AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #81 Del Skrevet 12. mai 2021 ops2 skrev (2 minutter siden): TS, hvis det er fastlegen din som har sagt at du ikke får hjelp før du har BMI på 40, så er det feil. Det er to slankemidler som du får på resept, og begge har grense på BMI 30 når du ikke har følgesykdommer. Du sier du har BMI 37. Reglene endrer seg. Be fastlegen sjekke selv i Felleskatalogen. https://www.felleskatalogen.no/medisin/ Mysimba: Som tillegg til kalorifattig kosthold og økt fysisk aktivitet for vektreduksjon hos voksne (≥18 år) med innledende kroppsmasseindeks (BMI/KMI) på ≥30 kg/m2 (fedme) Saxenda, supplement til diett med redusert kaloriinntak og økt fysisk aktivitet for vektkontroll hos voksne pasienter med initial BMI på ≥30 kg/m2 (fedme) Fastlegen kan skrive ut disse to typene. Du blir startet på Mysimba, hvis du reagerer negativt på den, kan du få prøve Saxenda. Du kan få refusjon (Blå resept) men fastlegen må søke om det. Slike regler endrer seg hele tiden, så informasjon som er 1-2 år gammel kan være utdatert. Det er viktig å ha en godt informert fastlege. nei, det med bmi 40 sto på sykehusets nettsider om hjelp i form av operasjon eller ernæringsfysiolog. Jeg har undersøkt litt om slankemedisiner, men inntrykket er at det ikke finnes veldig gode alternativer egentlig? Jeg har inntrykk av at de har mye bivirkninger, og at de kan hjelpe deg ned 5 kilo men ikke 30? Men jeg skal se nærmere på de du nevner, og vurdere om det er på tide med en time hos fastlegen. Det sitter langt inne å gå til fastlegen med dette...... Jeg tør ikke ta medisiner som har bivirkninger som går på trøtthet og konsentrasjonsproblemer, pga krevende jobb som krever konsentrasjon. Anonymkode: a0045...6de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #82 Del Skrevet 12. mai 2021 Mariss@68 skrev (55 minutter siden): Det finnes faktisk tabletter på resept som kan hjelpe. Minsker sult og søthunger. Dette kan være en mulighet for å starte opp med en vektreduksjon. Finnes det en velfungerende Frisklivssentral i din kommune? Her kan det være hjelp å få. takk 🙂 det skal jeg sjekke idag Anonymkode: a0045...6de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #83 Del Skrevet 12. mai 2021 Jeg ville først og fremst dratt til fastlegen, hen har i hvert fall oversikt over hvilke tilbud som helsevesenet kan tilby tenker jeg. Dersom ingen av de tilbudene passer deg så har du vel tre valg: betale for hjelp, klare det på egen hånd eller leve med vekta. (Ikke meningen å virke hard eller noe, jeg ville bare enkelt presentere valgene du til syvende og sist har ) Anonymkode: 1de51...c32 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 12. mai 2021 #84 Del Skrevet 12. mai 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: nei, det med bmi 40 sto på sykehusets nettsider om hjelp i form av operasjon eller ernæringsfysiolog. Jeg har undersøkt litt om slankemedisiner, men inntrykket er at det ikke finnes veldig gode alternativer egentlig? Jeg har inntrykk av at de har mye bivirkninger, og at de kan hjelpe deg ned 5 kilo men ikke 30? Men jeg skal se nærmere på de du nevner, og vurdere om det er på tide med en time hos fastlegen. Det sitter langt inne å gå til fastlegen med dette...... Jeg tør ikke ta medisiner som har bivirkninger som går på trøtthet og konsentrasjonsproblemer, pga krevende jobb som krever konsentrasjon. Anonymkode: a0045...6de Nei, du må bite tenna sammen nå, og bestille time hos fastlegen. Om du synes det er flaut eller ikke. Det er veldig vanskelig å komme inn til en overvektspoliklinikk. Det kan være de har grense på BMI 40. Hvis fastlegen din ikke går an å snakke med, så skal du finne en annen fastlege. Fordommene mot fedme og fete folk finnes overalt. Helsepersonell kan ha slike fordommer også, selv om de pakker det inn i pene ord. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #85 Del Skrevet 12. mai 2021 Konklusjonen er nok dessverre at det du ønsker deg ikke finnes. Kaldt og brutalt. Det du kan gjøre er å enten ta til takke med noe av det som finnes (selv om du da må kutte andre utgifter for å få råd, eller tilpasse deg på andre måter), eller prøve å lage deg et apparat selv som dekker behovet ditt. Finne andre i samme situasjon og støtte hverandre. Anonymkode: 396e6...762 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 12. mai 2021 #86 Del Skrevet 12. mai 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: nei, det med bmi 40 sto på sykehusets nettsider om hjelp i form av operasjon eller ernæringsfysiolog. Jeg har undersøkt litt om slankemedisiner, men inntrykket er at det ikke finnes veldig gode alternativer egentlig? Jeg har inntrykk av at de har mye bivirkninger, og at de kan hjelpe deg ned 5 kilo men ikke 30? Men jeg skal se nærmere på de du nevner, og vurdere om det er på tide med en time hos fastlegen. Det sitter langt inne å gå til fastlegen med dette...... Jeg tør ikke ta medisiner som har bivirkninger som går på trøtthet og konsentrasjonsproblemer, pga krevende jobb som krever konsentrasjon. Anonymkode: a0045...6de Når har du ferie? Du kunne prøvd med oppstart da. Fordelen med slankemedisiner i forhold til fedmeoperasjon, er at hvis du får bivirkninger av medisinene, så blir du bra igjen når du slutter å ta de. Du kan få mange bivirkninger av fedmeoperasjon også, men da er det varig. Jeg leste mye om bivirkninger av fedmeoperasjoner. Det skremte meg skikkelig. https://www.nrk.no/nordland/far-alvorlige-helseproblemer-etter-fedmeoperasjoner_-_-ville-heller-gatt-i-fengsel-med-kjevelas-1.14744984 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viktualia Skrevet 12. mai 2021 #87 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): kan du ikke bare krype tilbake i hullet ditt? Anonymkode: a0045...6de Hei TS, Jeg kjenner meg igjen i altfor mye av det du skriver. Jeg vet hvor mye kalorier det er i en sjokolade, en bolle og et stykke pizza. Jeg kan ikke slutte å drikke brus og spise pottis, for slike endringer har jeg gjort for evig lenge siden. Jeg har gått ned minst halve kroppsvekta mi, og opp igjen, fordelt på x antall slankekurer og "livsstilsomlegginger". Jeg har spist lavkarbo, LCHF, lavfett, lavkalori, steinaldermat, vanlig mat men mindre, osv. Mange små måltider, få måltider kombinert med 16 timer faste, osv osv. Jeg har ERFARING og KUNNSKAP, men stort sett altså om det som virker på kort og mellomlang sikt. Jeg har gått ned over et halv år, over to år, og klart å holde vekta, men på et tidspunkt begynner den å krype oppover igjen. Jeg prøvde Saxenda, men det hjalp meg bare med å bli småkvalm og spise drittmat (sånn mat du har lyst på når du er kvalm, loff etc) Jeg gikk ned, men jeg klarte ikke å spise sunt. Og da følte jeg at det ble helt feil på lang sikt. Jeg tar jevnlig spørsmålet opp med fastlegen. Og han er støttende, men sitter ikke akkurat med fasiten han heller. Han syns jeg er flink som trener og mener at jeg ikke er så tjukk som jeg tror siden jeg har en lite muskel her og der. Men jeg kjenner jo BMI og midjemålet mitt, og hva statistikken forteller meg om det. Jeg klarer som deg ikke å løse problemet som heter varig vekttap. Jeg vil "bare" ned til å være overvektig, for jeg tror det ikke er realistisk å holde meg innen normalvekt over tid. Skal man gå til coach, psykolog eller atferdsterapeut? Jeg vet ikke. Jeg vet i hvert fall at unge spretne PTer og ernæringsfysiologer ikke klarer å forstå hva som er greia. Kanskje man skulle starte en "tjukkas hjelper tjukkas-gruppe", for oss som vet alt om hva som ikke fungerer på lang sikt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #88 Del Skrevet 12. mai 2021 ops2 skrev (Akkurat nå): Når har du ferie? Du kunne prøvd med oppstart da. Fordelen med slankemedisiner i forhold til fedmeoperasjon, er at hvis du får bivirkninger av medisinene, så blir du bra igjen når du slutter å ta de. Du kan få mange bivirkninger av fedmeoperasjon også, men da er det varig. Jeg leste mye om bivirkninger av fedmeoperasjoner. Det skremte meg skikkelig. https://www.nrk.no/nordland/far-alvorlige-helseproblemer-etter-fedmeoperasjoner_-_-ville-heller-gatt-i-fengsel-med-kjevelas-1.14744984 det var en god ide, som ikke hadde falt meg inn! nei, slankeoperasjon høres veldig skummelt ut! det ønsker jeg meg virkelig ikke! Anonymkode: a0045...6de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #89 Del Skrevet 12. mai 2021 Viktualia skrev (1 minutt siden): Hei TS, Jeg kjenner meg igjen i altfor mye av det du skriver. Jeg vet hvor mye kalorier det er i en sjokolade, en bolle og et stykke pizza. Jeg kan ikke slutte å drikke brus og spise pottis, for slike endringer har jeg gjort for evig lenge siden. Jeg har gått ned minst halve kroppsvekta mi, og opp igjen, fordelt på x antall slankekurer og "livsstilsomlegginger". Jeg har spist lavkarbo, LCHF, lavfett, lavkalori, steinaldermat, vanlig mat men mindre, osv. Mange små måltider, få måltider kombinert med 16 timer faste, osv osv. Jeg har ERFARING og KUNNSKAP, men stort sett altså om det som virker på kort og mellomlang sikt. Jeg har gått ned over et halv år, over to år, og klart å holde vekta, men på et tidspunkt begynner den å krype oppover igjen. Jeg prøvde Saxenda, men det hjalp meg bare med å bli småkvalm og spise drittmat (sånn mat du har lyst på når du er kvalm, loff etc) Jeg gikk ned, men jeg klarte ikke å spise sunt. Og da følte jeg at det ble helt feil på lang sikt. Jeg tar jevnlig spørsmålet opp med fastlegen. Og han er støttende, men sitter ikke akkurat med fasiten han heller. Han syns jeg er flink som trener og mener at jeg ikke er så tjukk som jeg tror siden jeg har en lite muskel her og der. Men jeg kjenner jo BMI og midjemålet mitt, og hva statistikken forteller meg om det. Jeg klarer som deg ikke å løse problemet som heter varig vekttap. Jeg vil "bare" ned til å være overvektig, for jeg tror det ikke er realistisk å holde meg innen normalvekt over tid. Skal man gå til coach, psykolog eller atferdsterapeut? Jeg vet ikke. Jeg vet i hvert fall at unge spretne PTer og ernæringsfysiologer ikke klarer å forstå hva som er greia. Kanskje man skulle starte en "tjukkas hjelper tjukkas-gruppe", for oss som vet alt om hva som ikke fungerer på lang sikt. takk! akkurat sånn er det! Nå begynte jeg å gråte igjen ja, en tjukkasgruppa høres ut som en bra gruppe! Anonymkode: a0045...6de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #90 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): takk! akkurat sånn er det! Nå begynte jeg å gråte igjen ja, en tjukkasgruppa høres ut som en bra gruppe! Anonymkode: a0045...6de Jeg kunne også tenkt meg å være med i en sånn, du kunne starta en Facebook-gruppe 😄 Anonymkode: 1de51...c32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #91 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): takk for tips! Den skal jeg sjekke. Jeg tror og det ligger noe der. Det kommer mye forskning som tyder på det. Men jeg har ikke sett noe særlig om hva vi kan gjøre selv. Kun noen artikler om folk som har fått god effekt av å få transplantert tarmbakterier fra tynne folk, men det har bare vært som del av forskningsprosjekter, ikke behandling for vanlige folk. Anonymkode: a0045...6de Titter opp fra hullet mitt. Se dokumentaren, det er veldig mange råd man kan følge. Mer fiber og mindre prosessert mat blant annet. Gav deg også et seriøst råd om å betale for en coach om du trenger noen til å holde deg i hånden. Livsstilsdagboken på Instagram feks. Eller hvem som helst andre som følger en filosofi du er enig i. Det virker som at du tror noen kan gjøre jobben for deg samtidig som du sier selv at problemet er at du gir opp. Det er altså din egen viljestyrke og evne til å holde på forandring og ubngå tilbakefall til gamle vaner som er problemet. Dette er det ingen som kan hjelpe deg med, kun du. Driften må komme fra deg og evnen til å fortsette når det er kjedelig og du er utålmodig ligger kun hos deg. Det er fellesnevneren for alle som går ned i vekt, og forskjellen på de som lykkes og de som feiler ligger i akkurat det. De som fortsetter og de som gir opp. Jeg skjønner at det er kjipt å høre og at det er lett å si at vi som poengterer dette skal "krype tilbake til hullet sitt", men det er sant og det virker som at du trenger å høre det. Anonymkode: 59205...aaf 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #92 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): takk for tips! Den skal jeg sjekke. Jeg tror og det ligger noe der. Det kommer mye forskning som tyder på det. Men jeg har ikke sett noe særlig om hva vi kan gjøre selv. Kun noen artikler om folk som har fått god effekt av å få transplantert tarmbakterier fra tynne folk, men det har bare vært som del av forskningsprosjekter, ikke behandling for vanlige folk. Anonymkode: a0045...6de Det er ganske lite kostbart og lite tidkrevende å lage jun eller kombucha eller vannkefir hjemme. Du kan også enkelt fermentere f.eks ketchup. Det tar bare litt tid å lese seg opp på hvordan du skal gjøre det, men når du er i gang og har fått tak i en scoby er det veldig enkelt. Vi vet at de som lever likt med slik vi gjorde før i tiden har enormt mange flere typer tarmbakterier enn vi i den vestlige verden, så det er helt klart at det å være mer ute i naturen og få i seg div bakterier ved å spise sopp og bær også vil kolonisere tarmen din. Jeg hadde i alle fall selv tenkt at det er verdt et forsøk, men det er opp til deg. Anonymkode: 89355...3cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #93 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det er veldig enkelt å ta sunne og fornuftige valg når man kjenner på sulten i utgangspunktet. Ronny er jo et prakteksempel på akkurat det, han endret på litt og tok sunnere valg og bevegde seg mer og gikk ned 10 kilo eller hva det var på 6 mnd helt uten å være fanatisk. Det er der nøkkelen ligger. Spiser du næringsrik mat som er bra for kroppen din når du kjenner på disse urkraftene så vil du likevel holde inntaket på et nivå som kroppen kan trives med og benytte seg av framfor å bøtte innpå med drittmat med alt for mange kalorier. Det er ikke den ekstra kiwien eller den ekstra bananlappen som gjør deg overvektig. Anonymkode: 59205...aaf du overser at Ronny kunne kutte to hamburgere og 9 halvlitere fra sitt kosthold. Jeg kan kutte en banan og en teskje honning. Anonymkode: a0045...6de 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 12. mai 2021 #94 Del Skrevet 12. mai 2021 Du må være forberedt på at maten ikke blir "kos" lenger. Noe mat kan smake annerledes, og det er ikke samme nytelse. Men det er det du er ute etter, ikke sant? Jeg tror du kan holde ut bivirkninger når du ser resultater fortere, enn ved vanlig slankekurer hvor du går ned 100 g i uka. Du mister motivasjonen når det er evig langt fram til målet. Vanlige bivirkninger er kvalme, diare eller løs mage og andre ting som er plagsomt, men ikke uutholdelig. Det er mange forskjellige reseptfrie preparater på apoteket som hjelper mot både diare og forstoppelse. Slankemedisiner som Mysimba og Saxenda gir deg metthetsfølelse. Du skal kunne forvente å spise mye mindre porsjoner av middagsmat og kveldsmat, som er der du overspiser. Det blir lettere å motstå søtsuget når du ikke er sulten, og noen setter en kake fram på jobben. Jeg har mye erfaring med dietter og spesielt kosthold. Det er mye enklere å spise samme middag som resten av familien, bare på en frokosttallerken isteden for en middagstallerken. Reduser matinntaket, isteden for å spise spesialmat. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #95 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det virker som at du tror noen kan gjøre jobben for deg samtidig som du sier selv at problemet er at du gir opp. Det er altså din egen viljestyrke og evne til å holde på forandring og ubngå tilbakefall til gamle vaner som er problemet. Dette er det ingen som kan hjelpe deg med, kun du. Driften må komme fra deg og evnen til å fortsette når det er kjedelig og du er utålmodig ligger kun hos deg. Det er fellesnevneren for alle som går ned i vekt, og forskjellen på de som lykkes og de som feiler ligger i akkurat det. De som fortsetter og de som gir opp. Jeg skjønner at det er kjipt å høre og at det er lett å si at vi som poengterer dette skal "krype tilbake til hullet sitt", men det er sant og det virker som at du trenger å høre det. Anonymkode: 59205...aaf du er ikke en spesielt god lytter, er du vel? jeg sier at jeg har holdt på med dette i 20 år. Jeg har gjort alle de varige kostholdsendringene som rådene tilsier. Tilbakefall til gamle vaner? det er et tilbakefall fra havregrøt og rugbrød til litt mer havregrøt og rugbrød. Trenger å høre det? du har ikke sagt noe jeg ikke vet, eller ikke har prøvd. Men jeg takker for tipsene om dokumentarer og IG-kontoer. Jeg skal sjekke dem. Anonymkode: a0045...6de 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #96 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): du overser at Ronny kunne kutte to hamburgere og 9 halvlitere fra sitt kosthold. Jeg kan kutte en banan og en teskje honning. Anonymkode: a0045...6de Ja det kan du jo fortsette å fortelle deg selv hvis du helt seriøst tror det er grunnen til at du er overvektig. Anonymkode: 59205...aaf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 12. mai 2021 #97 Del Skrevet 12. mai 2021 Nå er jeg litt usikker på om jeg har fått med meg alle svar fra ts , men mener du skriver at du spiser 2 ostesmørbrød elle 10 rugsprø med brie til kveld - det er jo kanskje kalorier du kunne ha brukt på noe annet. Jeg tror vel ikke det er noen quick-fix og kanskje du kan få hjelp i begynnelsen ang. motivasjon - men du må jo finne et kosthold/livsstil som du skal leve med resten av livet. Kanskje i en periode skal du spise færre kalorier av det samme kostholdet for å gå ned litt i vekt. Men du må selv finne motivasjonen for å utføre dette !! Da må man faktisk bare begynne og tvinge seg litt til å begynne med. Jeg tror du må lære deg til å si nei til div.tilbud i sosiale/jobb hendelser hvor du får tilbud om noe usunt . Jeg tenker litt for meg sånn at så lenge det er noe jeg får så er det greit liksom men det er jo ikke det (lurer meg til å spise noe usunt)- man må faktisk prøve å unngå usunne ting og heller spise sunn mat. Husker ikke hva fastlegen din evnt. har sagt - der kan du få råd om vekten er skadelig for helsen og hvor mye du evnt. MÅ gå ned - ellers må du jo finne en vekt du kan trives med og den vil kanskje være litt over snittet men ikke skadelig. Det å bli litt aktiv er jo bra - selv om jeg er enig i at kosthold er mest viktig. I Oslo har det hvertfall vært "tjukkas-grupper" som møtes for å gå på tur sammen. Sats har hatt tilbud med kosthold og trening tilrettelagt for overvektige - jeg tror du bør tørre å bevege deg inn på et treningssenter men enten beg. på noe opplegg ala det jeg nevner eller bruke noen timer med PT for å få satt opp et treningsopplegg. Jeg tror vel dessverre du må regne med å bruke litt penger hvis du vil ha oppføling Virker som om det er noe ala dette du skriver du ikke kvalifiserer for. https://www.frisksht.no/vare-spesialisthelsetjenester/overvekt/rehabiliteringsopphold/ Her hadde jeg villet snakke med fastlege om det da ikke er noen livsstilrelatert sykdom du har som kan kvalifisere ? Kan man argumentere for noe mer diffust som redusert livskvalitet e.l. ? Men ellers for å ikke være altfor pessimist så kommer du jo kanskje dit før eller senere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #98 Del Skrevet 12. mai 2021 punkyB skrev (4 minutter siden): Nå er jeg litt usikker på om jeg har fått med meg alle svar fra ts , men mener du skriver at du spiser 2 ostesmørbrød elle 10 rugsprø med brie til kveld - det er jo kanskje kalorier du kunne ha brukt på noe annet. Jeg tror vel ikke det er noen quick-fix og kanskje du kan få hjelp i begynnelsen ang. motivasjon - men du må jo finne et kosthold/livsstil som du skal leve med resten av livet. Kanskje i en periode skal du spise færre kalorier av det samme kostholdet for å gå ned litt i vekt. Men du må selv finne motivasjonen for å utføre dette !! Da må man faktisk bare begynne og tvinge seg litt til å begynne med. Jeg tror du må lære deg til å si nei til div.tilbud i sosiale/jobb hendelser hvor du får tilbud om noe usunt . Jeg tenker litt for meg sånn at så lenge det er noe jeg får så er det greit liksom men det er jo ikke det (lurer meg til å spise noe usunt)- man må faktisk prøve å unngå usunne ting og heller spise sunn mat. Husker ikke hva fastlegen din evnt. har sagt - der kan du få råd om vekten er skadelig for helsen og hvor mye du evnt. MÅ gå ned - ellers må du jo finne en vekt du kan trives med og den vil kanskje være litt over snittet men ikke skadelig. Det å bli litt aktiv er jo bra - selv om jeg er enig i at kosthold er mest viktig. I Oslo har det hvertfall vært "tjukkas-grupper" som møtes for å gå på tur sammen. Sats har hatt tilbud med kosthold og trening tilrettelagt for overvektige - jeg tror du bør tørre å bevege deg inn på et treningssenter men enten beg. på noe opplegg ala det jeg nevner eller bruke noen timer med PT for å få satt opp et treningsopplegg. Jeg tror vel dessverre du må regne med å bruke litt penger hvis du vil ha oppføling Virker som om det er noe ala dette du skriver du ikke kvalifiserer for. https://www.frisksht.no/vare-spesialisthelsetjenester/overvekt/rehabiliteringsopphold/ Her hadde jeg villet snakke med fastlege om det da ikke er noen livsstilrelatert sykdom du har som kan kvalifisere ? Kan man argumentere for noe mer diffust som redusert livskvalitet e.l. ? Men ellers for å ikke være altfor pessimist så kommer du jo kanskje dit før eller senere. ikke ti rugsprø!!! ti tynne rugkjeks! de inneholder 33 kcal til sammen alle ti! Anonymkode: a0045...6de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #99 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja det kan du jo fortsette å fortelle deg selv hvis du helt seriøst tror det er grunnen til at du er overvektig. Anonymkode: 59205...aaf du må virkelig jobbe litt med leseforståelsen din. Nei, jeg tror ikke honning og banan er grunnen til at jeg er overvektig. Men jeg har ingen halvlitere og hamburgere å fjerne fra mitt kosthold, hvis du leser hva jeg svarte på. Men jeg har en banan av og til. Anonymkode: a0045...6de 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #100 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): jeg googlet litt om easylife, og fant en tråd på KG der det fremgår at de driver med shaker og måltidserstatninger, i tillegg til at det koster mye, så jeg slo det fra meg. Jeg spiser ikke så mye at jeg vil merke det på økonomien om jeg spiser noe mindre. Det regnestykket gikk fint opp da jeg tok et dyrt røykesluttekurs, men det er ikke overførbart til mat. Anonymkode: a0045...6de Nei, de driver ikke bare med det. Litt misvisende. I starten begynner man med det for å komme i ketose. Så går man gradvis tilbake hvor man bytter ett og ett måltid fra shaker og supper tilbake, men da spiser minimalt med karbohydrater. Man endrer altså tallerkenen og størrelsen. Samtidig med dette er man med på treningstilbud, grupper med andre I samme situasjon for å prate osv. Diettproduktene er kun ment som en kickstart og ikke noe varig endring altså. Anonymkode: d5685...9de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå