AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #221 Del Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har stresset veldig med at det står at vi må ha 25-35 g fiber per dag. Men igår leste jeg at det kan være relativt til kaloriinntaket, og med det kaloriinntaket jeg har nå kan jeg få i meg nok fiber med 17 g. Men akkurat nå ligger jeg under 10. Spiser Brisk knekkebrød, 2-4 hver dag, men det utgjør ikke så mye i fiberregnskapet. Men det går seg vel til, når jeg fortsetter å følge med og justere. Anonymkode: a0045...6de Fiber er lettest å få i seg via grønnsaker så det bør ikke være et problem selv om du vil spise lavkarbo. Øk mengden grønnsaker, og ha noe til alle måltider. For kvinner bør fiberinntaket være 25g per dag, for menn ca 30g. Det er ikke ønskelig å gå noe særlig over eller under anbefalingen. Grunnen er at for høyt fiberinntak kan hemme opptak av næringsstoffer, men med for lavt inntak så har ikke tarmbakteriene dine noe å leve av. Anonymkode: 5fdcb...df2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #222 Del Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. En ny ting jeg tenker på: Jeg sa jo i HI at jeg ikke trenger tradisjonelle kostholdsråd om hva som er sunt og hva som er magert etc. Men nå som jeg prøver er helt nytt kosthold, er jeg på mer usikker grunn. Jeg strever med balansen mellom protein og fett på lavkarbo, og ser at jeg får i meg altfor lite fiber. I går var det en artikkel med en lege som tordner mot lavkarbo og presenterte det som omtrent livsfarlig å ikke spise grovt brød. Ble litt stressa. Jeg håper de frisklivpersonen jeg skal snakke med kan hjelpe til litt, men det tar jeg ikke for gitt. Så jeg vurderer å bestille en time hos fastlegen for å 1) spørre hva som er verst - fortsette livet med bmi på 37 (som vil øke) eller ta et år eller to på lavkarbo med det det innebærer av mye fett og lite fiber i kosten 2) be om oppfølging ift blodprøver for å følge med på om jeg får i meg de næringsstoffene jeg trenger. usikker på om dette er misbruk av en travel fastlege,da. Men jeg har ikke vært der på 10 år, så jeg trør ikke ned dørene der akkurat Anonymkode: a0045...6de Ang fiber så kan du få i deg dette gjennom grønnsaker bær, nøtter og frø, det trenger ikke komme fra brød. Legger ved link til en side med lavkarboknekkebrød du kan lage selv, her er masse nøtter og fro som ingredienser, samt kli som er fiber men ikke tas opp i kroppen. Jeg elsker Nannas knekkebrød helt ned på siden, og de metter godt. https://www.klikk.no/helse/kosthold/slank/fem-mater-a-lage-lavkarbo-knekkebrod-pa-2463298 Anonymkode: 00cd2...3c6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #223 Del Skrevet 3. juni 2021 ang. fiber, så har jeg nettopp gjort en mega oppdagelse. Jeg følger som sagt nøye med (trodde jeg!!!) på næringsinnholdet i det jeg spiser, og bruker Myfitnesspal til å logge. Jeg la inn dagens frokost, som var to brisk lavkarboknekkebrød med philadelphiaost, tomater og en miniagurk. Fiberinnhold iflg myfitnesspal: 0! det kan jo umulig stemme, så jeg tok en skikkelig kritisk gjennomgang av hvordan de forskjellige matvarene er lagt inn. Hittil har jeg bare brukt de matvarene andre har lagt inn. Nå scannet jeg strekkoden på knekkebrødpakken, veide et knekkebrød, valgte den tomaten og den agurken som er merket med et grønt symbol, i håp om at det er verifiserte tall. Og voila! Frokosten min inneholder faktisk 6 gram fiber!!! Anonymkode: a0045...6de 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #224 Del Skrevet 3. juni 2021 altså, for at dere ikke skal tro jeg er helt idiot 😂: Jeg har brukt myfitnesspal i mange år, men bare til kalorilogging. Og da har jeg sjekket at kalorier per 100 gram ser korrekt ut, og jeg har veid matvaren, men jeg har jo aldri sjekket makroene. Så det er tydelig at jeg må være mye nøyere nå med hvilken versjon av de forskjellige matvarene jeg velger når jeg logger i mfp, mens vekten av hver er mindre nøye nå. Anonymkode: a0045...6de 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viktualia Skrevet 3. juni 2021 #225 Del Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): altså, for at dere ikke skal tro jeg er helt idiot 😂: Jeg har brukt myfitnesspal i mange år, men bare til kalorilogging. Og da har jeg sjekket at kalorier per 100 gram ser korrekt ut, og jeg har veid matvaren, men jeg har jo aldri sjekket makroene. Så det er tydelig at jeg må være mye nøyere nå med hvilken versjon av de forskjellige matvarene jeg velger når jeg logger i mfp, mens vekten av hver er mindre nøye nå. Anonymkode: a0045...6de Se litt på cronometer, den er i min erfaring mye mer nøyaktig på sånne ting. Blant annet er det mye vanskeligere for enkeltbrukere å bare legge inn masse feil info, eller ikke spesifisere sånt som fiber etc. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #226 Del Skrevet 3. juni 2021 Viktualia skrev (51 minutter siden): Se litt på cronometer, den er i min erfaring mye mer nøyaktig på sånne ting. Blant annet er det mye vanskeligere for enkeltbrukere å bare legge inn masse feil info, eller ikke spesifisere sånt som fiber etc. takk for tips! Anonymkode: a0045...6de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #227 Del Skrevet 4. juni 2021 Så bra at du har funnet et kosthold som fungerer for deg, TS! Jeg heier på deg. Det er jo tydelig at det kostholdet du hadde før ikke fungerer for deg, så da er det godt du har innsett at du må forandre det, selv om kostholdet i seg selv består av sunne råvarer. Det sies jo at definisjonen på galskap er å gjenta samme handlingen, og forvente et ulikt resultat. Tilbake til spørsmålet ditt, så burde det finnes tilbud til overvektige, som behandler hele kroppen i ett. Psyken er en viktig faktor her. På lik linje med at de med sosial angst må utsette seg for ting de får angst av, og gjenta dette i det uendelige, til de vet og kjenner at det ikke er noe farlig, så må de som har "angst" for sultfølelsen, eller følelsen av å ikke være fornøyd/tilfredsstilt før de er stappa mette, jobbe hardt for å bli kvitt denne følelsen. Følelser er ikke alltid rasjonelle, men man må forstå forskjellen på at noe er farlig/ubehagelig, og at noe føles farlig/ubehagelig. Det er ikke farlig å være sulten i Norge i dag, men det føles veldig ubehagelig. Og den følelsen bør en kunne bearbeide og jobbe med hos psykolog/annen terapeut, for fedme er mye farligere enn å føle seg sulten. Kropp og psyke hører sammen, det er ikke to ulike element, men psyken er en del av kroppen den også. Noen burde starte et opprop og underskriftskampanje for dette, slik som det finnes for "tenner er en del av kroppen og burde vært dekket via helsevesenet". Klart man mister motivasjonen når man må jobbe aleine med disse følelsene, som hele livet har fortalt en at sult er et uoverkommelig ubehag. Angsten for å være sulten er reell, men angst og frykt kan jobbes med. Men det krever ofte hjelp. Anonymkode: f4905...610 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #228 Del Skrevet 4. juni 2021 On 5/12/2021 at 10:22 PM, AnonymBruker said: Jeg har som tidligere nevnt hatt nesten 40 i bmi lenge, og har ingen overspisingslidelse. Overvekt er komplekst, det handler faktisk ikke om å spise burger king og sjokolade hver dag til vekten går opp. Jeg har en sykdom som øker vekten, jeg har medisiner som øker vekten, jeg jobbet i mange år i en stilling der døgnet ble snudd hyppig og det gir faktisk endret appetitt og vektøkning, og jeg var i noen år student med et svært usunt liv som også ga noen ekstra kilo. Alt dette over tid blir en del, samt at hver gang jeg har gått ned i vekt så legger kroppen på seg det samme jeg har gått ned pluss et par kilo til. Jeg ser faktisk heller ikke så feit ut som du nok ser for deg, faktisk er det svært få som har tippet at jeg er over 100 kg, selv om jeg på det tyngste veide nesten 120. Det er ikke sånn at alle med overvekt har masse følelser som kødder til vekten, det er mye mer komplekst enn som så, og alle har heller ikke en overspisingslidelse. For øvrig syns jeg bilder som det under er verdt å vise for å understreke poenget med at tall ikke sier alt. Anonymkode: 00cd2...3c6 Det bilde er totalt misvisende da kvinnene har forskjellig høyde! Det sier deg selv at ei som er 178cm vil ser annerledes ut med 75kg enn ei som er 160cm høy vekt har noe å si i forhold til din høyde.. Anonymkode: 59a02...158 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viktualia Skrevet 4. juni 2021 #229 Del Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det bilde er totalt misvisende da kvinnene har forskjellig høyde! Det sier deg selv at ei som er 178cm vil ser annerledes ut med 75kg enn ei som er 160cm høy vekt har noe å si i forhold til din høyde.. Anonymkode: 59a02...158 Det er ikke misvisende, man ser tydelig at de har forskjellig høyde. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #230 Del Skrevet 4. juni 2021 23 minutter siden, Viktualia said: Det er ikke misvisende, man ser tydelig at de har forskjellig høyde. Det er misvisende for det viser ikke at vekt «bare» er et tall. Hadde de hatt lik høyde og samme vekt men ulike kropper, så hadde poenget til ts kommet frem. men selvfølgelig vil de se ulike ut med forskjellig høyde, vekt har noe å si i forhold til høyde Anonymkode: 59a02...158 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vintermorgen Skrevet 4. juni 2021 #231 Del Skrevet 4. juni 2021 Ryddet for avsporinger. Vintermorgen, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #232 Del Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det bilde er totalt misvisende da kvinnene har forskjellig høyde! Det sier deg selv at ei som er 178cm vil ser annerledes ut med 75kg enn ei som er 160cm høy vekt har noe å si i forhold til din høyde.. Anonymkode: 59a02...158 Bmi på disse er garantert veldig forskjellig. De minste er sikkert over i overvekt, mens de høyeste er normalvektig. Anonymkode: 0447a...1ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marcie Skrevet 8. september 2021 #233 Del Skrevet 8. september 2021 (endret) ... Endret 2. januar av Marcie 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 8. september 2021 #234 Del Skrevet 8. september 2021 (endret) Deler av min forhistoriske erfaring som evig slanker. Jeg var hos en privatklinikk i 80-årene en gang og fikk ballong i magen. Klinikken ble drevet av Knut Kolle. Jeg hadde lest om det i et ukeblad. Det hjalp ingen verdens ting. Fryktelig ubehagelig å få den ned med slange ned i halsen (gastroskopi) og like fælt å få den ut. Den måtte fjernes etter 4 måneder. Husker at vi var flere pasienter som skulle det samme, og traff de samme igjen da vi skulle fjerne dem igjen. Ingen hadde hatt noen nytte av det. Vi var bare 8000 kr fattigere 🙁 Det er jo så lenge siden, og jeg aner ikke noe om det praktiseres ennå. https://no.wikipedia.org/wiki/Knut_Kolle Endret 8. september 2021 av Hvemsomhelst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #235 Del Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (På 12.5.2021 den 2.12): Fastlegen kan henvise deg til klinisk ernæringsfysiolog som kan henvise deg videre til ulike medisinske tiltak. Det kan være alt fra operasjon (som jeg selv skal gå gjennom snart, ikke fordi jeg ikke klarer å gå ned i vekt, men fordi det er en evig kamp å holde seg der), man kan sette inn en silikonballong i magen for å øke metthetsfølelsen, man kan gå på medisiner som øker metthetsfølelsen mm. Man kan også få konvensjonell behandling med for eksempel opphold eller dagskurs på livsstilsklinikker. Det finnes mange gode og utprøvde tilbud der ute Anonymkode: 4e2f7...88f Kan man gjøre det i Norge? Anonymkode: 3a55d...d4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå