Gå til innhold

Livsforsikring: dekker ikke pyskiske lidelser. Er det lov? Diskriminering?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke riktig. Jeg skrev jo lenger opp at jeg hadde kjøpt livsforsikring? (uføreforsikring)

Anonymkode: 210a0...1d9

Du blander jo begrep i hytt og pine og en livsforsikring har ingenting med en uføreforsikring å gjøre. En livsforsikring er en forsikring som utbetales til etterlatte hvis du dør. En uføreforsikring kan være en kritisk sykdomsforiskring eller en uførepensjon. Det er umulig å vite hva det er du mener.

 

Uansett så er jo saken den samme, forsikringsselskapet dekker ikke ting som allerede har skjedd og psykisk sykdom er en slippery slope til alt mulig annet. Det må du bare godta, det kommer aldri til å endre seg. Der dekkes du allerede av staten. 

Anonymkode: e8a58...5e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men det syns jeg er feil. I hvert fall når man er så ung. Jeg tolker det som en straff mot alle som oppsøker hjelp og det er ingen unge som får råd om å droppe hjelp før de tegner livsforsikring. Noe de heller ikke bør gjøre.

 

Ja helt enig! Det er også selvmotsigende/hyklersk når vi lever i et samfunn der vi prøver å si "alle sliter av og til med psyken", men så fort det dreier seg om forsikring så gjelder ikke. Da er du "psyk for alltid". Unge oppfordres over lav sko om å be om hjelp uten å faktisk vite hva det kan gi av konsekvenser. 

Ja ser den, men psyksik sykdom er så deffust. Og en ting er hva som utløses gjennom gener/kosthold/livsstil slik som feks diabetes, men psykiske lidelser er gjerne et resultat av andres påføring av lidelse (omsorgssvikt, overgrep, mobbing, voldtekt osv). Det virker så uetisk å straffe offeret for dette. 

De burde jo heller skrevet den spesifikke diagnosen i stedet for hele pakken "psykiske lidelser"? (de skriver jo ikke "fysiske lidelser" hvis du feks får diabetes). 

 

Anonymkode: 210a0...1d9

Jeg skjønner at det kan oppleves urettferdig. Jeg tror nok det er to hovedfaktorer her

- Det er lettere å påvise en fysisk sykdom, og dermed også vanskeligere å motbevise psykisk sykdom. Det ville nok rett og slett vært lettere å begå forsikringssvindel ved å si at man er psykisk syk. 

- Det skal også være lønnsomt for forsikringsselskapene, og med dagens antall psykisk syke (av diverse grunner og forskjellige slag) er det nok rett og slett dårlig butikk for forsikringsselskapene.

Husk at det er store summer det er snakk om i utbetalinger. Tror nok det hadde vært fristende for mange å «bli psykisk syke» for å få en klekkelig utbetaling av forsikringsselskapet. 

Det virker kanskje urettferdig, men så gjelder det også alle. Det går hekt sikkert an å tegne en forsikring for psykisk sykdom et sted, men ettersom risikoen er så høy så vil den nok isåfall være så dyr at det ikke er noe vits. ETTER du har fått påvist psykisk sykdom derimot... Det kan jeg aldri tenke meg at du får til dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel uføreforsikring du snakker om, livsforsikring er ikke det samme.

Anonymkode: 8997e...c1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Så om du feks har fått PSTD som følge av at du var offer i en alvorlig hendelse som barn, og deretter kjøper livsforsikring der dette står skrevet, og noen år etterpå blir barnet ditt drept og du blir ufør som følge av traumet dette gir deg: da har du ingen rett siden du har slitt før?

Anonymkode: 210a0...1d9

Det finnes ikke noe fasitsvar på dette, så sjekk med ditt forsikringsselskap, eller se gjennom vilkårene til forsikringen din.

Anonymkode: c8975...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hva du snakkeg om her. Livsforsikring er en dødsfallforsikring. Så lenge du ikke har forsørgeransvar så er ikke det en forsikring du har behov for. 

 

Anonymkode: a4f32...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du blander jo begrep i hytt og pine og en livsforsikring har ingenting med en uføreforsikring å gjøre. En livsforsikring er en forsikring som utbetales til etterlatte hvis du dør. En uføreforsikring kan være en kritisk sykdomsforiskring eller en uførepensjon. Det er umulig å vite hva det er du mener.

 

Uansett så er jo saken den samme, forsikringsselskapet dekker ikke ting som allerede har skjedd og psykisk sykdom er en slippery slope til alt mulig annet. Det må du bare godta, det kommer aldri til å endre seg. Der dekkes du allerede av staten. 

Anonymkode: e8a58...5e8

Det er uføresikring jeg har ment og mener, så der ble det formulert helt feil

Anonymkode: 210a0...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår konseptet, men jeg vil diskutere det uavhengig av hva som er "dagens aksept" fordi det er interessant hvordan dette henger sammen mht helse. Moralen er jo at du ikke skal be om hjelp, men hvis man tenker konsekvenser blir jo disse gjerne større desto lengre du utsetter å ta tak i et problem. Derfor er det forundelig at det skal være en dårlig ting å be om hjelp da dette viser at man tar tak i egen helse. 

Anonymkode: 210a0...1d9

Lærepengen er vel at man først innser hvor elendig det offentlige helsevesenet er når man trenger hjelp, og så er det for sent å tegne privat forsikring etterpå. Det er dessverre realiteten. 

Anonymkode: 4796c...000

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det siste.

Anonymkode: 210a0...1d9

Mh, ok. Det virker jo urettferdig. Men vet ikke om det blir riktig å gjøre det til en moralsk debatt. Hvis det var butikk i den type forsikring for den grupperingen ville et selskap antakelig ha funnet den nisjen allerede. Hvis det er et tapsprosjekt er det antakelig mye å be om at det blir politisk regulert. Litt som å forby lotto egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er uføresikring jeg har ment og mener, så der ble det formulert helt feil

Anonymkode: 210a0...1d9

Hvilken uføreforsikring? Det er veldig relevant da det finnes flere. 

Anonymkode: e8a58...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor har jeg uføreforsikring for mine barn og som kan videreføres når de blir myndige. Dette burde foreldre vite om og informere sine barn om.

Det er helt vanlig at man ikke forsikres for sykdommer man har hatt symptomer på FØR man tegnet forsikring. Da ville det blitt alt for dyrt og man kunne bare tegne forsikring når symptomene meldte seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikringer dekker som regel ikke sykdommer eller tilstander som man har hatt FØR man inngikk forsikringen - dette sikkert for å sikre seg mot utbetalinger til folk som nesten helt sikkert kommer til å benytte seg av den. Jeg hadde bl.a. muskel- og skjellettplager fra ganske tidlig av, og fikk ikke utløst forsikringen min da jeg ble ufør med fibromyalgi. 

Så diskriminering er det ikke, og det gjelder heller ikke bare psykiske plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jensine skrev (1 minutt siden):

Mh, ok. Det virker jo urettferdig. Men vet ikke om det blir riktig å gjøre det til en moralsk debatt. Hvis det var butikk i den type forsikring for den grupperingen ville et selskap antakelig ha funnet den nisjen allerede. Hvis det er et tapsprosjekt er det antakelig mye å be om at det blir politisk regulert. Litt som å forby lotto egentlig. 

Det virker på ingen måte urettferdig, det som er urettferdig er hvis forsikringsselskapene skal måtte utbetale millioner til folk som bestemmer seg for å tegne forskninger etter at de har blitt syke. Folk med psykiske lidelser har statiskken mot seg og det er et garnnøste av diagnoser og det ene som leder til det andre. Forsikring handler kun om statistikk og risiko. TS trenger ikke å betale for forsikringen om hun ikke er fornøyd med dekningen. 

Anonymkode: e8a58...5e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livsforsikring dekker dødsfall uansett årsak. Hvilken forsikring mener du? Det er naturlig at forsikringen har unntak for plager man hadde før tegning av forsikring. 
 

alt handler jo om risiko. Har man slitt før er det større sannsynlighet å få lignende plager . 
 

ikke rart i det hele tatt spør du meg 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perleugla skrev (2 minutter siden):

Derfor har jeg uføreforsikring for mine barn og som kan videreføres når de blir myndige. Dette burde foreldre vite om og informere sine barn om.

Det er helt vanlig at man ikke forsikres for sykdommer man har hatt symptomer på FØR man tegnet forsikring. Da ville det blitt alt for dyrt og man kunne bare tegne forsikring når symptomene meldte seg.

Det er også veldig dyrt og antakeligvis unødvendig for de fleste å betale uføreforsikring fra de er barn. Det er en stor utgift, og jeg tipper en del forsikringsselskap ønsker at alle skal betale dette. Jeg tok det kun fordi banken ønsket det for å gi meg lån, ellers hadde jeg klart meg uten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min livsforsikring dekker den ikke psykiske lidelser ved mindre jeg har vært arbeidsfør/friskmeldt i minst 5år

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk livsforsikring til tross av psykiske diagnoser. Men det var et år karantene ved selvmord. Da var det ca 2 år siden endt behandling, og jeg var i fast stilling. Om det har noe å si vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fiffig skrev (Akkurat nå):

Det er også veldig dyrt og antakeligvis unødvendig for de fleste å betale uføreforsikring fra de er barn. Det er en stor utgift, og jeg tipper en del forsikringsselskap ønsker at alle skal betale dette. Jeg tok det kun fordi banken ønsket det for å gi meg lån, ellers hadde jeg klart meg uten. 

Akkurat, det er en forsikring. Gud forby at vi får bruk for den! Jeg bruker vel ca 7500 i året på å forsikre mine barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiffig skrev (3 minutter siden):

Det er også veldig dyrt og antakeligvis unødvendig for de fleste å betale uføreforsikring fra de er barn. Det er en stor utgift, og jeg tipper en del forsikringsselskap ønsker at alle skal betale dette. Jeg tok det kun fordi banken ønsket det for å gi meg lån, ellers hadde jeg klart meg uten. 

Det er mange utbetalinger på barneforsikring fordi barn også blir skadet og syke. Den hjelper barn og foreldre  der og da og ikke bare uføre voksne 30 år fram i tid. Blir barnet ditt sykt eller skadet som barn og det ikke kommer seg ut i arbeidslivet så er barneforsikringen ofte forskjellen på et liv på minstesats i kommunal bolig eller med mer å rutte med og som boligeier. 

Anonymkode: e8a58...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perleugla skrev (3 minutter siden):

Akkurat, det er en forsikring. Gud forby at vi får bruk for den! Jeg bruker vel ca 7500 i året på å forsikre mine barn. 

Veldig mange har ikke råd til det i tillegg til alle andre utgifter, meg selv inkludert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er mange utbetalinger på barneforsikring fordi barn også blir skadet og syke. Den hjelper barn og foreldre  der og da og ikke bare uføre voksne 30 år fram i tid. Blir barnet ditt sykt eller skadet som barn og det ikke kommer seg ut i arbeidslivet så er barneforsikringen ofte forskjellen på et liv på minstesats i kommunal bolig eller med mer å rutte med og som boligeier. 

Anonymkode: e8a58...5e8

Men barneforsikring og uføreforsiking er da ikke det samme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...