Anonymsis Skrevet 27. mai 2021 #1 Del Skrevet 27. mai 2021 Hei, Jeg skal kjøpe meg elbil, og skal dermed også få installert ladestasjon hjemme. Jeg forsøker å finne ut om en smartlader vil fungere når man ikke har nettilgang? Det finnes ikke wi-fi i garasjekjelleren. Er det noen som har erfaringer med dette som kan forklare meg hvordan dette eventuelt vil fungere? Og må/burde jeg ha noen spesifikk strømleverandør med smartlader? Jeg har Gudbrandsdal energi i dag, men de skriver på hjemmesidene at det bilmerke jeg skal kjøpe ikke har smartladerfunksjonalitet som de kan knytte til seg. Jeg lurer også på hva en equalizer eventuelt kan bidra med? Takk for hjelpen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #2 Del Skrevet 30. mai 2021 Det er noen smartladere som bruker 4G. F.eks. Easee. Se på de tekniske spesifikasjonene til de ulike laderne du vurderer (eller spør de som selger). Er laderen helt offline vil den ikke kunne kommunisere med omverdenen, og da er den en "dum" lader, ikke smartlader. Litt forenklet så gjør en equalizer at laderen får den strømkapasiteten som er ledig i huset (inntil maksgrensen laderen/sikringen er satt til). Det vil si at dersom du setter på alt som bruker strøm i huset samtidig som du lader bilen, så vil equalizeren nedjustere strøm til laderen. Personlig mener jeg smartlader og equalizer er smør på flesk. En smartlader skal få deg til å lade når det er billigst (på natten) og da bruker du uansett ikke mye strøm i resten av huset, slik at equalizeren er helt meningsløs. Jeg ville heller justert i bilens innstillinger at bilen skulle lade på natten, enn å bruke tid og energi på en ny og umoden bransje som driver med smartlading. Anonymkode: 9df32...43d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå