jeg lærte aldri at andre enn politiet kunne gjøre det, og det er ikke så veldig mange årene siden jeg tok lappen heller Anonymkode: c6f51...521 2. Anvisning gitt av politiet, Statens vegvesen, tollvesenet eller militærpolitiet gjelder foran anvisning gitt på annen måte. Det samme gjelder anvisning fra annen person som har myndighet til å regulere trafikken eller å kontrollere kjøretøy, last eller fører. Paragraf 3 i trafikkreglene Anonymkode: e1989...8dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #18 Del Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er myndighetspyramiden du sikter til. Dirigenten står øverst. Om det er politi eller vegvesen. Se paragraf 3 i trafikkreglene. Skjønner han ble sint. Anonymkode: e1989...8dd Ja det var det nok, takk 😊 det var hverken politiet eller veivesenet så derfor jeg ble forvirret pga jeg alltid har hørt det kun er politiet som kan endre på trafikkreglene, derfor trodde jeg ikke at han hadde rett til å gjøre det når jeg hadde grønt. han tok bilde av bilen min og skiltet når jeg prøvde å kjøre for at jeg hadde grønt. Hva kan han gjøre med det bildet? Han ble sur på meg etter jeg ble sur og kranglet med han da jeg mente jeg var urettferdig og feilaktig behandlet når jeg hadde grønt, derfor jeg prøvde å kjøre for at jeg trodde jeg hadde retten på min side, hadde ikke gjort det om jeg hadde visst han hadde lov til det Anonymkode: c6f51...521 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #19 Del Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ja det var det nok, takk 😊 det var hverken politiet eller veivesenet så derfor jeg ble forvirret pga jeg alltid har hørt det kun er politiet som kan endre på trafikkreglene, derfor trodde jeg ikke at han hadde rett til å gjøre det når jeg hadde grønt. han tok bilde av bilen min og skiltet når jeg prøvde å kjøre for at jeg hadde grønt. Hva kan han gjøre med det bildet? Han ble sur på meg etter jeg ble sur og kranglet med han da jeg mente jeg var urettferdig og feilaktig behandlet når jeg hadde grønt, derfor jeg prøvde å kjøre for at jeg trodde jeg hadde retten på min side, hadde ikke gjort det om jeg hadde visst han hadde lov til det Anonymkode: c6f51...521 Jeg vet ikke hva han skal med bildet. Ingenting du får gjort med det… bare håp på at det ikke dukker opp noe spennende i postkassa eller en skummel telefon til den som er registrert som eier av bilen😅 Også grunnen til at lyset i lyskrysset fortsatt virket mens det sto en person som dirigerte kan man jo spekulere i. Det kan for eksempel ha vært at lyset til de som kom motsatt fra deg ikke virket, så måtte det en nødløsning til (en person som dirigent) som regulerte trafikken inntil personell med kompetanse til å ordne lyskrysset møtte opp. Det er ikke sikkert de hadde tilgang på personell til å skru av lyskrysset feks. Kanskje de kom senere. Anonymkode: e1989...8dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #20 Del Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg vet ikke hva han skal med bildet. Ingenting du får gjort med det… bare håp på at det ikke dukker opp noe spennende i postkassa eller en skummel telefon til den som er registrert som eier av bilen😅 Også grunnen til at lyset i lyskrysset fortsatt virket mens det sto en person som dirigerte kan man jo spekulere i. Det kan for eksempel ha vært at lyset til de som kom motsatt fra deg ikke virket, så måtte det en nødløsning til (en person som dirigent) som regulerte trafikken inntil personell med kompetanse til å ordne lyskrysset møtte opp. Det er ikke sikkert de hadde tilgang på personell til å skru av lyskrysset feks. Kanskje de kom senere. Anonymkode: e1989...8dd Tviler på at det dukker opp noe i postkassa eller en telefon, han kan jo ikke gjøre noe med det så lenge jeg ikke kjørte helt av gårde, jeg stoppet jo uti krysset og kjørte ikke fra han da han satt rødt lys mot meg og gikk bort til min bil og sa jeg måtte vente på klarsignal. Da ble jeg sinna og sa jeg hadde grønt, og da begynte kranglingen. det var veiarbeid der, lysene fungerte alle steder, det var nok bare at de ikke gadd å skru av lyset i krysset før han gikk utpå, slikt skulle ikke vært lovlig å gjøre. Anonymkode: c6f51...521 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå