Marisana Skrevet 27. mai 2021 #21 Skrevet 27. mai 2021 Min på 2,5 får bruke nettbrettet sitt eller se tv et par timer om dagen. Vi fordeler det ut over dagen; et kvarter-halvtime om morgenen, mens jeg steller meg og lillesøster, en halvtimes tid mens jeg lager middag hvis jeg er alene med de på ettermiddagen, og så blir det 40-60 minutter etter middag. På dager det regner mye eller er veldig kaldt så vi er stort sett inne, blir det ofte litt mer, men jeg prøver å begrense det hun leker veldig fint, liker å lese bøker og vi holder på med modelleire, puslespill og perling også.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #22 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Så jeg har en 3 åring som generelt bryr seg litt om skjermer. Men når jeg snakker med folk som har barn i samme alder så får jeg ofte de høre de bruker nettbrett om morgen for å få en times tid på å våkne. Eller om kvelden før de skal sovne, eller generelt og det kan fort bli 1-2 timer om dagen. Er det blitt vanlig med så mye skjermtid på barna? Anonymkode: 24a21...e9d Ja, det virker slik. Er bare for foreldrenes skyld, synes det er helt tragisk. Har selv en 3-åring og er SUPERbevisst på dette med skjerm, det blir fort for mye (1 time på en dag). 3-åringer skal være i bevegelse. Velger heller TV fremfor iPad, for ved TV kan barnet i det minste gi fysisk uttrykk for at det har fått nok, ved at det blir rastløst. Med iPad er barnet helt låst og oppslukt. Rosatoast skrev (2 timer siden): Hjernen får enda flere inntrykk av å gå ute på gata, man slapper generelt av hvis man bare titter på noe på den måten. Hva var egentlig meningen med kommentaren din? At ipad og tv ikke er bra for ungene? Man slapper ikke av om man titter på noe på den måten, har du lest deg opp på hjerneforskning? At man slapper av er en myte og feiltolking og noe folk bruker som unnskyldning. Små barns kropper er i ro - JA, men HJERNEN blir overstimulert av inntrykk og belønning. Det skaper nye koblinger i hjernen og stimulerer hjernen i overkant mye for så små barn. Anonymkode: ef241...ca6 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #23 Skrevet 27. mai 2021 Velger selv å følge de nye foreslåtte rådene fra Helsedirektoratet. De anbefaler ingen skjermtid før de er 1 år, og maks én time for barn mellom 2-4 år. https://www.nrk.no/nordland/nye-rad-for-fysisk-aktivitet-fra-helsedirektoratet-anbefaler-ikke-skjermtid-for-barn.-1.15500939 Anonymkode: 39803...758 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #24 Skrevet 27. mai 2021 Er det virkelig så lurt å stimulere hjernen med skjermbruk rett før leggetid? 🤔 Det er da mye bedre å lose seg med en bok. Anonymkode: a1b4f...f48 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #25 Skrevet 27. mai 2021 Rosatoast skrev (2 timer siden): Hjernen får enda flere inntrykk av å gå ute på gata, man slapper generelt av hvis man bare titter på noe på den måten. Hva var egentlig meningen med kommentaren din? At ipad og tv ikke er bra for ungene? Her bør du virkelig lese deg opp. Dette er nor av det verste jeg har hørt på lenge 🙈🙈🙈 Anonymkode: b8867...6ec 3
Rosatoast Skrevet 27. mai 2021 #26 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her bør du virkelig lese deg opp. Dette er nor av det verste jeg har hørt på lenge 🙈🙈🙈 Anonymkode: b8867...6ec Ok? Da har du jaggu ikke hørt mye
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #28 Skrevet 27. mai 2021 Så små barn har rett og slett ikke godt av nettbrett /ipad/tlf. De små hjernene er ikke klare for så mye inntrykk og kan rett og slett være skadelig. Dersom barnet ikke viser interesse for det - applaus!! La heller barnet ha andre aktiviteter som faktisk stimulerer hjernen, så som tegning, maling, andre ting. Så får sånne elektroniske duppedingser komme senere. Anonymkode: 60e69...cfd 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #29 Skrevet 27. mai 2021 Jeg synes denne utviklingen er skremmende og gruer meg til å se konsekvensene av så mye skjerm. Dessverre merker vi de allerede... Anonymkode: 1e559...d84 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #30 Skrevet 27. mai 2021 Ganske sykt å lese at de fleste av dere som svarer synes det er normalt. Det er ikke det. Nesten så dere bør skamme dere virkelig. Som en over skrev hvorfor får dere barn. Anonymkode: c4745...b14 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #31 Skrevet 27. mai 2021 Jeg er skeptisk til skjermtid for små og store barn. Jeg jobber på skole og de siste 5-8 årene har vi sett at elevene i mindre grad klarer å jobbe med ting over lengre tid. For eksempel var perling og sløyd noe de var veldig motivert for tidligere, nå blir de utålmodige etter 10 minutter. Barnehagene i området rapporterer om det samme. Vi har ikke noe forskning å støtte oss til og det er bare en teori, men grunn til å være skeptisk. Det er ikke en dårlig ting å kjede seg, da starter tankene å spinne og man bruker kreativiteten sin. WHO anbefaler ingen skjermtid for barn under 2 år, og maksimalt 1 time for barn mellom 2-4, opp til 17 år så lite som mulig. Dere gambler med barnas hjerne. Om jeg skal spå blir nettbrettbruk noe som skiller barn fra ressurssterke hjem og ressurssvake hjem om få år. Litt knotete skrevet dette, men dere får legge godviljen til. Anonymkode: 83783...cd5 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå