Gå til innhold

Hvor mye gråter en 1 måned gammel baby?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min gråt hvert eneste sekund hun ikke hadde nippelen i munnen. 

Anonymkode: 255d0...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De skal ikke gråte i det hele tatt. Dersom man holder de tett inntil seg 24/7, ammer on demand og fysiske utfordringer som stramt tungebånd, låsninger, reflux og melkeproteinallergi er utelukket, skal de aldri gråte.

https://www.naturalchild.org/articles/guest/claire_niala.html

Hvis en 1 mnd gammel baby gråter er det noe som er galt.

Anonymkode: 02c02...69f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

De skal ikke gråte i det hele tatt. Dersom man holder de tett inntil seg 24/7, ammer on demand og fysiske utfordringer som stramt tungebånd, låsninger, reflux og melkeproteinallergi er utelukket, skal de aldri gråte.

https://www.naturalchild.org/articles/guest/claire_niala.html

Hvis en 1 mnd gammel baby gråter er det noe som er galt.

Anonymkode: 02c02...69f

Dummeste og mest fordømmende svaret jeg har lest 😂

Anonymkode: f30c2...4cc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De skal ikke gråte i det hele tatt. Dersom man holder de tett inntil seg 24/7, ammer on demand og fysiske utfordringer som stramt tungebånd, låsninger, reflux og melkeproteinallergi er utelukket, skal de aldri gråte.

https://www.naturalchild.org/articles/guest/claire_niala.html

Hvis en 1 mnd gammel baby gråter er det noe som er galt.

Anonymkode: 02c02...69f

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dummeste og mest fordømmende svaret jeg har lest 😂

Anonymkode: f30c2...4cc

Amen. 

Anonymkode: bd0ca...510

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer som flere har sagt, men hvis du spør fordi du synes hn gråter mye så kan det være verdt å merke seg definisjonen av kolikk: gråt over tre timer sammen, minst tre dager i uken i minst tre uker. 

Anonymkode: bd0ca...510

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er både lov og lurt å btuke hørselvvern/ørepropper om det er timesvis med gråt. Både for å beskytte hørselen, men ikke minst for å bevare fatningen. Du trøster like godt selv om du propper. 

Husk at gråten ikke er farlig, og ikke tenk at du må stoppe den. Har du utelukket sult, bleie, kosebehov, osv, er det ikke så mye du kan gjøre annet enn å være der.

Anonymkode: 60811...a44

Lol. Dette er så tragi komisk. Min skriker ikke så effektivt på en måte, men han bestemmer seg i perioder for å være lys våken x antall timer og kreve ulike tilnærminger for å stoppe gråt. Jeg må danse med han i armene. Det fungerer en stund før vrælingen fortsetter. Så må han ha smokk. Plutselig kaster han den irritert ut av munnen og skriker løs. Neste omgang må jeg sette på vannkranen, så roer han seg en stund. Så gå fra rom til rom. Det er VELDIG intenst. Man må være kreativ. Før han plutselig slukner og jeg holder pusten og prøver sove litt. 

Andre dager sover han non stop.

Jeg ante ikke at det kunne være så intenst altså. Hvordan folk klarer 3-4 barn, ja enten må de ha svært snille barn eller så er de bare supermennesker. 

 

Anonymkode: 3c497...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Min gråt hvert eneste sekund hun ikke hadde nippelen i munnen. 

Anonymkode: 255d0...54c

Ha ha ha. At det går ann! Naturen er nådeløs.

Anonymkode: 3c497...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

De skal ikke gråte i det hele tatt. Dersom man holder de tett inntil seg 24/7, ammer on demand og fysiske utfordringer som stramt tungebånd, låsninger, reflux og melkeproteinallergi er utelukket, skal de aldri gråte.

https://www.naturalchild.org/articles/guest/claire_niala.html

Hvis en 1 mnd gammel baby gråter er det noe som er galt.

Anonymkode: 02c02...69f

Holde de inntil seg 24/7?? Åssen skal jeg klare det? Har bestilt bæresele for å kunne ha han lettere inntil meg, da jeg merker det ofte er det han vil. Men når skal jeg sove? Mener du meg og samboer skal ha han inntil oss på tur hele døgnet 365 dager i året? 

Anonymkode: 3c497...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Holde de inntil seg 24/7?? Åssen skal jeg klare det? Har bestilt bæresele for å kunne ha han lettere inntil meg, da jeg merker det ofte er det han vil. Men når skal jeg sove? Mener du meg og samboer skal ha han inntil oss på tur hele døgnet 365 dager i året? 

Anonymkode: 3c497...66c

Nei? Men de første 6'ish mnd er fra et biologisk perspektiv in-arms fasen. Det er kun i nyere tid at vi har fått det for oss at barn skal legges bort fra mor. 

Så ja, ideelt sett bør vi følge naturen, der barn bæres i armene (eller i bæretøy siden steinalderen) hele dagen, og sover inntil mamma hele natten.

Jeg praktiserte dette med begge mine, og de gråt minimalt. Når jeg trengte en dusj eller noe tok mannen dem i bæresele eller satt med dem på brystkassa. Godt bæretøy er et must ja, så det bør alle ha. 

Og så ammet jeg sikkert 24 ganger i døgnet de første 8 mnd. Også helt normalt og riktig for primater (som vi fortsatt er selv om vi liker å tro vi har evolvert til et høyere nivå enn naturen her i vesten). Ikke noe problem siden jeg ammet i bæretøy og hadde med (de veldig rolige) ungene overalt.

Etter det første halvåret omtrent begynner barn å søke mer utover, og etterhvert vil de bli mobile selv. Da trenger de mindre bæring. Samsoving er også den biologiske normen for pattedyr.

https://www.aftenposteninnsikt.no/kulturtrender/ensom-vs-sosial-s-vn

Anonymkode: 02c02...69f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De skal ikke gråte i det hele tatt. Dersom man holder de tett inntil seg 24/7, ammer on demand og fysiske utfordringer som stramt tungebånd, låsninger, reflux og melkeproteinallergi er utelukket, skal de aldri gråte.

https://www.naturalchild.org/articles/guest/claire_niala.html

Hvis en 1 mnd gammel baby gråter er det noe som er galt.

Anonymkode: 02c02...69f

Jeg ammet ikke, og vår sønn fikk absolutt ikke kroppskontakt hele døgnet. Han gråt ALDRI. Dette er tilfeldighetet, det er ikke slik at jeg er en så fantastisk god mor, derfor gråt han ikke 😅 

Anonymkode: 50bfa...c88

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei? Men de første 6'ish mnd er fra et biologisk perspektiv in-arms fasen. Det er kun i nyere tid at vi har fått det for oss at barn skal legges bort fra mor. 

Så ja, ideelt sett bør vi følge naturen, der barn bæres i armene (eller i bæretøy siden steinalderen) hele dagen, og sover inntil mamma hele natten.

Jeg praktiserte dette med begge mine, og de gråt minimalt. Når jeg trengte en dusj eller noe tok mannen dem i bæresele eller satt med dem på brystkassa. Godt bæretøy er et must ja, så det bør alle ha. 

Og så ammet jeg sikkert 24 ganger i døgnet de første 8 mnd. Også helt normalt og riktig for primater (som vi fortsatt er selv om vi liker å tro vi har evolvert til et høyere nivå enn naturen her i vesten). Ikke noe problem siden jeg ammet i bæretøy og hadde med (de veldig rolige) ungene overalt.

Etter det første halvåret omtrent begynner barn å søke mer utover, og etterhvert vil de bli mobile selv. Da trenger de mindre bæring. Samsoving er også den biologiske normen for pattedyr.

https://www.aftenposteninnsikt.no/kulturtrender/ensom-vs-sosial-s-vn

Anonymkode: 02c02...69f

Alltid et paradoks når folk påstår så mye om fortiden for å passe deres egne argumenter... Du vet at i gamle dager lå babyene mye mer alene før enn nå, ikke sant?

En eldre dame jeg kjente fortalte at da hun hadde spedbarn for 70ish år siden så var det ikke som i dag. Hun ammet og stelte på morgenen, la babyen i en kurv på gulvet, gikk på jobb. Kom hjem i lunsjen, ammet og stelte igjen, tilbake på jobb. Så hjem igjen på ettermiddagen. Sånn var det bare den gangen, sa hun, jobbe måtte man og da måtte baby vente hjemme.

For ikke å snakke om at selv de som var hjemme med baby var veldig opptatt av å ikke skjemme bort babyen, de måtte ikke bæres og dulles for mye med, og når de begynte å gråte var det strengt forbudt å ta dem opp med en gang, de måtte minimum gråte et par-tre minutter før man responderte så ikke de ble bortskjemt. Gråting på natt var bare å ignorere, de måtte ikke tas opp uten grunn, og mat ble kun gitt på faste klokkeslett. Fortsatt i dag snakker en del av den litt eldre garde om at man skjemmer bort babyene så fælt nå for tida...

Anonymkode: bd0ca...510

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alltid et paradoks når folk påstår så mye om fortiden for å passe deres egne argumenter... Du vet at i gamle dager lå babyene mye mer alene før enn nå, ikke sant?

En eldre dame jeg kjente fortalte at da hun hadde spedbarn for 70ish år siden så var det ikke som i dag. Hun ammet og stelte på morgenen, la babyen i en kurv på gulvet, gikk på jobb. Kom hjem i lunsjen, ammet og stelte igjen, tilbake på jobb. Så hjem igjen på ettermiddagen. Sånn var det bare den gangen, sa hun, jobbe måtte man og da måtte baby vente hjemme.

For ikke å snakke om at selv de som var hjemme med baby var veldig opptatt av å ikke skjemme bort babyen, de måtte ikke bæres og dulles for mye med, og når de begynte å gråte var det strengt forbudt å ta dem opp med en gang, de måtte minimum gråte et par-tre minutter før man responderte så ikke de ble bortskjemt. Gråting på natt var bare å ignorere, de måtte ikke tas opp uten grunn, og mat ble kun gitt på faste klokkeslett. Fortsatt i dag snakker en del av den litt eldre garde om at man skjemmer bort babyene så fælt nå for tida...

Anonymkode: bd0ca...510

Jeg skrev vel "steinalderen" sist jeg sjekket? Og "I nyere tid"? 

Så for å presisere snakker jeg om hele menneskets utviklingshistorie, fra vil bodde i trær som aper for rundt 10 millioner år siden.

"I nyere tid" defineres fra rundt den industrielle revolusjon (ca 200 år) da vi mennesker for alvor begynte å kjempe imot instinktene våre og utviklet denne arrogansen der vi tror vi er hevet over millioner av år med natur og evolusjonen.

Så at noen mishandlet babyen sin for 70 år siden understreker egentlig bare poenget mitt. 

Anonymkode: 02c02...69f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skrev vel "steinalderen" sist jeg sjekket? Og "I nyere tid"? 

Så for å presisere snakker jeg om hele menneskets utviklingshistorie, fra vil bodde i trær som aper for rundt 10 millioner år siden.

"I nyere tid" defineres fra rundt den industrielle revolusjon (ca 200 år) da vi mennesker for alvor begynte å kjempe imot instinktene våre og utviklet denne arrogansen der vi tror vi er hevet over millioner av år med natur og evolusjonen.

Så at noen mishandlet babyen sin for 70 år siden understreker egentlig bare poenget mitt. 

Anonymkode: 02c02...69f

Spennede at du vet hva folk i steinalderen gjorde med babyen sin...

Anonymkode: bd0ca...510

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tar omtrent 5 minutter å finne noen hundre studier om dette, og her er en tongue-in-cheek enkel artikkel som summerer opp en del av den kunnskapen vi har om steinalderlivet.

https://www.google.com/amp/s/www.fatherly.com/parenting/prehistoric-parents-children/amp/

Grunnen til at jeg vet hva folk i steinalderen gjorde med babyen sin er at jeg blandt annet har studert antropologi. Det er ikke akkurat ny informasjon, og den er lett tilgjengelig på Google. 

Anonymkode: 02c02...69f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 1 mnd gråter når jeg er for treg med puppen eller hvis han blir litt overtrøtt (med to eldre søsken så er det ikke alltid lett å sovne) - ellers er han ganske chill :) Den roligste av alle mine. Så det er helt individuelt .. 

Anonymkode: 1e1ad...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den alderen så gråt datteren min når det var tid for flaske, i det minuttet det tok meg å få den ferdig. Som regel var jeg i forkant, men det hendte jo sulten plutselig kom 😅 Så et par minutter et par ganger i uka kanskje? Heldig med den ungen 🥰

Anonymkode: 43bec...b49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Magevondt? 

Prøvd å:

- Rape veldig godt både under og etter måltid? 

- sykle med beina mens baby ligger på magen, deretter presse knærne forsiktig mot magen (ikke helt inntil altså, men opp mot magen). 

- legge baby med magen over skuldra og gynge litt forsiktig opp og ned og klappe litt på rumpa (ikke hardt, bare mykt). 

- minifom? 

- ammer du eller bruker du mme? Kanskje merket mme ikke er riktig for ditt barn, eller kanskje du spiser noe barnet ikke tåler? 

- bæretøy

- synge

Og ikke sett på mye lyd og lys om natten, dette stimulerer at barnet skal være våkent. Rolige lyder, trøst, kos, avslått lys/dempet lys. Minst mulig bleieskift (bæsj er ok) på natt. 

Barn gråter ofte en del på kveldstid, fra kanskje 18-23/00. Så det er om å gjøre å stålsette seg litt ekstra rundt denne tiden, og være to om å trøste/bære. 

Anonymkode: 1e562...b53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei? Men de første 6'ish mnd er fra et biologisk perspektiv in-arms fasen. Det er kun i nyere tid at vi har fått det for oss at barn skal legges bort fra mor. 

Så ja, ideelt sett bør vi følge naturen, der barn bæres i armene (eller i bæretøy siden steinalderen) hele dagen, og sover inntil mamma hele natten.

Jeg praktiserte dette med begge mine, og de gråt minimalt. Når jeg trengte en dusj eller noe tok mannen dem i bæresele eller satt med dem på brystkassa. Godt bæretøy er et must ja, så det bør alle ha. 

Og så ammet jeg sikkert 24 ganger i døgnet de første 8 mnd. Også helt normalt og riktig for primater (som vi fortsatt er selv om vi liker å tro vi har evolvert til et høyere nivå enn naturen her i vesten). Ikke noe problem siden jeg ammet i bæretøy og hadde med (de veldig rolige) ungene overalt.

Etter det første halvåret omtrent begynner barn å søke mer utover, og etterhvert vil de bli mobile selv. Da trenger de mindre bæring. Samsoving er også den biologiske normen for pattedyr.

https://www.aftenposteninnsikt.no/kulturtrender/ensom-vs-sosial-s-vn

Anonymkode: 02c02...69f

Fint jeg har fått meg bæresele nå da❤️ har ikke noe imot å ha den lille klumpen hengende der på magen hele dagen jeg altså.

Takk for tipset 🤗❤️

Anonymkode: 3c497...66c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Magevondt? 

Prøvd å:

- Rape veldig godt både under og etter måltid? 

- sykle med beina mens baby ligger på magen, deretter presse knærne forsiktig mot magen (ikke helt inntil altså, men opp mot magen). 

- legge baby med magen over skuldra og gynge litt forsiktig opp og ned og klappe litt på rumpa (ikke hardt, bare mykt). 

- minifom? 

- ammer du eller bruker du mme? Kanskje merket mme ikke er riktig for ditt barn, eller kanskje du spiser noe barnet ikke tåler? 

- bæretøy

- synge

Og ikke sett på mye lyd og lys om natten, dette stimulerer at barnet skal være våkent. Rolige lyder, trøst, kos, avslått lys/dempet lys. Minst mulig bleieskift (bæsj er ok) på natt. 

Barn gråter ofte en del på kveldstid, fra kanskje 18-23/00. Så det er om å gjøre å stålsette seg litt ekstra rundt denne tiden, og være to om å trøste/bære. 

Anonymkode: 1e562...b53

Tusen takk for flotte tips. Nå sover baby som en engel, helt riktig at det begynner rundt 18-19 tiden 😅

Anonymkode: 3c497...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.5.2021 den 18.08):

Vår gråt aldri, sånn virkelig aldri. 

Anonymkode: 50bfa...c88

Hehe, ikkje jenta mi heller. Eg var nok litt for snar med å ta ho (i følge eldre slektningar og bekjente), for ho rakk berre å sei "eh", så plukka eg ho opp 🙂 

Babyar er uansett veldig forskjellige. 

Anonymkode: 055a8...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...