Gå til innhold

Nå når vi endelig har klart å få ned smitten åpnes det opp.


Gjest Ludmilla

Anbefalte innlegg

Frøkensina skrev (3 minutter siden):

Er du klar over at folk i risikogruppen med sykdom i Oslo heller ikke har fått vaksine enda? Det høres ut på deg som at det bare er mindre kommuner som har noen i risikogruppen. Jeg mistenker at det i mindre kommuner kan ha skjedd lignende ting som hendte på Ullevål sykehus og vaksiner har blitt gitt til folk i administrative stillinger lenge før deres tur. Har jo vært noen saker om ordførere og andre som plutselig fikk vaksine. Dette får større utslag i en mindre populasjon. 
 

Jeg kjenner til et nylig koronadødsfall av en mann i Oslo/Bærum som sannsynligvis burde ha blitt prioritert med vaksine, han var veldig redd for å bli smittet og passet seg nøye. Han ble bare litt over tretti. 

Det er jo sprøtt om de velger å ikke vaksinerer risikogruppene i Oslo. 

Kondolerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Charlie Amberson skrev (28 minutter siden):

Nullvisjon bør være målet og jeg tror ikke det er så urealistisk. (De som bremser mest blir vel religiøse antivaxere som i sin enfoldighet egentlig heier på satan). Vi har klart det med andre sykdommer. Ikke så mange lenger som dør av svartedauen, kopper, tuberkolose mfl. Aids er ikke stoppet, men langt mindre utbredt enn vi fryktet på 80-tallet. Ellers enig i det du skrev.

Den eneste virussykdommen vi har greid å utrydde er kopper, og det var ganske sensasjonelt. De andre du nevner behandles med antibiotika, og det kan ta brått slutt, i en verden med stadig flere multiresistente bakterier. I likhet med aids har vi nå mer effektiv behandling mot utbrutt covid på trappene. Covid er nært beslektet med forkjølelsesvirus, som vi aldri har greid å forhindre, og influensa må vi holde i sjakk med oppdaterte vaksiner årlig. Jeg tror covid vil bli en endemi, på lik linje med disse, hvor vi tar en årlig vaksine, så lenge den truer sykehuskapasiteten. Dette er langt fra å greie å utrydde viruset, noe jeg ser som svært urealistisk i en verden hvor bare 10% er vaksinert, og viruset dermed har enorme globale lekeplasser å mutere, selv om vi her i Norge/vesten når en høy vaksinasjonsgrad. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (1 time siden):

Forstår du ikke hva jeg skriver. Antall vaksiner står ikke i forhold til antall som burde fått vaksine. Det hjelper ikke å omfordele da. Da tar man vaksine fra noen med høy risiko og gir til noen med høy risiko. Det er fortsatt like mange i risikogruppene som ikke blir vaksinert selv om man bytter plass. Det er antall som er problemet.

Ja, leser du hva jeg selv skriver? Så skal man heller ikke skjevfordele før ned til 45 år har blitt vaksinert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (1 time siden):

Ja, jeg er redd du har rett. Jeg prøvde å være litt optimistisk. 

Hvis det vi hører fra land som er omtrent ferdig vaksinerte stemmer så er vaksiner ikke slutten på korona. Men alvorlighetsgraden virker å være mye mindre. Kanskje blir korona litt som influensa. 

Ikke så bekymret for de ferdige landene, men mer for muligheten for mutasjoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlie Amberson skrev (36 minutter siden):

Jeg tror det fortsatt gjenstår digital effektivisering i helsevesenet. Hvorfor måtte feks min mor vente på et lite venterom sammen med mange andre både før og etter vaksinering hos fastlegen sin forrige uke? Det samme da hun skulle ta blodprøve i fjor. En melding fra mobilen sin om at hun nå ventet rett utenfor i bilen og en melding tilbake når hun kunne komme inn hadde vært fantastisk. Hvor mange smittes på venterom mens de venter på vaksine? Sikkert ikke mange, men sikkert noen.

Ja, men hvor skal alle disse helsesekretærene jobbe hvis nesten alt blir digitalisert på venterommet? Det er jo kjernen i utfordringen. Mange mener at man bare kan gi blaffen i å ha reiseliv, kulturtilbud, restauranter, puber etc. men tenker ikke over at antallet arbeidsplasser da blir langt lavere. Kombinert med digitalisering i andre bransjer, så vil vi da få en fremtid med meget stor arbeidsløshet, som vil føre til at man ikke kan ha en velferdsstat som man kjenner den i dag. 

Det er jo det som er et strukturelt problem. I tidligere tider var det gjerne slik at nye bransjer og mange nye arbeidsplasser dukket opp når ny teknologi og nye metoder dukket opp. Det skjer på langt nær i samme grad nå. Javel, det dukker opp noen utviklerstillinger og noen stillinger innen IT ved digitalisering, men de erstatter langt flere stillinger enn det gir. Netto går antallet arbeidsplasser ned. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlie Amberson skrev (1 time siden):

Viktige tall er i tillegg sjansen for å smitte andre. Aktive uvørne unge er vel mer rundt omkring med likesinnede i trange omgivelser? I snitt. Men det finnes mange kloke ungdommer også og uforsiktige/uheldige eldre.

Unge har kanskje et R-tall på 2, mens vi eldre er under 1? Hvis denne muligens ukjente forskjellen i R-tall er stor nok, så ville det gitt færre døde/varige syke å vaksinere de unge først. Hvis de sprer mest. Vaksiner reduserer også hvor mye man sprer om man først blir smittet. Tror det i fremtiden kommer forskning som avslører hvor mange som døde unødvendig pga suboptimal vaksinestrategi. Dette lar seg simulere og finne ut av med datamodeller sålenge inputen er god nok.

Ja, og det er jo derfor man skjevdeler geografisk, og dessuten i favør av aldersgruppen 18-25. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludmilla
Ukjent. skrev (3 timer siden):

Smitten stiger, men antall innlagte går ned. For noen måneder tilbake fikk vi beskjed om at åpning måtte vente til risikogruppen var vaksinert. Nå er de vaksinert og det er ingenting som tyder på at yngre, friske mennesker skal gi overbelastning på sykeshusene. Nøyaktig hva gir hjemmel til å ikke åpne alt helt nå? Hvorfor kan ikke unge, friske mennesker drive med idrett feks?

Og hvor er de vaksinert? Mange har jo så vidt begynt å risikogruppene. Likevel hevder du og mange andre at risikogruppene er vaksinerte.  Eller snakker du kun om Oslo nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludmilla skrev (19 timer siden):

Og om 14 dager må vi stenge igjen. Lærer de aldri? 

Dette har skjedd gang på gang gjennom de siste 1.5 årene likevel gjøres det på den måten. Selv unger lærer jo fortere enn dette når ting ikke fungerer. 

Nå er vi så nær ved å få vaksinert befolkningen. Likevel...

Selvfølgelig kan man ikke ha masse regler for fri ferdsel når det er lite smitte. Man setter ikke folk i fengsel i tilfelle de blir kriminelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludmilla
Example skrev (3 timer siden):

Ordførere er også politikere, som fint legger skylda på andre dersom man har gjort feil selv. Skjevfordelingen har ikke begynt enda, og alle kommuner vil få vaksiner også framover. De vil få færre enn de hadde trodd eller håpet på, men de vil fortsatt få mange. Det totale antallet vaksiner til Norge øker også i juni.

Det er vel ikke helt riktig. Oslo har ganske lenge fått en større andel av vaksiner enn befolkningen tilsier for å prøve å begrense smitten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosasko skrev (19 timer siden):

Dei skal tjene penger på at det norske folk skal feriere i det norske land 🇳🇴 

Sånn er det👎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludmilla skrev (5 minutter siden):

Det er vel ikke helt riktig. Oslo har ganske lenge fått en større andel av vaksiner enn befolkningen tilsier for å prøve å begrense smitten.

En begrenset skjevdelingen. Likevel er det mange kommuner som har langt høyere vaksinasjonsgrad enn Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludmilla
Frøkensina skrev (2 timer siden):

Er du klar over at folk i risikogruppen med sykdom i Oslo heller ikke har fått vaksine enda? Det høres ut på deg som at det bare er mindre kommuner som har noen i risikogruppen. Jeg mistenker at det i mindre kommuner kan ha skjedd lignende ting som hendte på Ullevål sykehus og vaksiner har blitt gitt til folk i administrative stillinger lenge før deres tur. Har jo vært noen saker om ordførere og andre som plutselig fikk vaksine. Dette får større utslag i en mindre populasjon. 
 

Jeg kjenner til et nylig koronadødsfall av en mann i Oslo/Bærum som sannsynligvis burde ha blitt prioritert med vaksine, han var veldig redd for å bli smittet og passet seg nøye. Han ble bare litt over tretti. 

Jeg er forvirret over dette. Har virkelig Oslo skjevfordelt så mye at enkelte bydeler gir vaksiner til friske 26 åringer, mens andre bydeler fremdeles ikke har vaksinert risikogruppene?

Det spriker så voldsomt i informasjon om hvor langt vi faktisk har kommer. Mange hevder at hele Norge bort i mot har vaksinert alle over 45... Nei de er langt unna. I min kommune har vi nettopp begynt med gruppe 5. Kjenner også til andre byer som er der. Noen har så vidt begynt på gruppe 8. Men 9 har jeg bare hørt om i Oslo. Og Under det, kanskje Hvaler med sine 1500 innbyggere eller hva det er. 

Hvorfor tror så mange at vi har kommet så langt i vaksineringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludmilla skrev (5 minutter siden):

Jeg er forvirret over dette. Har virkelig Oslo skjevfordelt så mye at enkelte bydeler gir vaksiner til friske 26 åringer, mens andre bydeler fremdeles ikke har vaksinert risikogruppene?
 

Nei, Oslo vaksinerer ikke friske 26-åringer, utover helsepersonell. Det er to hovedgrunner til at noen tror dette:

Mange av dem som er i risikogruppene som får nå tenker ikke på seg selv som syke. Jeg kjenner flere som har registrert seg for vaksine, fått melding om at de er i risikogruppe x eller y, og blitt veldig overrasket, men etter å ha tenkt seg om kommer de på at de har en tilstand som kvalifiserer, men som ikke påvirker dem i dagliglivet. Folk har også lavere terskel for å fortelle venner og kjente at de har fått vaksine, enn for å dele helseopplysningene som ligger bak vaksinen. 

Og noen har hatt anledning til å møte opp på kort varsel, for å bruke opp vaksiner som ellers hadde måttet kastes, fordi logistikken ikke har gått opp eller folk har avbestilt/ikke møtt opp. 

Ubekreftede rykter, usannheter og tendensiøse fremstillinger på internett kommer i tillegg til dette. Som over her, hvilken kommune bor du i, dersom du tror at dere knapt har vaksinert en eneste person i risikogruppe? Gruppe 1 og 2 er vel fullvaksinert i så godt som hele landet nå, bare for å starte der. 

Sitat

Og hvor er de vaksinert? Mange har jo så vidt begynt å risikogruppene. Likevel hevder du og mange andre at risikogruppene er vaksinerte.  Eller snakker du kun om Oslo nå?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludmilla
Apollonia skrev (2 minutter siden):

Nei, Oslo vaksinerer ikke friske 26-åringer, utover helsepersonell. Det er to hovedgrunner til at noen tror dette:

Mange av dem som er i risikogruppene som får nå tenker ikke på seg selv som syke. Jeg kjenner flere som har registrert seg for vaksine, fått melding om at de er i risikogruppe x eller y, og blitt veldig overrasket, men etter å ha tenkt seg om kommer de på at de har en tilstand som kvalifiserer, men som ikke påvirker dem i dagliglivet. Folk har også lavere terskel for å fortelle venner og kjente at de har fått vaksine, enn for å dele helseopplysningene som ligger bak vaksinen. 

Og noen har hatt anledning til å møte opp på kort varsel, for å bruke opp vaksiner som ellers hadde måttet kastes, fordi logistikken ikke har gått opp eller folk har avbestilt/ikke møtt opp. 

Ubekreftede rykter, usannheter og tendensiøse fremstillinger på internett kommer i tillegg til dette. Som over her, hvilken kommune bor du i, dersom du tror at dere knapt har vaksinert en eneste person i risikogruppe? Gruppe 1 og 2 er vel fullvaksinert i så godt som hele landet nå, bare for å starte der. 

 

OK, jeg uttalte meg kanskje litt klønete når jeg referer til risikogrupper. Da tenker jeg på gruppe 4-5 og 6 og ikke de over 65 hvor alle ble vaksinert uavhengig om de hadde underliggende sykdommer eller var friske.

Angående dette med friske 26 åringer, så er det et svar i denne diskusjonen som forteller at både hun og samboeren var friske og mellom 26-35 hvor begge hadde fått tilbud om vaksine, men som på grunn av alder etter skjevfordelingen fikk avlyst disse timene.  Jeg har hørt om lignende tilfeller, så jeg kjøper ikke helt at det ikke er tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludmilla skrev (25 minutter siden):

OK, jeg uttalte meg kanskje litt klønete når jeg referer til risikogrupper. Da tenker jeg på gruppe 4-5 og 6 og ikke de over 65 hvor alle ble vaksinert uavhengig om de hadde underliggende sykdommer eller var friske.

Angående dette med friske 26 åringer, så er det et svar i denne diskusjonen som forteller at både hun og samboeren var friske og mellom 26-35 hvor begge hadde fått tilbud om vaksine, men som på grunn av alder etter skjevfordelingen fikk avlyst disse timene.  Jeg har hørt om lignende tilfeller, så jeg kjøper ikke helt at det ikke er tilfelle. 

Jeg tenker at det er mere nyttig å forholde seg til vaksinestatistikken, enn til ubekreftede rykter på internett. Kanskje har det skjedd, men vi har ingen mulighet til å sjekke historien, og statistikken for de ulike kommunene forteller oss at det er uansett ikke er noe som skjer i stort omfang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludmilla skrev (1 time siden):

OK, jeg uttalte meg kanskje litt klønete når jeg referer til risikogrupper. Da tenker jeg på gruppe 4-5 og 6 og ikke de over 65 hvor alle ble vaksinert uavhengig om de hadde underliggende sykdommer eller var friske.

Angående dette med friske 26 åringer, så er det et svar i denne diskusjonen som forteller at både hun og samboeren var friske og mellom 26-35 hvor begge hadde fått tilbud om vaksine, men som på grunn av alder etter skjevfordelingen fikk avlyst disse timene.  Jeg har hørt om lignende tilfeller, så jeg kjøper ikke helt at det ikke er tilfelle. 

Bruk statistikken til FHI. Svært få 18-44 år er vaksinert,  noen få prosent også i Oslo. Disse er i risikogrupper eller helsepersonell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

stan skrev (8 timer siden):

Ja, jeg er redd du har rett. Jeg prøvde å være litt optimistisk. 

Hvis det vi hører fra land som er omtrent ferdig vaksinerte stemmer så er vaksiner ikke slutten på korona. Men alvorlighetsgraden virker å være mye mindre. Kanskje blir korona litt som influensa. 

Innen noen års tid er det optimistiske scenarioet. De dårligere scenarioene peker mot at den vestlige verden rett og slett ikke greier dette og at vi er på vei inn i en mørk tidsalder der dette herjer i flere tiår med sivilisasjonskollaps som følge av at nesten alt av næringsliv og inntjening går tapt, og statenes livsgrunnlag dermed renner ut i sanden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludmilla skrev (4 timer siden):

OK, jeg uttalte meg kanskje litt klønete når jeg referer til risikogrupper. Da tenker jeg på gruppe 4-5 og 6 og ikke de over 65 hvor alle ble vaksinert uavhengig om de hadde underliggende sykdommer eller var friske.

Angående dette med friske 26 åringer, så er det et svar i denne diskusjonen som forteller at både hun og samboeren var friske og mellom 26-35 hvor begge hadde fått tilbud om vaksine, men som på grunn av alder etter skjevfordelingen fikk avlyst disse timene.  Jeg har hørt om lignende tilfeller, så jeg kjøper ikke helt at det ikke er tilfelle. 

Ei på jobben fikk tilbud, legen hadde ført henne opp i risikogruppen. Hun har aldri vært i risikogruppe, og er dessuten allerede vaksinert. Helsepersonell. Er mye rot i dette "systemet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (2 minutter siden):

Innen noen års tid er det optimistiske scenarioet. De dårligere scenarioene peker mot at den vestlige verden rett og slett ikke greier dette og at vi er på vei inn i en mørk tidsalder der dette herjer i flere tiår med sivilisasjonskollaps som følge av at nesten alt av næringsliv og inntjening går tapt, og statenes livsgrunnlag dermed renner ut i sanden. 

Jeg er nok litt mer optimistisk. 

Utviklingen i Kina bygger på under det. Der er livet omtrent normalt igjen. Men det er fortsatt vanskelig å reise dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (4 minutter siden):

Jeg er nok litt mer optimistisk. 

Utviklingen i Kina bygger på under det. Der er livet omtrent normalt igjen. Men det er fortsatt vanskelig å reise dit. 

At man får et minimum av kontroll i et land der befolkningen er vandt til å bli satt under harde tiltak fra alt til sykdommer til politiske opprør er jo ikke overraskende. På den annen side kan man heller ikke stole på alt av tallmateriale som kommer fra de kantene, for Kina er det viktig å fremstå sterkt utad, og det er ikke nødvendigvis bare sannheten som rapporteres. 

For typiske vestlige nasjoner som ikke er vandt til samme grad av autoritet i tiltak som gjøres, så er dette langt verre å bli kvitt, og det er bare et tidsspørsmål før man får en mutasjon vaksinene ikke biter på og man rykker tilbake til start. Dette kan ende opp i vestens tilbakegang og retur til føydalssamfunn. Hvis ikke land som faktisk har litt kontroll, som f. eks. Kina, bestemmer seg for å bruke muligheten til å ta kontroll og starter en invasjon da. Et destabilisert og kaotisk Europa vil dessverre være et lett bytte for en militær stormakt. 

Endret av Capt. Obvious
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...