Gå til innhold

Har folk flest mer en nok med sitt ?


Acer

Anbefalte innlegg

skreppamedleppa skrev (2 timer siden):

Arbeidslivet i dag er nok langt mindre krevende enn det var for bare noen generasjoner siden. I dag kontra da har vi maskiner som gjør mesteparten av jobben, pc osv. Ting de bare kunne drømme om for noen år siden i et hardt arbeidsliv tar vi i dag som den største selvfølgelighet. Vi jobber også stadig mindre kanskje spesielt i kunnskapsyrker. Det avspaseres jo over en lav sko nå i tiden konta før.. Tenk på bøndene før i tiden hvor mye arbeid det var og hvor mye de jobbet kontra nå.

Likevel var det mye mer dugnader og folk som hjalp til der det trengtes enn nå, og folk hadde en helt annen kultur og skikk ang dette enn nå, så jeg kjøper ikke dette med at det å være sosial er forbeholdt de som jobber lite eller har en enkel jobb f.eks.

Ironien er jo bare at det snakkes mye mer om ensomhet og at "alle" er så ensom, det lages jo 50 tråder om dette på kg i uken nå om sommeren og det er innslag om det hver jul på nyhetene. Tror det blir som med ordtaket "der det er hjerterom er det husrom". Å være inkludert og bjuda litt på, handler ikke så mye om arbeidsliv etc men om å faktisk sette av tid og prioritering.

Arbeidslivet var fysisk hardere før i tiden. Men stress i livet generelt er nok mye høyere nå enn tidligere også i arbeidslivet.

Anonymkode: 9d9f3...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg er alene med barn og familie og venner har nok med sitt. Jeg er helt alene i morgen. 

Anonymkode: 933f0...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er syk, og i tillegg introvert. men er kjempeglad i mine(få) venner. vi tar heller litt kortere treff, og de vet at om jeg avlyser så er det ikke fordi jeg ikke vil treffe dem. før jeg ble syk var jeg mye mer sosial, selv om jeg hadde en tøff 100% stilling. men hadde jeg hatt mann og barn hadde er det ikke sikkert jeg hadde orket(vet ikke). men har venner med små barn som gjerne treffer meg etter sine fulltidsjobber☺️er veldig glad for dem, særlig siden folk stort sett har nok med sitt...har kuttet ut en veninne som kun ville ha kontakt når hun kranglet med mannen. hun er ufør og har god tid til å være sosial sånn sett.🤭men ila de siste 20 årene har hun stengt meg ute. så nå valgte jeg å lukke døren helt🤷‍♀️

Anonymkode: 0b56b...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Arbeidslivet var fysisk hardere før i tiden. Men stress i livet generelt er nok mye høyere nå enn tidligere også i arbeidslivet.

Anonymkode: 9d9f3...ada

Arbeidslivet var hardere før, med  jevnt over lengre arbeidsdager,og fysisk krevende.   Kortere arbeidstid vart etterkvart  med jevne mellomrom  satt  på dagsorden, og nedsetting av arbeidstiden   vart kompensert med ordet "effektivisering".         

Lørdagsfri var eit ukjent begrep for de fleste yrkesaktive.

 Juleaften / Nyttårsaften 50 % jobb. 

 50 % jobbing  på  17 mai.

Dei fleste butikker vart stengt Jule / Nyttårsaften / påskeaften  kl 13.    Ingen søndagsopne butikker.    Stengte butikker hver  lørdager kl 13.   Stengte butikker på 17 mai.    Ingen døgnopne bensinstasjoner.    Folk flest måtte lære seg å planlegge innkjøpene, og det var helgafredning rundt om i dei fleste bygder.   Kinoen, og   Bygdafestene var tidligere  eit sosialt samlingspunkt, og de er idag byttet ut med  kafeen på kjøpesentrane.   Teltturene var sommerens høydepunkt for både  foreldre , barna. eller besøke slekt å venner på gårdene.

 

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Arbeidslivet var fysisk hardere før i tiden. Men stress i livet generelt er nok mye høyere nå enn tidligere også i arbeidslivet.

Anonymkode: 9d9f3...ada

Tja men kan ikke det å være sosial dempe stress? Kan ikke det å slappe av med andre sosiale kontakter minke stress? Kan ikke det å hjelpe andre mennesker som trenger det minke stress? Kan ikke det at andre mennesker som hjelper oss med ting vi behøver hjelp til minke stress?

Det skyldes på mye for at en ikke er sosial i denne tråden føler jeg. Først er det det at en nesten må være arbeidsledig eller i det minste ikke har en 'kunnskspsjobb', (hva nå enn det måtte være), og så er det stress..

Altså det er helt greit å både være et stressa individ med en 'kunnskapsjobb' men det har ikke så veldig mye med at en ikke har noe tid til et sosialt nettverk, eller være med andre, hjelpe hverandre etc.

Da er det bedre å bare være ærlig og si at nei jeg vil ikke, har ikke lyst, føler jeg kan gå igjennom livet aleine, jeg er egoistisk, jeg ser på det å hjelpe andre som bare en pest, (men vil veldig gjerne at alle skal hjelpe meg)...etc, etc...

Endret av skreppamedleppa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. 
 

Jeg håper på en måte at de fleste forstår at tiden de får fra andre er tid de kunne brukt på seg selv. Tid er omtrent det viktigste vi har, er slitsomt med alle dem som behandler tiden din som noe som kommer tilbake. 

Anonymkode: 3e2f5...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skreppamedleppa skrev (7 minutter siden):

Tja men kan ikke det å være sosial dempe stress? Kan ikke det å slappe av med andre sosiale kontakter minke stress? Kan ikke det å hjelpe andre mennesker som trenger det minke stress? Kan ikke det at andre mennesker som hjelper oss med ting vi behøver hjelp til minke stress?

Det skyldes på mye for at en ikke er sosial i denne tråden føler jeg. Først er det det at en nesten må være arbeidsledig eller i det minste ikke har en 'kunnskspsjobb', (hva nå enn det måtte være), og så er det stress..

Altså det er helt greit å både være et stressa individ med en 'kunnskapsjobb' men det har ikke så veldig mye med at en ikke har noe tid til et sosialt nettverk, eller være med andre, hjelpe hverandre etc.

Da er det bedre å være ærlig og si at nei jeg vil ikke, har ikke lyst, føler jeg kan gå igjennom livet aleine etc..

Stress kan beskrives som en tilstand av psykisk og fysisk ubalanse som oppstår når vi blir utsatt for krav, utfordringer, påvirkninger eller forandringer fra omverden. Stress som oppstår i tidsbegrensede perioder er normalt og ofte nødvendig for at vi skal kunne komme oss gjennom en krevende periode.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Arbeidslivet var fysisk hardere før i tiden. Men stress i livet generelt er nok mye høyere nå enn tidligere også i arbeidslivet.

Anonymkode: 9d9f3...ada

Arbeidslivet i dag er MYE mer revende mentalt enn før, det kan man si 100% sikkert.

Vanskelig å få jobb også, du skal prestere 24/7 i samfunnet generelt.

Så ja, livet er mye verre i dag enn det var før 90-tallet. Tenk på 60-70åra, kjempelett å få jobb ufaglært.

De som er født rundt 1950-60 tallet har hatt den beste tiden i norge.

Anonymkode: f68af...679

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.5.2021 den 15.43):

Folk flest har kanskje det, men ikke vi. Vi flytter nok snart også, mye på grunn av det. Har prøvd å invitere mange hjem på besøk og ut på en kopp kaffe etc gjennom årene som har gått, men det blir aldri noe av. 

Anonymkode: 355bf...893

Flytter også mye pga det. Hvorfor skal jeg bli værende ett sted jeg ikke er ønsket??
 

Har faktisk hatt en del folk her på middag, men får aldri noen invitasjon til andre. 
Det er liksom så mye snakk om inkludering overfor barna, men de voksne gjør ikke det. 
Vi er tilflyttere i utgangspunktet, og som enslig forsørger hadde det vært hyggelig å ha voksenkontakt som ikke er ungens lærere…

Anonymkode: 94482...e3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...