Gå til innhold

Leger uten grenser skal i stor skala hjelpe migranter å komme til Europa.


kat-e

Anbefalte innlegg

Nå er det vel vedtatt at vi bare tar inn de svakeste av de svake. Og det er jo bra. Men klart integrering blir vanskeligere når nesten alle sliter med å komme gjennom den helt grunnleggende norskopplæringen (og aldri kommer til neste nivå).

Bare synd at de som har størst problemer med å ta vare på seg selv, også får flest barn. Som også sliter med å lære/ fungere i det norske samfunn. (Og dem jobber jeg for og med).

Jeg er på ingen måte innvandrerfiendtlig. Men har de siste årene begynt å se litt mørkt på hvorvidt vi kan hjelpe så mange som mulig. Og møter meg selv litt i døra. Kanskje er det beste å hjelpe flere i nærområdene? Enn at noen få skal få alt?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Imariuz skrev (39 minutter siden):

Problemet er at man med å plukke disse opp risikerer at enda flere vil ta risikoen og forsøke å komme seg til europa, hvorav mange av disse er ubegrunnede asylsøkere som, forstålig nok, ønsker seg til europa for å få bedre liv. Da kan man risikerer at flere drukner, lar man være å plukke dem opp er det også galt og umenneskelig. Damned if you do, damned if you don't.

Det er et moralsk dilemma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visum skrev (1 time siden):

Hvilke kilder har du når du sier at det ikke stemmer med virkeligheten? Vi har aldri hatt færre asylsøkere før. Det kommer ca. 1-2 flyktning pr dag til Norge. Det sier mer om dine holdninger om flyktninger enn den faktiske virkeligheten.

Det Stonegiant skrev i innlegget jeg svarte til stemmer ikke med virkeligheten. Jeg vet ikke hva du skriver om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
kat-e skrev (På 13.5.2021 den 13.19):

Leger uten grenser skal leie et stort norsk registrert seismik skip : Geo Barents, som skal sendes til middelhavet for å plukke opp "båtflyktninger" . Fra før har de skipet Oscean Viking. Leger uten grenser vil da ha en formidabel kapasitet til å plukke opp migranter fra Afrika og Midtøsten og frakte disse til Europa.

Italia mener Leger Uten grenser opprerer som menneske smugler, fordi de har plukket opp "båtflyktninger" helt inne ved den afrikanske kysten eller båter som blir tauet av andre båter eller at de gir de råd om å ikke gi opplysninger til myndigheten, derved blir det vanskelig å utvise dem.

Jeg skriver "båtflyktninger" i gåsetegn fordi jeg mener man ikke automatisk er flyktning om man setter seg i en gummibåt. FN har tidligere sakt at de fleste er migranter som ønsker en bedre tilværlse i Europa, neste alle er menn. Hvorfor leger uten grense er så besatt av å flytte store folkegrupper til Europa vet jeg ikke, en gang var dette en organisasjon som sendte leger for å hjelpe til i krigsherjede land.

 

Ikke greit, og de bidrar jo da til menneskesmugling og flere farlige gummibåter i middelhavet. Utrygg reise og retur til Afrika hindrer folk i å satse på denne måten å komme til Europa på, og heller søke på lovlig vis. Å gi dem trygg reise og gratis båttur til Europahavveis utpå havet støtter menneskesmuglerne som tar mye penger av migrantene for tur i farlige båter første del av turen,  det bidrar til at det ikke er vits å søke på lovlig vis, og det bidrar til at mange vil flere vil prøve dette, og opphopning av flyktninger og flyktningleire i Hellas, Italia og Spania.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (2 timer siden):

Det Stonegiant skrev i innlegget jeg svarte til stemmer ikke med virkeligheten. Jeg vet ikke hva du skriver om.

Slikt svarer man når man ikke tar innover seg den faktiske virkeligheten, da det kommer rekordlave flyktninger til Norge sammenlignet med de siste 30 årene. Det betyr at dagens regjering tar imot minimalt med flyktninger i dag.

Nå skal jeg slutte å svare nasjonalkonservative i denne tråden, da det er vanskelig å endre på holdningene og xenofobien. Takk for meg.

Endret av Visum
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jolene skrev (På 13.5.2021 den 13.35):

Dette er også grunnen til at jeg aldri ville støttet dem på noen måte. De ER menneskesmuglere. Det er ikke flyktninger, men folk som ønsker å bosette seg i andre land. Dersom de er flyktninger (kanskje noen få av dem), er de i så fall feige lus som lar kvinner og barn bli igjen.

Foreldrene mine støtter dem, for noen år siden snakket de med en hyggelig dame som fikk de til å bidra med et beløp i mnd.  Neste gang jeg treffer dem skal jeg forklare de et og annet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visum skrev (3 timer siden):

Du svarer ikke på spørsmålet mitt. Det har vært sammenstøtt, men ingen reelle menneskelig katastrofe i Øst-Europa, og det er vesentlig forskjell fra andre deler av verden. Der trenger de faktisk hjelp.

Seriøst? Så 13000 av tapte liv betyr ingenting for deg? Det at mennesker har mistet pårørende, venner, sønner døtre? Mange av innbyggere har blitt funksjonshemmede, både fysisk og psykisk. Flere har tapt masse penger, da verdien til leilighetene har falt drastisk, og folkerepublikken Donetsk skal inndra eiendom som ikke brukes av eierne.

Hvis du ikke anser dette som en reell menneskelig katastrofe, så er du enten rasist eller så har du veldig trang syn på verden rundt deg. 

Du kan selvsagt prøve å argumentere med at det bare de en del av Ukraina som har blitt preget av krig siden 2014, men da skal jeg stille et spørsmål til deg. Hvis du mener at mennesker på samme kontinent ikke trenger hjelp, og skal ikke anses som flyktninger, hvorfor vil du la afrikanere komme hit som flyktninger, og de beste levekårene man finner på jorda? Det finnes mange land på det afrikanske kontinentet, og "flyktningene" kan fint velge de de mest fredelige land. Hvis de derimot velger ut de beste landene med tanke på ulike fordeler de vil få, så er de faktisk ikke reelle flyktninger, men økonomiske migranter. Fint når kan bruke ulike begreper på riktig måte! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

someone_here skrev (1 time siden):

Seriøst? Så 13000 av tapte liv betyr ingenting for deg? Det at mennesker har mistet pårørende, venner, sønner døtre? Mange av innbyggere har blitt funksjonshemmede, både fysisk og psykisk. Flere har tapt masse penger, da verdien til leilighetene har falt drastisk, og folkerepublikken Donetsk skal inndra eiendom som ikke brukes av eierne.

Hvis du ikke anser dette som en reell menneskelig katastrofe, så er du enten rasist eller så har du veldig trang syn på verden rundt deg. 

Du kan selvsagt prøve å argumentere med at det bare de en del av Ukraina som har blitt preget av krig siden 2014, men da skal jeg stille et spørsmål til deg. Hvis du mener at mennesker på samme kontinent ikke trenger hjelp, og skal ikke anses som flyktninger, hvorfor vil du la afrikanere komme hit som flyktninger, og de beste levekårene man finner på jorda? Det finnes mange land på det afrikanske kontinentet, og "flyktningene" kan fint velge de de mest fredelige land. Hvis de derimot velger ut de beste landene med tanke på ulike fordeler de vil få, så er de faktisk ikke reelle flyktninger, men økonomiske migranter. Fint når kan bruke ulike begreper på riktig måte! 

Når man oppgir tall, da bør man vise til kilder, slik jeg har gjort i innleggene tidligere. De tallene du oppgir her er ikke troverdige. I tillegg trenger du ikke å gå til personangrep, det viser bare at du er tom for argumenter.

Alt det du beskrivelser her, er den generelle hverdagen for folk flest i Øst-Europa. Jeg sier ikke at menneskeliv ikke er tapt i konflikt i Ukraina som du sikter til, men det er ingenting i forhold til det som skjer i resten av verden. Der folk flest må flykte for livet, f.eks. Mali i Afrika. Det var en reportasje om dette på NRK her om dagen

Du skriver følgende, men samtidig forstår du ikke at dette er den normale hverdagen i disse landene. Alle argumentene du kommer med gjelder også Norge:

* Boligprisene synker i usentrale strøk, der ingen vil bo. Om du kjøper ett hus der, så taper du penger fra dag èn.

* Du finner også folk som sliter både fysisk og psykisk i Norge.

* Det er også slik at flere må gi fra seg huset til staten i Norge.

Dette viser at ingen av argumentene dine holder vann. Du diskuterer uten argument.

Endret av Visum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Stonegiant said:

På tide å donere penger!

Hadde jeg vunnet i Lotto hadde jeg kjøpt båter for å frakte folk over til Europa. Jeg ser på det som en helt elementær menneskerett å kunne bevege seg fritt rundt på planeten. Landegrenser er uetiske.

Kanskje, men om vi fjerner landegrenser vil det skje ting som er enda mer uetiske.

Etikk handler også om å se konsekvenser, å ikke bare se ett steg foran seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi redder en fra å drukne og til å komme til Europa. Og han deretter overbeviser (bevisst eller ubevisst) en slektning i Afrika om å prøve han også, men at han drukner i forsøket. Har vi da egentlig reddet noen? Pluss en minus en er lik null. Denne draeffekten som de som allerede er her har på venner og slektninger der de kommer fra, er det mange som ikke tenker over.

Endret av Charlie Amberson
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, SS said:

Nå er det vel vedtatt at vi bare tar inn de svakeste av de svake. Og det er jo bra. Men klart integrering blir vanskeligere når nesten alle sliter med å komme gjennom den helt grunnleggende norskopplæringen (og aldri kommer til neste nivå).

Bare synd at de som har størst problemer med å ta vare på seg selv, også får flest barn. Som også sliter med å lære/ fungere i det norske samfunn. (Og dem jobber jeg for og med).

Jeg er på ingen måte innvandrerfiendtlig. Men har de siste årene begynt å se litt mørkt på hvorvidt vi kan hjelpe så mange som mulig. Og møter meg selv litt i døra. Kanskje er det beste å hjelpe flere i nærområdene? Enn at noen få skal få alt?

En løsning kan være å senke terskelen for hva som skal til for å få lov til å innvandre til Norge.

Jeg synes ikke det er bra at de eneste som kommer hit er psykisk skadde flyktninger fra krigsområder. Norge tar med vilje inn de som har aller dårligst utgangspunkt for å ta vare på seg selv. Også klager vi etterpå på at de ikke klarer å ta vare på seg selv. Hva faen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (17 minutter siden):

En løsning kan være å senke terskelen for hva som skal til for å få lov til å innvandre til Norge.

Jeg synes ikke det er bra at de eneste som kommer hit er psykisk skadde flyktninger fra krigsområder. Norge tar med vilje inn de som har aller dårligst utgangspunkt for å ta vare på seg selv. Også klager vi etterpå på at de ikke klarer å ta vare på seg selv. Hva faen?

Nettopp. Hadde Norge gjort som USA, Canada, Australia og New Zealand, for å nevne noen (kanskje også Japan), ville det vært annerledes. Det er ingen garanti at alle klarer seg på egen hånd, men vi ville ha sluppet mye av det vi må fikse nå.

Så kommer noen og spør ''Hvem skal da ta de som ikke klarer seg på egen hånd?'' Svaret på dette er: I små mengder klarer samfunnet å ta vare på dem uten at det går utover alle andre på en svært negativ måte. Resten må få hjelp der de er gjennom en samlet internasjonal innsats hvor alle bidrar økonomisk. Dagens politikk som også har vært politikken i Norge de siste mange årene er hinsides uklokk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt og brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er uheldig at Leger uten grenser, Amnesty etc ser ut til å bli kuppet av politiske grupper. De går langt utover sitt opprinnelige formål.

Jeg gir forresten penger til Leger uten grenser på fast basis. Jeg trodde dette var leger som hjalp mennesker i krigssoner og katastrofeområder. Nå viser det seg at de står for en politikk som jeg er overbevist om at er negativ for alle parter.

La gå at Norge skal ta imot 10, 100 eller 1000 000 flyktninger. Uavhengig av antall så kan ikke kriteriet for opphold være å risikere livet i gummibåt. De som tar imot båtflyktninger tror de er snille, men de er medskyldige i at tusenvis drukner. De tenker med hjertet, men hjernen er faktisk bedre egnet til å tenke med. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kat-e skrev (21 timer siden):

Foreldrene mine støtter dem, for noen år siden snakket de med en hyggelig dame som fikk de til å bidra med et beløp i mnd.  Neste gang jeg treffer dem skal jeg forklare de et og annet.

Høres fornuftig ut!

Drizzt skrev (På 14.5.2021 den 8.18):

Enig.

Jeg har aldri støttet dem og kommer aldri til å støtte dem nettopp på grunn av deres menneskesmuglervirksomhet. 

At tafatte norske myndigheter ikke tar tak i dette og setter stopper for virksomheten er kriminelt.

Jeg gruer meg til regjeringsskifte i høst. Ikke at nåværende regjering er til å foretrekke med Krf og V ...

 

Jeg er også bekymret for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (26 minutter siden):

La gå at Norge skal ta imot 10, 100 eller 1000 000 flyktninger. Uavhengig av antall så kan ikke kriteriet for opphold være å risikere livet i gummibåt. De som tar imot båtflyktninger tror de er snille, men de er medskyldige i at tusenvis drukner. De tenker med hjertet, men hjernen er faktisk bedre egnet til å tenke med. 

Dette er jeg enig i, tenk også på hvor mange flere man kan hjelpe i nærområdene i lavkostnadsland for hvor mye det koster Europa for å ta imot mange mange færre. Det er ikke videre altruistisk og humanitært å heller ville hjelpe 10 i Europa når man kan hjelpe mange hundre i nærområdene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 hours ago, Visum said:

Når man oppgir tall, da bør man vise til kilder, slik jeg har gjort i innleggene tidligere. De tallene du oppgir her er ikke troverdige. I tillegg trenger du ikke å gå til personangrep, det viser bare at du er tom for argumenter.

Alt det du beskrivelser her, er den generelle hverdagen for folk flest i Øst-Europa. Jeg sier ikke at menneskeliv ikke er tapt i konflikt i Ukraina som du sikter til, men det er ingenting i forhold til det som skjer i resten av verden. Der folk flest må flykte for livet, f.eks. Mali i Afrika. Det var en reportasje om dette på NRK her om dagen

Du skriver følgende, men samtidig forstår du ikke at dette er den normale hverdagen i disse landene. Alle argumentene du kommer med gjelder også Norge:

* Boligprisene synker i usentrale strøk, der ingen vil bo. Om du kjøper ett hus der, så taper du penger fra dag èn.

* Du finner også folk som sliter både fysisk og psykisk i Norge.

* Det er også slik at flere må gi fra seg huset til staten i Norge.

Dette viser at ingen av argumentene dine holder vann. Du diskuterer uten argument.

Seriøst??Det må være tull. "Det at mennesker har mistet pårørende, venner, sønner døtre? Mange av innbyggere har blitt funksjonshemmede, både fysisk og psykisk. Flere har tapt masse penger, da verdien til leilighetene har falt drastisk, og folkerepublikken Donetsk skal inndra eiendom som ikke brukes av eierne.". Dette er hverdagen i Øst-Europa? At det går an å skrive slik tull.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som jobber der for å se hvordan dette var. Hun sluttet.

Måten de opptrer på er helt feil.

De som legger ut på båtreisene er ikke flyktninger, men noen som søker et bedre land å leve i.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (17 timer siden):

Nettopp. Hadde Norge gjort som USA, Canada, Australia og New Zealand, for å nevne noen (kanskje også Japan), ville det vært annerledes. Det er ingen garanti at alle klarer seg på egen hånd, men vi ville ha sluppet mye av det vi må fikse nå.

Så kommer noen og spør ''Hvem skal da ta de som ikke klarer seg på egen hånd?'' Svaret på dette er: I små mengder klarer samfunnet å ta vare på dem uten at det går utover alle andre på en svært negativ måte. Resten må få hjelp der de er gjennom en samlet internasjonal innsats hvor alle bidrar økonomisk. Dagens politikk som også har vært politikken i Norge de siste mange årene er hinsides uklokk.

Hva skal man gjøre med innvandrere som faller utenfor i Norge? Se på andre som kommer til norge pga de har pass, kommer hit for å tigge penger. Bo utendørs, benytte seg av for eks kirkens bymisjon/fattighuset etc.

Alle vet hvor naive og kuet nordmenn er, vi gir alltid etter. Skal hjelpe andre. Derfor utnytter de oss.

Nrk brukte 2 timer i går på en feiring av fasten, da ser man hvor langt det har sklidd ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om de som er i mot disse flyktningene/immigrantene gjør som leger uten grenser og skaffer seg en båt, plukker opp de som er på vei over, men frakter dem tilbake til Afrika i stedet for til Europa?

I stedet for å klage på at noen mennesker faktisk handler ut fra egen overbevisning.

Endret av semperflorens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...