Gå til innhold

Nissan Leaf / Renault Zoe - dyr eller billig å reparere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Vi vurderer Leaf eller Zoe ved neste bilkjøp, men nå kjenner vi ingen som faktisk har de bilene. Noen som kan si noe om hvor dyr de er i vedlikehold?

Eventuelt noen andre biler dere kan anbefale som er innenfor samme type, som er grei i vedlikehold mtp pris?

Er snakk om automat, vet ikke om det har noe å si på deler som slites/må fikses.

Anonymkode: 9cb14...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!

Vi vurderer Leaf eller Zoe ved neste bilkjøp, men nå kjenner vi ingen som faktisk har de bilene. Noen som kan si noe om hvor dyr de er i vedlikehold?

Eventuelt noen andre biler dere kan anbefale som er innenfor samme type, som er grei i vedlikehold mtp pris?

Er snakk om automat, vet ikke om det har noe å si på deler som slites/må fikses.

Anonymkode: 9cb14...d35

Elbiler fåes kun som automat, og har i snitt dyrere slitedeler enn tilsvarende modeller som benytter fossilt brennstoff.

Anonymkode: 3b0cc...68c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Elbiler fåes kun som automat, og har i snitt dyrere slitedeler enn tilsvarende modeller som benytter fossilt brennstoff.

Anonymkode: 3b0cc...68c

Veit ikke hva du legger i "slitedeler" og dyrere, men elbiler har generelt lite med slitedeler. Det er bremseskiver og klosser som ruster siden man ikke bruker dem så ofte. Ellers er det lite som slites og byttes på slike biler

Zoe er en sær fransk sak som setter ganske strenge restriksjoner på strømmen i huset. Bare søk opp "ladebøtte" og Zoe. Den takler ikke det særnorske rare strømnettet (230V IT), som medfører behov for ymse rare elektriske duppeditter for å lade. Så du risikerer å a) ikke få ladet bilen når du er på besøk hos noen b) fylle bagasjerommet med en stor gul klump.

Det er en grunn til at det følger med gratis installasjon av ladeboks i garasjen din når du kjøper den ny

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Naboen min har nissan leaf, kjøpte den ny 5 år siden. Eneste utgift han har hatt er årlig service som kommer på ca 2000kr og da inneholder full bremsesjekk også. Han forhørte seg masse om dette før han kjøpte og fant ut at det er ikke verre å reparere enn andre biler, heller har den lite slitedeler og lite byttedeler. Jeg spurte han nettopp om det samme, vurderer å kjøpe elbil når bensinbilen tar kveld

Anonymkode: c30ab...69c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En elbil har nøyaktig de samme slitedelen som bensin/diesel. Hjullager, bremsedeler, hjuloppheng, er det AWD er det og kostnaden deretter med spesielt hjulvinkler både foran og bak. Å hevde at det er mindre slitedeler, er bare tull og inkompetanse på hva som er utenom, det som rører seg under panseret. Det er nemlig helt likt!

Anonymkode: 5d138...6f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Verkstedet skal leve de og , og selger de ikke olje og selger de noe annet og øker påslaget. Bl.a  må ofte Elbiler skifte bremser relativt ofte pga av de brukes lite og ruster fast.

Tidlige LEAF modeller hadde f.eks voldsomt høye delepriser. Leaf er "store" i Norge men sammenlignet med Ford Focus, Golf og Corolla er det veldig små volum globalt. Og dermed små volum av deler. Og da blir spesielle ting som lykter , interiørdetaljer ol. Veldig kostbart. 10-15000 for ei frontlykt f.eks. Dashbord detljar til tusenvis av kroner. Det er en grunn til at 3-4 år gamle El.Biler skrotes raskt. 

Sjekk snittalder for skroting.  Timeprisen på verksted for din bil, Sjekk prisen på 30.000 service på Leaf eller Zoe mm. 

Hvis mekaikeren på verkstedet er speielt kurset for å skru el.Bil (sertifisert) betyr det gjerne høyere lønn og høyere timepris.

Audi fakturere høyere timepris for mekanikere som skrur A8 enn A3. f.eks.

Anonymkode: 14a6e...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har en 2012 modell Leaf. Det er litt viktig å få vite hvilken generasjon Leaf du tenker på - første eller andre, hvilken type batteri osv.

I utgangspunktet er dette ekstremt billige biler å eie og drifte. En brukt Leaf til 60-90k kr er noe av det beste bruktbilkjøpet du kan gjøre. Vi kjører nesten utelukkende på Europavei, som gir et høyt forbruk på 0,17 kWt/km. Det blir altså ganske nøyaktig 0,2 kr/km i strømutgifter. I tillegg kommer veiavgift og forsikring.

Vi drar ikke denne bilen på service, det er galskap. Alt vi trenger å gjøre er å sjekke bremsene hver gang vi skifter hjul. Skifte 12V batteri hvert 5.-7. år.

Men...Leafen har noen store svakheter. Ombordladeren ryker før eller siden. P-bremsen er elendig og dyr/vanskelig å fikse. Det er andre deler som er kostbare å få kjøpt ny eller å få skiftet hos forhandler. Derfor finner du frasen om at det er "gambling å kjøpe gammel elbil".

Likevel skal det godt gjøres å finne en rimeligere, tryggere bruktbil enn en gammel Leaf. Kan du mekke litt selv, er det mye hjelp å få på nettet. Jeg angrer ikke på at vi har denne bilen. Kjører tusenvis av kilometer hvert år for svært lite (!) penger.

Anonymkode: 24743...f6e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Elbiler fåes kun som automat

Anonymkode: 3b0cc...68c

Feil, elbiler har vanligvis ikke girkasse, og om den har det så er det et enkelt reduksjonsgir. 

Mange har motorene koblet rett på hjulene, så du har ikke differensial engang. 
 

Anonymkode: 235cc...e51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har Nissan Leaf og hatt det i 3,5 år. Bombesikker bil, aldri noen feil med den bortsett fra vaieren til brekket som har røket (har nesten aldri brukt den, bilen låser seg selv uansett) og det koster under 5000 kr å fikse selv. Bilen er fra 2014 og det er det eneste som har skjedd med den da forringe eier heller ikke hadde hatt problemer. Bortsett fra det er det bare dekk og bremseskiver og annen service som med andre biler. 

 

Den er for knapp kjørelengdemessig for oss så vi skal selge den, men hvis du ikke vil tenke på bil i det heletatt så er Leafen helt super. 

Anonymkode: 626da...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi har en 2012 modell Leaf. Det er litt viktig å få vite hvilken generasjon Leaf du tenker på - første eller andre, hvilken type batteri osv.

I utgangspunktet er dette ekstremt billige biler å eie og drifte. En brukt Leaf til 60-90k kr er noe av det beste bruktbilkjøpet du kan gjøre. Vi kjører nesten utelukkende på Europavei, som gir et høyt forbruk på 0,17 kWt/km. Det blir altså ganske nøyaktig 0,2 kr/km i strømutgifter. I tillegg kommer veiavgift og forsikring.

Vi drar ikke denne bilen på service, det er galskap. Alt vi trenger å gjøre er å sjekke bremsene hver gang vi skifter hjul. Skifte 12V batteri hvert 5.-7. år.

Men...Leafen har noen store svakheter. Ombordladeren ryker før eller siden. P-bremsen er elendig og dyr/vanskelig å fikse. Det er andre deler som er kostbare å få kjøpt ny eller å få skiftet hos forhandler. Derfor finner du frasen om at det er "gambling å kjøpe gammel elbil".

Likevel skal det godt gjøres å finne en rimeligere, tryggere bruktbil enn en gammel Leaf. Kan du mekke litt selv, er det mye hjelp å få på nettet. Jeg angrer ikke på at vi har denne bilen. Kjører tusenvis av kilometer hvert år for svært lite (!) penger.

Anonymkode: 24743...f6e

Har funnet veldig billige deler til p-bremsen (om det er "brekket" du tenker på), og pris på verksted var 15k. Ikke en liten pris men definitivt ikke mye når det er det eneste på 7 år. 

Anonymkode: 626da...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Feil, elbiler har vanligvis ikke girkasse, og om den har det så er det et enkelt reduksjonsgir. 

Mange har motorene koblet rett på hjulene, så du har ikke differensial engang. 
 

Anonymkode: 235cc...e51

Feil. De har ikke motor koblet rett på hjulene, det lar seg ikke hjøre pga plassen. Den er midtplassert foran eller bak, eller både foran og bak. Ikke en gang Tesla har èn på hvert hjul.

Anonymkode: 5d138...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har funnet veldig billige deler til p-bremsen (om det er "brekket" du tenker på), og pris på verksted var 15k. Ikke en liten pris men definitivt ikke mye når det er det eneste på 7 år. 

Anonymkode: 626da...e49

Min begynner å skrangle nå, fungerer kun én vei. Jeg har ikke lest meg opp ennå, men jeg så hvordan det så ut under da jeg skiftet ombordladeren i fjor. Forferdelig! Og så er det et plasthjul der inne, visstnok, som er ment å feile. Ombordladeren ferdig skiftet skulle verkstedet ha 42000kr for, vi kjøpte en brukt en for litt for 5000 og fikset det selv.

Anonymkode: 24743...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...