Gå til innhold

Høyre skroter kontantstøtten


Gjest Stwo

Anbefalte innlegg

Stwo skrev (7 timer siden):

Leser at Høyre skroter kontantstøtten. På unge høyre sine sider kan man lese at de er i mot kontantstøtte for barn mellom 1 og 2 år fordi det legger opp til at mor blir hjemme med barnet når barnet burde være i barnehagen og mor burde være på jobb

Hvordan kan man si at et barn på 1 år burde være i barnehagen istedenfor hjemme med mor? De tenker virkelig ikke på annet enn å tyne ut mest mulig pengr av hvert enkelt menneske i samfunnet. *grøss*

men hallo i luken. Hva med de som har søkt plass men ikke får plass før de er 1,5 år?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Imariuz skrev (5 timer siden):

Sådet er bare dem som velger riktig som skal kunne få nyte godt av skattene de betaler inn? Mens dem som vil ha friheten til å være hjemme med barnet fremfor å sende dem i barnehage med sosialdemokratisk, rosa propaganda skal straffes med å måtte betale for andre og ta kostnaden med å være hjemme?

De fikk da betalt permisjon som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (2 minutter siden):

De fikk da betalt permisjon som alle andre.

Etter det ene året tvinges de fortsatt til å betale for andres barnehageplass uten å nyte godt av det selv, samtidig som de må betale hele kostnaden selv om de vil være hjemme lengre. En dobbeltstraff som fratar mange en viktig valgfrihet som også vil skade barnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imariuz skrev (Akkurat nå):

Etter det ene året tvinges de fortsatt til å betale for andres barnehageplass uten å nyte godt av det selv, samtidig som de må betale hele kostnaden selv om de vil være hjemme lengre. En dobbeltstraff som fratar mange en viktig valgfrihet som også vil skade barnet.

Vel, jeg regner med at de klarer å løse det som de voksne menneskene de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor diskuterer vi sette når kontantstøtten kun er til 2 år uansett?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laffatus

Om høyere får det som de vill skal alle jobbe etter år om barnehagen sier det er plass . Føde barn får og rett i barnehage er dette vi skal ha barn får

Endret av Laffatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge man får ventestønad mens man venter på barnehageplass er det greit. For får man barn utenfor mai-november, så er det jo helt umulig å få barnehageplass på et vettugt tidspunkt mtp foreldrepermisjonens slutt. Får du barn i desember har du jo ikke rett på barnehageplass før barnet er 1 år og 8 måneder - og permisjonen er over i når ungen er 11 mnd. Det er ni økonomisk tøffe måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kylling1
Maleficenta skrev (21 minutter siden):

men hallo i luken. Hva med de som har søkt plass men ikke får plass før de er 1,5 år?

Leste du noe annet enn hovedinnlegget før du svarte nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (24 minutter siden):

men hallo i luken. Hva med de som har søkt plass men ikke får plass før de er 1,5 år?

Om du hadde lest så hadde du fått med deg at de får ventestønad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sponset barnehageplass på småbarnsavdeling koster staten mye mer enn kontantstøtte. Babyer har ikke behov for barnehage, det er det foreldrene som har. Det ideelle for barna hadde vært om de kunne begynne i barnehage ved 2,5- treårsalderen, i følge forskning

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piffi skrev (2 timer siden):

Så lenge man får ventestønad mens man venter på barnehageplass er det greit. For får man barn utenfor mai-november, så er det jo helt umulig å få barnehageplass på et vettugt tidspunkt mtp foreldrepermisjonens slutt. Får du barn i desember har du jo ikke rett på barnehageplass før barnet er 1 år og 8 måneder - og permisjonen er over i når ungen er 11 mnd. Det er ni økonomisk tøffe måneder. 

Hva hvis du tvinges til å ta den ene barnehageplassen som er ledig på andre siden av byen, ellers mister du ventestøtten? Er det ikke da bedre å kunne planlegge å vente til neste opptak, der du kan få plass i en av dine ønskede barnehager? Dette gjelder jo særlig hvis du allerede har storebror i en barnehage og dermed søskenprioritet. Skal du bli tvunget til å ta t-banen i en time for å levere lillebror i en annen barnehage hvis du heller kunne valgt å gå hjemme med kontantstøtte? Nei, kontantstøtte til fylte to år gir mest fleksibilitet for foreldre. De ønsker at folk skal føde flere barn. Da må det også legges til rette for økonomiske ordninger som gir fleksibilitet for småbarnsforeldre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkelia skrev (13 minutter siden):

Hva hvis du tvinges til å ta den ene barnehageplassen som er ledig på andre siden av byen, ellers mister du ventestøtten? Er det ikke da bedre å kunne planlegge å vente til neste opptak, der du kan få plass i en av dine ønskede barnehager? Dette gjelder jo særlig hvis du allerede har storebror i en barnehage og dermed søskenprioritet. Skal du bli tvunget til å ta t-banen i en time for å levere lillebror i en annen barnehage hvis du heller kunne valgt å gå hjemme med kontantstøtte? Nei, kontantstøtte til fylte to år gir mest fleksibilitet for foreldre. De ønsker at folk skal føde flere barn. Da må det også legges til rette for økonomiske ordninger som gir fleksibilitet for småbarnsforeldre. 

Det er ikke et problem her. Det finnes ikke barnehageplasser noe sted.. 🤷‍♀️ men ja, jeg er ikke uenig med deg. Jeg sier bare at så lenge det er en forståelse for at det ikke er barnehageplasser tilgjengelig og at det er grisedyrt å gå uten inntekt i mange måneder, så kan vi jobbe med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkelia skrev (21 timer siden):

Hva hvis du tvinges til å ta den ene barnehageplassen som er ledig på andre siden av byen, ellers mister du ventestøtten? Er det ikke da bedre å kunne planlegge å vente til neste opptak, der du kan få plass i en av dine ønskede barnehager? Dette gjelder jo særlig hvis du allerede har storebror i en barnehage og dermed søskenprioritet. Skal du bli tvunget til å ta t-banen i en time for å levere lillebror i en annen barnehage hvis du heller kunne valgt å gå hjemme med kontantstøtte? Nei, kontantstøtte til fylte to år gir mest fleksibilitet for foreldre. De ønsker at folk skal føde flere barn. Da må det også legges til rette for økonomiske ordninger som gir fleksibilitet for småbarnsforeldre. 

Dette lurer jeg også på! Vi fikk baby i desember og har bare søkt i barnehagen storesøster går i. For det første ønsker vi ikke at en 1-åring skal måtte skifte barnehage og for det andre blir det ganske umulig for oss å ha fulle jobber samtidig som vi skal ha barn i to ulike barnehager. Er det noen som vet detaljene ang dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleneaia skrev (30 minutter siden):

Dette lurer jeg også på! Vi fikk baby i desember og har bare søkt i barnehagen storesøster går i. For det første ønsker vi ikke at en 1-åring skal måtte skifte barnehage og for det andre blir det ganske umulig for oss å ha fulle jobber samtidig som vi skal ha barn i to ulike barnehager. Er det noen som vet detaljene ang dette?

Det er foreløpig bare Høyre som har bestemt at de ønsker dette, ikke noe som er vedtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette viser kun at Høyre ikke bryr seg om 'vanlige' folk, men det jeg er at de kommer med slike ting midt oppi en pandemi hvor de vet at folk ikke jobber, økonomien er dårlig hos vanlige folk og det har gått hardt utover lommeboka til de fleste, noen har kanskje satt seg i større gjeld og når rentene øker snart vil vi se ettervirkningene. Næringslivet vil få støtte, og de med god økonomi vil ha råd, men de som 'ikke hadde fra før', de vil stå dårligere stilt enn før hvis E vinner. De tar fra de fattige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det blir nok vanskelig for de og kutte kontantstøtten. Jeg er for kontantstøtte det er ikke bra for barn og starte I bhg I 1 års alder, barn skal helst ikke starte I barnehage for fylte 2 år eller 3 år, jeg kommer aldri til og sende barna mine I bhg så tidlig som I 1 års alder det har jeg ikke samvitighet til. Dessuten klager erna på at det fødes for lite barn I norge og det er Fordi norge ikke legger opp for det. Om kontantstøtten kuttes kommer det I hvertfall ikke til og fødes flere barn I norge. Barn har det best med mor og far. har en mulighet og økonomi, er det beste for barnet og være hjemme med mor/far og knyte bånd til sine biologiske foreldre. Jeg er helt enig med krf og venstre der! Bhg er ikke obligatorisk og det skal være foreldrene sitt valg når barna skal starte I bhg. Ikke staten sitt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (På 16.5.2021 den 19.30):

Om du hadde lest så hadde du fått med deg at de får ventestønad

jo men jeg forstår ikke forskjellen på ventestønad og kontantstøtte når man likevel kun får kontantstøtte innril barnet er 2 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (16 timer siden):

jo men jeg forstår ikke forskjellen på ventestønad og kontantstøtte når man likevel kun får kontantstøtte innril barnet er 2 år...

Har forstått det slik at ventestøtte er for de som har søkt barnehageplass, men ikke fått? Hvordan den skal fungere i praksis vet jeg ikke, men kan se for meg at om du feks får tilbud om barnehageplass innen samme kommune, men langt unna hjemmet/jobb, så har du fått et tilbud, og selvom det ikke passer deg(eller var blant de 3 på lista) så har du jo fått tilbudet, og får da ikke ventestøtte om du takker nei. Nå får man jo kontantstøtte sålenge man ikke har plass, trenger ikke å ha søkt plass for å få kontantstøtten. Ikke sikkert det er tenkt samme beløpet heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zokutine skrev (4 timer siden):

Har forstått det slik at ventestøtte er for de som har søkt barnehageplass, men ikke fått? Hvordan den skal fungere i praksis vet jeg ikke, men kan se for meg at om du feks får tilbud om barnehageplass innen samme kommune, men langt unna hjemmet/jobb, så har du fått et tilbud, og selvom det ikke passer deg(eller var blant de 3 på lista) så har du jo fått tilbudet, og får da ikke ventestøtte om du takker nei. Nå får man jo kontantstøtte sålenge man ikke har plass, trenger ikke å ha søkt plass for å få kontantstøtten. Ikke sikkert det er tenkt samme beløpet heller. 

å slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...