Gå til innhold

Jeg er fattig og kortet mitt ble avvist på butikken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Skammen man føler på når kortet blir avvist på butikken er ENORM. Trodde jeg skulle besvime når kortet ble avvist, og kjøpte bare 2 ting til 30kr bare. Trodde jeg hadde nok, men måtte legge bort den ene tingen jeg skulle ha. Åhh, så innmari flaut. Har det skjedd dere og? Hva tenker dere butikkansatte når kortet til en person blir avvist på butikken?

Anonymkode: 07b50...4e5

... jeg er sikker på at alle naboene dine er varslet, jungel-telegrafen går og at du i morgen forventer å se et bilde av deg på forsiden med disse sjokkerende nyheter. Føler med deg. 

Anonymkode: f40da...2e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skam? Dette har skjedd meg 2-3 gager i livet, null problem :) Ene gangen på en cafe. Er jo bare å gå ut igjen :) 

Anonymkode: 1df27...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid kredittkort så dette skjer kun hvis det er noe feil på kortet jeg bruker eller kortterminalen. Dette skjer da også uhyre sjelden. Ikke noe jeg tenker stort over uansett. Jeg bare finner fram et annet kort.

Anonymkode: b4876...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bruker alltid kredittkort så dette skjer kun hvis det er noe feil på kortet jeg bruker eller kortterminalen. Dette skjer da også uhyre sjelden. Ikke noe jeg tenker stort over uansett. Jeg bare finner fram et annet kort.

Anonymkode: b4876...4b0

Jeg har det også med meg nå, men egentlig kan man bruke kredittkort på all butikkhandel/etc. Betaler jo bare regningen når den kommer. Men husk at ikke alle steder tar det da.

Anonymkode: 1df27...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekker alltid i vipps først😅 Både i det jeg går inn i butikken og rett før jeg betaler🤭😂

Anonymkode: 8b4da...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedde meg en gang og jeg skjønte ingen ting fordi det var jo penger på kontoen (?!) Skulle kjøpe noe babyutstyr og var jo temmelig i ammetåka, sjekket saldoen og så på kortet og ble helt forvirra. Gikk så i en minibank som slukte kortet mitt og skjønte enda mindre, så jeg gikk til bankfilialen og fortalte at minibanken hadde slukt kortet mitt og fikk da beskjed om at kortet hadde gått ut på dato og jeg hadde fått tilsendt et nytt kort... 😳🤦‍♀️

Anonymkode: ef3c8...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Fordelen ved å bruke kontanter er innlysende - i stedet for å måtte taste inn PIN-koder og annen herk, kan man i løpet av to sekunder åpne lommeboken, og se hvor mye penger man faktisk har tilgjengelig før man betaler.

I tillegg kan man ha en "reservesum" i en atskilt del av lommeboken med penger for krisesituasjoner.

Selv er jeg en av dem som alltid betaler med kontanter, og har null problemer med dette - i motsetning til folk som må trekke kortet både fire og fem ganger før de får det til å fungere (eller ikke).

Cash is king, både for fattig og rik.

Anonymkode: c1c78...f8e

Fordelen med kombinasjonen er enda klarere - jeg bruker ikke pin ("tæpping"), jeg bruker ~to sekunder på å sjekke saldo med mobilen (slipper å telle mynter eller sedler også).

Men en reservesum har jeg i lommeboka, der ligger det et par sedler som jeg kan bruke i nødtilfeller som dette.

Kort is king, cash is kjekk backup.

Anonymkode: 84f4c...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære, ts!

Det er vanskelig å være fattig. Er vokst opp i en fattig familie og vet hvor stor skammen kan være. Forstår godt hvordan det føles og enn tenker ofte at de kan «se» det på deg! Med sannsynlig tenker de på butikken at det var noe feil med korte eller noe, men siden du kjenner sannheten selv føler du skam/blir flau.  Blir nesten irritert da jeg hører de andre nevner kredittkort, kontanter i lommeboken osv. Hadde det vært et alternativ hadde ikke det vært noe flaut!! 

En trøst til deg: jeg og min familie er nå god etablert med en god økonomi, men i dag har jeg 106kr på kontoen! Livet skjer! Jada, jeg er av typen som kunne brukt alle de «gode rådene» om sparing, kredittkort og kontanter, men alle har det ikke sånn! 30kr er ikke lite dersom du ikke har de pengene! 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er så fært. Men en gang hadde jeg ikke råd til kondomer, det var flaut. Da følte jeg at alle rundt bare - aksepterer hun nå at hun ikke har råd til å ha sex, eller er dette opprinnelsen til en ny naver. 

Anonymkode: b11af...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina

Det skjer med folk som har normal inntekt og :) Har skjedd med meg selv om jeg hadde nok av penger på kontoen, terminalen var åpenbart kokko. En annen gang hadde jeg glemt å overføre til matkortet. 

Men uansett:

Bor ved endel kommunale boliger, og mange der må støtt og stadig finregne litt ved kassa og legge bort ting.

Ser de synes det er kjipt, men jeg tenker ikke noe på det sånn generelt. 

Har vokst opp i lavinntektsfamilie selv og vet hvor vanskelig relativ fattigdom er, og at det er kjipt, flaut og energikrevende. 

Men jeg hadde altså ikke tenkt noe om deg som person, nei. Og jeg hadde ikke antatt at du generelt hadde lav inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan skje alle TS ❤️ 

Jeg hadde for ikke så lenge siden et kort som nektet å fungere på den lokale Kiwibutikken og i Taxier. Funket alle andre plasser, men de to plassene ble det alltid avvist uansett hvor mye penger jeg hadde på konto. Det ble skikkelig pinlig etterhvert før jeg luktet lunta at det var noe galt med kortet 🙈

Jeg har alltid noen hundrelapper i kontanter på meg slik at jeg skal få kjøpt det viktigste selv om kortet mitt svikter meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Skammen man føler på når kortet blir avvist på butikken er ENORM. Trodde jeg skulle besvime når kortet ble avvist, og kjøpte bare 2 ting til 30kr bare. Trodde jeg hadde nok, men måtte legge bort den ene tingen jeg skulle ha. Åhh, så innmari flaut. Har det skjedd dere og? Hva tenker dere butikkansatte når kortet til en person blir avvist på butikken?

Anonymkode: 07b50...4e5

Det skjedde meg engang for flere år siden. Da var det en mann som betalte for meg. Var jo ikke mitt favoritt øyeblikk, men sånt kan skje og er jo hyggelig å se at fremmede gjør slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste gangen jeg som butikkansatt har tenkt noe over det var den gangen en kar i fancy jakke og dyr stil fikk "avvist" på første forsøk. Han smiler og drar opp lommeboka, han hadde sikkert femten kort inni der. Prøver et nytt kort. Avvist. Et tredje kort. Avvist. "Tar dere Mastercard? Ikke? Nei..." Fjerde kort. Avvist. 

Da gikk han. 

Jeg har enda ikke sett han på luksusfellen, utrolig nok. Der var det virkelig null styring. 

Anonymkode: 0206a...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

... jeg er sikker på at alle naboene dine er varslet, jungel-telegrafen går og at du i morgen forventer å se et bilde av deg på forsiden med disse sjokkerende nyheter. Føler med deg. 

Anonymkode: f40da...2e1

Hahahah, det kan fort føles sånn😂

Anonymkode: ffcd7...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Skammen man føler på når kortet blir avvist på butikken er ENORM. Trodde jeg skulle besvime når kortet ble avvist, og kjøpte bare 2 ting til 30kr bare. Trodde jeg hadde nok, men måtte legge bort den ene tingen jeg skulle ha. Åhh, så innmari flaut. Har det skjedd dere og? Hva tenker dere butikkansatte når kortet til en person blir avvist på butikken?

Anonymkode: 07b50...4e5

Kortet mitt har blitt avvist flere ganger. Derfor sjekker jeg alltid at jeg har nok penger før jeg begynner å handle. Bare å gå inn på vipps, og så kommer saldoen opp med en gang

Anonymkode: cad89...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i butikk, og vi tenker bare jaja, det skjer. Det skjer ganske ofte faktisk, og noen løper flaue ut, andre bruker et minutt på å overføre penger. Vi tenker ikke mer over det :) Husket aldri hvem det gjaldt heller, så ikke tenk på det.

Anonymkode: aa0c9...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

(Skjedde meg en gang på en Coopbutikk i Gokk og skjønte ingenting. Prøvde flere ganger men måtte ty til kredittkort. Illrød i toppen ble jeg og. Jeg satte meg i bil og sjekket kontoen. Da hadde jeg 7000kr inne og kortterminalen ville ikke la meg betale 800kr. Da er det jo noe feil et sted :glare: 

Nå har jeg sånn app som viser alt  ^^, men likevel har jeg opplevd at kortterminaler av og til er 5D7770BD-35CD-4809-81AE-9458D2856951.gif.aba61edb5901753d1f40efbbc88112c1.gif   )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i butikk og kan med hånden på hjerte si at det bryr meg midt i kneet. Det er glemt innen nestemann er kommet til kassa. Det er mange grunner til at et kort blir avvist, selv om manglende dekning er den vanligste, kan det også være andre grunner. Det vet ikke kassearbeideren. Men den viktigste grunnen til at de ikke bryr seg er at det skjer svært ofte. Minst et par ganger i løpet av en dag. Over mange år i jobben blir det som å se blod for en lege. 

Anonymkode: efba5...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvorfor "alle" kommenterer at "det er bare å overføre, bruke kontanter, betale med kredittkort" når ts faktisk spesifiserer at hun er fattig og kortet ble avvist. Da er det ikke bare å finne frem penger fra andre steder når det ikke er noe å hente.

Sikkert fint og flott at de fleste her er priviligerte og har muligheten til det "sjekket saldoen, feil på bankkort, hadde xxx kroner inne på kontoen" 🙄

Og ja, ts, jeg har kjent på den samme skammen selv uten å bare "kunne overføre eller plukke frem cash fra det gjemte rommet i lommeboka", og det er pinlig. Men, som tidligere butikk ansatt, tenkte jeg iallfall aldri noe videre over det om kunder fikk avvist - og det er iallfall en trøst.. ❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trenger ikke sjekke nettbanken hver gang før en handler. Har en vipps så kan en fint logge inn der og se hva disponibel beløp på kontoen er. koster penger å sjekke mobildata eller sende saldo hver gang en skal sjekke. Men gratis å logge inn på vipps. Det gjør alltid jeg etter jeg fikk vipps. Men har vært tom på kortet noen ganger når jeg har handlet ja. og noen ganger ikke hatt nok penger til alt. Er litt flaut og stressende syns jeg men har sett andre har hatt for lite penger og å betale for. Har ikke mye penger så må handle billig jeg.

Anonymkode: 3b9c1...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...