Gå til innhold

Hvordan takle å være høysensitiv og en empat sjel?


The Rosestarwoman

Anbefalte innlegg

Gjest Assisi

Autisme og høysensitivitet har såvidt jeg vet lite / ingenting med hverandre å gjøre. 

Her er en selvtest på høysensitivitet: https://hsperson.com/test/highly-sensitive-test/

Er du blitt hypersensitiv på grunn av traumer så er det noe annet. Det det er snakk om her er det som noen ganger kalles sensory processing sensitivity, differential susceptibility, vantage sensitivity mm. Er en medfødt superkraft (sett fra mitt ståsted :) ) Og som alle andre superkrefter kan det også være utfordrende, og innimellom ensomt.

Kjennetegnes blant annet ved at du plukker opp subtile endringer i omgivelsene og tenker dypt på de. Største ulemenpen sett fra min side er ikke trekket i seg selv, men hvordan normalt sensitive innimellom får meg til å føle meg. Type "du tenker for mye", "du må bare gi mer blaffen", "du er for følsom, du må herdes" og så videre. I tillegg er støynivået i samfunnet innstillt på normalt og lavt sensitive, så jeg skulle gjerne skrudd ned volumet på verden ganske mye :)

Ca. 20% av befolkningen havner i høysensitivitetsgruppa, ca det samme i lav-sensitiv og resten i midten.

Hvordan takler jeg det? Jeg har i alle fall innsett at jeg må skille mellom andre sine følelser og mine egne. Andre høysensitive tenker like mye og dypt som jeg på alt mellom himmel og jord så det er artig å dele sånne ting med de. Normalt sensitive, eller de med lav sensitivitet vil derimot se på det som et problem og fortelle deg at du tenker for mye. 

Du har gjerne mer behov for natur, stillhet og alenetid enn andre. Det gjelder også hvis du er en ekstrovert sensitiv.

Finn andre som er som deg og vit at det er ikke noe galt med deg, 20% er høysensitive, ikke bare blant mennesker, men også blant dyr, så på grunn av det og på grunn av at det ligger noenlunde jevnt rundt 20% så er det ansett som en mekanisme fra naturens side som gjør at vi som gruppe totalt sett har bedre overlevelsessjanser. Vi trenger både løvetann-menneskene (lavsensitive), tulipanmenneskene (middels sensitiv) og orkidémenneskene (høysensitiv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øv deg på å skille ein energi fra andres, og sett grenser.

Anonymkode: c5fe8...30d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler det med å gi meg selv nok alene tid til å pleie sjelen. 

Anonymkode: 3ae8f...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Trøst

I tenårene gjorde verden meg opprørt, og for hver grusomhet jeg oppdaget, seilet jeg sakte men sikkert inn i depresjon. Og jeg sitter fast der fortsatt, men livet blir mer håndterbart med årene. Det jeg har lært er å ikke være blind for virkeligheten, men erkjenne det gode når det skjer. Livets goder drukner altfor lett i elendigheten, og jeg har vanskelig for å se det positive i en verden hvor det skjer mer ondt enn godt. Men dette synet avhenger også av hvordan jeg velger å se på verdenen og mennesker. Jeg kan se det gode eller jeg kan se det onde. 

For min del har det hjulpet å akseptere, og alltid veie det negative oppimot noe godt. Jeg tiltrekkes av det dystre og negative, og brutalitet og elendighet fascinerer meg mer enn vakre kjærlighetshistorier. Lytter heller til den som har vanskelige ting å fortelle, enn den som glorifiserer livet. Og jo vanskeligere det er, jo mer rører det meg, og jo mer rørt jeg blir, jo dårligere føler jeg meg. Hjelpeløs og håpløs. 

Utnytt empatien til din fordel. Som empat er du verdifull i møte med mennesker og i yrker hvor du kommer tett på andre. De eneste menneskene som har sett meg for den jeg er, har vært empater med mye sjel og følelser. Det er en fantastisk egenskap på både godt og vondt. Ikke la deg ødelegge deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...