AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #21 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): jeg ser de har det, ja. Og jeg vurderer å kontakte dem. Men det jeg leser på nettsiden deres går i den gode, gamle Grete Roedetralten med kostholdsråd og kostplaner og trening og sånn, så jeg tviler på at de tilbyr det jeg ser etter. Men jeg skal spørre. Anonymkode: a0045...6de Men det å ha en kostholdsplan er jo nettopp ett bra startpunkt for å lære seg spise passelig mengde mat. Du sier du ikke føler deg fornøyd med mindre mengde mat, dette er noe man må lære kroppen, og det gjøres vanligvis med kostholdsplan. Vektnedgang er som oftest mest suksessfult når man får til en livsstilendring, som også innebærer trening. Men om du er ute etter ett opplegg som kun er tilpasset deg, og bare deg individuelt, med tanke på mat/aktivitet, og som legger seg helt på ditt kunnskapsnivå om kosthold, så må du nok betale for dette selv. Det er mange ernæringsfysiolog og lignende som jobber privat, dersom du ikke ønsker benytte deg av typisk offentlige tilbud fordi det ikke er individuelt nok for deg. Anonymkode: 05bd7...772 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #22 Del Skrevet 12. mai 2021 (Har ikke lest alle svarene her) Har du fått sjekket om du har PCOS? Da er det vanskelig å gå ned i vekt. Faktisk umulig, om du ikke spiser lavkarbo/grovkarbo eller bruker Metformin. Ellers, i min kommune har vi gratis tilbud hos ernæringsfysiolog gjennom Frisklivssentralen. Eller kanskje "Rask psykisk helsehjelp" kan hjelpe? Har du råd så finnes det jo mye tilbud privat. Anonymkode: 8ecb5...c00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 12. mai 2021 #23 Del Skrevet 12. mai 2021 Just now, AnonymBruker said: Men det å ha en kostholdsplan er jo nettopp ett bra startpunkt for å lære seg spise passelig mengde mat. Du sier du ikke føler deg fornøyd med mindre mengde mat, dette er noe man må lære kroppen, og det gjøres vanligvis med kostholdsplan. Vektnedgang er som oftest mest suksessfult når man får til en livsstilendring, som også innebærer trening. Men om du er ute etter ett opplegg som kun er tilpasset deg, og bare deg individuelt, med tanke på mat/aktivitet, og som legger seg helt på ditt kunnskapsnivå om kosthold, så må du nok betale for dette selv. Det er mange ernæringsfysiolog og lignende som jobber privat, dersom du ikke ønsker benytte deg av typisk offentlige tilbud fordi det ikke er individuelt nok for deg. Anonymkode: 05bd7...772 Det virker jo ikke som du forstår hva ts ønsker. En kostholdsplan klarer jo ts fint å lage selv, problemet for de fleste er jo å greie å følge den opp over tid. Det krever mer mental oppbacking og mer ansvarsfølelse enn et stykke papir du skal følge opp helt alene. Jeg forstår ikke ts som at hun trenger en individuelt tilpasset plan, men at hun trenger mer oppfølging og noen å snakke og sparre med. Det kan fint gjøres i grupper, men det må gå lenger enn "har du fulgt papiret ditt? Fint. Neste." Jeg skjønner GODT hva ts ønsker, og dessverre finnes det få sånne offentlige tilbud, selv om mange ernæringsfysiologer faktisk er rågode på sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #24 Del Skrevet 12. mai 2021 Fastlege er første steg. Det er ikke umulig, men vanskelig er det dessverre. Den beste støtten får du via fastlege som kan henvise deg til de forskjellige oppleggene. Anonymkode: 5fdcb...df2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #25 Del Skrevet 12. mai 2021 Albbas skrev (9 minutter siden): Det virker jo ikke som du forstår hva ts ønsker. En kostholdsplan klarer jo ts fint å lage selv, problemet for de fleste er jo å greie å følge den opp over tid. Det krever mer mental oppbacking og mer ansvarsfølelse enn et stykke papir du skal følge opp helt alene. Jeg forstår ikke ts som at hun trenger en individuelt tilpasset plan, men at hun trenger mer oppfølging og noen å snakke og sparre med. Det kan fint gjøres i grupper, men det må gå lenger enn "har du fulgt papiret ditt? Fint. Neste." Jeg skjønner GODT hva ts ønsker, og dessverre finnes det få sånne offentlige tilbud, selv om mange ernæringsfysiologer faktisk er rågode på sånt. takk! du er god Anonymkode: a0045...6de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #26 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fastlege er første steg. Det er ikke umulig, men vanskelig er det dessverre. Den beste støtten får du via fastlege som kan henvise deg til de forskjellige oppleggene. Anonymkode: 5fdcb...df2 men finnes der noen opplegg å henvise til? Jeg har som sagt litt for lav BMI (!!) for sykehusets opplegg. Sist jeg var hos fastlegen ville hun henvise meg til en person som kunne gi råd om hvilke matvarer jeg kunne erstatte med lettvarianter. Det opplevde jeg som nokså unyttig etter 20 år med kaloriregistrering - først næringsmiddeltabellen i papirform, så var det somebody.no og nå Myfitnesspal. SPørsmålet mitt er vel egentlig om helsevesenets tilbud er for snevert? Anonymkode: a0045...6de 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #27 Del Skrevet 12. mai 2021 Sjekk ut easylife.no. Et familiemedlem benyttet seg av dette livsstilsprogrammet og det fungerte veldig bra. Dette er en person med lite viljestyrke så det hjalp å være med på et opplegg som hjalp med å holde motet oppe osv. Dette er et kurs med fokus på varig livsstilsendring med økt kondis, sunnere matvaner og omprogrammering av jernen. Gruppemøter for å motivere hverandre osv. Anonymkode: d5685...9de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #28 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): (Har ikke lest alle svarene her) Har du fått sjekket om du har PCOS? Da er det vanskelig å gå ned i vekt. Faktisk umulig, om du ikke spiser lavkarbo/grovkarbo eller bruker Metformin. Ellers, i min kommune har vi gratis tilbud hos ernæringsfysiolog gjennom Frisklivssentralen. Eller kanskje "Rask psykisk helsehjelp" kan hjelpe? Har du råd så finnes det jo mye tilbud privat. Anonymkode: 8ecb5...c00 jeg har venninner med PCOS, så jeg vet litt om det, og jeg har ingen symptomer som tyder på det. F.eks har jeg fremdeles markert midje, selv om jeg er tjukk. Anonymkode: a0045...6de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #29 Del Skrevet 12. mai 2021 Et fett liv har fått MYE kritikk fra fagfolk pga feilinformasjon og veldig unyansert tv-info uten sammenheng. Det er veldig mye i den serien som ikke stemmer. Følg feks maksprestasjon på instagram og det nettverket rundt han og teamantibullshit. Det er rett og slett sørgelig hele den serien, og den er klippet og limt helt ut av kontekst. Anonymkode: 59205...aaf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #30 Del Skrevet 12. mai 2021 TS her. Jeg tror jeg har fått litt mer klart for meg hva jeg trenger, etter å ha lest rådene her og fulgt lenkene til tipsene som har kommet. Oppsummert: Det finnes mange tilbud for de som trenger konkrete kostholdsråd og hjelp til å komme i gang med trening. Det finnes masse tilbud for de som vil slanke seg på andre måter enn et vanlig kosthold. Det finnes tilbud på sykehusene for de med BMI over 40 og de som har fedmerelatert sykdom. Hvis man har spiseforstyrrelser knyttet til overspising så tror jeg det finnes tilbud (men det har jeg ikke undersøkt, for det er ikke relevant for meg). Vanlige treningssentre finnes selvfølgelig. Men ingen av disse treffer mine behov. Det jeg trenger å finne i min kommune: - en coach eller gruppe som er mer fokusert på mental støtte og oppbakking, enn ernæringsveiledning, til en pris som ikke velter familieøkonomien - et trygt sted å komme igang med styrketrening. Det er helt uaktuelt for meg å gå inn på et treningssenter og begynne med styrketrening alene eller med vanlige folk. Det kommer aldri til å skje. Jeg trenger et eget opplegg for tjukke, middelaldrende damer. Jeg hadde det tidligere, ikke på styrketrening, men pilates, med det ble dessverre nedlagt. Men det var veldig godt å komme på trening sammen med likesinnede, og ikke minst en god trener med respekt for alle mennesker, og