AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #21 Del Skrevet 27. mai 2021 Jeg vil ha en kollisjonsikker bil til meg og barna våre, og kjøper derfor ikke en gammel blikkboks! Hva er forresten galt med lån på bil, hvis du har råd til det? Veldig mange MÅ ha bil, og kan ikke vente på å spare opp penger i flere år...... Anonymkode: da059...d78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #22 Del Skrevet 27. mai 2021 Småbarnsforeldre vil ofte trenge billån. De er relativt nyutdannede og har ikke så mye oppsparte midler, samtidig som sikkerhet, plass og komfort er viktig. Hvis de har inntekter til å fint kunne betjene lånet, så ser jeg ikke problemet. Anonymkode: e6b87...e8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #23 Del Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Om dere ikke har råd TIL og kjøpe Bilen, men må ta opp lån hvorfor kjøper dere ikke en bil dere har råd TIL? Det finnes mange biler som har fulgt alle service som fungerer veldig bra og er kjørbare.. selv har jeg kjøpt min egen bil har kasko, så om noe skjer med min bil og må på verksted får jeg dekket skadene jeg må Bare betale en egenandel... har uflaks forsikring også. Om noe går galt og bilen må på verksted kan jeg leie en bil “valgfritt” TIL verksted har fikset skadene på Bilen. Og ta opp lån for tesla er idioti Bilen går heller ikke opp i verdi så det er ikke en bra invistering. Anonymkode: b7b15...235 tirben skrev (14 minutter siden): Hvorfor skriver du bilen med stor B? TS har og en annen tråd inne på forbruker/økonomi om bruktbilkjøpet sitt- anbefaler deg en titt innom der Anonymkode: b8fe8...cdd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 27. mai 2021 #24 Del Skrevet 27. mai 2021 Av samme grunn som vi tar opp lån for å kjøpe bolig? Vi vil heller ha noe som er i grei stand med forutsigbare lånekostnader, enn noe i dårlig stand med potensielt store, uforutsigbare vedlikeholdsutgifter. Kunsten er å ikke låne mer enn man har råd til å betjene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #25 Del Skrevet 27. mai 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: TS har og en annen tråd inne på forbruker/økonomi om bruktbilkjøpet sitt- anbefaler deg en titt innom der Anonymkode: b8fe8...cdd Dette er første tråden min på kg🤗 Anonymkode: b7b15...235 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #26 Del Skrevet 27. mai 2021 3 minutter siden, Hactar said: Av samme grunn som vi tar opp lån for å kjøpe bolig? Vi vil heller ha noe som er i grei stand med forutsigbare lånekostnader, enn noe i dårlig stand med potensielt store, uforutsigbare vedlikeholdsutgifter. Kunsten er å ikke låne mer enn man har råd til å betjene. Forskjellig, bolig er god invistering da bolig ofte stiger i verdi. i motsettning til bil. Sparer heller for barna mine en og ta opp lån for en ny bil som synker I verdi. Anonymkode: b7b15...235 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #27 Del Skrevet 27. mai 2021 Fordi jeg kan og vil. Er ikke interessert i gamle, brukte biler. Og litt lån er greit å ha. Anonymkode: 08b2c...4df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #28 Del Skrevet 27. mai 2021 Tar opp lån fordi jeg baker det inn i boliglånet som jeg betaler 1,3% på, sørger for ekstra trekk så det nedbetales på 5 år og lar sparepengene i stedet stå på globalt indeksfond hvor historien tilsier at jeg kan forvente 6-10% årlig avkastning. Å cashe ut bil er økonomisk en dårlig beslutning for oss. Anonymkode: 8918a...658 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #29 Del Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Å eie bil er alltid forbundet med kostnader. Jeg vil heller ha en relativt ny og sikker bil som er i god stand og med lavt drivstofforbruk, og samtidig betale litt på et billån, enn å kjøpe en eldre bil i dårligere stand, og der kostnadene kommer på reparasjoner isteden. Jeg har råd til det, slapp helt av. Ikke har jeg tatt opp de helt store lånesummene, heller. På nåværende bil lånte jeg ca 25% av kjøpssummen. Bilen ble kjøpt for et år siden. Neste måned betaler jeg siste avdrag. Det lever jeg helt fint med, egentlig. Anonymkode: e5f06...f3f Dette! Anonymkode: 47108...29c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #30 Del Skrevet 27. mai 2021 48 minutter siden, AnonymBruker said: Om dere ikke har råd TIL og kjøpe Bilen, men må ta opp lån hvorfor kjøper dere ikke en bil dere har råd TIL? Det finnes mange biler som har fulgt alle service som fungerer veldig bra og er kjørbare.. selv har jeg kjøpt min egen bil har kasko, så om noe skjer med min bil og må på verksted får jeg dekket skadene jeg må Bare betale en egenandel... har uflaks forsikring også. Om noe går galt og bilen må på verksted kan jeg leie en bil “valgfritt” TIL verksted har fikset skadene på Bilen. Og ta opp lån for tesla er idioti Bilen går heller ikke opp i verdi så det er ikke en bra invistering. Anonymkode: b7b15...235 Hva er det egentlig du vil frem til? Har du ikke bil selv eller kjører du rundt i ei lita skramlekasse til 40.000,-? Eller er du en av dem derre «grønne» som sykler eller går fra A til B? Hva folk gjør når de kjøper bil har du ikke noe med. Ja, du kan ha en mening men da burde du komme med saklige begrunnelser for din mening, ikke oppgulp som dette. Anonymkode: a9641...7bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #31 Del Skrevet 27. mai 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hva er det egentlig du vil frem til? Har du ikke bil selv eller kjører du rundt i ei lita skramlekasse til 40.000,-? Eller er du en av dem derre «grønne» som sykler eller går fra A til B? Hva folk gjør når de kjøper bil har du ikke noe med. Ja, du kan ha en mening men da burde du komme med saklige begrunnelser for din mening, ikke oppgulp som dette. Anonymkode: a9641...7bb Jeg er fornøyd med Bilen min og glad for at jeg slipper og være avhengi og låne penger takk følte du deg bedre nå?🙂 Anonymkode: b7b15...235 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #32 Del Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dette er første tråden min på kg🤗 Anonymkode: b7b15...235 Påfallende lik setningskonstruksjon, ortografi og tegnsetting... såpass lik at det da i tilfelle må være snakk om to personer med samme sosioøkonomisk bakgrunn, alder, så da er deg nærliggende å anta at det er samme person, til nød en person i nær familie... Anonymkode: b8fe8...cdd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 27. mai 2021 #33 Del Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Forskjellig, bolig er god invistering da bolig ofte stiger i verdi. i motsettning til bil. Sparer heller for barna mine en og ta opp lån for en ny bil som synker I verdi. Anonymkode: b7b15...235 Blir ikke mye ekstra sparing om bilen din koster et billån eller vel så det i reparasjoner. Er helt med på at man kan kjøpe en brukt bil, men den kan ikke være for billig og gammel før den fort blir veldig kostbar å få gjennom eu-kontrollen. Da kan det lønne seg å heller ta opp et mindre billån for å få en bil i bedre stand. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #34 Del Skrevet 27. mai 2021 Fordi jeg ikke vil ha en eldgammel bil. Har barn i bilen, så sikkerhet er viktig. Ideelt sett skulle jeg spart opp, men behovet for ny bil kom veldig plutselig... kollisjon. Anonymkode: 11ba7...1af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #35 Del Skrevet 27. mai 2021 Fordi vi ikke hadde 600 000 + oppspart å legge i bil akkurat da? 🤔 Kjørte en gammel bil for en del år siden, og ikke bare var den lite driftssikker ift. nye biler, den kostet også innmarri mye! Først var det en reparasjon til maaaaange tusen. Tenkte det var billigere å fikse den enn å kjøpe ny bil. Ikke lenge etterpå kom det enda en reparasjon til like maaaange tusen, pluss et par tusen til, og da tenkte jeg det var dumt å kassere bilen da, siden jeg akkurat hadde lagt masse penger i å fikse den. Så jeg reparerte den igjen, men lovet meg selv at det ble siste gangen. Så sto den plutselig bom stille i et lyskryss midt i byen. Da reparerte jeg den ikke, men kjøpte heller ny bil, som vi betalte ned på 2 år. Så måtte vi bytte den ut et par år senere siden vi ventet barn nummer to og ikke fikk nok benplass til sjåføren med to bakovervendte bilseter i baksetet. Så da tok vi opp nytt billån, som vi betalte ned på 1,5 år. Ser ikke helt problemet med det. Anonymkode: e3299...136 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #36 Del Skrevet 27. mai 2021 tirben skrev (51 minutter siden): Hvorfor skriver du bilen med stor B? Det er et pronomen Anonymkode: 74eba...4e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #37 Del Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dette! Anonymkode: 47108...29c Dette Anonymkode: 74eba...4e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #38 Del Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Påfallende lik setningskonstruksjon, ortografi og tegnsetting... såpass lik at det da i tilfelle må være snakk om to personer med samme sosioøkonomisk bakgrunn, alder, så da er deg nærliggende å anta at det er samme person, til nød en person i nær familie... Anonymkode: b8fe8...cdd Det er mange med samme sosioøkonomi bakgrunn og alder Anonymkode: 74eba...4e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #39 Del Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er et pronomen Anonymkode: 74eba...4e6 Siden når ble «bil» et pronomen? Anonymkode: b8fe8...cdd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #40 Del Skrevet 27. mai 2021 Herregud, for en underholdende tråd. Du har de som prøver å svare på spørsmålet og føre en samtale. De distraherte. De sinte. Og de som driver å finne ut hvordan man skriver norsk. Mangler bare en dieselfantast som ut av det blå kjefter på elbiler, og knulletrollet som er redd for at vi alle kommer til å miste førerkortet straks. 🤪 @TS...235, vil du virkelig forstå dette med billån eller er du bare ute etter å forsvare ditt standpunkt? Sistnevnte virker mest sannsynlig ut fra det du skriver. Her i gården har vi tatt noen bevisste valg. Vi er glad i bil og kan reparere selv. Vi har to som vi aldri kjører på salta vei om vinteren, fine, staselige biler. Så har vi en liten 2015 modell som kan gjøre alt vi trenger av bilbehov, egentlig. Det er en (for-) bruksbil, med kun nødvendig vedlikehold. Og så har vi en gammel Leaf. Superbillig, superkjedelig. Alle fire biler til sammen har hverken kostet eller er verdt 600000 kr, noe som vennene våre synes er en naturlig pris å betale for en ny bil. Noen av disse bilene taper vel 70-75000 kr i verdi hvert år. Finbilene våre stiger 5-8000 kr hvert år, de andre taper 5-15000 i året. Ny bil til 600k kr har ikke vi råd eller lyst til. Med billigbilene våre kan vi bruke ledige penger til investeringer. Og det kan også vennene våre. Fordi de ikke betaler bilene kontant, men tar opp lån istdf., kan de bruke den halve millionen som mange norske familier har og bør ha som buffer til fondsinvesteringer, krypto, gambling i GME...you name it. Fordi lån er svært gunstige nå. Det er altså ikke nødvendigvis fornuftig å ta opp (dyre) lån for et forbruksgode som kun taper seg i verdi - når man ikke har råd til bilen. Men har man råd til bilen og forvalter pengene sine smart, kan lån på bil være fornuftig økonomistyring, rett og slett. Anonymkode: ad11f...de9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå