Gå til innhold

Hvordan betaler man hos legen når man ikke møter opp fysisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har penger, ville bare spare tid og ikke benytte unødvendige legetimer og penger. Samt spare ventetid da hun alltid er opptatt. 

Anonymkode: 31c74...08a

Skjønner. Du kan jo forsøke å starte en E-konsultasjon (evt. sende brev i posten hvis du foretrekker det) og forklare hva du ønsker og hvorfor du behøver det. Da vil legen ta tak i det når han har tid, og så får du tilsendt faktura for den tiden legen bruker på å lese gjennom ditt brev og journal, skrive henvisning og/eller eller svar til deg. Det vil antagelig ta omtrent like mye tid som en vanlig konsultasjon, så prisen vil nok ende opp på det samme. 

Anonymkode: c09f5...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner. Du kan jo forsøke å starte en E-konsultasjon (evt. sende brev i posten hvis du foretrekker det) og forklare hva du ønsker og hvorfor du behøver det. Da vil legen ta tak i det når han har tid, og så får du tilsendt faktura for den tiden legen bruker på å lese gjennom ditt brev og journal, skrive henvisning og/eller eller svar til deg. Det vil antagelig ta omtrent like mye tid som en vanlig konsultasjon, så prisen vil nok ende opp på det samme. 

Anonymkode: c09f5...f16

Skjønner, takk for svar.

Anonymkode: 31c74...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte melding på Helsenorge, fikk etterhvert regning i posten - dog med fakturagebyr som ble slettet da jeg forklarte at jeg ikke hadde fått sms for betaling som jeg har fått tidligere. 😊 Fastlegen står fritt til å ta betalt for henvisning, konsultasjon eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emrik skrev (Akkurat nå):

Sendte melding på Helsenorge, fikk etterhvert regning i posten - dog med fakturagebyr som ble slettet da jeg forklarte at jeg ikke hadde fått sms for betaling som jeg har fått tidligere. 😊 Fastlegen står fritt til å ta betalt for henvisning, konsultasjon eller ikke. 

Så du fikk henvisning uten time hos legen? :)

Anonymkode: 31c74...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja det gjelder barnløshet.

Anonymkode: 31c74...08a

Men for å skrive henvisning trenger jo legen informasjon. Det er jo ikke nok å henvise bare med et stikkord. Det vanlige at at legen ønsker en konsultasjon for å kartlegge sykehistorie og tidligere utredning, samt ev ta ytterligere nødvendige undersøkelser. Legen må få bekreftet at det er indikasjon for henvisning til spesialisthelsetjenesten. Det er ikke bare å sende henvisning, legen er ikke en sekretær.

Anonymkode: f4aea...d4b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men for å skrive henvisning trenger jo legen informasjon. Det er jo ikke nok å henvise bare med et stikkord. Det vanlige at at legen ønsker en konsultasjon for å kartlegge sykehistorie og tidligere utredning, samt ev ta ytterligere nødvendige undersøkelser. Legen må få bekreftet at det er indikasjon for henvisning til spesialisthelsetjenesten. Det er ikke bare å sende henvisning, legen er ikke en sekretær.

Anonymkode: f4aea...d4b

Det er ikke så mye å skrive, har behov for en sæddonor. Ellers har jeg vært hos legen 2 ganger i hele mitt liv, så ikke er det veldig mye journal å gå gjennom eller noe sykehistorikk, celleprøve ble tatt der sist. Hva mer kan hun gjøre eller trenger av info?

Anonymkode: 31c74...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke så mye å skrive, har behov for en sæddonor. Ellers har jeg vært hos legen 2 ganger i hele mitt liv, så ikke er det veldig mye journal å gå gjennom eller noe sykehistorikk, celleprøve ble tatt der sist. Hva mer kan hun gjøre eller trenger av info?

Anonymkode: 31c74...08a

Bare fordi du ikke har vært hos legen betyr ikke at legen vet at du ikke har andre sykdommer. Legen vil nok forhøre seg om tidligere sykdommer, hvordan syklusen din er, vekt, faste medisiner osv. Kanskje ta blodtrykk. Spørre om røyk, alkohol, andre rusmidler. Gjøre seg opp en mening om at du er egnet som forelder (skal være ganske graverende for at fastlege ikke henviser altså, men er en del av ansvaret til legen). Går nok ganske fort, men legen trenger slik informasjon for å gi til fertilitetsklinikken. 
Legger ved link til skjema som leger egentlig skal fylle ut, da ser du henvisninger faktisk krever litt arbeid.

https://www.sthf.no/SiteCollectionDocuments/Skjema/Skjema_søknad_om_assistert_fertilisering_10699.pdf

Anonymkode: f4aea...d4b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke så mye å skrive, har behov for en sæddonor. Ellers har jeg vært hos legen 2 ganger i hele mitt liv, så ikke er det veldig mye journal å gå gjennom eller noe sykehistorikk, celleprøve ble tatt der sist. Hva mer kan hun gjøre eller trenger av info?

Anonymkode: 31c74...08a

Når legen ikke har din historikk er du nødt til å bestille time. Hvordan tenker du at legen skal kunne gjette seg frem til alle de nødvendige opplysninger? Bestill dobbelttime. 

Anonymkode: c09f5...f16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når legen ikke har din historikk er du nødt til å bestille time. Hvordan tenker du at legen skal kunne gjette seg frem til alle de nødvendige opplysninger? Bestill dobbelttime. 

Anonymkode: c09f5...f16

Poenget er at det ikke finnes noen historikk, jeg har aldri vært syk. 

Anonymkode: 31c74...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bare fordi du ikke har vært hos legen betyr ikke at legen vet at du ikke har andre sykdommer. Legen vil nok forhøre seg om tidligere sykdommer, hvordan syklusen din er, vekt, faste medisiner osv. Kanskje ta blodtrykk. Spørre om røyk, alkohol, andre rusmidler. Gjøre seg opp en mening om at du er egnet som forelder (skal være ganske graverende for at fastlege ikke henviser altså, men er en del av ansvaret til legen). Går nok ganske fort, men legen trenger slik informasjon for å gi til fertilitetsklinikken. 
Legger ved link til skjema som leger egentlig skal fylle ut, da ser du henvisninger faktisk krever litt arbeid.

https://www.sthf.no/SiteCollectionDocuments/Skjema/Skjema_søknad_om_assistert_fertilisering_10699.pdf

Anonymkode: f4aea...d4b

Takk. Så det er legen og ikke gynekologen som sender dette til fertilitetsklinikken?

Anonymkode: 31c74...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Takk. Så det er legen og ikke gynekologen som sender dette til fertilitetsklinikken?

Anonymkode: 31c74...08a

Ja, fastlegen kan henvise til fertilitetsbehsndling selv. Lykke til!

Anonymkode: f4aea...d4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, fastlegen kan henvise til fertilitetsbehsndling selv. Lykke til!

Anonymkode: f4aea...d4b

Så begge kan aktså?

Takk💜

Anonymkode: 31c74...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Seriøst? Bestille en rime hos legen for å be om henvisning til gynekolog?

Anonymkode: 31c74...08a

Ja, det er da vanlig? Jeg gadd ikke bruke tid på det denne gangen, så gikk privat. Men måtte det når jeg skulle sette inn spiral f.eks for det ville ikke legen min  gjør.

Anonymkode: 95270...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har penger, ville bare spare tid og ikke benytte unødvendige legetimer og penger. Samt spare ventetid da hun alltid er opptatt. 

Anonymkode: 31c74...08a

Det koster uansett. 

Anonymkode: 95270...227

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så begge kan aktså?

Takk💜

Anonymkode: 31c74...08a

Ja, fastlegen kan ordne mye. Det er like greit å bare få en time der, det blir mye kontakt med den legen i graviditet og den blir fastlegen til det kommende barnet ditt, så like greit å få et forhold til den legen før som sist ☺️

Anonymkode: f4aea...d4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...