Almando Skrevet 14. mai 2021 #1 Skrevet 14. mai 2021 Noen her inne som følger henne på instagram? Der heter hun "Fetmenfattet". Jeg fulgte henne en hel stund fordi hun er svært reflektert, klok og ikke minst modig. Jeg ser på henne som en veldig modig og tøff kvinne. Men i det siste har hun vært på hugget med å forsvare fedme, og viser stadig til at det ikke er problematisk å være sykelig overvektig. Dette plager meg ettersom fedme i min verden er en kronisk sykdom som er skadelig for kroppen. Det mener hun at det IKKE er. Og som sagt er det i mine øyne problematisk, og påvirker meg negativt, så jeg har derfor valgt å ikke følge henne. Jeg lider av fedme selv og prøver å gå ned i vekt for å ivareta min helse. Hva tenker dere om henne og hennes ståsted? Jeg håper vi kan holde oss for god til å diskutere utseende på kropp og menneske, men heller legge vekt på holdninger og verdier. Jeg syns det er bra hun kjemper mot diskriminering, men jeg syns ikke det er bra at hun mener det er bra å være tjukk. Hun sender ut en "ikke slank deg vær rebelsk i stedet"-signal. Det at folk skal være glade i kroppen sin uavhengig av størrelse er et fint budskap, men.... Og det at hun påpeker at de fleste som sier "FEDME ER IKKE BRA FOR HELSA!!!!" er også de samme som diskriminerer overvektige, er noe jeg er veldig enig i.... MEN. Jeg er jo en av de som VET at fedme ikke er sunt, men jeg har ikke et behov for å fortelle det til hvem som helst og jeg bryr meg ikke om andre er overvektige eller ikke. Jeg diskriminerer ikke folk som følge av deres utseende, kropp, etnisitet og alt det der. Men det er for mange i samfunnet som føler at de har et ansvar for å påpeke ting hos andre, og det er feil. Det var mitt syn. 13
Gjest O.G. Skrevet 14. mai 2021 #2 Skrevet 14. mai 2021 Almando skrev (29 minutter siden): Noen her inne som følger henne på instagram? Der heter hun "Fetmenfattet". Jeg fulgte henne en hel stund fordi hun er svært reflektert, klok og ikke minst modig. Jeg ser på henne som en veldig modig og tøff kvinne. Men i det siste har hun vært på hugget med å forsvare fedme, og viser stadig til at det ikke er problematisk å være sykelig overvektig. Dette plager meg ettersom fedme i min verden er en kronisk sykdom som er skadelig for kroppen. Det mener hun at det IKKE er. Og som sagt er det i mine øyne problematisk, og påvirker meg negativt, så jeg har derfor valgt å ikke følge henne. Jeg lider av fedme selv og prøver å gå ned i vekt for å ivareta min helse. Hva tenker dere om henne og hennes ståsted? Jeg håper vi kan holde oss for god til å diskutere utseende på kropp og menneske, men heller legge vekt på holdninger og verdier. Jeg syns det er bra hun kjemper mot diskriminering, men jeg syns ikke det er bra at hun mener det er bra å være tjukk. Hun sender ut en "ikke slank deg vær rebelsk i stedet"-signal. Det at folk skal være glade i kroppen sin uavhengig av størrelse er et fint budskap, men.... Og det at hun påpeker at de fleste som sier "FEDME ER IKKE BRA FOR HELSA!!!!" er også de samme som diskriminerer overvektige, er noe jeg er veldig enig i.... MEN. Jeg er jo en av de som VET at fedme ikke er sunt, men jeg har ikke et behov for å fortelle det til hvem som helst og jeg bryr meg ikke om andre er overvektige eller ikke. Jeg diskriminerer ikke folk som følge av deres utseende, kropp, etnisitet og alt det der. Men det er for mange i samfunnet som føler at de har et ansvar for å påpeke ting hos andre, og det er feil. Det var mitt syn. Ok...