god til å tilpasse nivået. Anonymkode: a0045...6de 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #31 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Et fett liv har fått MYE kritikk fra fagfolk pga feilinformasjon og veldig unyansert tv-info uten sammenheng. Det er veldig mye i den serien som ikke stemmer. Følg feks maksprestasjon på instagram og det nettverket rundt han og teamantibullshit. Det er rett og slett sørgelig hele den serien, og den er klippet og limt helt ut av kontekst. Anonymkode: 59205...aaf det er jeg ikke enig i. Alt det de forskerne sa stemmer med egne erfaringer. At kroppen alltid vil opp til den høyeste vekten den har hatt. At jojoslanking fucker opp systemet. At det er bedre å forebygge enn å slanke seg. At de fleste ikke lykkes med slanking. Alt det der stemmer jo. Anonymkode: a0045...6de 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #32 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): TS her. Jeg tror jeg har fått litt mer klart for meg hva jeg trenger, etter å ha lest rådene her og fulgt lenkene til tipsene som har kommet. Oppsummert: Det finnes mange tilbud for de som trenger konkrete kostholdsråd og hjelp til å komme i gang med trening. Det finnes masse tilbud for de som vil slanke seg på andre måter enn et vanlig kosthold. Det finnes tilbud på sykehusene for de med BMI over 40 og de som har fedmerelatert sykdom. Hvis man har spiseforstyrrelser knyttet til overspising så tror jeg det finnes tilbud (men det har jeg ikke undersøkt, for det er ikke relevant for meg). Vanlige treningssentre finnes selvfølgelig. Men ingen av disse treffer mine behov. Det jeg trenger å finne i min kommune: - en coach eller gruppe som er mer fokusert på mental støtte og oppbakking, enn ernæringsveiledning, til en pris som ikke velter familieøkonomien - et trygt sted å komme igang med styrketrening. Det er helt uaktuelt for meg å gå inn på et treningssenter og begynne med styrketrening alene eller med vanlige folk. Det kommer aldri til å skje. Jeg trenger et eget opplegg for tjukke, middelaldrende damer. Jeg hadde det tidligere, ikke på styrketrening, men pilates, med det ble dessverre nedlagt. Men det var veldig godt å komme på trening sammen med likesinnede, og ikke minst en god trener med respekt for alle mennesker, og god til å tilpasse nivået. Anonymkode: a0045...6de Jeg tror dessverre ikke det du trenger finnes uten at du betaler for det. En personlig trener kan fungere både som coach som gir mental støtte, og som fysisk trener. Det jeg forresten ikke sa i innlegget mitt (var jeg som hadde BMI på 37 tidligere) var at den frisklivssentralen jeg var med på også hadde treningstimer. Alle som var med var overvektige/hadde fedme, så det føltes veldig trygt. Det var altså ikke bare kostholdsråd. Treningen var helt OK altså, men det var ikke det jeg hadde behov for. Jeg tror jeg egentlig hadde mest behov for noen som hele tida sto og holdt meg i ørene og passet på at jeg ikke overspiste (jeg har en spiseforstyrrelse oppi det hele som gjør at det er vanskelig med kosthold) 😅 Bare husk at du går mest ned i vekt av kostholdsendring - ikke trening! Trening er kjempeviktig for helsa generelt, men for vekta er kostholdet viktigst. Å begi seg ut på begge deler samtidig kan være veldig tungt, så det kan være lurt å først og fremst fokusere på kostholdet. Så tar du treningen når du har kostholdet mer under kontroll. Anonymkode: 1de51...c32 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #33 Del Skrevet 12. mai 2021 Hva med å endre bitte litt av gangen, og ikke stresse med vektnedgangen? Tenke at det tar tid, men bedre at det tar lengre tid og lykkes, enn å bite over alt på en gang hvis man har erfaring med at det ikke hjelper. Bytt en ting ut med noe som er sunnere og har lavere kalorier i seg. Når du er klar for det så bytter du en ting til. F.eks en hel sjokoladeplate med en halv og litt frukt/grønt. Et måltid med to brødskiver til en brødskive eller knekkebrød og en god salat/eple eller lignende. Bruk f.eks lifesum til å finne ut mat med lavere kalorier innhold. Det er veldig mye godt man kan lage med lavt kaloriinnhold som man blir mett av. Mer proteiner fra ren mat, og grønnsaker er en god start. Anonymkode: 576ba...f06 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zooey Skrevet 12. mai 2021 #34 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og jeg lærte at det ikke er farlig å være sulten. Du skriver at du ikke kan la være å spise, for da blir du sulten. Hva så? Dette er veldig viktig. Hvis du spiser mer kalorier enn vanlig så vil kroppen og magesekken tilvenne seg. Derfor er det "vanlig" å føle seg sulten hvis du kutter i kalorier, men dette er ikke farlig (så lenge du ikke spiser mindre enn det som er vanlig daglig). Du kan ikke satse på motivasjon alene. Du må ha disiplin. Min erfaring er at det er enklest hvis du har noen rutiner du følger. F.eks. tilbered mat på forhånd. Lag lunsj og middag for de neste tre dagene. Da vet du hvor mye neste måltid inneholder og det er lett tilgjengelig slik at du ikke velger lettvinte og usunne løsninger i stedet. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #35 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): TS her. Jeg tror jeg har fått litt mer klart for meg hva jeg trenger, etter å ha lest rådene her og fulgt lenkene til tipsene som har kommet. Oppsummert: Det finnes mange tilbud for de som trenger konkrete kostholdsråd og hjelp til å komme i gang med trening. Det finnes masse tilbud for de som vil slanke seg på andre måter enn et vanlig kosthold. Det finnes tilbud på sykehusene for de med BMI over 40 og de som har fedmerelatert sykdom. Hvis man har spiseforstyrrelser knyttet til overspising så tror jeg det finnes tilbud (men det har jeg ikke undersøkt, for det er ikke relevant for meg). Vanlige treningssentre finnes selvfølgelig. Men ingen av disse treffer mine behov. Det jeg trenger å finne i min kommune: - en coach eller gruppe som er mer fokusert på mental støtte og oppbakking, enn ernæringsveiledning, til en pris som ikke velter familieøkonomien - et trygt sted å komme igang med styrketrening. Det er helt uaktuelt for meg å gå inn på et treningssenter og begynne med styrketrening alene eller med vanlige folk. Det kommer aldri til å skje. Jeg trenger et eget opplegg for tjukke, middelaldrende damer. Jeg hadde det tidligere, ikke på styrketrening, men pilates, med det ble dessverre nedlagt. Men det var veldig godt å komme på trening sammen med likesinnede, og ikke minst en god trener med respekt for alle mennesker, og god til å tilpasse nivået. Anonymkode: a0045...6de Easylife /mylife tilbyr jo akkurat det du ber om. Lavterskel, treningssenter tilknyttet opplegget, gruppetimer med andre i samme livssituasjon. Så er det da økonomien det står på? Kanskje se på det sånn at det du bruker sparer du i mat? Og så må man tenke at det er en viktig investering i eget liv og helse. Alternativet er jo å få godkjent dekning av operasjon, men vet ikke hvordan reglene rundt det er. Anonymkode: d5685...9de 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #36 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tror dessverre ikke det du trenger finnes uten at du betaler for det. En personlig trener kan fungere både som coach som gir mental støtte, og som fysisk trener. Det jeg forresten ikke sa i innlegget mitt (var jeg som hadde BMI på 37 tidligere) var at den frisklivssentralen jeg var med på også hadde treningstimer. Alle som var med var overvektige/hadde fedme, så det føltes veldig trygt. Det var altså ikke bare kostholdsråd. Treningen var helt OK altså, men det var ikke det jeg hadde behov for. Jeg tror jeg egentlig hadde mest behov for noen som hele tida sto og holdt meg i ørene og passet på at jeg ikke overspiste (jeg har en spiseforstyrrelse oppi det hele som gjør at det er vanskelig med kosthold) 😅 Bare husk at du går mest ned i vekt av kostholdsendring - ikke trening! Trening er kjempeviktig for helsa generelt, men for vekta er kostholdet viktigst. Å begi seg ut på begge deler samtidig kan være veldig tungt, så det kan være lurt å først og fremst fokusere på kostholdet. Så tar du treningen når du har kostholdet mer under kontroll. Anonymkode: 1de51...c32 ja, jeg kan godt betale for det, men de private tilbudene jeg har funnet har jeg rett og slett ikke råd til. Pilateskurset jeg gikk på tidligere kostet 1500 kroner per serie, og det var greit. Tok det vel 3 eller 4 ganger per år. Jeg vet jo godt at trening ikke hjelper så mye i seg selv, men jeg tror det hjelper å bygge muskler fordi muskler øker forbrenningen. Men jeg trenger ikke noe tilbud for å komme i gang med å gå tur eller begynne å jogge. Det greier jeg å motivere meg til på egen hånd. Men ikke styrketrening. Anonymkode: a0045...6de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #37 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): men finnes der noen opplegg å henvise til? Jeg har som sagt litt for lav BMI (!!) for sykehusets opplegg. Sist jeg var hos fastlegen ville hun henvise meg til en person som kunne gi råd om hvilke matvarer jeg kunne erstatte med lettvarianter. Det opplevde jeg som nokså unyttig etter 20 år med kaloriregistrering - først næringsmiddeltabellen i papirform, så var det somebody.no og nå Myfitnesspal. SPørsmålet mitt er vel egentlig om helsevesenets tilbud er for snevert? Anonymkode: a0045...6de Tilbudet er definitivt for snevert og lite helhetlig, men man bør ta det som er mulig. Oppfølging med veiing kan være bra for å ha noe å se frem tid og ikke være alene om det (det finnes hos fysikalske/ overvektsklinikken i ditt område, fastlege henviser). Ellers har du frisklivssentralen hvor oppleggene ofte er sosiale, det har også vist å være en god motivator siden man er flere om det. Det beste de kan gi deg er jevnlig oppfølging og i det en slags «accountability». Anonymkode: 5fdcb...df2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #38 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Easylife /mylife tilbyr jo akkurat det du ber om. Lavterskel, treningssenter tilknyttet opplegget, gruppetimer med andre i samme livssituasjon. Så er det da økonomien det står på? Kanskje se på det sånn at det du bruker sparer du i mat? Og så må man tenke at det er en viktig investering i eget liv og helse. Alternativet er jo å få godkjent dekning av operasjon, men vet ikke hvordan reglene rundt det er. Anonymkode: d5685...9de jeg googlet litt om easylife, og fant en tråd på KG der det fremgår at de driver med shaker og måltidserstatninger, i tillegg til at det koster mye, så jeg slo det fra meg. Jeg spiser ikke så mye at jeg vil merke det på økonomien om jeg spiser noe mindre. Det regnestykket gikk fint opp da jeg tok et dyrt røykesluttekurs, men det er ikke overførbart til mat. Anonymkode: a0045...6de 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #39 Del Skrevet 12. mai 2021 Sjekk ut "Spis deg fri". Det har vært en åpenbaring for min del. Anonymkode: 6cb4c...24a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #40 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva med å endre bitte litt av gangen, og ikke stresse med vektnedgangen? Tenke at det tar tid, men bedre at det tar lengre tid og lykkes, enn å bite over alt på en gang hvis man har erfaring med at det ikke hjelper. Bytt en ting ut med noe som er sunnere og har lavere kalorier i seg. Når du er klar for det så bytter du en ting til. F.eks en hel sjokoladeplate med en halv og litt frukt/grønt. Et måltid med to brødskiver til en brødskive eller knekkebrød og en god salat/eple eller lignende. Bruk f.eks lifesum til å finne ut mat med lavere kalorier innhold. Det er veldig mye godt man kan lage med lavt kaloriinnhold som man blir mett av. Mer proteiner fra ren mat, og grønnsaker er en god start. Anonymkode: 576ba...f06 takk for gode råd, men du avsporer litt.... Jeg vet alt dette. Jeg har gjort det i 20 år. Og det virker ikke. Det var derfor jeg skrev HI om at jeg er fortvilet og leter etter hjelp i form av andre mennesker. Anonymkode: a0045...6de 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå