Gå til innhold

Striden om Øst-Jerusalem kan aldri løses


Bli medlem

Anbefalte innlegg

"Jødene tror deres opprinnelige tempel sto her, at det var her Gud samlet støv for å skape Adam og her gjorde Abraham seg klar til å ofre sin sønn Isak etter påbud fra Gud.

Muslimene tror det var herfra profeten Muhammed for opp til himmelen."

Hus-tvisten som har satt fyr på Israel (aftenposten.no)

Hvem ved sine fulle fem tror at en konflikt som har sin bakgrunn i profeter, Adam, støv, Gud og himmelen vil kunne løses med politiske forhandlinger?  

Det er fullstendig urealistisk. 50-60 år uten et eneste resultat er bevis nok på det. På tide at vesten retter oppmerksomheten mot andre deler av verden og lar kranglefantene seile sin egen sjø.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke avviklingen av Israel er praktisk gjennomførbart lenger.

( Israel er en vestlig konstruksjon; skal vi vaske hendene på konsekvensene, må området tilbakeføres.)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (8 minutter siden):

Jeg tror ikke avviklingen av Israel er praktisk gjennomførbart lenger.

( Israel er en vestlig konstruksjon; skal vi vaske hendene på konsekvensene, må området tilbakeføres.)

Jeg er helt enig. To-statsløsningen er død. Det som er mest realistisk er ett land hvor alle innbyggere har de samme rettighetene og selv det er vi veldig langt unna.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lacy skrev (46 minutter siden):

de er fratatt alt. 

Spørsmålet blir hvem som tok fra Palestina sitt eget selvstyre. Var det Osmanerne, Britene, FN, USA, Israelerne? Sett i et historisk perspektiv da Palestina hadde selvstyre sist? Var Palestina en egenstat under koloniseringen av Britene?

Etter å ha tittet litt på det fremstår Palestinas historie ekstremt forvirrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayo skrev (36 minutter siden):

Spørsmålet blir hvem som tok fra Palestina sitt eget selvstyre. Var det Osmanerne, Britene, FN, USA, Israelerne? Sett i et historisk perspektiv da Palestina hadde selvstyre sist? Var Palestina en egenstat under koloniseringen av Britene?

Etter å ha tittet litt på det fremstår Palestinas historie ekstremt forvirrende.

For å putte dette i et perspektiv : Jesus var regnet som frihetskjemper for et fritt Palestina.

Det er mye mer inteligent å se etter ett potensial for at vi kan skape en fungerende balanse for de som lever der nå. Men da må alle innordne seg og følge programmet, og det er det strengt tatt ikke noe håp om: alle har for mye investert i sitt behov.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (51 minutter siden):

For å putte dette i et perspektiv : Jesus var regnet som frihetskjemper for et fritt Palestina.

Det er mye mer inteligent å se etter ett potensial for at vi kan skape en fungerende balanse for de som lever der nå. Men da må alle innordne seg og følge programmet, og det er det strengt tatt ikke noe håp om: alle har for mye investert i sitt behov.

Jeg lurte egentlig på når Palestina hadde selvstyre sist gang av min egen nysgjerrighet i forhold til at det ble snakk om frarøvelsen av Palestina. Historien er litt forvirrende for stakkars lille meg.

Ikke om spørsmålet i seg selv er intelligent i forhold til den endelige løsningen i konflikten. Ingen ting er nytt med det du konkluderer med i innlegget ditt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayo skrev (4 timer siden):

Spørsmålet blir hvem som tok fra Palestina sitt eget selvstyre. Var det Osmanerne, Britene, FN, USA, Israelerne? Sett i et historisk perspektiv da Palestina hadde selvstyre sist? Var Palestina en egenstat under koloniseringen av Britene?

Det var et uavhengig jødisk kongedømme i Palestina før romerne i år 63 f.Kr. invaderte og anekterte landet. De neste 2 000 årene skiftet herredømmet fra romerne til umayyaderne (400), abbasiderne, korsfarere (1099), mamelukkene (1260), osmanerne  (1560) og britene (1922). Sionistene opprettet i 1948 en uavhengig stat i Palestina: Israel

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayo skrev (6 timer siden):

Spørsmålet blir hvem som tok fra Palestina sitt eget selvstyre. Var det Osmanerne, Britene, FN, USA, Israelerne? Sett i et historisk perspektiv da Palestina hadde selvstyre sist? Var Palestina en egenstat under koloniseringen av Britene?

Etter å ha tittet litt på det fremstår Palestinas historie ekstremt forvirrende.

Det er klart. Vestbredden har vært et konfliktområde i mange hundre år, men det gjør ikke opprettelsen av staten Israel mer riktig. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (2 timer siden):

Sionistene opprettet i 1948 en uavhengig stat i Palestina: Israel

Takk for svar! :) Poeng.

Lacy skrev (1 time siden):

Det er klart. Vestbredden har vært et konfliktområde i mange hundre år, men det gjør ikke opprettelsen av staten Israel mer riktig. 

Vestbredden alene tenkte jeg ikke på når jeg siktet til når Palestina var en stat sist. Om dette gjør opprettelsen av staten Israel var noe mer riktig eller ikke har jeg da aldri uttalt meg noe om? Jeg stilte kun spørsmål som ble besvart av noen andre.

Endret av Kayo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayo skrev (1 time siden):

Takk for svar! :) Poeng.

Vestbredden alene tenkte jeg ikke på når jeg siktet til når Palestina var en stat sist. Om dette gjør opprettelsen av staten Israel var noe mer riktig eller ikke har jeg da aldri uttalt meg noe om? Jeg stilte kun spørsmål som ble besvart av noen andre.

Mente ikke å diskutere mot deg, bare generelt, ettersom at jeg syns det er et interessant tema 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli medlem skrev (23 timer siden):

"Jødene tror deres opprinnelige tempel sto her, at det var her Gud samlet støv for å skape Adam og her gjorde Abraham seg klar til å ofre sin sønn Isak etter påbud fra Gud.

Muslimene tror det var herfra profeten Muhammed for opp til himmelen."

Hus-tvisten som har satt fyr på Israel (aftenposten.no)

Hvem ved sine fulle fem tror at en konflikt som har sin bakgrunn i profeter, Adam, støv, Gud og himmelen vil kunne løses med politiske forhandlinger?  

Det er fullstendig urealistisk. 50-60 år uten et eneste resultat er bevis nok på det. På tide at vesten retter oppmerksomheten mot andre deler av verden og lar kranglefantene seile sin egen sjø.

Jeg for min del har lenge tenkt at man gjør palestinerne en bjørnetjeneste ved å ikke bare la konflikten få en avslutning. Ja, de har på sett og vis blitt rævkjørt.

Det gjelder dog et hav av folk gjennom historien.

Stort sett er det slik at seierherren(e) i en konflikt dikterer sine vilkår og så går verden videre. Ja, det kan medføre følgekonsekvenser osv, men historisk sett medfører det ikke et limbo. Dagens situasjon i midtøsten er på stedet hvil fordi man, av ulike årsaker, nekter å godta det som historisk sett har vært ansett å være gjengs fremgangsmåte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lacy skrev (56 minutter siden):

Mente ikke å diskutere mot deg, bare generelt, ettersom at jeg syns det er et interessant tema 😊

Da var det jeg som misforstod 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge parter må bort fra å hevde rettigheter ut ifra sagn, legender og religion. To stats løsningen er død og jeg tror ikke det var en farbar vei i utgangspunktet. Israel må utvikle seg fra å være en etnostat til å forstå at varig fred kun kommer ved å gi alle som bor i det som før 1946 rett og slett var kalt Palestina, like rettigheter og representasjon i politiske og offisielle verv.
For at dette i det hele tatt skal ha den minste mulighet for å skje, så må den religiøse, konservative fløyen i USA slutte å gi finansiell og politisk støtte til Israel.
Israelsk politikk må også tilbake til sentrum eller venstresiden. Netanyahu og Likud er jo omtrent like fascistiske som hva Europeiske jøder rømte fra på 30 og 40 tallet. Verdenssamfunnet må legge press på Israel for å finne en fredelig løsning på denne konflikten en gang for alle. Jeg skjønner at det er mye som må gjøres på den Palestinske siden også, men maktbalansen er så ekstremt ubalansert, at i praksis så er det Israel som må finne en annen vei ut av denne situasjonen.

Endret av K.B.
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

K.B. skrev (4 timer siden):

Israel må utvikle seg fra å være en etnostat til å forstå at varig fred kun kommer ved å gi alle som bor i det som før 1946 rett og slett var kalt Palestina, like rettigheter og representasjon i politiske og offisielle verv.

Israel er ingen "etnostat". Tvert imot har alle like rettigheter uavhengig av etnisitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (2 minutter siden):

Det står ikke noe i artikkelen som motbeviser at alle  har like rettigheter i Israel uavhengig av etnisitet. Tvert imot så bekrefter artikkelen dette. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (4 timer siden):

Det står ikke noe i artikkelen som motbeviser at alle  har like rettigheter i Israel uavhengig av etnisitet. Tvert imot så bekrefter artikkelen dette. 

Hvis det skal bli én stat, blir palestinere i flertall. Tror du de får like rettigheter uavhengig av etnisitet da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...