Gå til innhold

Striden om Øst-Jerusalem kan aldri løses


Bli medlem

Anbefalte innlegg

Catalina Culès skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke, hvorfor er Israel det eneste landet i verden som ikke har rett til å forsvare seg 🤔

Da burde du forstå hvorfor det palestinske folket er sinte? Hadde vært sint selv 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cecilie Sadberg skrev (1 minutt siden):

De har jo stjålet et land? Hva hadde du tenkt om svenskene hadde kommet seg inn i Norge og stjålet hjemmet ditt? 

Dersom Norge hadde stasjonert tusenvis av soldater og fly langs svenskegrensen, klare til å angripe dem, men Sverige angrep oss først og dermed tok deler av Norge som krigsbytte – hadde det vært helt feil av Sverige?

Det er jo det som er tilfelle med Israel. De var omringet av arabiske land som sto klare til å angripe. Men Israel var strategiske og angrep først.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuckman1983 skrev (Akkurat nå):

Dersom Norge hadde stasjonert tusenvis av soldater og fly langs svenskegrensen, klare til å angripe dem, men Sverige angrep oss først og dermed tok deler av Norge som krigsbytte – hadde det vært helt feil av Sverige?

Det er jo det som er tilfelle med Israel. De var omringet av arabiske land som sto klare til å angripe. Men Israel var strategiske og angrep først.

Jeg synes ikke tilfelle ditt passer s

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie Sadberg skrev (1 minutt siden):

Jeg synes ikke tilfelle ditt passer s

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
Cecilie Sadberg skrev (3 minutter siden):

De har jo stjålet et land? Hva hadde du tenkt om svenskene hadde kommet seg inn i Norge og stjålet hjemmet ditt? 

De har ikke stjålet noe land, det er det antisemittistiske journalister som vil få oss til å tro, jeg er så lei av alle dere som tror på det falske blide dere har fra media når det gjelder Israel.

https://www.miff.no/israels-opprettelse/2011/06/22zionistene-kjoepte-og-stjal-ikke-landet.htm

 

https://www.miff.no/kampen-for-palestina/2002/03/20medretttillandet.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cecilie Sadberg skrev (30 minutter siden):

Jeg støtter Palestina, fordi jeg synes Israel som stat ikke fortjener å være der. De har stjålet et land, og har bosatt seg i et land det det allerede bor folk. Og hvis USA og vesten liker de så mye, hvorfor tar de dem ikke inn i sitt land? Jeg synes bare det er rart at ofrene til hitler ikke har lært etter hva som skjedde med dem

 

Cecilie Sadberg skrev (29 minutter siden):

Og nei. Jeg har ikke noe i not jøder, jeg har noe i not sionismen. Er alltid en eller annen som skal påstå det 

Du har jo noe imot jøder, når du skriver at du ønsker at Israel ikke skal være der, det er jo antisemitisme.

Jeg er enig i at det er trist at sivile i Palestina blir rammet. Der er vi enige, synes i likhet med deg at det er forferdelig at dette rammer sivile i Palestina. Men vet du hvorfor sivile i Palestina blir rammet?

Det er fordi Hamas har plassert seg der det er sivile, og bruker sivile som mennesklige skjold. Israel gir også alltid beskjed før de angriper, slik at sivile kan komme seg unna. Så de eneste som har skyld i at dette rammer sivile i Palestina er Hamas, og ikke Israel, de forsvarer seg kun mot noen som ønsker å utrydde dem.

Støtter du Palestina, så støtter du også Hamas som er en terrororganisasjon som står for antisemitisme. 

Jeg synes det er ganske respektløst ovenfor jøder å dra inn Hitler på den måten du gjør. Israel har vel all rett til å forsvare seg når det er Hamas som startet å angripe, og som faktisk ønsker å utrydde dem. Hva mener du Israel skal gjøre, la seg utrydde av terrorister som står for det samme som Adolf Hitler gjorde?

Det er helt greit at du har sympati med sivile i Palestina, men sett deg inn i situasjonen før du uttaler deg.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
Cecilie Sadberg skrev (14 minutter siden):

Da burde du forstå hvorfor det palestinske folket er sinte? Hadde vært sint selv 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie Sadberg skrev (21 minutter siden):

Synes det blir feil av deg å komme med slike påstander da jeg har skrevet om hva jeg synes ovenpå. Muslimer i vesten og sionister i Palestina er ikke det samme. Fordi ingen muslimer har kommer til Europa, stjålet et land og drept folk i landet. Det har sionister gjort. Det eksemplet ditt var ikke så bra. Og dessuten - så forstår jeg ikke hvorfor så mange sympatiserer med Israel som stat, de dreper jo mange uskyldige barn og kaster dem ut av deres hjem. Men igjen - dette er staten, og ikke folket. Du burde passe litt på hva du påstår, fordi jeg skrev at jeg ikke liker sionismen, på samme måte som jeg harer jihadister i islam. 

Men jeg står på mitt. Jeg synes det var feil å frata noen andre et land og bosette et annet folkeslag der.

 

Nei.. for det har ikke vært noen terrorangrep de siste årene i Tyskland, Frankrike og England begått av muslimer??

:ironi:

  • Liker 18
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuckman1983 skrev (13 minutter siden):

Dersom Norge hadde stasjonert tusenvis av soldater og fly langs svenskegrensen, klare til å angripe dem, men Sverige angrep oss først og dermed tok deler av Norge som krigsbytte – hadde det vært helt feil av Sverige?

Det er jo det som er tilfelle med Israel. De var omringet av arabiske land som sto klare til å angripe. Men Israel var strategiske og angrep først.

Det som er sant om Israel er at hele verden, med rette, syntes at jødene hadde lidd ekstremt mye under krigen. Derfor ble andre menneskers interesser gitt faen i og staten Israel ble "født". Slik Israel har oppført seg i ettertid hadde ikke gått uten 2. verdenskrig og jødeforfølgelsen som bakteppe.

Endret av Brunello
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Catalina Culès skrev (8 minutter siden):

De har ikke stjålet noe land, det er det antisemittistiske journalister som vil få oss til å tro, jeg er så lei av alle dere som tror på det falske blide dere har fra media når det gjelder Israel.

https://www.miff.no/israels-opprettelse/2011/06/22zionistene-kjoepte-og-stjal-ikke-landet.htm

 

https://www.miff.no/kampen-for-palestina/2002/03/20medretttillandet.htm

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (7 minutter siden):

Det som er sant om Israel er at hele verden, med rette, syntes at jødene hadde lidd ekstremt mye under krigen. Derfor ble andre menneskers interesser gitt faen i og staten Israel ble "født". Slik Israel har oppført seg i ettertid hadde ikke gått uten 2. verdenskrig og jødeforfølgelsen som bakteppe.

Israel var et land som var lovet jødene av Gud, så det er i høyeste grad deres land.

  • Liker 9
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (Akkurat nå):

Israel var et land som var lovet jødene av Gud, så det er i høyeste grad deres land.

Problemet er at gud ikke finnes, så det går ikke an å argumentere med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva som er riktig vet jeg ikke. Men det store spørsmålet er hvordan bryte ut av den negative voldspiralen? 

Israel er i dag den sterkeste part. Palestinerne er nok i ferd med å miste noe av den tradisjonelle støtten fra landene rundt. Kanskje det fører til en økende desperasjon blandt palestinerne? Kanskje det gjør israelske myndigheter mer hovmodige i behandlingen av. 

De palestinske lederne har ihvertfall ikke lykkes å bedre situasjonen for palestinerne. Bruker de vold for å dekke over sine egne feil?

Så igjen blir spørsmålet hvordan komme til en situasjon med fredelig sameksistens, når begge parter bruker vold .

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (Akkurat nå):

Problemet er at gud ikke finnes, så det går ikke an å argumentere med.

Det gjør han, men vi kan være enig om å være uenig. Det som skjer i Israel er i stor grad en åndskamp. Det er jeg overbevist om. 

  • Liker 9
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor på denne tiden, så vi det ene etter det andre arabiske landet, signere fredsavtaler med Israel. Mange vil ha FRED. Komme seg videre i livet! Så finnes det grupperinger i området som ikke vil ha det, som har null problemer med å ofre sin egen befolkning for å oppnå martyrdom og jødeutryddelse...

Det er bare sørgelig.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjenferdet skrev (Akkurat nå):

Det gjør han, men vi kan være enig om å være uenig. Det som skjer i Israel er i stor grad en åndskamp. Det er jeg overbevist om. 

Dersom man skal ta høyde for religion, er det vel en god del muslimer som mener de har krav på Betlehem og Jerusalem også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt forenklet, men hvorfor kan ikke alle bare leve sammen i fred? 

  • Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er påfallende er de norske media sine veldig synlige partiske reportasjer der Israel er den store stygge ulven og Palestinerne de som får den beste omtalelsen.

Å få fred i dette området er ikke lett.  Her er det underliggende både religiøse motiver for konflikten men også vannrettigheter for grunnvann i et område der vann er mangelvare.

For noen år siden ga Norge betydelige summer til PLO lederen Yasser Arafat, dette ble veldig godt kamuflert men pengene ble ikke brukt der de skulle, Arafat ble styrtrik og hans omgangskrets levde et luksusliv.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (1 minutt siden):

Hva som er riktig vet jeg ikke. Men det store spørsmålet er hvordan bryte ut av den negative voldspiralen? 

Israel er i dag den sterkeste part. Palestinerne er nok i ferd med å miste noe av den tradisjonelle støtten fra landene rundt. Kanskje det fører til en økende desperasjon blandt palestinerne? Kanskje det gjør israelske myndigheter mer hovmodige i behandlingen av. 

De palestinske lederne har ihvertfall ikke lykkes å bedre situasjonen for palestinerne. Bruker de vold for å dekke over sine egne feil?

Så igjen blir spørsmålet hvordan komme til en situasjon med fredelig sameksistens, når begge parter bruker vold .

Godt spørsmål, skal jeg tippe blir det fred når den ene parten er utryddet..Og siden jødene outsmarter araberne rundt setter jeg mynten min på de:)

Du ser det gjør noe med en menneskegruppe at de vandrer 40 år i ørkenen uten kontakt med andre enn gudene som drev genetisk manipulasjon med de 😉  (bare de som var født under marsjen fikk komme inn i the promised land)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...