Gull vaffel Skrevet 14. mai 2021 #3 Skrevet 14. mai 2021 Alle vet fedme er usunt, det hun vil ha frem er at det ikke er greit å diskriminere folk fordi de har fedme, man kan være stolt og glad uansett. Og hun vil få frem at ikke alle med fedme har masse tileggs sykdommer, man kan leve et bra liv. man må ikke ha fokus på at fedme er farlig, slanking osv vær gang tjukke folk viser seg frem. De vet hvordan de ser ut, de lever i den kroppen. De må få lov å snakke positivt om store kropper uten at pekefingeren skal komme frem hele tiden. Litt rotet skrevet, men uansett 13
Almando Skrevet 15. mai 2021 Forfatter #4 Skrevet 15. mai 2021 Gull vaffel skrev (22 timer siden): Alle vet fedme er usunt, det hun vil ha frem er at det ikke er greit å diskriminere folk fordi de har fedme, man kan være stolt og glad uansett. Og hun vil få frem at ikke alle med fedme har masse tileggs sykdommer, man kan leve et bra liv. man må ikke ha fokus på at fedme er farlig, slanking osv vær gang tjukke folk viser seg frem. De vet hvordan de ser ut, de lever i den kroppen. De må få lov å snakke positivt om store kropper uten at pekefingeren skal komme frem hele tiden. Litt rotet skrevet, men uansett Det er ikke det jeg kritiserer, det er det faktum at hun benekter at fedme er usunt og at fedme kan føre til en rekke sykdommer. Alle med fedme vil før eller siden utvikle sykdom som følge av sin overvekt, ettersom det er svært belastende for kroppen å bære på flere titalls kilo med overvekt. Hadde hun forholdt seg til fakta er det en annen sak, men det gjør hun ikke på dette punktet. 10
Almando Skrevet 16. mai 2021 Forfatter #6 Skrevet 16. mai 2021 Piapip skrev (15 timer siden): Hva er det dere skriver om? Jeg blir trist Du klarer vel å lese, så da skjønner du nok hva vi skriver om? Det som er trist her er at en offentlig person oppfordrer sykelig overvektige mennesker til å fortsette å være overvektige, og ta ifra dem håpet om at man faktisk kan klare å gå ned i vekt. 8
acna Skrevet 16. mai 2021 #7 Skrevet 16. mai 2021 Almando skrev (20 timer siden): Det er ikke det jeg kritiserer, det er det faktum at hun benekter at fedme er usunt og at fedme kan føre til en rekke sykdommer. Alle med fedme vil før eller siden utvikle sykdom som følge av sin overvekt, ettersom det er svært belastende for kroppen å bære på flere titalls kilo med overvekt. Hadde hun forholdt seg til fakta er det en annen sak, men det gjør hun ikke på dette punktet. Dette sa hun og da hun deltok på Trygdekontoret på nrk. Hun påstod at årsaken til at det var en høy andel påviste sykdommer hos overvektige, var fordi legene var mer på for å undersøke overvektige enn normalvektige/slanke mennesker. Anbefaler å se den episoden, jeg synes absolutt ikke hun fremsto som «fattet» men heller som en person i fornektelse. 6
Almando Skrevet 16. mai 2021 Forfatter #8 Skrevet 16. mai 2021 acna skrev (1 time siden): Dette sa hun og da hun deltok på Trygdekontoret på nrk. Hun påstod at årsaken til at det var en høy andel påviste sykdommer hos overvektige, var fordi legene var mer på for å undersøke overvektige enn normalvektige/slanke mennesker. Anbefaler å se den episoden, jeg synes absolutt ikke hun fremsto som «fattet» men heller som en person i fornektelse. Ja. Det er bekymringsverdig. 3
Lafamiglia Skrevet 20. mai 2021 #9 Skrevet 20. mai 2021 Almando skrev (På 16.5.2021 den 20.04): Ja. Det er bekymringsverdig. Ja, og også med de siste inleggene. Hun gir direkte oppfordringer til overvektige med å fortsette med en helseskadelig livvstil, så jeg skjønner godt at en del som selv har fedmeproblematikk reagerer. https://www.instagram.com/p/CPBfEvppbNK/?utm_source=ig_web_copy_link 3
Almando Skrevet 20. mai 2021 Forfatter #10 Skrevet 20. mai 2021 Lafamiglia skrev (1 minutt siden): Ja, og også med de siste inleggene. Hun gir direkte oppfordringer til overvektige med å fortsette med en helseskadelig livvstil, så jeg skjønner godt at en del som selv har fedmeproblematikk reagerer. https://www.instagram.com/p/CPBfEvppbNK/?utm_source=ig_web_copy_link Det der er ikke det jeg reagerer mest på. Man skal så klart få spise kake og kose seg med mat selv om man er tjukk. Hadde en tynn kvinne posert slik, med samme budskap, så hadde hun ikke fått pes i det hele tatt for å promotere en usunn livsstil. Du hadde ikke reagert på det, men her er du kjapp med å si at hun oppfordrer til en usunn livsstil. Dette er holdninger jeg vil til livs, og som jeg vet Carina kjemper mot. Det er derfor jeg fulgte henne i utgangspunktet. Problemet er at hun i andre tilfeller FORSVARER fedme, og mener at det å være tjukk ikke er problematisk. I hennes verden er det problemfritt. Slik er det ikke! Hun argumenterer med at fedme er komplekst og sammensatt av en rekke faktorer, men at man skal gå ned i vekt, nei trøste og bære, det er ikke aktuelt. Det, som sagt, er problematisk. Jeg reagerer på det som tjukk kvinne selv. Jeg ønsker å gå ned i vekt. Jeg prøver. Men det er vanskelig. Og det hjelper heller ikke å følge en kvinne som konstant forsvarer det å være tjukk. En ting er å kjempe mot diskriminering. Tjukke folk skal få være glade i kroppen sin og legge ut bilder av kroppen sin uten å bli beskyldt for å "promotere fedme". Det blir det samme som å si til slanke mennesker at de IKKE kan poste bilder av kroppen sin fordi de bidrar til kroppspress. Men ja, det er en annen ting å direkte oppfordre sykelig overvektige til å ikke gå ned i vekt. Det gjør hun i andre posten, men den posten du viser til trigger ikke meg i det hele tatt. Tjukk dame som spiser kake. Ikke noe annerledes enn om en tynn kvinne spiser kake. Men det er sosialt akseptert å spise usunt når du er slank, ikke når du er tjukk. Rart det der? 9
Lafamiglia Skrevet 20. mai 2021 #11 Skrevet 20. mai 2021 Almando skrev (1 time siden): Det der er ikke det jeg reagerer mest på. Man skal så klart få spise kake og kose seg med mat selv om man er tjukk. Hadde en tynn kvinne posert slik, med samme budskap, så hadde hun ikke fått pes i det hele tatt for å promotere en usunn livsstil. Du hadde ikke reagert på det, men her er du kjapp med å si at hun oppfordrer til en usunn livsstil. Dette er holdninger jeg vil til livs, og som jeg vet Carina kjemper mot. Det er derfor jeg fulgte henne i utgangspunktet. Problemet er at hun i andre tilfeller FORSVARER fedme, og mener at det å være tjukk ikke er problematisk. I hennes verden er det problemfritt. Slik er det ikke! Hun argumenterer med at fedme er komplekst og sammensatt av en rekke faktorer, men at man skal gå ned i vekt, nei trøste og bære, det er ikke aktuelt. Det, som sagt, er problematisk. Jeg reagerer på det som tjukk kvinne selv. Jeg ønsker å gå ned i vekt. Jeg prøver. Men det er vanskelig. Og det hjelper heller ikke å følge en kvinne som konstant forsvarer det å være tjukk. En ting er å kjempe mot diskriminering. Tjukke folk skal få være glade i kroppen sin og legge ut bilder av kroppen sin uten å bli beskyldt for å "promotere fedme". Det blir det samme som å si til slanke mennesker at de IKKE kan poste bilder av kroppen sin fordi de bidrar til kroppspress. Men ja, det er en annen ting å direkte oppfordre sykelig overvektige til å ikke gå ned i vekt. Det gjør hun i andre posten, men den posten du viser til trigger ikke meg i det hele tatt. Tjukk dame som spiser kake. Ikke noe annerledes enn om en tynn kvinne spiser kake. Men det er sosialt akseptert å spise usunt når du er slank, ikke når du er tjukk. Rart det der? Joda, du har sikkert rett, og jeg bøyer meg for dette. Jeg blir imidlertid litt irritert over facebook-venner med helseskadelig overvekt/fedme som alltid fyrer hverandre opp om at normal og sunn mat som fisk, grønnsaker, osv., er veldig fælt, og at bare karamellpudding, kake og vafler er det som er verd å spise. 3
Måne Rampelyset Skrevet 23. mai 2021 #12 Skrevet 23. mai 2021 Tråden er ryddet for hets. Måne, admin. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå